Προς δημοσίευση σκίτσα που δημιούργησε ο Κάφκα- Είχε ζητήσει να καούν μετά τον θάνατό του

Προς δημοσίευση σκίτσα που δημιούργησε ο Κάφκα- Είχε ζητήσει να καούν μετά τον θάνατό του Facebook Twitter
AP
0

Γεμάτα από αμφιβολία, παράνοια και υπαρξιακή απελπισία, τα γραπτά του Φραντς Κάφκα έχουν παρασύρει γενιές αναγνωστών σε αυτό που ο συγγραφέας αποκάλεσε «κάθοδο στην κρύα άβυσσο του εαυτού του».

Ωστόσο, ένας θησαυρός 150 σκίτσων, που ανακτήθηκε από ένα θησαυροφυλάκιο της ελβετικής τράπεζας το 2019 μετά από χρόνια νομικής διαμάχης και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό χθες, προσφέρει μια πιο χαρούμενη ερμηνεία του όρου «καφκικός».

Tα σουρεαλιστικά σχέδια του συγγραφέα της Δίκης, τα οποία ο ίδιος είχε ζητήσει επιτακτικά να καούν μετά τον θάνατό του, αναμένεται να δημοσιευτούν.

Κλόουν με μακριά άκρα που κάνουν ανόητες βόλτες, ανδρικές φιγούρες που θυμίζουν Τσάρλι Τσάπλιν και κάποια σχεδόν αστεία σχέδια πάνω σε χαρτί, αποκαλύπτουν έναν διαφορετικό Κάφκα με μία σίγουρα διαφορετική και πιο ευχάριστη φαντασία.

Προς δημοσίευση σκίτσα του Κάφκα, που είχε ζητήσει να καούν μετά τον θάνατό του Facebook Twitter
Ardon Bar-Hama

«Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς το άτομο που δημιούργησε αυτά τα «απλά» σχέδια ως έναν δυστυχισμένο άνθρωπο», έγραψε ο Γερμανός μυθιστοριογράφος Daniel Kehlmann σε ένα δοκίμιο για την εφημερίδα Die Zeit.

Τα σκίτσα δείχνουν επίσης ότι ο Κάφκα ήταν ένας άνθρωπος με σημαντική σχεδιαστική ικανότητα και καλλιτεχνικές φιλοδοξίες.

«Ανακαλύψαμε ότι ο Κάφκα συνήθιζε να ασχολείται έντονα με την εικαστική τέχνη», είπε ο Andreas Kilcher, ο συντάκτης ενός βιβλίου με τα σχέδια του Κάφκα, που εκδόθηκε από τον CH Beck στη Γερμανία.


«Οι συνομήλικοί του στο σχολείο και στο πανεπιστήμιο είχαν τεράστιο ενδιαφέρον για την τέχνη, την οποία ο Κάφκα όχι μόνο μοιραζόταν αλλά και εξασκούσε με αληθινό σθένος», πρόσθεσε.

«Ήταν σίγουρα πολλά περισσότερα από κάτι περιθωριακό για εκείνον».

Ο Κάφκα, ο οποίος μεγάλωσε στη γερμανόφωνη Βοημία, τώρα μέρος της Τσεχικής Δημοκρατίας, σπούδασε νομικά στο πανεπιστήμιο της Πράγας από το 1901 έως το 1906. Τόσο σοβαρό ήταν το ενδιαφέρον του για την τέχνη, σύμφωνα με τον Kilher, που μόνο ένας συμφοιτητής και φανατικός θαυμαστής του γνώριζε την ύπαρξη αυτών των εικονογραφημάτων.

Προς δημοσίευση σκίτσα του Κάφκα, που είχε ζητήσει να καούν μετά τον θάνατό του Facebook Twitter
Ardon Bar-Hama

Ο φίλος του και βιογράφος του αργότερα, Max Brod, διάλεγε και κρατούσε αυτά που ο Κάφκα πετούσε ή έκοβε από τα περιθώρια των νομικών εγχειριδίων. Φυματικός πια ο Κάφκα, του είπε να κάψει τα αδιάβαστα  χειρόγραφά του μετά τον θάνατό του, κάνοντας ειδική αναφορά στα συγκεκριμένα σκίτσα.

Μετά τον θάνατο του Κάφκα το 1924, εκείνος όμως αγνόησε την παράκληση του παλιού του φίλου και δημοσίευσε τα μυθιστορήματα, τα διηγήματα και τα ημερολόγια του.

Δημοσιοποιήθηκε επίσης μια επιλογή από 40 σχέδια, τα οποία υπογράμμισαν την πιο ζοφερή πλευρά της γραφής. Τα υπόλοιπα θα έμεναν κρυμμένα από το κοινό για δεκαετίες.


Φεύγοντας από την τότε Τσεχοσλοβακία μετά τη ναζιστική εισβολή το 1939, ο Brod πήρε μαζί του τα γραπτά και τα σκίτσα του Κάφκα στην παλαιστινιακή εξορία.

Πριν πεθάνει το 1968, έδωσε τα χαρτιά στη γραμματέα του, Esther Hoffe, με οδηγίες να τα παραδώσει στο «Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ, στη δημοτική βιβλιοθήκη στο Τελ Αβίβ ή σε άλλο οργανισμό στο Ισραήλ ή στο εξωτερικό».

