Ένα χαμένο αριστούργημα και μια κρίση πικρίας που το εξαφάνισε για εκατό χρόνια

Ένα χαμένο αριστούργημα και μια κρίση πικρίας που το εξαφάνισε για εκατό χρόνια Facebook Twitter
Μια ακτινογραφία της Praxitella αποκάλυψε ανομοιόμορφη υφή και αναλαμπές φωτεινού κόκκινου μέσα από ρωγμές στην επιφανειακή βαφή.
0

Ένα χαμένο αριστούργημα μιας κορυφαίας ζωγράφου των αρχών του 20ού αιώνα ανακαλύφθηκε κάτω από το πορτρέτο ενός σύγχρονου της καλλιτέχνη, ο οποίος μπορεί να ζωγράφισε πάνω από το πρωτότυπο σε μια "κρίση πικρίας".

Το έργο «Atlantic City» της Έλεν Σόντερς, μέλους του ριζοσπαστικού και βραχύβιου κινήματος του βορτικισμού, απεικονίζει μια κατακερματισμένη σύγχρονη μητρόπολη, προφανώς με τα ζωντανά χρώματα που συνδέονταν με την ομάδα του κινήματος των αρχών του 20ου αιώνα.

Ο βορτικισμός, αν και διήρκεσε για ένα σύντομο χρονικό διάστημα (1912-1915), θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα οργανωμένα ρεύματα αφηρημένης τέχνης που αναπτύχθηκαν στην Αγγλία  και συγγενεύει με τα κινήματα του κυβισμού και του φουτουρισμού, ενώ πήρε το όνομά του από τον ποιητή Έζρα Πάουντ ο οποίος τον χρησιμοποίησε το 1913. Κυρίαρχη φυσιογνωμία του κινήματος αποτέλεσε ο ζωγράφος και λογοτέχνης Wyndham Lewis.

Το 1914 τα μέλη του βορτικισμού δημοσίευσαν το πρώτο τεύχος του περιοδικού BLAST, ένα πρωτοποριακό περιοδικό που εκδόθηκε λίγο πριν από το ξέσπασμα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου και εκεί εμφανίστηκε μια ασπρόμαυρη εικόνα του πίνακα.

Σχεδόν όλοι οι πίνακες της Σόντερς θεωρείται ότι έχουν χαθεί, αν και σώζονται σχέδια που θα εκτεθούν στην γκαλερί Courtauld του Λονδίνου τον Οκτώβριο. Οι βορτικιστές έκαναν μόνο μια έκθεση το 1915 στη γκαλερί Doré και μετά λόγω του πολέμου διαλύθηκαν.

Ένα χαμένο αριστούργημα και μια κρίση πικρίας που το εξαφάνισε για εκατό χρόνια Facebook Twitter
Praxitella του Wyndham Lewis, ο οποίος ήταν ο ιδρυτής του ριζοσπαστικού και βραχύβιου βορτικιστικού κινήματος.

Εξετάζοντας τους πίνακες αυτής της περιόδου, δύο φοιτήριες του Courtauld αποκάλυψαν ότι κάτω από το έργο του Γουίνταμ Λιουις, του ιδρυτή των βορτικιστών που απεικονίζει την κριτικό κινηματογράφου Iris Barry, υπάρχει το χαμένο έργο Atlantic City της Σόντερς.

Λόγω της ανομοιόμορφης υφής του έργου Praxitella και των αναλαμπών του φωτεινού κόκκινου μέσα από ρωγμές στην επιφανειακή βαφή, οι μελετητές είχαν υποψιαστεί ότι το πορτρέτο του 1921 είχε ζωγραφιστεί πάνω σε άλλο έργο.

Οι δύο φοιτήτριες, χρησιμοποίησαν ακτίνες Χ και άλλες τεχνολογίες απεικόνισης για να ερευνήσουν τον πίνακα. Βρήκαν μια αφηρημένη σύνθεση κάτω από το πορτρέτο, η οποία τελικά ταυτοποιήθηκε ως η μέχρι τότε χαμένη Ατλάντικ Σίτι που ανακαλύφθηκε μετά από 100 χρόνια, δίνοντας ελπίδες ότι υπάρχουν και άλλοι κρυμμένοι βορτικιστικοί πίνακες που μπορεί να αποκαλυφθούν στο μέλλον.

Ένα χαμένο αριστούργημα και μια κρίση πικρίας που το εξαφάνισε για εκατό χρόνια Facebook Twitter
Atlantic City της Έλεν Σόντερς, η οποία ήταν μία από τις δύο μόνο γυναίκες που εντάχθηκαν στους βορτικιστές.

Η Σόντερς ήταν μία από τις δύο μόνο γυναίκες που εντάχθηκαν στους βορτικιστές. "Στα προπολεμικά χρόνια, ήταν μία από τις πιο ριζοσπαστικές ζωγράφους και σχεδιάστριες που υπήρχαν. Υπήρχαν μόνο μια χούφτα άνθρωποι στην Ευρώπη που παρήγαγαν αυτό το είδος σκληρής αφηρημένης ζωγραφικής και σχεδίου", δήλωσε ο Barnaby Wright, αναπληρωτής επικεφαλής της γκαλερί Courtauld και ειδικός στον 20ό αιώνα.

Η Σόντερς μαζί με την Τζέσικα Ντίσμορ ήταν η ραχοκοκαλιά της ομάδας και ενδιαφέρουσες προσωπικότητες. Το έργο της Έλεν Σόντερς είναι υποτιμημένο και επισκιάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τους άνδρες συγχρόνους της.

Υπήρξε στενή φίλη με τον Γουίνταμ Λιούις,  αλλά μετά τον πόλεμο της γύρισε την πλάτη. Μια εικαστική θεωρία υποστηρίζει ότι ο Λιουις ζωγράφισε πάνω από το έργο της Σόντερς σε μια κρίση εκνευρισμού. Η ζωγραφική τους δεν υπήρξε ποτέ δημοφιλής, δεν υπήρχε αγορά για το έργο τους κάτι που μπορεί να συνέβαλε και στην κατάρρευση του κινήματος που πολύ αργότερα εκτιμήθηκε ο ριζοσπαστικός χαρακτήρας του.

Η γκαλερί Courtauld θα εκθέσει την Praxitella, δανεισμένη από την Leeds Art Gallery, μαζί με την ακτινογραφία και τη μερική έγχρωμη ανακατασκευή της Atlantic City, στο πλαίσιο της έκθεσης 18 σχεδίων και ακουαρέλων της Σόντερς, που παρακολουθεί την καλλιτεχνική της εξέλιξη από τις 14 Οκτωβρίου.

Ένα χαμένο αριστούργημα και μια κρίση πικρίας που το εξαφάνισε για εκατό χρόνια Facebook Twitter
Η Έλεν Σόντερς
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο μυαλό του Τζον Λε Καρέ

Πολιτισμός / Ένα βότσαλο με την ένδειξη «to fix» και άλλες 1200 κούτες είναι το αρχείο του Τζον Λε Καρέ

Μια νέα έκθεση ανοίγει το δαιδαλώδες αρχείο του πιο διάσημου συγγραφέα κατασκοπείας, φωτίζοντας τη συναρπαστική, συχνά ιδιόμορφη δημιουργική διαδικασία που έκρυβαν τα μυθιστορήματά του.
LIFO NEWSROOM
«Φάρμα»: Τα ζώα «ζωντανεύουν» μέσα από τη Νεοελληνική Γλυπτική στην Εθνική Γλυπτοθήκη

Πολιτισμός / «Φάρμα»: Τα ζώα της συλλογής της Εθνικής Γλυπτοθήκης αποκτούν μόνιμη έκθεση

Ένα πιο σπάνιο, αλλά πολύ ενδιαφέρον θέμα της Γλυπτικής, όχι μόνο μέσα από την ιδιαίτερη προσέγγιση, αλλά και μέσα από το ύφος του κάθε καλλιτέχνη, άλλοτε έντονα ρεαλιστικό και άλλοτε λιτό και αφαιρετικό, από τη δεκαετία του 1940 έως και τη δεκαετία του 1970.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Η Τζούλια Ρόμπερτς, ο αγγελικός Κιάνου Ριβς και ο δαιμονικός Ίθαν Χοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Η Τζούλια Ρόμπερτς, ο αγγελικός Κιάνου Ριβς και ο δαιμονικός Ίθαν Χοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η προκλητική δημιουργία του Λούκα Γκουντανίνο «After the Hunt», ο Χρυσός Φοίνικας του Παναχί, το «Good Fortune», το «Black Phone 2» και 4 ακόμα ταινίες στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Εβδομάδα μόδας στο Ριάντ: «Καρφιά» από την εγγονή της Vivienne Westwood για τη συμμετοχή του οίκου

Πολιτισμός / Εβδομάδα μόδας στο Ριάντ: «Καρφιά» από την εγγονή της Vivienne Westwood για τη συμμετοχή του οίκου

Ο οίκος Vivienne Westwood υπερασπίστηκε την παρουσία του στη Σαουδική Αραβία, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για «ευκαιρία πολιτισμικού διαλόγου και αμοιβαίας κατανόησης»
LIFO NEWSROOM
«Τιτανικός»: Πώς ένα τρέιλερ τεσσάρων λεπτών βοήθησε την ταινία να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα blockbusters

Πολιτισμός / «Τιτανικός»: Πώς ένα τρέιλερ τεσσάρων λεπτών βοήθησε την ταινία να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα blockbusters

«Τα διακυβεύματα ήταν τεράστια. Όλοι ήμασταν σε ένταση. Είχαμε ξοδέψει πέντε χρόνια και 200 εκατομμύρια δολάρια» - Ο παραγωγός του «Τιτανικού» γράφει για την εποχή δημιουργίας της ταινίας που «έσπασε» ταμεία και απέσπασε 11 βραβεία Όσκαρ
LIFO NEWSROOM
Πορτρέτο της Μαρίας Αντουανέτας πιστεύεται πως απεικονίζει την αδερφή της

Πολιτισμός / Πορτρέτο της Μαρίας Αντουανέτας πιστεύεται πως απεικονίζει την αδελφή της

«Αν και αυτά τα εντυπωσιακά πορτρέτα έχουν εκτεθεί πολλές φορές τα τελευταία 250 χρόνια, θα είναι πραγματικά ξεχωριστό να βλέπουμε επιτέλους τη Μαρία Αντουανέτα όπως ήταν πραγματικά, και όχι να τη συγχέουμε με την αδελφή της», δήλωσε ο διευθυντής του Μουσείου Τέχνης και Ιστορίας στη Γενεύη
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Βίλα Γκέτι: Παρουσίαση για την παραγωγή αρώματος στην Πύλο στην Ύστερη Εποχή του Χαλκού

Πολιτισμός / Μια αρχαιολόγος έχει βρει πώς μύριζαν τα αρώματα στην Ύστερη Εποχή του Χαλκού. Θα μιλήσει για αυτό σε μια διάλεξη

Η εκδήλωση αυτή θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο - Βίλα Γκέτυ και αποτελεί μέρος της περιοδικής έκθεσης «The Kingdom of Pylos», την πρώτη μεγάλη έκθεση στη Βόρεια Αμερική αφιερωμένη στον Μυκηναϊκό πολιτισμό.
LIFO NEWSROOM