Ο "Γλάρος" ετοιμάζεται να πετάξει ακόμα μια φορά

 Ο "Γλάρος" ετοιμάζεται να πετάξει ακόμα μια φορά Facebook Twitter
0

Σήμερα ο Τσέχοφ θεωρείται ένας μεγάλος κλασικός. Διαβάζοντας τη ζωή του δε μπορεί κανείς παρά να σημειώσει ένα σωρό ενδιαφέροντα περιστατικά και λεπτομέρειες, οι οποίες δίνουν αρκετές απαντήσεις για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπιζε τους ήρωές του.

Στο έργο του οι ήρωές του είναι άνθρωποι της ανώτερης κυρίως τάξης, που χάνονται μέσα στην πνιγηρή ατμόσφαιρα της ρώσικης επαρχίας, που ο ίδιος τόσο καλά γνώρισε όντας γιατρός. Ενώ το πρώτο του θεατρικό έργο, ο Γλάρος έχει ήδη κάνει επιτυχία από τον Στανισλάφσκι στο θέατρο Τέχνης της Μόσχας το 1898 –αυτό ήταν το δεύτερο ανέβασμα, στο πρώτο ανέβασμα το έργο είχε αποτύχει παταγωδώς-, ο Τσέχοφ εγκαθίσταται το 1892 στο Μελίχοβο της Ουκρανίας, όπου ως γιατρός εξυπηρετεί 26 χωριά και 7 εργοστάσια. Προηγουμένως, έχει επισκεφτεί τη νήσο Σαχαλίνη, μελετώντας τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης των καταδίκων.

Είναι όλοι τρελοί, εκνευριστικοί, αστείοι και ερωτεύσιμοι. Μία γελάνε μία κλαίνε, κυνηγούν ανεκπλήρωτους έρωτες, πέφτουν στην φωτιά σαν τις νυχτερινές πεταλούδες ξέροντας ότι αυτό θα είναι η καταστροφή τους, έχουν τον φόβο της απόρριψης και την ίδια στιγμή τον φόβο της αποδοχής

Ενώ ζει μια ζωή μέσα σε ασθενείς, όντας και ο ίδιος θύμα της φυματίωσης, είναι ενεργός πολίτης με κοινωνική συνείδηση, αντιστάσεις – ο ίδιος παραιτείται από μέλος της Ρωσικής Ακαδημίας, διαμαρτυρόμενος για την ακύρωση της εκλογής του Γκόρκι – στα έργα του η αδράνεια είναι εξαπλωμένη παντού. Πολλές φορές ακούς ότι στα έργα του δε συμβαίνει τίποτα. Οι ήρωες του, έχουν θυσιάσει τη ζωή τους σ’ έναν σκοπό, που αρνείται να δικαιώσει την ύπαρξή τους. Αποδέχονται ειρωνικά τη ζωή, αυτοσαρκάζονται ως παράγοντες του κωμικού και ταυτόχρονα τραγικού στοιχείου που διαπνέει τα έργα του.

Ο Τσέχωφ διαφωνούσε με την καθιερωμένη δραματουργία της εποχής του,  μια ιστορία που αρχίζει, εξελίσσεται, κορυφώνεται και τελειώνει. «Στη ζωή τα πράγματα δε συμβαίνουν έτσι», δηλώνει. Κηρύσσει το πιστεύω του μέσα από τα λόγια του Τρέπλιεβ στο «Γλάρο».«Χρειαζόμαστε νέους τρόπους έκφρασης. Χρειαζόμαστε νέους τρόπους, κι αν δεν μπορούμε να τους δημιουργήσουμε καλύτερα να μην κάνουμε τίποτα»

Από το 1932 που πρωτοπαρουσιάσθηκε στην Ελλάδα ο Γλάρος από το θίασο της Μαρίκας Κοτοπούλη, μέχρι σήμερα, το έργο έχει ανέβει δεκάδες φορές.  Οι σκηνοθέτες πάντα επιχειρούν να ερμηνεύσουν τον εξαιρετικά απλό μύθο του έργου, τις σκηνές της καθημερινής ζωής χωρίς αλληλουχία, τον ασύνδετο διάλογο των προσώπων. Οι συνομιλίες τους δεν είναι διάλογοι, αλλά μοιάζουν μονόλογοι που διασταυρώνονται.

«Ο Τσέχωφ ειδικά στον «Γλάρο» μιλάει για τις σχέσεις, το ανεκπλήρωτο, την ζωή και τον θάνατο, την απελπισία και την ελπίδα με τόσο σύγχρονο τρόπο που γίνεται επίκαιρος»  λέει ο σκηνοθέτης Κώστας Φιλίππογλου, ο οποίος σκηνοθετεί το Γλάρο στο θέατρο Θησείον. «Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον σήμερα είναι ότι το κάνει με τόσο μαεστρία, γίνεται τόσο υπονομευτικός που το σοβαρό γίνεται αστείο και το αστείο τραγικό. Δημιουργεί χαρακτήρες και καρικατούρες με τέτοια ευκολία που στο τέλος ανατρέπει τις πεποιθήσεις σου για το ποιος ήρωάς του είναι βαθύς και ποιος επιφανειακός και μετά στο ανατρέπει και πάλι και καταλαβαίνεις πόσο πόνο και πόσο μανιακή χαρά κουβαλούν οι ήρωές του. Οι χαρακτήρες του είναι για γέλια και για κλάματα την ίδια στιγμή. Σαρκάζει το ανθρώπινο είδος  και ταυτόχρονα αυτοσαρκάζεται με τρόπο απολαυστικό».

Ο Τσέχωφ λέει ότι «Εμείς οι Ρώσοι λατρεύουμε το παρελθόν μας, μισούμε το παρόν και φοβόμαστε το μέλλον”.  Αντικατοπτρίζεται αυτό, στους χαρακτήρες του μέσα σε μια σχέση πλήξης την ίδια στιγμή που βιώνουν το δράμα της ζωής, το δράμα της φθοράς.

«Τα νιώθουν όλα αυτά με την αβάσταχτη ελαφρότητα της ανθρώπινης ύπαρξης και μερικές φορές δρουν, ερωτεύονται και βιώνουν την ζωή σαν ζόμπι, αλλά με εκρηκτική σωματική ενέργεια, συνεχίζει ο Κώστας Φιλίππογλου. « Είναι όλοι τρελοί, εκνευριστικοί, αστείοι και ερωτεύσιμοι. Μία γελάνε μία κλαίνε, κυνηγούν ανεκπλήρωτους έρωτες, πέφτουν στην φωτιά σαν τις νυχτερινές πεταλούδες ξέροντας ότι αυτό θα είναι η καταστροφή τους, έχουν τον φόβο της απόρριψης και την ίδια στιγμή τον φόβο της αποδοχής. Γενικά τους διακρίνει μια έντονη διπολικότητα. Θέλουν να ζήσουν ευτυχισμένοι, αλλά έχω την αίσθηση ότι αν τα καταφέρουν θα πεθάνουν από ανία. Για αυτό και προτιμούν την μανία». 

 

Τα πρόσωπα στο «Γλάρο» αγωνίζονται να επικοινωνήσουν αλλά δεν τα καταφέρνουν. Ίσως το ότι βλέπουμε μέσα τους ένα alter ego μας, τη δραματική πορεία μέσα μας, στην εσωτερική μας ζωή, περισσότερο από όσο σε εξωτερικά γεγονότα, ίσως επειδή όπως λέει ο ίδιος ο συγγραφέας  «Οι άνθρωποι που ζουν μοναχική ζωή, πάντα έχουν κάτι στο μυαλό τους για το οποίο ανυπομονούν να μιλήσουν” μας κάνουν να επανερχόμαστε και να ξαναβλέπουμε τα έργα του με την περιέργεια της πρώτης φοράς, την ανάγκη να λύσουμε τους κρυμμένους γρίφους της δικής μας ύπαρξης. 

Φωτογραφίες του Πάρι Ταβιτιάν για τη LIFO, από τις πρόβες του Γλάρου στο θέατρο Θησείον 

 

 Ο "Γλάρος" ετοιμάζεται να πετάξει ακόμα μια φορά Facebook Twitter
O Τσέχωφ διαβάζει το "Γλάρο" στο θίασο του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας. αριστερά του ο Στανισλάφσκι και στην άκρη δεξιά ο Μέγιερχολντ.

 Ο "Γλάρος" ετοιμάζεται να πετάξει ακόμα μια φορά Facebook Twitter

 Ο "Γλάρος" ετοιμάζεται να πετάξει ακόμα μια φορά Facebook Twitter

 Ο "Γλάρος" ετοιμάζεται να πετάξει ακόμα μια φορά Facebook Twitter

 Ο "Γλάρος" ετοιμάζεται να πετάξει ακόμα μια φορά Facebook Twitter

 Ο "Γλάρος" ετοιμάζεται να πετάξει ακόμα μια φορά Facebook Twitter

 Ο "Γλάρος" ετοιμάζεται να πετάξει ακόμα μια φορά Facebook Twitter

 Ο "Γλάρος" ετοιμάζεται να πετάξει ακόμα μια φορά Facebook Twitter

 Ο "Γλάρος" ετοιμάζεται να πετάξει ακόμα μια φορά Facebook Twitter

 Ο "Γλάρος" ετοιμάζεται να πετάξει ακόμα μια φορά Facebook Twitter

 Ο "Γλάρος" ετοιμάζεται να πετάξει ακόμα μια φορά Facebook Twitter

 Ο "Γλάρος" ετοιμάζεται να πετάξει ακόμα μια φορά Facebook Twitter

 Ο "Γλάρος" ετοιμάζεται να πετάξει ακόμα μια φορά Facebook Twitter

 Ο "Γλάρος" ετοιμάζεται να πετάξει ακόμα μια φορά Facebook Twitter



O Γλάρος του Τσέχωφ ανεβαίνει στο θέατρο Θησείον από τις 5 Νοεμβρίου. 

Η ταυτότητα της παράστασης:

Μετάφραση: Χαρά Σύρου, Aπόδοση – Σκηνοθεσία: Κώστας Φιλίππογλου, Σκηνικά – κοστούμια: Κένυ Μακλέλαν, Κίνηση – καλλιτεχνική συνεργασία:Φρόσω Κορρού, Μουσική: Lost Βodies, Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος, Βίντεο – Φωτογραφίες - βοηθός σκηνογράφου: Όλγα Μπρούμα, Creative manager: Ελένη Καψαμπέλη, Βοηθός σκηνοθέτη: Εριφύλη Στεφανίδου

Ερμηνεύουν: Ναταλία Τσαλίκη, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Γιάννης Στεφόπουλος, Σοφία Γεωργοβασίλη,

Ίριδα Μάρα, Γιάννης Καραούλης

 

 

  

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