Και αυτή η οδηγία αγνοήθηκε και η οικογένεια της Hoffe κράτησε τα χειρόγραφα του Κάφκα κλειδωμένα σε τραπεζικές θυρίδες στο Ισραήλ και την Ελβετία έως ότου το ανώτατο δικαστήριο του Ισραήλ αποφάσισε το 2016 ότι τα χειρόγραφα ήταν ιδιοκτησία της Εθνικής Βιβλιοθήκης του Ισραήλ.

Τα 52 μεμονωμένα κομμάτια χαρτιού που ανακαλύφθηκαν το 2019, συμπεριλαμβανομένου ενός βιβλίου με σκίτσα, όχι μόνο αψηφούν τη φήμη του Κάφκα ως ζοφερού και μόνιμα αγωνιώδους υπαρξιστή, αλλά μοιράζονται επίσης ένα χαρακτηριστικό με τους πίνακες που περιγράφει ο Κάφκα σε πολλά από τα μυθιστορήματά του.

Προς δημοσίευση σκίτσα του Κάφκα, που είχε ζητήσει να καούν μετά τον θάνατό του Facebook Twitter
Ardon Bar-Hama

«Τα σχέδια του Κάφκα απέχουν πολύ από τις ρεαλιστικές απεικονίσεις», είπε ο Kilcher. «Υπάρχει συνήθως ένα στοιχείο αφαίρεσης και (είναι) πάντα δυναμικά» πρόσθεσε.

Με πληροφoρίες του Guardian

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

προτομή της Νεφερτίτης Αίγυπτος Βερολίνο

Πολιτισμός / Βερολίνο: Η Νεφερτίτη είναι «αμετακίνητη» παρά τις εκκλήσεις της Αιγύπτου

Παρότι κατά καιρούς διατυπώνονται δημόσιες εκκλήσεις για επαναπατρισμό, το ίδρυμα που κατέχει το έργο υποστηρίζει ότι η προτομή είναι τόσο εύθραυστη ώστε να θεωρείται «αμετακίνητη»
LIFO NEWSROOM
Το ΚΠΙΣΝ «στολίζει» για τα Χριστούγεννα το Σάββατο 29 Νοεμβρίου στις 19:00 - Αναλυτικά το εορταστικό πρόγραμμα

Πολιτισμός / Το ΚΠΙΣΝ «στολίζει» για τα Χριστούγεννα στις 29 Νοεμβρίου - Αναλυτικά το εορταστικό πρόγραμμα

Συναυλίες, παραστάσεις, DJ sets, προβολές ταινιών, παγοδρόμιο - και πολλά ακόμη - θα περιλαμβάνονται στον φετινό χριστουγεννιάτικο κόσμο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
LIFO NEWSROOM
Aριάνα Γκράντε, ταχυδακτυλουργικές απάτες και η φετινή Χρυσή Άρκτος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Aριάνα Γκράντε, ταχυδακτυλουργικές απάτες και η φετινή Χρυσή Άρκτος από αύριο στους κινηματογράφους

Το δεύτερο και τελευταίο μέρος του «Wicked», το τρίτο «Now You See Me» και η ταινία που έδωσε στον Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ το μεγάλο βραβείο της Μπερλινάλε ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μια έκθεση με τα άγνωστα και σπάνια υφάσματα που σχεδίασε ο Άντι Γουόρχολ

Πολιτισμός / Μια έκθεση με τα άγνωστα και σπάνια υφάσματα που σχεδίασε ο Άντι Γουόρχολ

Για πρώτη φορά στην Ιταλία, εκτίθενται άγνωστες μέχρι σήμερα δημιουργίες του Άντι Γουόρχολ από τη δεκαετία του ’50, αποκαλύπτοντας μια σχεδόν άγνωστη πλευρά του καλλιτέχνη: εκείνη του γραφίστα μόδας και σχεδιαστή υφασμάτων.
LIFO NEWSROOM
Ο Τσάντγουικ Μπόουζμαν τιμάται μετά θάνατον με αστέρι στη Λεωφόρο της Δόξας του Χόλιγουντ

Πολιτισμός / Ο Τσάντγουικ Μπόουζμαν τιμάται μετά θάνατον με αστέρι στη Λεωφόρο της Δόξας του Χόλιγουντ

Η προσθήκη του ονόματος του Τσάντγουικ Μπόουζμαν στη Λεωφόρο της Δόξας θεωρείται μία από τις πιο συγκινητικές και δίκαιες αναγνωρίσεις της κινηματογραφικής βιομηχανίας
LIFO NEWSROOM
Η ισλανδική γλώσσα «σβήνει» από την τεχνητή νοημοσύνη και τα αγγλικά media

Πολιτισμός / Η ισλανδική γλώσσα «σβήνει» από την τεχνητή νοημοσύνη και τα αγγλικά media

Πρώην πρωθυπουργός της Ισλανδίας προειδοποιεί ότι η νεολαία εκτίθεται σχεδόν αποκλειστικά σε αγγλόφωνο περιεχόμενο μέσω TikTok και YouTube, απειλώντας με «ουσιαστική εξαφάνιση» της γλώσσας μέσα σε μία γενιά
LIFO NEWSROOM