Ένα αριστούργημα του Canaletto επιστρέφει στην Ουαλία, 80 χρόνια κρυμμένο σε ορυχείο σχιστόλιθου

Το αριστούργημα του Canaletto επιστρέφει στην Ουαλία 80 χρόνια αφότου ήταν κρυμμένο στο ορυχείο σχιστόλιθου Facebook Twitter
Ο πίνακας του 1725, είναι ασυνήθιστος στο έργο του Canaletto καθώς αντί για τις συνήθεις λαμπρές όψεις της Βενετίας, απεικονίζει μια αυλή στην καθημερινότητά της. Φωτογραφία: The National Gallery, Λονδίνο
0

Το αριστούργημα του Canaletto επιστρέφει στην Ουαλία 80 χρόνια από τότε που το έκρυψαν σε ορυχείο σχιστόλιθου
«Η Αυλή των λιθοξόων», που μεταφέρθηκε για φύλαξη κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, εκτίθεται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ουαλίας

Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ο πίνακας μεταφέρθηκε 250 μίλια από το κεντρικό Λονδίνο στη βόρεια Ουαλία για να μείνει κρυμμένος σε ένα ορυχείο σχιστόλιθου, μακριά από τους κινδύνους της ναζιστικής εισβολής και τους βομβαρδισμούς της Λουφτβάφε.

Ογδόντα χρόνια μετά, επιστρέφει για να αποτελέσει το επίκεντρο μιας έκθεσης που εγκαινιάζεται αυτή την εβδομάδα στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ουαλίας στο Aberystwyth.

Ο πίνακας, ένα πρώιμο έργο του Βενετού καλλιτέχνη του 18ου αιώνα, ήταν μεταξύ των θησαυρών που μεταφέρθηκαν από την Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου στο σπηλαιώδες σχιστολιθικό ορυχείο Manod, κοντά στο Blaenau Ffestiniog, το 1940 για να φυλαχθούν.

Το αριστούργημα του Canaletto επιστρέφει στην Ουαλία 80 χρόνια αφότου ήταν κρυμμένο στο ορυχείο σχιστόλιθου Facebook Twitter
Φύλακες βγάζουν από το κιβώτιό του έναν πίνακα του Girolamo da Treviso για επιθεώρηση ρουτίνας στο λατομείο Manod το 1942. Φωτογραφία: Fred Ramage/Getty Images

Καθώς ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος πλησίαζε, ιδρύματα όπως η Εθνική Πινακοθήκη άρχισαν να σχεδιάζουν τι θα κάνουν με τους θησαυρούς τους. Μια πρόταση ήταν να μεταφερθούν στον Καναδά, αλλά το ενδεχόμενο επίθεσης από υποβρύχια δημιουργούσε προβληματισμούς και ο Ουίνστον Τσόρτσιλ πήρε την απόφαση: "Κρύψτε τους θησαυρούς σε σπηλιές και κελάρια, αλλά ούτε ένας πίνακας δεν πρόκειται να φύγει από αυτό το νησί".

Το ορυχείο του Μανόντ ανταποκρινόταν στο σχέδιο. Χρησιμοποιήθηκαν εκρηκτικά για να διευρυνθεί η είσοδος ώστε να φιλοξενήσει τους μεγαλύτερους πίνακες και χτίστηκαν «δωμάτια» από τούβλα μέσα στα σπήλαια για να προστατεύονται οι πίνακες από τις διακυμάνσεις της υγρασίας και της θερμοκρασίας.

Κατασκευάστηκαν ειδικές θήκες για την ασφαλή μεταφορά των πινάκων, συμπεριλαμβανομένου του Canaletto, με φορτηγά στην Ουαλία. Μέχρι το καλοκαίρι του 1941, η συλλογή είχε μεταφερθεί στο υπόγειο καταφύγιό της, όπου επρόκειτο να παραμείνει για τέσσερα χρόνια.

Ο Canaletto, ο οποίος παραχωρείται ως δάνειο στο πλαίσιο των εορτασμών της Εθνικής Πινακοθήκης για τα 200 χρόνια από την ίδρυσή της, είναι ασυνήθιστος στο έργο του καλλιτέχνη. Αντί να εστιάζει στη λαμπρότητα και τη μεγαλοπρέπεια της Βενετίας, παρουσιάζει τη ζωή των απλών ανθρώπων. Το Campo San Vidal στη Βενετία έχει μετατραπεί προσωρινά σε αυλή λιθοξόου, γεμάτη με πέτρες και εργαλεία, καθώς οι άνθρωποι εργάζονται στην πρωινή λιακάδα. Η πρώτη ονομασία του πίνακα ήταν Campo S. Vidal e Santa Maria della Carità.

Η έκθεση θα διαρκέσει στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ουαλίας από τις 10 Μαΐου έως τις 7 Σεπτεμβρίου 2024.

Με στοιχεία από την Guardian

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρώμη: Το διάσημο Caffè Greco κινδυνεύει να κλείσει

Πολιτισμός / Ρώμη: Το διάσημο Caffè Greco κινδυνεύει να κλείσει

Ένα από τα πιο θρυλικά στέκια της Ευρώπης, με 250 χρόνια ιστορίας και θαμώνες από τον Γκαίτε και τον Σοπενχάουερ μέχρι τον Σταντάλ και τον Ίψεν, κινδυνεύει με λουκέτο καθώς οι ιδιοκτήτες απαιτούν ενοίκιο πολλαπλάσιο από το προηγούμενο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Υπόδειγμα πολιτισμού ή άντρο της ακολασίας, η Πομπηία παραμένει η ενεργή φλέβα της Ιστορίας

Πολιτισμός / Υπόδειγμα πολιτισμού ή άντρο της ακολασίας, η Πομπηία παραμένει η ενεργή φλέβα της Ιστορίας

Η «Χαμένη Πόλη» εξακολουθεί να γοητεύει τους ερευνητές και έχει πολλά ακόμη να δώσει μέσα από τη μεγαλύτερη ανασκαφή που έχει γίνει ποτέ, τα τελευταία 70 χρόνια
LIFO NEWSROOM
Ο Μπρους Σπρίνγκστιν και ο Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ συγκίνησαν το κοινό στην πρεμιέρα του «Deliver Me From Nowhere»

Πολιτισμός / Ο Μπρους Σπρίνγκστιν και ο Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ συγκίνησαν το κοινό στην πρεμιέρα του «Deliver Me From Nowhere»

Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γουόρεν Ζέινς που κυκλοφόρησε το 2023 και εστιάζει στη δημιουργία του άλμπουμ «Nebraska» (1982) το οποίο ηχογράφησε ο Σπρίνγκστιν στο δωμάτιο του στο Κολτς Νεκ του Νιου Τζέρσεϊ σε ένα τετρακάναλο κασετόφωνο
LIFO NEWSROOM
Ντάριο Αρτζέντο: Ο «Χίτσκοκ της Ιταλίας» με τα λοξά πλάνα που προκαλούσε πανικό στις κινηματογραφικές αίθουσες

Πολιτισμός / Ντάριο Αρτζέντο: Ο «Χίτσκοκ της Ιταλίας» με τα λοξά πλάνα που προκαλούσε πανικό στις κινηματογραφικές αίθουσες

Ο Ντάριο Αρτζέντο που σε λίγες ημέρες συμπληρώνει τα 85 του χρόνια έχει πλέον αποσυρθεί από τα κινηματογραφικά πλατό εδώ και τρία χρόνια, καθώς πέρα από το εμπόδιο της ηλικίας του απογοητεύτηκε και από την αποδοχή που είχε η τελευταία του ταινία «Μαύρα Γυαλιά»
LIFO NEWSROOM