Οδύσσεια του Νόλαν: Γιατί πουλάει εισιτήρια έναν χρόνο πριν; Μόδα ή διαφημιστικό κόλπο;

Οδύσσεια του Νόλαν: Γιατί πουλάει εισιτήρια έναν χρόνο πριν, μόδα ή διαφημιστικό κόλπο; Facebook Twitter
Ο Ματ Ντέιμον είναι ο Οδυσσέας του Κρίστοφερ Νόλαν / Φωτογραφία: Universal Studios
0

Η κινηματογραφική διασκευή του Κρίστοφερ Νόλαν της Οδύσσειας του Ομήρου προχώρησε σε μια ασυνήθιστη ενέργεια: ξεκίνησε να πουλάει εισιτήρια ένα ολόκληρο χρόνο νωρίτερα. Είναι άραγε αυτό ένας τρόπος να σωθούν τα στούντιο ή απλώς ένα διαφημιστικό τρικ;

Οι καμπάνιες προώθησης για τα blockbuster του καλοκαιριού παραδοσιακά ξεκινούν περίπου έξι μήνες πριν την κυκλοφορία. Όμως η νέα ταινία του Νόλαν, Η Οδύσσεια, η πολυσυζητημένη του προσέγγιση στο επικό έργο του Ομήρου με πρωταγωνιστές τον Ματ Ντέιμον, τη Ζεντάγια, τον Τομ Χόλαντ, τη Λουπίτα Νιόνγκο και πολλούς ακόμη, δεν ακολουθεί αυτούς τους κανόνες. Από τις αρχές του μήνα, περισσότερο από έναν χρόνο πριν την προγραμματισμένη πρεμιέρα της, ξεκίνησε να προβάλλεται ένα teaser trailer στις αίθουσες. Και έπειτα, στις 17 Ιουλίου, πραγματοποιήθηκε μια πρωτοφανής κίνηση: τα εισιτήρια για τις προβολές του πρώτου Σαββατοκύριακου σε αίθουσες Imax 70mm – το αγαπημένο φορμά του Νόλαν – βγήκαν προς πώληση. Λιγότερο από μία μέρα αφότου διατέθηκαν τα εισιτήρια, τα περισσότερα είχαν εξαντληθεί, με μεταπωλητές να τα προσφέρουν διαδικτυακά σε τιμές άνω των $200.

Η τεράστια ζήτηση αναδεικνύει τη μοναδική δυναμική που διαθέτει ο Νόλαν και το γεγονός πως, από κοινού με την Imax και την Universal Pictures, κατάφερε να οδηγήσει το κοινό σε τέτοιο ενθουσιασμό για μια ταινία που δεν έχει καν ολοκληρώσει τα γυρίσματα. Ιδιαίτερα μάλιστα για τη θέαση σε φιλμ 70mm – ένα κλασικό, μεγάλου μεγέθους φιλμ, που την τελευταία δεκαετία επιστρέφει δυναμικά χάρη σε δημιουργούς όπως ο Ταραντίνο, ο Πολ Τόμας Άντερσον και ο Ράιαν Κούγκλερ.

Η δημοσιογράφος Tatyana Arrington θεωρεί ότι η επιτυχία της προβολής σε αίθουσες Imax του πρόσφατου “Sinners” επηρέασε αυτή την τολμηρή στρατηγική για την Οδύσσεια. “Υπήρξε τέτοια τρέλα για τις Imax προβολές του Sinners που τα στούντιο δεν θα μπορούσαν να μην προσέξουν την επιτυχία”, σχολιάζει. Και με δεδομένο πως η Οδύσσεια έχει τεράστιο ενδιαφέρον λόγω της λαμπρής διανομής και της διαχρονικά ελκυστικής ιστορίας, “η ομάδα σκέφτηκε πώς να μεγιστοποιήσει ακόμα περισσότερο τον ενθουσιασμό του κοινού”.

Αυτή η στρατηγική εντάσσεται στη μόνιμη προσπάθεια του Νόλαν να μετατρέψει τη θέαση σε κινηματογράφο σε αληθινό “γεγονός”, ενώ τον βοηθά τόσο το all-star cast όσο και το διαχρονικό θέμα που αγγίζει όλες τις ηλικίες και “γούστα”. Όπως λέει η Arrington: “Οι νέοι λατρεύουν τη Ζεντάγια, οι μεγαλύτεροι τον Ντέιμον, άλλοι τη Λουπίτα. Υπάρχει κάτι για όλους. Πολλοί αγαπούν τη μυθολογία.”

