Αποκαταστάθηκε η μορφή 15χρονου σκλάβου, που είχε σβηστεί από πίνακα του 1837

Αποκαταστάθηκε η μορφή 15χρονου σκλάβου, που είχε σβηστεί από πίνακα του 1837 Facebook Twitter
Φωτ.: artnet
0

Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης απέκτησε ένα σπάνιο πορτρέτο του 19ου αιώνα που απεικονίζει έναν νεαρό μαύρο σκλάβο, μαζί με τρία λευκά παιδιά. Ο νεαρός μαύρος είχε αφαιρεθεί από τον πίνακα για πάνω από 100 χρόνια. 

«Η απόκτηση αυτού του σπάνιου πίνακα είναι μεταμορφωτική για την αμερικανική πτέρυγα, αντιπροσωπεύοντας το πρώτο μας νατουραλιστικό πορτρέτο ενός επώνυμου Μαύρου θέματος σε ένα τοπίο της Λουιζιάνα. Ένα έργο που μας επιτρέπει να αντιμετωπίσουμε πολλές απουσίες και ασυμμετρίες στη συλλογή καθώς πλησιάζουμε στην 100η επέτειο του ίδρυση της πτέρυγας το 2024», δήλωσε η Sylvia Yount, επιμελήτρια της συγκεκριμένης πτέρυγας του Μουσείου.

Ο καμβάς, με τίτλο «Bélizaire and the Frey Children», χρονολογείται περίπου στο 1837. Τον είχε παραγγείλει ο Frederick Frey, ένας γερμανικής καταγωγής τραπεζίτης και έμπορος που ζούσε στη γαλλική συνοικία με τη σύζυγό του, Coralie D'Aunoy Frey, και την οικογένειά τους. Απεικονίζει τρία από τα παιδιά του ζευγαριού, τους Elizabeth, Léontine και Frederick Jr. και έναν νεαρό, μαύρο σκλάβο που ονομάζεται Bélizaire.

Η αποκατάσταση του πίνακα

Η αποκάλυψη της ταυτότητας του Bélizaire ήταν μία κίνηση πάθους με επικεφαλής τον συλλέκτη έργων τέχνης της Λουιζιάνας Jeremy K. Simien, ο οποίος στράφηκε στην ιστορία της τέχνης ως μέσο καλύτερης κατανόησης της δικής του οικογενειακής προέλευσης ως 9η γενιά κρεολικής μεικτής αφρικανικής και ευρωπαϊκής καταγωγής.

Είδε για πρώτη φορά μια φωτογραφία του πίνακα το 2013, σε μια παλιά δημοπρασία που απέδιδε το έργο είτε στον Trevor Thomas Fowler είτε στον Theodore Sydney Moise. Τελικά μπόρεσε να εντοπίσει τον καμβά χάρη σε μια συμβουλή στο Instagram από τον έμπορο έργων τέχνης Taylor Thistlethwaite.

Ο πίνακας πιστεύεται ότι είναι του Jacques Guillaume Lucien Amans, ο οποίος εργάστηκε στη Νέα Ορλεάνη από τα τέλη της δεκαετίας του 1830 έως τη δεκαετία του 1850. Το ρεκόρ του σε δημοπρασία ήταν 165.000 δολάρια. Καταγράφηκε το 2012 στη Neal Auction Company στη Νέα Ορλεάνη, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων του Artnet.

Ο πίνακας δείχνει μια εκπληκτική οικειότητα μεταξύ και των τεσσάρων παιδιών, υποδηλώνοντας ότι ο Bélizaire ήταν ένα πολύτιμο μέλος της οικογένειας, παρά τη θέση του ως σκλάβος. Όμως κάποια στιγμή γύρω στις αρχές του αιώνα, κάποιος ζωγράφισε πάνω στον Bélizaire, όχι μόνο σβήνοντάς τον από την ιστορία της οικογένειας Frey, αλλά κρύβοντας ένα σπάνιο παράδειγμα από την εποχή ενός ρεαλιστικού πορτρέτου ενός σκλαβωμένου ανθρώπου.

Αποκαταστάθηκε η μορφή 15χρονου σκλάβου σε πίνακα του 1837- Είχε σβηστεί Facebook Twitter
Φωτ.: artnet

Το 1972, η δισέγγονη της Coralie, Audrey Grasser, δώρισε τον πίνακα στο Μουσείο Τέχνης της Νέας Ορλεάνης. Το αχνό περίγραμμα μιας τέταρτης φιγούρας στη σύνθεση, είπε στο μουσείο, ήταν τα απομεινάρια του πορτρέτου ενός σκλάβου.

Ωστόσο, οι υπέυθυνοι επέλεξαν να μην εκμεταλλευτούν την πληροφορία και να αποκαταστήσουν την ιστορία. Ο πίνακας παρέμεινε στην αποθήκη του μουσείου μέχρι το 2005 οπότε και πουλήθηκε για 7.200 δολάρια στον οίκο Christie's.

«Νομίζω εκ των υστέρων, ότι ήταν λάθος, ναι — αλλά λάθη συμβαίνουν», είπε στους New York Times ο John Bullard, διευθυντής του μουσείου την εποχή της πώλησης.

Ο αγοραστής ήταν ένας έμπορος αντικών, που αποκατέστησε το έργο, αφαιρώντας την επικάλυψη που έκρυβε τον Bélizaire. Ο Simien αγόρασε τον πίνακα το 2021 για άγνωστη τιμή και ζήτησε ξανά την αποκατάστασή του από τον συντηρητή Craig Crawford. Επιστράτευσε επίσης την ιστορικό της Λουιζιάνας Katy Morlas Shannon, η οποία κατάφερε να ανακαλύψει το όνομα και το έτος γέννησης του Bélizaire, το 1822, χάρη στα αρχεία της απογραφής.

Ποιος ήταν ο Bélizaire που σβήστηκε από τον πίνακα

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Bélizaire δεν είχε καμία σχέση με τους Freys. Τα κρατικά αρχεία ιδιοκτησίας δείχνουν ότι η οικογένεια αγόρασε το αγόρι και τη μητέρα του, Sally, όταν εκείνος ήταν μόλις έξι ετών. Την εποχή που φιλοτεχνήθηκε το πορτρέτο ήταν σχεδόν 15 ετών και πιθανότατα φρόντιζε τα παιδιά του πίνακα, κανένα από τα οποία δεν έζησε μέχρι την ενηλικίωση.

Η Coralie Frey πούλησε τον Bélizaire και δεν υπάρχουν αρχεία για τη ζωή του μετά την έναρξη του Εμφυλίου Πολέμου το 1861.

«Πρόκειται για μια σημαντική ανακάλυψη», είπε η Shanon στην Daily Advertiser. «Οι άνθρωποι θα ξέρουν το όνομά του, θα δουν το πρόσωπό του και θα είναι "το πρόσωπο" για τόσους πολλούς ανθρώπους των οποίων οι εικόνες τους δεν ζωγραφίστηκαν και δεν διηγήθηκαν τις ιστορίες τους».

Αποκαταστάθηκε η μορφή 15χρονου σκλάβου σε πίνακα του 1837- Είχε σβηστεί Facebook Twitter
Φωτ.: artnet

Εικάζεται ότι η επικάλυψη για να σβηστεί ο Bélizaire τοποθετήθηκε στα τέλη του 19ου ή στις αρχές του 20ου αιώνα. Αλλά ακόμα και με τον Bélizaire να "επιστρέφει" στον πίνακα, απεικονίζεται η πολυπλοκότητα και τα στρώματα του τραύματος που υπάρχουν στην υποδούλωση.

«Με μεγάλη δεξιοτεχνία, ο Amans αποκάλυψε τη διαφοροποιημένη φυλετική ένταση της εποχής στη σύνθεση, απεικονίζοντας τον 15χρονο Bélizaire χαμένο στις σκέψεις του και διακριτικά απόμακρο από τα παιδιά του λευκού ιδιοκτήτη του», είπε η Elizabeth Kornhauser, επίτιμη επιμελήτρια στο Met.

Ο πίνακας φιλοξενείται στο Met αφού παρουσιάστηκε πέρυσι σε μια ειδική έκθεση στο Ogden Museum of Southern Art της Νέας Ορλεάνης. 

Με πληροφορίες του artnet

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διεθνές Βραβείο Booker για την Ινδή Banu Mushtaq, που γράφει ιστορία με τη νίκη της

Πολιτισμός / Διεθνές Βραβείο Booker για την Ινδή Banu Mushtaq, που γράφει ιστορία με τη νίκη της

Η ανθολογία Heart Lamp για την οποία βραβεύτηκε περιλαμβάνει 12 διηγήματα που έγραψε η Mushtaq σε διάστημα τριών δεκαετιών, από το 1990 έως το 2023, αποτυπώνοντας με συγκίνηση και ευαισθησία τις δυσκολίες που βιώνουν οι μουσουλμάνες γυναίκες στη νότια Ινδία
LIFO NEWSROOM
Τομ Κρουζ, Λεός Καράξ και Ρίτσαρντ Γκιρ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Τομ Κρουζ, Λεός Καράξ και Ρίτσαρντ Γκιρ από αύριο στους κινηματογράφους

Από το κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας ξεχωρίζουν το «Mission Impossible: Τhe Final Reckoning» και δυο προσωπικές ταινίες μεγάλων δημιουργών, το «Δεν είμαι Εγώ» του Λεός Καράξ και το «Oh, Canada» του Πολ Σρέιντερ. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τομ Κρουζ: «Θα κάνω ταινίες μέχρι τα 100 μου» – Τι είπε για το τέλος του Mission: Impossible

Πολιτισμός / Τομ Κρουζ: «Θα κάνω ταινίες μέχρι τα 100 μου» – Τι είπε για το τέλος του Mission: Impossible

Ο Τομ Κρουζ βρέθηκε στις Κάννες για την πανευρωπαϊκή πρεμιέρα της νέας ταινίας του δημοφιλούς franchise, η οποία αποτελεί το δεύτερο μέρος της ιστορίας που ξεκίνησε με το Dead Reckoning
LIFO NEWSROOM
Αντιγόνη Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Ούλριχ Ράσε

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου & Εθνικό Θέατρο: Πρώτες εικόνες από την Αντιγόνη του Ούλριχ Ράσε

Το φετινό επετειακό πρόγραμμα του Φεστιβάλ στην Επίδαυρο ξεκινά με την Αντιγόνη, σε συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο και σε σκηνοθεσία ενός από τους πιο συναρπαστικούς Γερμανούς σκηνοθέτες.
LIFO NEWSROOM
Βρέθηκε εντυπωσιακό μωσαϊκό σε ερείπια στη Νίκαια της Βιθυνίας

Πολιτισμός / Βρέθηκε εντυπωσιακό ψηφιδωτό του 1ου αιώνα μ.Χ. στη Νίκαια της Βιθυνίας

Η αρχαιολογική σκαπάνη, στην περιοχή όπου πραγματοποιήθηκε η α' Οικουμενική Σύνοδος, αποκάλυψε ένα ψηφιδωτό με μοτίβα γαλέρας και ελαφιού, το οποίο φέρεται να χρονολογείται στον πρώτο αιώνα μ.Χ.
LIFO NEWSROOM
In a Bright Green Field, η νέα μεγάλη έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Έλληνες και Κύπριοι καλλιτέχνες στη νέα έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Με έργα 27 δημιουργών κάτω των 40 ετών, η έκθεση «In a Bright Green Field» –μια σύμπραξη τριών ιδρυμάτων, μεταξύ των οποίων και το New Museum της Νέας Υόρκης– εξετάζει μερικές από τις πιο συναρπαστικές και αναδυόμενες καλλιτεχνικές πρακτικές στην Αθήνα και τη Λευκωσία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