Το κολιέ της Τζαμίλα: Επανασυναρμολογήθηκε περιδέραιο 8χρονης από παιδικό τάφο της νεολιθικής εποχής

Το κολιέ της Τζαμίλα: Επανασυναρμολογήθηκε περιδέραιο 8χρονης από παιδικό τάφο της νεολιθικής εποχής Facebook Twitter
Φωτό: Ba`ja N.P.
0

Πριν από περίπου 5 χρόνια, η αρχαιολογική σκαπάνη αποκάλυψε το πλέον περίτεχνο περιδέραιο σε έναν παιδικό τάφο στο νεολιθικό χωριό Ba'ja, στη νότια Ιορδανία. Οι χιλιάδες χάντρες που απάρτιζαν αυτό το εξαιρετικό τεχνούργημα χιλιάδες και η διάταξή τους θεωρήθηκε απίστευτα περίπλοκή για την εποχή, ωστόσο αποτελούσε μία μοναδική μαρτυρία για τις ταφικές πρακτικές της ελίτ αυτής αυτής της προϊστορικής γεωργικής και κτηνοτροφικής κοινότητας.

Η Ba'ja, που βρίσκεται όχι μακριά από την πόλη της Πέτρας, που είναι λαξευμένη σε βράχο από τους Ναβαταίους (σ.σ.: αρχαία αραβική φυλή με αραμαϊκές επιρροές), κατοικήθηκε μεταξύ περίπου 7.400 και 6.800 π.Χ. Ήταν πυκνοκατοικημένη με πολυεπίπεδες πέτρινες κατοικίες που πιστεύεται ότι αποτελούσαν σπίτια και αποθήκες για οικογενειακές μονάδες. Ενώ οι νεκροί συνήθως θάβονταν αλλού, ορισμένοι από τους νεκρούς θάβονταν σε ατομικούς, διπλούς ή ομαδικούς τάφους κάτω από τις κατασκευές.

Το καλοκαίρι του 2018, εντοπίστηκε ένας λιθόκτιστος κιβωτιόσχημος τάφος κάτω από το δάπεδο ενός πέτρινου σπιτιού. Στον τάφο εντοπίστηκαν απομεινάρια του σκελετού ενός παιδιού, περίπου 8 ετών, θαμμένου σε εμβρυϊκή στάση.

Παρά τις προσπάθειες αρχαιολόγων και άλλων επιστημόνων να προσδιοριστεί το φύλο του παιδιού με ακρίβεια, αυτό δεν κατέστη δυνατό και μόνο από το σχήμα του πηγουνιού οι ειδικοί εικάζουν ότι κατά πάσα πιθανότητα επρόκειτο για κορίτσι. Η αρχαιολογική ομάδα ονόμασε Τζαμίλα (που σημαίνει "όμορφη" στα αραβικά) την ένοικο του τάφου.

Αν και ο σκελετός είχε υποστεί σοβαρές ζημιές από την πάροδο των αιώνων και τις αλλεπάλληλες χωμάτινες επιστρώσεις πάνω από τον τάφο, ωστόσο, η ανασκαφή εντόπιζε συνεχώς χάντρες από διάφορα υλικά και μεγέθη κυρίως ομαδοποιημένες γύρω από το στήθος και το λαιμό του παιδιού. Εν τέλει αποκαλύφθηκαν 2.500 χάντρες - επίπεδες χάντρες, κυλινδρικές χάντρες, δισκοειδείς χάντρες, σωληνοειδείς χάντρες από όστρακα. Οι περισσότερες από αυτές ήταν κατασκευασμένες από ψαμμίτη, αλλά υπήρχαν επίσης χάντρες από τυρκουάζ, κοχύλια και κεχριμπάρι από τον Λίβανο, οι οποίες είναι οι παλαιότερες που έχουν ανακαλυφθεί ποτέ.

Το κολιέ της Τζαμίλα: Επανασυναρμολογήθηκε περιδέραιο 8χρονης από παιδικό τάφο της νεολιθικής εποχής Facebook Twitter

Οι συγκεντρώσεις των χαντρών κατανέμονται μεταξύ δύο μεγάλων μενταγιόν: έναν δακτύλιο από φίλντισι, σκαλισμένο από ένα μεγάλο μονό μαργαριταρένιο όστρακο στρειδιού με πολλαπλές οπές και ένα μενταγιόν από οβάλ αιματίτη με διπλή διάτρηση. Το φίλντισι είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό και δεν θα μπορούσε να ήταν κάτι που προμηθεύτηκαν από ντόπιους οι συγγενείς του κοριτσιού. Πιθανότατα ήταν εισαγόμενο από την Ερυθρά Θάλασσα, πάνω από 700 μίλια μακριά.

