Αστικό Βίωμα στην Εθνική Πινακοθήκη και Χαλεπάς στην Τήνο: Δυο μεγάλες εκθέσεις με επίκεντρο τον τόπο

Αστικό Βίωμα και Χαλεπάς στην Τήνο: Δυο μεγάλες εκθέσεις με επίκεντρο τον τόπο Facebook Twitter
Ρένα Παπασπύρου, Βρυάξιδος και Ασπασίας. Φωτ.: Νίκος Αλεξόπουλος
0

Ο τόπος και η σχέση του με τη δημιουργία και τους δημιουργούς βρίσκεται στο επίκεντρο δυο μεγάλων εκθέσεων που θα γίνουν στην Αθήνα και στην Τήνο.

Τόσο η εικαστική δημιουργία όσο και ο κινηματογράφος πρωτίστως απεικόνισαν τις μεγάλες αλλαγές που συντελέστηκαν στη μεταπολεμική Αθήνα. Θέμα που επανέρχεται καθώς η πόλη αλλάζει, με τον όγκο της να αποκτά μεγάλη ρευστότητα σε δομές και χρήσεις και την εικόνα της να μεταμορφώνεται δραματικά ακόμα και μέσα από αναπαλαιώσεις, η Αθήνα αποτέλεσε πάντα πόλο έλξης πολλών και διαφορετικών απεικονίσεων.

Το βίωμα του αστικού ιστού και οι αστικές μεταβολές που συμβαίνουν στη διάρκεια του χρόνου είναι το θέμα της μεγάλης περιοδικής έκθεσης της Εθνικής Πινακοθήκης «Αστικό Βίωμα» στις δεκαετίες 1950 - 1960 - 1970, που θα εγκαινιαστεί τον Ιούνιο και εστιάζει στις εικαστικές τέχνες και τον κινηματογράφο, καταλήγοντας στην εργασία της Ρένας Παπασπύρου «φωτοτυπίες» κι έχοντας συμπεριλάβει τους ομότεχνούς της σε χρονικό εύρος τριών δεκαετιών.

Οι περιπλανήσεις στην πόλη και η ταξινόμηση και κατά μεταφορά «αρχειοθέτηση» του αστικού τοπίου βρίσκεται στον πυρήνα αυτής της ιστορικής ομαδικής έκθεσης Ελλήνων δημιουργών. 

Αστικό Βίωμα και Χαλεπάς στην Τήνο: Δυο μεγάλες εκθέσεις με επίκεντρο τον τόπο Facebook Twitter
Ρένα Παπασπύρου, Φωτοτυπίες απευθείας απ' την ύλη, 1980-81.

Η έκθεση αντιμετωπίζει την πόλη ως εμπειρία, εξετάζει την αστικοποίηση, την ανοικοδόμηση και τη μετανάστευση –εσωτερική και εξωτερική– στο πλαίσιο των ραγδαίων αλλαγών που συνέβησαν μεταπολεμικά στην ελληνική κοινωνία.

Οι καλλιτέχνες συλλαμβάνουν και αναπαριστούν την πόλη όχι μόνο ως δομημένο περιβάλλον που τους εμπεριέχει, αλλά και ως καθημερινό βίωμα, ένα πλαίσιο με το οποίο έρχονται αντιμέτωποι, είτε με όρους αναγνώρισης, ασφάλειας και αποδοχής είτε με όρους ανίχνευσης, διαπραγμάτευσης και σύγκρουσης. Παρατηρούν, καταγράφουν και ερμηνεύουν τις μεταβολές του αστικού τοπίου με ρεαλιστική διάθεση τεκμηρίωσης ή προτιμούν να εξιδανικεύουν το αστικό τοπίο συνοψίζοντάς το σε ένα ελληνοκεντρικό ιδεόγραμμα ειδυλλιακής αστυγραφίας.

Εγκαινιάζοντας την πρακτική της διατομεακότητας, η έκθεση διερευνά τις εκδοχές του αστικού βιώματος στις εικαστικές τέχνες, στις δημοφιλείς ελληνικές ταινίες, καθώς και στον κινηματογράφο κριτικού ρεαλισμού σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Η πόλη θα έρθει σε πρώτο πλάνο και σε συνομιλία με το αστικό βίωμα όχι μόνο των δημιουργών αλλά και των επισκεπτών που θα αναστοχαστούν επάνω στην εμπειρία τους από την πόλη και την εξέλιξή της.

Η επιστροφή του Χαλεπά στην Τήνο

Αστικό Βίωμα και Χαλεπάς στην Τήνο: Δυο μεγάλες εκθέσεις με επίκεντρο τον τόπο Facebook Twitter
Ο Γιαννούλης Χαλεπάς φωτογραφίζεται δίπλα στο γλυπτό του «Η Γενοβέφα και οι Δήμιοί της», Τήνος, 1930 (Αρχείο Κ.Π.Καλαϊτζίδη)

Ο τόπος είναι αυτός που καθόρισε ένα σημαντικό μέρος του έργου του Xαλεπά και ένα μέρος που καταστράφηκε και μένει μέχρι σήμερα άγνωστο. Η Τήνος είναι το νησί του κορυφαίου Έλληνα γλύπτη και τον Ιούνιο, το Ίδρυμα Ωνάση συνεργάζεται με το Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, στο οποίο εκτίθενται μόνιμα 23 γλυπτά, 15 γύψινα προπλάσματα, 3 πήλινα αγαλματάκια και 4 χάλκινα έργα, καθώς και 14 σχέδια με μολύβι του Χαλεπά.

Στη νέα έκθεση θα ενωθούν με τα έργα της Τήνου από την πρώτη περίοδο δημιουργίας τους (1875-1878), έργα της δεύτερης περιόδου που φιλοτέχνησε στην Τήνο. Σε αυτή την έκθεση ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στις δημιουργίες του Χαλεπά στη γενέτειρά του. Η έκθεση αυτών των έργων μας δείχνει καθαρά πόσο δραματικά αλλάζει η γλυπτική του όσο βρίσκεται στο νησί του. Ενώ για τα προηγούμενα χρόνια δεν έχουμε εικόνα των έργων του, από τότε που επιστρέφει από το ψυχιατρείο, μετά τον θάνατο της μητέρας του, το έργο αρχίζει να φαίνεται ξεκάθαρα. Ο κόσμος του νησιού τον αντιμετωπίζει με καχυποψία, ζει τελείως απομονωμένος σε ένα χωριό μαρμαράδων, αλλά δεν έχει ούτε μάρμαρο στη διάθεσή του, ούτε εργαστήριο.

Ωστόσο, την ανάγκη του για να δουλέψει τη διαμορφώνει με τον πηλό που βρίσκεται στη διάθεσή του και το υλικό το εξελίσσει, το πάει στα άκρα, αλλάζει το πλάσιμο και τη δομή και έρχεται κοντά σε εκφράσεις της σύγχρονης τέχνης, μη έχοντας ιδέα από αυτές.

Η έκθεση δανείζεται τον τίτλο από τα λόγια του Πικιώνη «Χαλεπάς-Γλυπτικής μέγιστον μάθημα» και φιλοδοξεί να φωτίσει αυτή την ιδιαίτερη περίοδο του καλλιτεχνικού του βίου.










 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ρένα Παπασπύρου: «Θεωρούσαν το έργο μου ακατανόητο και περιθωριακό»

Οι Αθηναίοι / Ρένα Παπασπύρου: «Θεωρούσαν το έργο μου ακατανόητο και περιθωριακό»

Εικαστική δημιουργός της ύλης του αστικού τοπίου, γεννήθηκε στο Παγκράτι. Είναι η πρώτη γυναίκα καθηγήτρια της Καλών Τεχνών με δικό της εργαστήριο. Παρουσιάζει στο φουαγιέ της Στέγης την εγκατάσταση «Βρυάξιδος 11 και Ασπασίας – Η άγνωστη όψη».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Βρυάξιδος 11 και Ασπασίας: H άγνωστη όψη» της Ρένας Παπασπύρου σε μια εικαστική εγκατάσταση στη Στέγη

Πολιτισμός / «Βρυάξιδος 11 και Ασπασίας: H άγνωστη όψη» της Ρένας Παπασπύρου σε μια εικαστική εγκατάσταση στη Στέγη

Στο ισόγειο της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, πάνω σε έναν ειδικά διαμορφωμένο γωνιακό τοίχο τον οποίο σχεδίασε η Ρένα Παπασπύρου,  έχει τοποθετήσει η ίδια διάφορες αποτοιχισμένες επιφάνειες που απέσπασε από μια ερειπωμένη μονοκατοικία.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επαναπατρίστηκε από τη Χιλή πολύτιμο θραύσμα από αρχαϊκό ναό της Ακρόπολης

Πολιτισμός / Επαναπατρίστηκε από τη Χιλή πολύτιμο θραύσμα από αρχαϊκό ναό της Ακρόπολης

Το μαρμάρινο θραύσμα βρισκόταν στην κατοχή Χιλιανού πολίτη και σύμφωνα με τον ίδιο, η  οικογένειά του το κατείχε από τη δεκαετία του 1930, με την πληροφορία ότι προέρχεται από την Ακρόπολη
LIFO NEWSROOM
Έιμι Σέραλντ: Η διάσημη ζωγράφος καταγγέλλει λογοκρισία και ακυρώνει μεγάλη έκθεση στο Smithsonian

Πολιτισμός / Έιμι Σέραλντ: Η διάσημη ζωγράφος καταγγέλλει λογοκρισία και ακυρώνει μεγάλη έκθεση στο Smithsonian

Η Αφροαμερικανή εικαστικός επικαλείται λογοκρισία σχετικά με έναν από τους πίνακές της, εμπνευσμένο από τρανς καλλιτέχνιδα - «Σε μια εποχή που τα τρανς άτομα δέχονται επιθέσεις, φιμώνονται και κινδυνεύουν στις ΗΠΑ, η σιωπή δεν είναι επιλογή»
LIFO NEWSROOM
Όζι Όζμπορν: «Δεν μπορούσε να σταθεί όρθιος» - Οι αδελφές του αποκαλύπτουν για την τελευταία τους συνάντηση

Πολιτισμός / Όζι Όζμπορν: «Δεν μπορούσε να σταθεί όρθιος» - Οι αδελφές του αποκαλύπτουν για την τελευταία τους συνάντηση

«Στο τελευταίο του μήνυμα μου έγραψε ότι θα ξαναρχόταν στο Μπέρμιγχαμ» - Αποκάλυψαν πως η τελευταία τους συνάντηση ήταν στην αποχαιρετιστήρια συναυλία των Black Sabbath
LIFO NEWSROOM
Όζι Όσμπορν: Το αντίο του Έλληνα κιθαρίστα που ήταν στο πλευρό του για 7 χρόνια - «Άλλαξες τη ζωή μου για πάντα»

Πολιτισμός / Όζι Όζμπορν: Το αντίο του Έλληνα κιθαρίστα που ήταν στο πλευρό του για 7 χρόνια - «Άλλαξες τη ζωή μου για πάντα»

«Ως κιθαρίστας, ήταν η ύψιστη τιμή της καριέρας μου να ηχογραφήσω ένα άλμπουμ και να περιοδεύσω μαζί σου σε όλο τον κόσμο για 7 χρόνια» έγραψε ο Gus G
LIFO NEWSROOM
Marvel, διαζύγια και πρώτα ραντεβού από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Marvel, διαζύγια και πρώτα ραντεβού από αύριο στους κινηματογράφους

Το «Fantastic Four: First Steps», το συζυγικό δράμα της Αλίκης Δανέζη-Κνούτσεν και το νέο crowdpleaser του δημιουργού των «Τέλειων Ξένων» είναι μερικές από τις ταινίες που κυκλοφορούν αυτή την εβδομάδα, με τις επανεκδόσεις να κλέβουν την παράσταση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Όζι Όζμπορν: Οι Black Sabbath, ο Έλτον Τζον και ο Ροντ Στιούαρτ αποχαιρετούν τον «Πρίγκιπα του Σκότους»

Πολιτισμός / Όζι Όζμπορν: Οι Black Sabbath, ο Έλτον Τζον και ο Ροντ Στιούαρτ αποχαιρετούν τον «Πρίγκιπα του Σκότους»

Ο κόσμος της μουσικής απέτισε φόρο τιμής στον θρυλικό Όζι Όζμπορν που πέθανε σε ηλικία 76 ετών, λίγες εβδομάδες μετά την αποχαιρετιστήρια συναυλία στο Μπέρμιγχαμ
LIFO NEWSROOM
«Θα αποσυρθώ μόνο όταν καρφώσουν το καπάκι στο κουτί μου» - Ο Όζι έφυγε, το μεγαλύτερο κεφάλαιο της metal κλείνει

Πολιτισμός / «Θα αποσυρθώ όταν καρφώσουν το καπάκι στο φέρετρό μου» - Ο Όζι έφυγε, το μεγαλύτερο κεφάλαιο της metal κλείνει

«Δεν έχετε ιδέα πώς αισθάνομαι, σας ευχαριστώ από τα βάθη της καρδιάς μου» - Έτσι αποχαιρέτησε το κοινό του 17 ημέρες πριν πεθάνει
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΜΠΑΡΛΗ