Οι μεγάλοι απεριόριστοι τρελοί – που λιγοστεύουν

Οι μεγάλοι απεριόριστοι τρελοί – που λιγοστεύουν Facebook Twitter
0

«Και με ποιον είμαστε, τελικά; Ποιος είναι μαζί μας;» ρώτησε, κάποτε, ο Σωτήρης Κακίσης, τον Νίκο Χουλιαρά.

«Εγώ νομίζω κανένας», αποκρίθηκε εκείνος, και εξήγησε: «Σαν να έχουμε βρεθεί στο κενό, όσοι επιμένουμε στην ουσία της τέχνης μας. Σαν να έχουμε συμπτύξει μια ομάδα παιδιών καθυστερημένων, και μας πάνε από 'δω κι από 'κει, από το ΠΙΚΠΑ σε διάφορες εκδηλώσεις, κι άντε πίσω πάλι. Κάπως έτσι».

Η πεζογραφία του Χουλιαρά μου φανερώθηκε πρόσφατα, δηλαδή αργά, με ένα έργο που αγαπώ ιδιαιτέρως, τον Λούσια: ένα καθυστερημένο παιδί.

Αυθαίρετα, εντάσσω αυτό το πρόσωπο στη χορεία των παπαδιαμαντικών σαλών, όπως τον Ζάχο με το μπουζούκι του, ή τον Γιάννη με το Χριστός Ανέστη.

Σκέφτομαι τον Χουλιαρά μέσα στην παράδοση που αγαπώ, γιατί πιστεύω ότι της ανήκει – ισχύει, βεβαίως, και το αντίστροφο.

Προηγουμένως, με απασχολούσαν οι άλλες ιστορίες του Χουλιαρά, δηλαδή οι εικόνες του, οι στίχοι, και η μουσική του. Η τρέλα της ζητιανιάς. Ο μέγας πλούτος.

Ακούω ότι ο Χουλιαράς θεωρείται είδος «αναγεννησιακού» ανθρώπου, μα θα μου επιτραπεί να διαφωνήσω – καίτοι συμφωνώ.

Εγώ πάντοτε τον σκεφτόμουν, και εξακολουθώ, ως έναν τεχνίτη, ή, μάλλον, έναν πολυτεχνίτη βυζαντινής κοπής, όπως, ας πούμε, ο Φώτης Κόντογλου.

Σκέφτομαι τον Χουλιαρά μέσα στην παράδοση που αγαπώ, γιατί πιστεύω ότι της ανήκει – ισχύει, βεβαίως, και το αντίστροφο.

Το άλλο όνομα για τον τεχνίτη είναι ο μάστορας, ή ο μαΐστορας. Θέλω να σκεφτούμε την περίφημη μαστορική των ψυχών, έργο της
κοινότητας, και της παρέας.

Δεν γίνεται να διαλυθεί η κοινότητα. Δεν γίνεται να σκορπίσει η παρέα.

Ο Νίκος Χουλιαράς, όπως ο Λούσιας του, εγγράφεται σε μιαν άλλη χορεία σαλών, από τον Μακρή ως τον Κατσαρό, και τόσους ακόμα.

Το κακό με τους θαυμάσια σκοτωμένους είναι ο θάνατος. Τι θα γίνουμε χωρίς αυτούς;

Ο Χουλιαράς μας καθησυχάζει, όταν, και αφού διαγράψει τον ζόφο γύρω μας, απαντά στην ερώτηση του Κακίση: «Κατόπιν τούτου;»

Νίκος: «Κατόπιν τούτου, περνάμε όλο και πιο δύσκολα, αλλά όλο και πιο ωραία!»

Συνεπώς, καλή ανάσταση.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Απώλειες / Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Η ζωή και το έργο του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα που στις σελίδες του κατάφερε να συνδυάσει τη μαγεία των Γνωστικών με την περιπέτεια της περιπλάνησης και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

The Book Lovers / Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την πρόεδρο του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις «διαδρομές» που κάνει από τα βιβλία στο σινεμά και από το σινεμά στα βιβλία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