Μια νεο-νταντά όπερα με κοστούμια του Γιάννη Βαρελά στη Βασιλεία

Μια νέο-νταντά όπερα με κοστούμια του Γιάννη Βαρελά στη Βασιλεία Facebook Twitter
Η παράγωγη κοστουμιών και σκηνικών αντικειμένων αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς μου την τελευταία δεκαετία. Credits: Thomas Aurin
0

Στο Theater Basel στη Βασιλεία, στην πρώτη τους συνεργασία, ο σκηνοθέτης Χέρμπερτ Φριτς, η εξαιρετική βιολίστρια Πατρίτσια Κοπατσίνσκαγια  και ο εικαστικός Γιάννης Βαρελάς δημιουργούν μια όπερα, έναν νεο-νταντά κόσμο που ξεπερνά τα όρια του είδους. Ηθοποιοί, τραγουδιστές όπερας και οργανοπαίκτες συγκροτούν ένα άναρχο σύνολο. Οι χειρονομίες, οι στίχοι και η δεξιοτεχνία προσφέρουν το τέλειο ηχητικό τοπίο για σωματικό θέατρο γεμάτο τολμηρά φωνητικά πειράματα και ηχητικά τζαμαρίσματα. 

To έργο «Vergeigt», που στα ελληνικά θα μπορούσε να μεταφραστεί ως «τα σκάτωσα», βασίζεται σε μια αφηρημένη αφήγηση που οργανώνεται σε τέσσερις αυτοσχεδιαστικές ενότητες. Η ιδέα ξεκινάει από την παρακολούθηση μιας ορχήστρας που συγκεντρώνεται προκειμένου να κάνει πρόβες για να παίξει ένα κονσέρτο. Αυτό βέβαια δεν συμβαίνει ποτέ, με αποτέλεσμα να βλέπουμε την ομάδα να μπλέκεται σε παράλογες, αστείες και γεμάτες μονομανία συμπεριφορές.

Η παράσταση φέρνει κοντά εξαιρετικούς μουσικούς, όπως η βιολίστρια Πατρίτσια Κοπατσίνσκαγια και o κλαρινετίστας Ρέτο Μπέρι, με εκπληκτικούς περφόρμερ πολύ ιδιαίτερων ικανοτήτων στη σωματική έκφραση και στον αυτοσχεδιασμό, που αποτελούν τη βασική ομάδα του σκηνοθέτη Χέρμπερτ Φριτς ήδη από τα χρόνια της Φόλκσμπινε.

«Στην παράσταση αυτή προσπαθώ να δημιουργήσω έναν κώδικα, ένα λεξιλόγιο το οποίο να αντικαθιστά την απουσία λόγου. Αυτό το λεξιλόγιο συγκροτείται κυρίως από μάσκες, ρούχα και φως», λέει ο Γιάννης Βαρελάς.

Από τους σημαντικότερους ηθοποιούς που συνδέθηκε με τη Φόλκσμπινε, τα τελευταία χρόνια ο Φριτς έχει καθιερωθεί ως σκηνοθέτης με τις βραβευμένες μαύρες κωμωδίες του. Στο Φεστιβάλ Αθηνών είχαμε δει το 2018 το «Murmel Murmel» («Μουρμουρητό»), που ήταν βασισμένο σε νουβέλα του Ντίτερ Ροτ. 

«Αυτό που ήταν πρωτόγνωρο είναι η εξαντλητική διαδικασία της προετοιμασίας που συμπεριλαμβάνει αμέτρητες ώρες προβών, σχεδιασμού και συζητήσεων. Η μοναδική δέσμευση, που είναι ταυτόχρονα και το αποκαλυπτικό στοιχείο αυτής της διαδικασίας, είναι ο ανθρώπινος παράγοντας, που είναι αστάθμητος, δηλαδή η ομάδα ανθρώπων που φοράει αυτά που σχεδιάζεις και τα επανανοηματοδοτεί σε μια καινούργια συνθήκη, που στην περίπτωση του "Vergeigt" είναι πάντα ανεξέλεγκτη», λέει στη LIFO o Γιάννης Βαρελάς. 