Πτώση στα έσοδα από τις κινηματογραφικές αίθουσες

Αυτό συμβαίνει σε μια περίοδο που τα έσοδα από τις κινηματογραφικές αίθουσες έχουν πτώση – πέρυσι μείον 23% σε σχέση με το 2019. Η πανδημία και οι απεργίες στο Χόλιγουντ έπαιξαν ρόλο, αλλά και η άνοδος των streaming platforms και το γεγονός ότι πολλές ταινίες προβάλλονται online μερικές εβδομάδες μετά την πρεμιέρα τους στον κινηματογράφο.

“Τα στούντιο πρέπει να υιοθετήσουν καινοτόμες προωθητικές τακτικές για να δημιουργήσουν hype, γιατί πλέον ο θεατής είναι πιο απόμακρος από ποτέ”, σχολιάζει η Sanjay Singh, ιδρυτής της Nukhu.

Μπορεί άραγε να υιοθετηθεί αυτή η τακτική και από άλλες ταινίες ή προορίζεται αποκλειστικά για τον Νόλαν και το brand του; “Νομίζω πως μόνο ο Νόλαν θα μπορούσε να πετύχει τέτοιο sold out, έναν ολόκληρο χρόνο πριν” αναφέρει ο φαν του σκηνοθέτη Jack Cunningham. “Δύσκολα θα το καταφέρει άλλος δημιουργός”.

Παράλληλα, τίθεται ζήτημα προσβασιμότητας: υπάρχουν μόλις 30 αίθουσες σε ολόκληρο τον κόσμο με δυνατότητα Imax 70mm, πολλές αγορές δεν διαθέτουν καν σύγχρονο κινηματογράφο, ενώ και τα εισιτήρια σε αυτά τα φορμά κοστίζουν πολύ ακριβότερα. Αυτό οδήγησε άμεσα στη δημιουργία “μαύρης αγοράς” με μεταπωλητές να προσφέρουν τα εισιτήρια σε πολλαπλάσιες τιμές. Όπως τονίζει ο Singh, αν η Imax δεν αξιοποιήσει αυτή τη ζήτηση για να επεκτείνει το δίκτυο αιθουσών της, “τέτοιες κινήσεις κινδυνεύουν να δημιουργήσουν μια αγορά μεταπωλήσεων που εκτοξεύει τις τιμές”.

Ακόμα κι οι αφοσιωμένοι φαν του Νόλαν παραμένουν επιφυλακτικοί. Ο ίδιος ο Cunningham ομολογεί ότι δεν σκοπεύει να αγοράσει από τώρα εισιτήρια για την Οδύσσεια, χαρακτηρίζοντας το “διαφημιστικό τρικ”. “Η ιδέα να πρέπει να σκεφτώ που θα είμαι μετά από έναν ολόκληρο χρόνο απλώς για να αγοράσω εισιτήριο σε μια ταινία, ακούγεται γελοία”, δηλώνει.

Η Arrington τέλος υπογραμμίζει πως δύσκολα θα γίνει αυτό το νέο πρότυπο στο Χόλιγουντ: “Δεν νομίζω ότι θα συμβεί σε κάθε ταινία, γιατί απλώς δεν είναι όλες άξιες τέτοιου ενθουσιασμού”.

Mε πληροφορίες από BBC

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οδύσσεια: «Αψήφησε τους θεούς» - Η πρώτη αφίσα της ταινίας του Κρίστοφερ Νόλαν

Πολιτισμός / Οδύσσεια: «Αψήφησε τους θεούς» - Η πρώτη αφίσα της ταινίας του Κρίστοφερ Νόλαν

Με φόντο, στο κάτω μέρος, το κεφάλι ενός αρχαιοελληνικού αγάλματος η λιτή αφίσα συνοδεύεται από το σύνθημα «Αψήφησε τους Θεούς» τονίζοντας μαζί με τον τίτλο και το όνομα του σκηνοθέτη ότι η ταινία γυρίστηκε «εξ ολοκλήρου με κάμερες IMAX»
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM
Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM
Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ ρίχνει τη σκιά του στη διοργάνωση - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Πολιτισμός / Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ «ρίχνει τη σκιά του» στον θεσμό - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εισαγάγει ή προτείνει μια σειρά από μέτρα, τα οποία οι επικριτές υποστηρίζουν ότι θα εμποδίσουν την εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα
LIFO NEWSROOM
2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Πολιτισμός / 2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Με κοινοτικό χαρακτήρα και χωρίς κερδοσκοπικό προσανατολισμό, η διοργάνωση βασίζεται στη συλλογική εργασία και στην ελεύθερη συνεισφορά των συμμετεχόντων, ώστε να παραμείνει ανοιχτή σε όλους ανεξαρτήτως εισοδήματος
LIFO NEWSROOM