Αρχαίος ρωμαϊκός τάφος αποκαλύπτει πώς μπετόν 2.000 ετών είναι ακόμη τόσο ανθεκτικό

Αρχαίος ρωμαϊκός τάφος αποκαλύπτει πώς μπετόν 2.000 ετών είναι ακόμη τόσο ανθεκτικό Facebook Twitter
Ο τάφος της Caecilia Metella βρίσκεται λίγο έξω από τη Ρώμη.
0

Έχουν περάσει σχεδόν 2000 χρόνια από την πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, αλλά ορισμένες κατασκευές της εξακολουθούν να υφίστανται μέχρι σήμερα, επιβιώνοντας από αλλαγές στο κλίμα μέχρι πολέμους.

Ένα τέτοιο μνημείο είναι ο τάφος της Caecilia Metella, μιας αριστοκράτισσας που έζησε τον πρώτο αιώνα μ.Χ. Παρά το γεγονός ότι είναι περίπου 2.050 ετών, τα ερείπια εξακολουθούν να στέκουν μεγαλοπρεπώς τρία μίλια έξω από τη Ρώμη.

Πώς κατάφερε, όμως, να επιβιώσει από τις καταστροφές του συνεχώς μεταβαλλόμενου κόσμου μας; Έρευνες επιστημόνων του Πανεπιστημίου της Γιούτα αποκάλυψαν ότι ένας συνδυασμός ηφαιστειακού αμμοχάλικου, βροχής και υπόγειων υδάτων μπορεί να έπαιξε ρόλο.

Σε άρθρο που δημοσιεύτηκε στο Journal of the American Ceramic Society, οι ερευνητές γράφουν ότι η ποιότητα του σκυροδέματος στον τάφο της Caecilia Metella μπορεί να ήταν ακόμη καλύτερη από τον τάφο ανδρών της εποχής της χάρη στις χημικές αντιδράσεις μεταξύ αυτών των τριών συστατικών.

Αρχαίος ρωμαϊκός τάφος αποκαλύπτει πώς μπετόν 2.000 ετών είναι ακόμη τόσο ανθεκτικό Facebook Twitter
Σε κάποιο σημείο του τάφου αναγράφεται: «Στην Caecilia Metella, κόρη του Quintus Creticus, [και σύζυγο] του Crassus».

«Η κατασκευή αυτού του πολύ καινοτόμου και στιβαρού μνημείου και ορόσημου στη Via Appia Antica δείχνει ότι η ταφή έγινε με τεράστιο σεβασμό», σχολίασε η Μαρί Τζάκσον, αναπληρώτρια καθηγήτρια γεωλογίας και γεωφυσικής στο Πανεπιστήμιο της Γιούτα.

Ο Τζάκσον επισκέφτηκε το μνημείο το 2006 για να συλλέξει δείγματα προς ανάλυση. «Ήταν μια πολύ ζεστή μέρα του Ιουνίου», θυμάται η ίδια, «αλλά όταν κατεβήκαμε τα σκαλιά στον ταφικό διάδρομο, ο αέρας έγινε πολύ δροσερός και υγρός». «Η ατμόσφαιρα ήταν πολύ ήρεμη, εκτός από το φτερούγισμα των περιστεριών στο ανοιχτό κέντρο της κυκλικής κατασκευής».

Το Ars Technica αναφέρει ότι το ρωμαϊκό μπετόν ήταν παρόμοιο με το σημερινό τσιμέντο Portland. Οι Ρωμαίοι ανακάτευαν ένα ημι-υγρό κονίαμα με πέτρες ή τούβλα αμμοχάλικου για να σχηματίσουν το υλικό.

Αυτό το κονίαμα κατασκευάστηκε από ασβέστη, πορώδες γυαλί και κρυστάλλους από ηφαιστειακές εκρήξεις, γνωστοί επίσης ως ηφαιστειακή τέφρα.

Αρχαίος ρωμαϊκός τάφος αποκαλύπτει πώς μπετόν 2.000 ετών είναι ακόμη τόσο ανθεκτικό Facebook Twitter
Το κονίαμα του τάφου περιείχε ηφαιστειακή τέφρα, που με τη σειρά της περιείχε μεγάλη ποσότητα λευκίτη πλούσιου σε κάλιο.

Μετά την ανάλυση των δειγμάτων, η Τζάκσον με μια ομάδα συναδέλφων από το MIT ανακάλυψαν ότι το κονίαμα του τάφου περιείχε ηφαιστειακή τέφρα, που με τη σειρά της περιείχε μεγάλη ποσότητα λευκίτη πλούσιου σε κάλιο.

Οι βροχοπτώσεις και τα υπόγεια ύδατα για πολλούς αιώνες άρχισαν να ρέουν στα τοιχώματα του τάφου, διαλύοντας τον λευκίτη κι απελευθερώνοντας το κάλιο. Στο σημερινό σκυρόδεμα, αυτό θα σήμαινε ότι η κατασκευή ήταν πιο πιθανό να υποστεί ρωγμές και φθορά.

Στον τάφο, ωστόσο, συνέβη το ακριβώς αντίθετο. Η Τζάκσον με την ομάδα της διαπίστωσαν ότι το κάλιο είχε αλλάξει ουσιαστικά την «κόλλα» του κονιάματος. «Είδαμε κομμάτια άθικτα μετά από 2.050 χρόνια», τονίζει η ίδια.

Μαθαίνοντας για τον τρόπο που οι αρχαίοι Ρωμαίοι κατασκεύαζαν το σκυρόδεμά τους, είμαστε σήμερα σε θέση να πλησιάσουμε περισσότερο στο να αναπαράγουμε αυτές τις ιδιότητες. Εκτός από κατασκευές μεγαλύτερης διάρκειας, αυτή η μέθοδος δημιουργίας σκυροδέματος μπορεί να έχει τη δυνατότητα να μειώσει τις εκπομπές έως και 85%, σύμφωνα με το Ars Technica.

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης γιορτάζει τα 25 χρόνια του με Argerich, Κουρεντζή, Nagano και Gheorghiu 

Πολιτισμός / Argerich, Κουρεντζής, Nagano, Gheorghiu: Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης γιορτάζει τα 25 χρόνια του

Ο οργανισμός που άλλαξε τον πολιτιστικό χάρτη της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας βρίσκεται στην πιο εξωστρεφή φάση του και υποδέχεται τη νέα σεζόν με ένα πρόγραμμα γεμάτο σημαντικές διεθνείς συμμετοχές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι τελευταίες συλλογές του Τζόρτζιο Αρμάνι θα παρουσιαστούν κανονικά στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνο

Πολιτισμός / Οι τελευταίες συλλογές του Τζόρτζιο Αρμάνι θα παρουσιαστούν κανονικά στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνο

Ο οίκος ανακοίνωσε ότι ο σχεδιαστής εργαζόταν «μέχρι το τέλος» πάνω στις νέες γραμμές Emporio Armani και Giorgio Armani, αλλά και σε μια μεγάλη έκθεση για τα 50 χρόνια του οίκου
LIFO NEWSROOM
Τζόρτζιο Αρμάνι: Στη μεγάλη οθόνη η ζωή του «βασιλιά της μόδας»

Πολιτισμός / Τζόρτζιο Αρμάνι: Η ζωή του «βασιλιά της μόδας» μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη

Προς το παρόν, δεν έχει διευκρινιστεί αν η φιλόδοξη παραγωγή θα εστιάσει μόνο στην επαγγελματική πορεία του σχεδιαστή στις πασαρέλες και το κόκκινο χαλί ή αν θα συμπεριλάβει και την προσωπική του ζωή
LIFO NEWSROOM
Τρίερ, Στίβεν Κινγκ και Ανιές Βαρντά από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Τρίερ, Στίβεν Κινγκ και Ανιές Βαρντά από αύριο στους κινηματογράφους

Η νέα ταινία του δημιουργού του «Worst Person in the World», ακόμα μια διασκευή Στίβεν Κινγκ, το φεμινιστικό «Vagabond» της γιαγιάς της νουβέλ βαγκ και η επιστροφή του «Toy Story» με αφορμή την 30η επέτειο από την πρεμιέρα του ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ανατροπή στον κινηματογράφο: Η OpenAI παράγει ταινία με AI και κόστος κάτω από 30 εκατομμύρια δολάρια

Πολιτισμός / Ανατροπή στον κινηματογράφο; Η OpenAI παράγει ταινία με κόστος κάτω από 30 εκατομμύρια δολάρια

Η OpenAI φέρνει την επανάσταση στον κινηματογράφο με την πρώτη ταινία μεγάλου μήκους που δημιουργείται κυρίως με τεχνητή νοημοσύνη - Το “Critterz” υπόσχεται να αλλάξει το Χόλιγουντ για πάντα, με εντυπωσιακά αποτελέσματα και φθηνότερο κόστος παραγωγής
LIFO NEWSROOM