Επίσης, ορισμένες από τις χάντρες βρέθηκαν ευθυγραμμισμένες σε αρκετές σειρές στην αριστερή πλευρά (το παιδί ήταν τοποθετημένο στην αριστερή του πλευρά και η βαρύτητα φρόντισε για τα υπόλοιπα), αλλά πολλές ήταν διάσπαρτες. Τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα και οι συνδυασμοί του τύπου και του χρώματος των χαντρών στις σωζόμενες σειρές δείχνουν ότι οι χάντρες δεν μπορεί να ήταν διάσπαρτες στο σώμα, αλλά δεν ήταν σαφές αν αρχικά αποτελούσαν μέρος ενός κολιέ, ενός διακοσμημένου ενδύματος, ενός κομματιού στο στήθος ή κάτι εντελώς διαφορετικό.

Τα ευρήματα του τάφου τεκμηριώθηκαν με σχολαστικότητα και οι σωζόμενες σειρές με χάντρες επέτρεψαν στους ερευνητές να ανακατασκευάσουν την αρχική εικόνα του κολιέ.Ολόκληρο το σύνολο είχε προηγουμένως ταξιδέψει σε ερευνητικά εργαστήρια στη Γερμανία και τη Γαλλία για καθαρισμό, ενοποίηση, αποκατάσταση και ανάλυση.

 Για να προσδιοριστούν αξιόπιστα σενάρια συνδυασμών χαντρών, μελετήθηκε προσεκτικά η αρχαιολογική τεκμηρίωση, εστιάζοντας στις διατηρούμενες ευθυγραμμίσεις των χαντρών (ως προσέγγιση αλληλουχίας "DNA") για την ανακατασκευή ενδεχόμενων "αλυσίδων". Πραγματοποιήθηκαν μαθηματικές αναλύσεις για την εκτίμηση του μήκους αυτών των αλυσίδων. Οι αναλύσεις χρήσης-φθοράς επέτρεψαν τον εντοπισμό των διαφορετικών εντάσεων χρήσης, παρέχοντας παράλληλα ενδείξεις για το σύστημα διάταξης των χαντρών. Οι ταυτοποιήσεις βασίστηκαν σε συγκρίσεις με βασικές μελέτες που περιγράφουν πρότυπα χρήσης λόγω ευθυγράμμισης χάντρας με χάντρα μέσα σε διακοσμητικές συνθέσεις.....

Τέλος, ήταν απαραίτητο να ανακατασκευαστεί το αρχικό σχήμα του δακτυλίου, το οποίο είχε υποστεί μεγάλες ζημιές από τις συνθήκες ταφής, καθώς τα τμήματα που λείπουν μπορεί να έπαιζαν σημαντικό ρόλο στη δομή του στολιδιού, όπως για παράδειγμα ο αριθμός και τα μήκη των σειρών των χαντρών.

Το αποτέλεσμα της ανακατασκευής δεν είναι τίποτα λιγότερο από θεαματικό, 12 ίντσες πλάτος και 12 ίντσες μήκος: η πιο εύλογη διάταξη για όλες αυτές τις χάντρες και τα μενταγιόν αποδείχθηκε ότι ήταν δέκα σειρές, επτά συνδεδεμένες με κάθε πλευρά του δακτυλίου από φίλντισι και 3 χωρισμένες από αυτόν.

Το ανακατασκευασμένο περιδέραιο (με μαύρα αφρώδη υλικά τοποθέτησης για τις χάντρες που είναι πολύ εύθραυστες για να ενσωματωθούν) εκτίθεται τώρα στο Μουσείο της Πέτρας.