Μια νέο-νταντά όπερα με κοστούμια του Γιάννη Βαρελά στη Βασιλεία Facebook Twitter
Ο Γιάννης Βαρελάς. Φωτ.: Christian Knoerr

Ο 72χρονος σήμερα Χέρμπερτ Φριτς ολοκλήρωσε την εκπαίδευσή του στην υποκριτική στο Otto Falckenberg Schule του Μονάχου. Στη συνέχεια έπαιξε σε διάφορες μεγάλες σκηνές στη Γερμανία και το εξωτερικό. Από το 1993 έως το 2007 ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς ηθοποιούς στην Berliner Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz, έπαιζε υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Φρανκ Κάστορφ. Μετά την αποχώρησή του από τη Φόλκσμπινε, εργάστηκε ως σκηνοθέτης σε πολλές θεατρικές σκηνές και σκηνές όπερας, όπου σχεδίαζε πάντα τα σκηνικά των παραγωγών του. Εργάζεται και ως media artist στον τομέα της φωτογραφίας και της τεχνολογίας βίντεο και παρουσίασε εκθέσεις στη Γερμανία και στην Ελβετία με φωτογραφικά έργα και computer animation. Υπ' αυτή την έννοια, η συνάντησή του με τον Έλληνα εικαστικό αποκτά μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

«Στην παράσταση αυτή προσπαθώ να δημιουργήσω έναν κώδικα, ένα λεξιλόγιο το οποίο να αντικαθιστά την απουσία λόγου. Αυτό το λεξιλόγιο συγκροτείται κυρίως από μάσκες, ρούχα και φως», λέει ο Γιάννης Βαρελάς. «Η παράγωγη κοστουμιών και σκηνικών αντικειμένων αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς μου την τελευταία δεκαετία στο πλαίσιο της δημιουργίας των ζωγραφικών μου έργων άλλα και των περφόρμανς και των βιντεο-εγκαταστάσεων. Σε αυτήν τη βάση δεν θα μπορούσα να πω πως είναι η πρώτη φορά που έρχομαι σε επαφή με κάτι τέτοιο, όμως είναι η πρώτη φορά που μεταφέρω αυτήν τη πρακτική στη συνθήκη μιας θεατρικής σκηνής.

Το ενδιαφέρον για μένα εδώ βρίσκεται στην πολυπαραγοντική διάσταση εντός συνεργατικού έργου, καθώς και στα αμβλυνόμενα όρια της χρήσης των παραγόμενων αντικειμένων επάνω στη σκηνή. Είναι πολύ ενδιαφέρον να βλέπει κάνεις τι μπορεί να είναι τελικά ένα σακάκι, ένα παντελόνι ή ένα ζευγάρι παπούτσια στο πλαίσιο ενός ρόλου που ενσαρκώνει κάποιος άλλος άνθρωπος, ειδικά σε έργα όπως το "Vergeigt" που βασίζονται στον αυτοσχεδιασμό και στη μετουσίωση της σκηνικής παρουσίας σε κάτι άλλο, κάτι παράλογο που καταλήγει να στέκεται δίπλα στην πραγματικότητα».

Μια νέο-νταντά όπερα με κοστούμια του Γιάννη Βαρελά στη Βασιλεία Facebook Twitter
Όπως γράφει το BBC, η Πατρίτσια Κοπατσίνσκαγια σε μια άλλη ζωή θα μπορούσε να είναι κωμικός ή σταρ της χέβι-μέταλ. Credits: Thomas Aurin

Στη σκηνή συναντάμε και μια διάσημη βιολίστρια, την Πατρίτσια Κοπατσίνσκαγια, που αν και έχει διακριθεί για τις ριζοσπαστικές της ερμηνείες του Μότσαρτ, του Μπετόβεν και άλλων μεγάλων συνθετών, έχει ιδιαίτερο πάθος για τη λιγότερο γνωστή και σύγχρονη μουσική. Έχει παίξει συνθέτες όπως οι Schoenberg, Berg, Webern, Ustvolskaya, Ligeti, Kurtág, Michael Hersch, Heinz Holliger, Francisco Coll, Mauricio Sotelo και Martón Illés

Η γεννημένη στη Μολδαβία μουσικός σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βιέννης, όπου εγκαταστάθηκε η οικογένειά της όταν ήταν 13 ετών. Στα 21 της κέρδισε υποτροφία για σπουδές στη Βέρνη της Ελβετίας, όπου ζει ακόμα. 

Όπως γράφει το BBC, σε μια άλλη ζωή θα μπορούσε να είναι κωμικός ή σταρ της χέβι μέταλ. Παίζει ξυπόλυτη και «χτυπιέται» στις παραστάσεις, αψηφώντας τη μουσική σύμβαση μέσω μιας τολμηρής αίσθησης του χιούμορ, με τις «δυναμικά ακραίες, μοναδικές ερμηνείες της ή την τάση της να δίνει προτεραιότητα στον αυθορμητισμό και τη συναισθηματική αυθεντικότητα έναντι της καλογυαλισμένης επιφάνειας. Σίγουρα είναι αυθεντική, ο ήχος της είναι μοναδικός».

Μια νέο-νταντά όπερα με κοστούμια του Γιάννη Βαρελά στη Βασιλεία Facebook Twitter
Είναι πολύ ενδιαφέρον να βλέπει κάνεις τι μπορεί να είναι τελικά ένα σακάκι, ένα παντελόνι ή ένα ζευγάρι παπούτσια στο πλαίσιο ενός ρόλου που ενσαρκώνει κάποιος άλλος άνθρωπος. Credits: Thomas Aurin
Μια νέο-νταντά όπερα με κοστούμια του Γιάννη Βαρελά στη Βασιλεία Facebook Twitter
Στην παράσταση συμμετέχουν εκπληκτικοί περφόρμερ με πολύ ιδιαίτερες ικανότητες στη σωματική έκφραση και στον αυτοσχεδιασμό, που αποτελούν τη βασική ομάδα του σκηνοθέτη Χέρμπερτ Φριτς. Credits: Thomas Aurin
Μια νέο-νταντά όπερα με κοστούμια του Γιάννη Βαρελά στη Βασιλεία Facebook Twitter
To έργο «Vergeigt» βασίζεται σε μια αφηρημένη αφήγηση που οργανώνεται σε τέσσερις αυτοσχεδιαστικές ενότητες. Credits: Thomas Aurin
Μια νέο-νταντά όπερα με κοστούμια του Γιάννη Βαρελά στη Βασιλεία Facebook Twitter
Η παράσταση φέρνει κοντά εξαιρετικούς μουσικούς, όπως η βιολίστρια Πατρίτσια Κοπατσίνσκαγια και o κλαρινετίστας Ρέτο Μπέρι. Credits: Thomas Aurin
Μια νέο-νταντά όπερα με κοστούμια του Γιάννη Βαρελά στη Βασιλεία Facebook Twitter
Η ιδέα ξεκινάει από την παρακολούθηση μιας ορχήστρας η οποία συγκεντρώνεται προκειμένου να κάνει πρόβες για ένα κονσέρτο. Credits: Thomas Aurin







 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έλληνες σκηνοθέτες στην Πειραιώς 260

Θέατρο / 5 ελληνικές παραστάσεις που θα δούμε το καλοκαίρι στην Πειραιώς 260

Οι Έλληνες σκηνοθέτες, νέοι και καθιερωμένοι, στο πλούσιο πρόγραμμα της Πειραιώς 260 συνδυάζουν το κλασικό με το ασυνήθιστο, σε παραστάσεις που περιλαμβάνουν πολυαναμενόμενες επαναλήψεις, τραγωδία, όπερα και ποιητικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Πολιτισμός / Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Ο Μπέντον υπήρξε κεντρικός εκπρόσωπος του αμερικανικού συναισθηματικού ρεαλισμού, δίνοντας έμφαση στις ανθρώπινες σχέσεις και στις λεπτές συγκρούσεις των χαρακτήρων
LIFO NEWSROOM
Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

