«Ο Έλβις ήταν αντιπαθητικός και ο Μάιλς Ντέιβις περιορισμένος»: Ο Έρικ Χομπσμπάουμ ως νεαρός μουσικοκριτικός

«Ο Έλβις ήταν αντιπαθητικός και ο Μάιλς Ντέιβις περιορισμένος»: Ο Έρικ Χομπσμπάουμ ως νεαρός μουσικοκριτικός Facebook Twitter
Ο Χομπσμπάουμ επιθυμούσε διακαώς να είναι συγχρόνως αποδεκτός αλλά και διαφορετικός στις ιδιαιτερότητές του.
0

Τι είδους άτομο, πέρα από το πείσμα, την αποφασιστικότητα που τον χαρακτήριζε και την φαινομενικά αστείρευτη γνώση που ήδη κατείχε, ήταν ως νεαρός ο Έρικ Χομπσμπάουμ; Ο Richard Evans, συγγραφέας της νέας βιογραφίας με τίτλο "Eric Hobsbawm: A life in history", είναι εξαιρετικός ιστορικός, αν και ίσως όχι τόσο συναρπαστικός βιογράφος, οπότε ορθά δεν αναλώνεται σε ψυχολογικού τύπου εικασίες. Παρ' όλα αυτά, μέσα από το βιβλίο, διαγράφεται μια εικόνα της «πρώιμης φάσης» του κορυφαίου και σίγουρα διασημότερου ιστορικού του 20ου αιώνα που πέθανε το 2012 σε ηλικία 95 ετών.

Ο Χομπσμπάουμ επιθυμούσε διακαώς να είναι συγχρόνως αποδεκτός αλλά και διαφορετικός στις ιδιαιτερότητές του. Γοητευόταν από την ομορφιά και ειδικά από την ομορφιά της φύσης, διανύοντας μαραθώνιες αποστάσεις με το ποδήλατο στην αγγλική εξοχή ως έφηβος ακόμα. Ήταν εξαιρετικά ανασφαλής στις σχέσεις με τις γυναίκες και είχε έναν καταστροφικό πρώτο γάμο, ήταν όμως πάντα σύμφωνα με τις μαρτυρίες καλός ακροατής, γεγονός που τον έκανε συμπαθή και γοητευτικό στα μάτια τους.

Σύμφωνα με την κρίση του, ο Μάιλς Ντέιβις χαρακτηρίζεται ως μουσικός «περιορισμένης τεχνικής και συναισθηματικής εμβέλειας με ροπή στην αυτολύπηση και την άρνηση της αγάπης».

Επίσης όμως μπορούσε να γίνει και έντονα επικριτικός, στα όρια της μισαλλοδοξίας, χαρακτηριστικό που έβγαινε τακτικά στο προσκήνιο κατά τη θητεία του ως μουσικοκριτικός με το ψευδώνυμο Francis Newton από τα μέσα της δεκαετίας του '50 ως τα μέσα της δεκαετίας του '60 περίπου. Σύμφωνα με την κρίση του, ο Έλβις Πρίσλεϊ απορρίφθηκε το 1956 ως «ένας ιδιαιτέρως ασυμπαθής τύπος από το Τέξας» [ο Έλβις ήταν από το Τενεσί], ενώ ο Μάιλς Ντέιβις, τέσσερα χρόνια αργότερα, χαρακτηρίζεται ως μουσικός «περιορισμένης τεχνικής και συναισθηματικής εμβέλειας με ροπή στην αυτολύπηση και την άρνηση της αγάπης».

Όταν εκδόθηκε το 1959 η ανθολογία του «Η σκηνή της τζαζ», κέρδισε την ευνοϊκή – σε γενικές γραμμές – κριτική του διάσημου Άγγλου ποιητή Φίλιπ Λάρκιν, με τον οποίο μοιράζονταν μια αντιπάθεια στις πιο πειραματικές και ελεύθερες μορφές της τζαζ, ακόμα κι αυτός όμως έσπευσε να τονίσει: «Ο κύριος Newton είναι μάλλον άχαρος ως συγγραφέας και υπάρχουν φορές που η καταγραφή του για μια τέχνη που προέρχεται κατά βάση από την εργατική τάξη, μοιάζει περισσότερο με κοινωνική ή οικονομική παραβολή».

Μπορεί να ήταν «άχαρος» ως μουσικοκριτικός με ψευδώνυμο, στις επόμενες δεκαετίες όμως ο Έρικ Χομπσμπάουμ υπέγραψε - με το όνομα του – μια ανυπέρβλητη βιβλιογραφία ως ιστορικός με προεξέχοντα τα έργα «Η εποχή των επαναστάσεων 1789-1848» «Η εποχή του κεφαλαίου 1848-1875 », «Η εποχή των αυτοκρατοριών 1875-1914» και «Η εποχή των άκρων: Ο σύντομος εικοστός αιώνας 1914-1991».

Με στοιχεία από το Times Literary Supplement

 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όλες οι επαναστάσεις του κόσμου σε ένα βιβλίο

Όταν οι λαοί γράφουν ιστορία / Όλες οι επαναστάσεις του κόσμου σε ένα βιβλίο

Οι λαοί γράφουν ιστορία και αυτή καταγράφεται με σαφήνεια μέσα από τις παγκόσμιες επαναστάσεις από τον 17ο αιώνα μέχρι σήμερα σε έναν συλλογικό, άκρως ενδιαφέροντα τόμο με τον τίτλο «Επαναστάσεις» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Elvis Presley: The Searcher»: To ντοκιμαντέρ του HBO για τον «Βασιλιά» είναι εξαιρετικό

TV & Media / «Elvis Presley: The Searcher»: To ντοκιμαντέρ του HBO για τον «Βασιλιά» είναι εξαιρετικό

Μέσα από τόνους πρωτότυπου υλικού το τρίωρο ντοκιμαντέρ του Thom Zimmy εστιάζει στην καλλιτεχνική/ερμηνευτική κληρονομιά του Έλβις και στον πολυδύναμο μύθο του πέρα από την κιτς φαντασμαγορία
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM