Μια έκθεση για τον Τεοντόρ Ζερικό πυροδοτεί διαμάχη για την ταυτότητα των έργων του

Η έκθεση για τον Τεοντόρ Ζερικό πυροδοτεί διαμάχη για την ταυτότητα των έργων Facebook Twitter
«Η Σχεδία της Μέδουσας», 1819, Παρίσι, Μουσείο Λούβρου.
0

Μια έκθεση στο Παρίσι με θέμα τα άλογα στην τέχνη του Τεοντόρ Ζερικό έχει προκαλέσει διαμάχη μεταξύ των ειδικών, που ισχυρίζονται ότι ένας μεγάλος αριθμός έργων έχει αποδοθεί ψευδώς στον ζωγράφο του 19ου αιώνα.

Η έκθεση, η οποία άνοιξε τον περασμένο μήνα στο Musée de La Vie Romantique και θα διαρκέσει μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου, οργανώθηκε από τη διευθύντρια του μουσείου, Gaëlle Rio, και τον ιστορικό τέχνης Bruno Chenique.

Στην έκθεση υπάρχουν πολλά αριστουργήματα του καλλιτέχνη, δάνεια από το Musée du Louvre και το Musée des Beaux-Arts στη Ρουέν, αλλά έχει προκαλέσει ανησυχία ο αριθμός των έργων που προέρχονται από «ιδιωτικές συλλογές» και μικρότερα μουσεία. Το ένα τρίτο των έργων που εκτίθενται και τα μισά από αυτά που περιλαμβάνονται στον κατάλογο της έκθεσης αποδίδονται πλήρως στον Ζερικό, αλλά για την προέλευσή τους παρέχονται ελάχιστες λεπτομέρειες.

Κανένα από αυτά τα έργα δεν αναγνωρίζεται από τον ειδικό στον Ζερικό, Philippe Grunchec, που λέει στη «The Art Newspaper» ότι «εκτός από μία ή δύο περιπτώσεις, που μπορεί να ανοίξουν μια συζήτηση σχετικά με τη γνησιότητά τους, είναι όλα αντίγραφα, γενικά χαμηλής ποιότητας, εμπνευσμένα από πίνακες ή χαρακτικά του καλλιτέχνη».

Η έκθεση για τον Τεοντόρ Ζερικό πυροδοτεί διαμάχη για την ταυτότητα των έργων Facebook Twitter
«Έλληνας κοιμώμενος στα βράχια της παραλίας», Εξ-αν-Προβάνς, Musée Granet.

Έξι από τα εν λόγω έργα, σύμφωνα με δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης, αγοράστηκαν σε δημοπρασίες στις οποίες πουλήθηκαν ως έργα ζωγράφων επηρεασμένων από το στυλ του Ζερικό. Ένα από αυτά βγήκε στο σφυρί για μόλις 500 ευρώ.

Ακόμη και οι αποδόσεις σε έργα που ανήκουν σε άλλα μουσεία έχουν αλλάξει. Ένας πίνακας που απεικονίζει ένα άλογο, ο οποίος φυλασσόταν στην αποθήκη ενός μουσείου στην Μπεζανσόν και είχε καταχωρηθεί ως έργο «με τον τρόπο του Ζερικό», παρουσιάζεται στην έκθεση ως αυτόγραφο έργο του.

Η διευθύντρια του Musée des Beaux-Arts d’Orléans, Olivia Voisin, σήμανε τον κώδωνα του κινδύνου αφού δύο έργα από τη συλλογή του μουσείου της από εντελώς διαφορετικούς καλλιτέχνες αποδόθηκαν στον Ζερικό στον κατάλογο, χωρίς τη συγκατάθεση του μουσείου.

Η έκθεση για τον Τεοντόρ Ζερικό πυροδοτεί διαμάχη για την ταυτότητα των έργων Facebook Twitter
«Ιπποδρομία χωρίς αναβάτες στο καρναβάλι της Ρώμης», 1817, Παρίσι, Μουσείο Λούβρου.

Η αλλαγή της απόδοσης των έργων εξέπληξε πολλούς ειδικούς, που θεωρούν σκανδαλώδες ότι μια έκθεση αφιερωμένη σε έναν τόσο σημαντικό καλλιτέχνη θα μπορούσε να αλλάξει την ταυτότητα δεκάδων έργων χωρίς καμία εξήγηση. Η Γαλλο-βρετανίδα έμπορος έργων τέχνης Jane Roberts λέει: «Είναι ντροπή για ένα τέτοιο ίδρυμα να παρουσιάζει ένα σωρό "πασαλείμματα" αναμεμειγμένα με έργα από άλλα μουσεία, για να τους δώσει μια γενεαλογία και να αυξήσει την αξία τους». Ο Nicolas Schwed, κορυφαίος ειδικός στις γραφικές τέχνες, λέει ότι τα σχέδια είναι «ιδιαίτερα κακά, πράγμα που είναι κρίμα για έναν καλλιτέχνη που ήταν τόσο ακριβής».

Ο Daniel Marchesseau, ο πρώην διευθυντής του Musée de la Vie Romantique, έγραψε μια επιστολή στην Gaëlle Rio προειδοποιώντας τη για τον κίνδυνο «καταστροφής της φήμης του μουσείου». Εν τω μεταξύ, ο Eric Turquin, ένας άλλος κορυφαίος ειδικός, λέει ότι η υπόθεση είναι «ακόμη πιο σοβαρή, επειδή η έκθεση πραγματοποιείται σε δημόσιο μουσείο». Το δημοτικό συμβούλιο του Παρισιού και ο υπουργός Πολιτισμού δεν έχουν πάρει θέση δημόσια στη διαμάχη.

Η Gaëlle Rio, η διευθύντρια του μουσείου, υπερασπίστηκε την «ελευθερία του συγγραφέα» του καταλόγου και είπε ότι «είναι χαρούμενη που έχει το θράσος να ανοίξει μια συζήτηση».

Ο γεννημένος το 1791 ζωγράφος και λιθογράφος Τεοντόρ Ζερικό, καθοριστική μορφή του γαλλικού ρομαντισμού, προσπάθησε με την τέχνη του να ανατρέψει τους ακαδημαϊκούς κανόνες. Ήταν γιος εύπορης οικογένειας της Ρουέν που μετακόμισε στο Παρίσι και φοίτησε στο ατελιέ του Καρλ Βερνέ, ζωγράφου ειδικευμένου σε σκηνές μάχης, κυνηγιού και ιπποδρομιών. Δύο χρόνια μετά γίνεται μαθητής του Πιερ-Ναρσίς Γκερέν, επιτυχημένου ζωγράφου της εποχής.

Η έκθεση για τον Τεοντόρ Ζερικό πυροδοτεί διαμάχη για την ταυτότητα των έργων Facebook Twitter
«Αξιωματικός των έφιππων κυνηγών της αυτοκρατορικής φρουράς επιτιθέμενος», 1812, Παρίσι, Μουσείο Λούβρου.

To 1812 εκθέτει στο Σαλόν το έργο «Αξιωματικός των έφιππων κυνηγών της αυτοκρατορικής φρουράς επιτιθέμενος» και κερδίζει το χρυσό μετάλλιο. Δύο χρόνια αργότερα εκθέτει εκεί το «Τραυματισμένος θωρακοφόρος αποσύρεται από τη μάχη» και αντιμετωπίζεται με ψυχρότητα. Την επόμενη χρονιά συνάπτει ερωτικό δεσμό με την Αλεξαντρίν-Μοντέστ Καρουέλ, τη νεαρή θεία του, αλλά όταν γίνεται γνωστός ο δεσμός τους, η οικογένεια τον υποχρεώνει να μετακομίσει στη Ρώμη. Η Αλεξαντρίν αποκτά μαζί του έναν γιο και για να αποφευχθεί το σκάνδαλο εγκαθίσταται στην εξοχή.

Ο Ζερικό επέστρεφε συνεχώς στα στρατιωτικά θέματα των πρώτων έργων του και κάποια από αυτά θεωρούνται αριστουργήματα. Το πιο σημαντικό και φιλόδοξο έργο του είναι η «Σχεδία της Μέδουσας» (1818-19), η οποία απεικόνιζε τις στιγμές που ακολούθησαν το σύγχρονό του ναυάγιο του πλοίου «Méduse», στο οποίο ο καπετάνιος είχε αφήσει το πλήρωμα και τους επιβάτες να πεθάνουν.

Η δραματική ερμηνεία του Ζερικό σε μνημειακή κλίμακα προκάλεσε εθνικό σκάνδαλο, ήταν ένα κατηγορητήριο για ένα διεφθαρμένο κατεστημένο, αλλά δραματοποίησε επίσης ένα προαιώνιο θέμα, αυτό της πάλης του ανθρώπου με τη φύση. Σε αυτό τον πίνακα ο νεαρός Ευγένιος Ντελακρουά πόζαρε για μια από τις ετοιμοθάνατες φιγούρες. Ο πίνακας αποτελεί σημαντική γέφυρα μεταξύ νεοκλασικισμού και ρομαντισμού και συνδυάζει πολλές επιρροές.

Το 1823, μετά από ένα ακόμα ατύχημα με το άλογο, η υγεία του Ζερικό, που έπασχε από χρόνια φυματίωση, επιδεινώθηκε ραγδαία. Πέθανε στις 26 Ιανουαρίου 1824, σε ηλικία μόλις 33 ετών.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Πολιτισμός / Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Ο Μπέντον υπήρξε κεντρικός εκπρόσωπος του αμερικανικού συναισθηματικού ρεαλισμού, δίνοντας έμφαση στις ανθρώπινες σχέσεις και στις λεπτές συγκρούσεις των χαρακτήρων
LIFO NEWSROOM
Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

Πολιτισμός / Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

«Η τέχνη είναι η αλήθεια. Η τέχνη αγκαλιάζει την ποικιλομορφία. Και γι’ αυτό αποτελεί απειλή για τους αυταρχικούς ηγέτες και τους φασίστες του κόσμου», δήλωσε παραλαμβάνοντας τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα από τον Λεονάρντο ντι Κάπριο
LIFO NEWSROOM
Final Destination, Κιούκα και Τhe Weeknd από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Final Destination, Κιούκα και Τhe Weeknd από αύριο στους κινηματογράφους

Καθώς όλο και περισσότερα θερινά σινεμά ανοίγουν, η συνέχεια ενός απέθαντου franchise, το φρέσκο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Κωστή Χαραμουντάνη και το κινηματογραφικό companion piece του νέου άλμπουμ του Weeknd είναι τρεις από τις έξι νέες ταινίες που επιχειρούν να φέρουν τους θεατές πίσω στις αίθουσες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
hjnrjh

Πολιτισμός / ΕΣΩ 2025: Oι σημαντικότερες στιγμές στην κατάμεστη αίθουσα του Μεγάρου

Η 13η ΕΣΩ: 'Αγκαλιάζοντας το Χάος σ’ έναν Έξυπνο Κόσμο' ολοκληρώθηκε, την Τετάρτη 7 Μαΐου 2025 στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, ακριβώς όπως υποσχέθηκε, σαν αγκαλιά, που εμπεριέχει την ρευστότητα του σύγχρονου, διασυνδεδεμένου κόσμου μας που, διαρκώς, αλλάζει.
ΜΕΛΙΝΑ ΑΡΒΑΝΙΤΗ-ΠΟΛΛΑΤΟΥ
Έρχεται στο Μεσολόγγι ο αυθεντικός πίνακας του Ντελακρουά «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου»

Πολιτισμός / Μεσολόγγι: Έρχεται ο αυθεντικός πίνακας του Ντελακρουά «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου»

Ανακοινώθηκε στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε για την έναρξη του επετειακού κύκλου των 200 χρόνων από την ηρωική Έξοδο - Η αποκάλυψη του Νίκου Αλάγια για τον πατέρα του που μετανάστευσε στη Γαλλία τη δεκαετία του 1960
LIFO NEWSROOM
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Νίκολας Κάλιναν: Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλησε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και τη συνεργασία με την Ελλάδα

Πολιτισμός / Γλυπτά του Παρθενώνα: Ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλά για συνεργασία, αλλά όχι επιστροφή

Ο Νίκολας Κάλιναν, Διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, αναφέρεται στη συνέντευξή του για τη συνεργασία με την Ελλάδα γύρω από τα Γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς να δίνει σαφή απάντηση για την επιστροφή τους
LIFO NEWSROOM
Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Πολιτισμός / Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Το αλουμίνιο δεν είναι απλώς το εικαστικό μέσο για τη νέα δουλειά του Σωκράτη Σωκράτους που εγκαινιάζεται στην γκαλερί Eins στη Λεμεσό της Κύπρου· είναι το φάντασμα που στοιχειώνει τον καλλιτέχνη.
LIFO NEWSROOM
Δείτε πώς ακριβώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από 2400 χρόνια

Πολιτισμός / Δείτε πώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από 2.400 χρόνια - Το εντυπωσιακό «παιχνίδι» με το φως

O καθηγητής Juan de Lara του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης με την βοήθεια της τεχνολογίας έδειξε πώς οι αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποίησαν προηγμένες τεχνικές φωτισμού για να μετατρέψουν το εσωτερικό του Παρθενώνα σε ένα εντυπωσιακό θέαμα
LIFO NEWSROOM