Πολιτισμός / Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

«Η τέχνη είναι η αλήθεια. Η τέχνη αγκαλιάζει την ποικιλομορφία. Και γι’ αυτό αποτελεί απειλή για τους αυταρχικούς ηγέτες και τους φασίστες του κόσμου», δήλωσε παραλαμβάνοντας τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα από τον Λεονάρντο ντι Κάπριο
LIFO NEWSROOM
Final Destination, Κιούκα και Τhe Weeknd από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Final Destination, Κιούκα και Τhe Weeknd από αύριο στους κινηματογράφους

Καθώς όλο και περισσότερα θερινά σινεμά ανοίγουν, η συνέχεια ενός απέθαντου franchise, το φρέσκο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Κωστή Χαραμουντάνη και το κινηματογραφικό companion piece του νέου άλμπουμ του Weeknd είναι τρεις από τις έξι νέες ταινίες που επιχειρούν να φέρουν τους θεατές πίσω στις αίθουσες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
hjnrjh

Πολιτισμός / ΕΣΩ 2025: Oι σημαντικότερες στιγμές στην κατάμεστη αίθουσα του Μεγάρου

Η 13η ΕΣΩ: 'Αγκαλιάζοντας το Χάος σ’ έναν Έξυπνο Κόσμο' ολοκληρώθηκε, την Τετάρτη 7 Μαΐου 2025 στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, ακριβώς όπως υποσχέθηκε, σαν αγκαλιά, που εμπεριέχει την ρευστότητα του σύγχρονου, διασυνδεδεμένου κόσμου μας που, διαρκώς, αλλάζει.
ΜΕΛΙΝΑ ΑΡΒΑΝΙΤΗ-ΠΟΛΛΑΤΟΥ
Έρχεται στο Μεσολόγγι ο αυθεντικός πίνακας του Ντελακρουά «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου»

Πολιτισμός / Μεσολόγγι: Έρχεται ο αυθεντικός πίνακας του Ντελακρουά «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου»

Ανακοινώθηκε στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε για την έναρξη του επετειακού κύκλου των 200 χρόνων από την ηρωική Έξοδο - Η αποκάλυψη του Νίκου Αλάγια για τον πατέρα του που μετανάστευσε στη Γαλλία τη δεκαετία του 1960
LIFO NEWSROOM
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Νίκολας Κάλιναν: Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλησε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και τη συνεργασία με την Ελλάδα

Πολιτισμός / Γλυπτά του Παρθενώνα: Ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλά για συνεργασία, αλλά όχι επιστροφή

Ο Νίκολας Κάλιναν, Διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, αναφέρεται στη συνέντευξή του για τη συνεργασία με την Ελλάδα γύρω από τα Γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς να δίνει σαφή απάντηση για την επιστροφή τους
LIFO NEWSROOM
Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Πολιτισμός / Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Το αλουμίνιο δεν είναι απλώς το εικαστικό μέσο για τη νέα δουλειά του Σωκράτη Σωκράτους που εγκαινιάζεται στην γκαλερί Eins στη Λεμεσό της Κύπρου· είναι το φάντασμα που στοιχειώνει τον καλλιτέχνη.
LIFO NEWSROOM
Δείτε πώς ακριβώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από 2400 χρόνια

Πολιτισμός / Δείτε πώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από 2.400 χρόνια - Το εντυπωσιακό «παιχνίδι» με το φως

O καθηγητής Juan de Lara του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης με την βοήθεια της τεχνολογίας έδειξε πώς οι αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποίησαν προηγμένες τεχνικές φωτισμού για να μετατρέψουν το εσωτερικό του Παρθενώνα σε ένα εντυπωσιακό θέαμα
LIFO NEWSROOM