Με στοιχεία από Archaelogy.org, Journals.plos.org

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Chanel μεταμόρφωσε έναν εγκαταλελειμμένο σταθμό του μετρό σε πασαρέλα στη Νέα Υόρκη

Πολιτισμός / Η Chanel μεταμόρφωσε έναν εγκαταλελειμμένο σταθμό του μετρό σε πασαρέλα στη Νέα Υόρκη

Η επίδειξη Métiers d’Art, που η Chanel παρουσιάζει κάθε Δεκέμβριο σε κάποιον εντυπωσιακό προορισμό, από την Ιαπωνία μέχρι τη Σενεγάλη, είναι αφιερωμένη στα ιστορικά ατελιέ που έχει εντάξει στο δυναμικό της για να διατηρήσει ζωντανή την παραδοσιακή τεχνική
LIFO NEWSROOM
Είδαμε την έκθεση με τα 83 αριστουργήματα στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Πολιτισμός / Είδαμε την έκθεση με τα 83 αριστουργήματα στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Η εξέλιξη της τέχνης από τον ιμπρεσιονισμό έως την ποπ αρτ ξεδιπλώνεται μέσα από έργα 45 κορυφαίων δημιουργών της νεότερης και σύγχρονης τέχνης, συνθέτοντας ένα μοναδικό και συναρπαστικό εικαστικό πανόραμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Μαλλουρής: An Evening Botanist

Πολιτισμός / An Evening Botanist: Θεραπεία, επιθυμία και απόλαυση σε μια έκθεση

Στην έκθεση An Evening Botanist ο Ανδρέας Μαλλουρής εξετάζει πώς διαφορετικές πρακτικές που συνδέονται με τη θεραπεία, τη σωματική επιθυμία και την απόλαυση, ενεργοποιούν υλικότητες και μέσω αυτών, το κοινωνικό σώμα. Η έκθεση αναπτύσσεται στο όριο ανάμεσα στο χειρουργικό και το ερωτικό, μεταφέροντας κλινικές διαδικασίες σε ένα γλυπτικό λεξιλόγιο.
LIFO NEWSROOM
Ελληνικός …Ντίκενς, Μάικλ Κέιν και μια ταινία-σοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Ελληνικός …Ντίκενς, Μάικλ Κέιν και μια ταινία-σοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» που αφήνει τους θεατές συγκλονισμένους, η τελευταία παράσταση του Μάικλ Κέιν και της Γκλέντα Τζάκσον, μια ελληνική διασκευή της «Χριστουγεννιάτικης Ιστορίας» και μια ιρλανδική ιστορία ενηλικίωσης, υποψήφια για βραβείο LUX, στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Σταύρος Ξαρχάκος: Η δήλωσή του υπέρ του Γιώργου Χατζιδάκι αναφορικά με την περιοδεία αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι

Πολιτισμός / Σταύρος Ξαρχάκος: «Η συζήτηση για τις συναυλίες πρέπει να τελειώνει εδώ - Τα υπόλοιπα είναι απλώς κουτσομπολιό»

Η δήλωση του Σταύρου Ξαρχάκου υπέρ του Γιώργου Χατζιδάκι, ο οποίος αντιδρά νομικά στην περιοδεία-αφιέρωμα στον πατέρα του, χωρίς την άδειά του
LIFO NEWSROOM
11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου – τα βραβεία

Πολιτισμός / 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου – τα βραβεία

Με 77 ελληνικά και ξένα ντοκιμαντέρ, 32 ταινίες μικρού μήκους και μεγάλη προσέλευση κοινού ολοκληρώθηκε την Κυριακή στην Καλαμάτα το 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου (21-30/11).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το CoMuseum του Μουσείου Μπενάκη γιορτάζει τα 15 χρόνια του με ελπίδα για το μέλλον

Πολιτισμός / Το CoMuseum του Μουσείου Μπενάκη γιορτάζει τα 15 χρόνια του με ελπίδα για το μέλλον

Με τον τίτλο «Μουσεία και Ελπίδα», το πετυχημένο διεθνές συνέδριο θα διερευνήσει τον ρόλο των μουσείων στη διαμόρφωση ενός πιο συμπεριληπτικού, δημοκρατικού και με περισσότερη ενσυναίσθηση κόσμου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Σκάρλετ Γιόχανσον δέχεται πιέσεις ώστε να αποκλείσει αναφορές στο Ολοκαύτωμα από την ταινία της

Πολιτισμός / Σκάρλετ Γιόχανσον: Δέχεται πιέσεις ώστε να αποκλείσει αναφορές στο Ολοκαύτωμα από την ταινία της

Η Γιόχανσον ανέφερε ότι κατά τη φάση της προπαραγωγής ένας από τους χρηματοδότες της ταινίας απείλησε να αποσυρθεί, εκτός αν αφαιρούνταν τα στοιχεία της πλοκής που σχετίζονταν με το Ολοκαύτωμα
LIFO NEWSROOM