Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
0

Από τη Ζυράννα Στόικου

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
Το κοινό, ανάμεσα σε μπετόν, σίδερα και προβολείς βρίσκεται απέναντι από μια σκηνή που ορίζεται από τις πλάτες τριών κτιρίων, τριών διαφορετικών εποχών... Φωτο: Marcus Lieberenz

Με την Ορέστεια του Ξενάκη σε σκηνοθεσία David Hermann, άνοιξε τη σεζόν της, πριν λίγες μέρες, στο χώρο του πάρκινγκ της, η Deutsche Oper του Βερολίνου. Το κοινό, ανάμεσα σε μπετόν, σίδερα και προβολείς βρίσκεται απέναντι από μια σκηνή που ορίζεται από τις πλάτες τριών κτιρίων, τριών διαφορετικών εποχών. Έτσι και ο Αισχύλος, ο Ξενάκης και ο Hermann δίνουν το στίγμα τους ο ένας πάνω στο έργο του άλλου.

Ο Ξενάκης στην Ορέστειά του, ένα από τα πιο πρωτοποριακά μουσικά έργα του 20ού αιώνα, συμπυκνώνει σε 60 λεπτά τις τρεις τραγωδίες που συγκροτούν την Ορέστεια του Αισχύλου, όπου αναπτύσσεται η τραγική μοίρα της οικογένειας των Ατρειδών, τα μέλη της οποίας αλληλοσφάζονται μέσα σε έναν συνεχή κύκλο εκδίκησης. Όταν ο Αγαμέμνονας επιστρέφει νικητής από την Τροία, δολοφονείται από τη γυναίκα του, Κλυταιμνήστρα, η οποία δεν ξεχνά ότι ο ίδιος είχε θυσιάσει την κόρη τους Ιφιγένεια προς όφελος της εκστρατείας των Αχαιών. Δολοφονία εκδίκησης, αλλά και ανατροπής της πατριαρχικής τάξης πραγμάτων. Οι τύψεις απουσιάζουν από τη συνείδησή της.

Η Ορέστεια συμπυκνώνει σε 60 λεπτά τις τρεις τραγωδίες που συγκροτούν την Ορέστεια του Αισχύλου, όπου αναπτύσσεται η τραγική μοίρα της οικογένειας των Ατρειδών

Στο πάρκιγκ, τα φύλλα της μαύρης αγκινάρας, που δεσπόζει στη σκηνή, ανοίγουν και εμφανίζεται στην καρδιά της η αθώα Κασσάνδρα (ερμηνευμένη εξαιρετικά από τον Seth Carico), λάφυρο που είχε φέρει μαζί του ο Αγαμέμνονας από την Τροία, η οποία τσαλαπατώντας μες στο αίμα προφητεύει το θάνατό της. Μια φαγάνα, που συμβάλλει στη διαμόρφωση του οπτικού και ηχητικού τοπίου, απομακρύνει από τη σκηνή το νεκρό της σώμα.

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
Τα μέλη της οικογένειας των Ατρειδών δηλητηριασμένα και τυφλωμένα από το μίσος της εκδίκησης, δρουν με τα κεφάλια τους βουτηγμένα σε μαύρους όγκους σκοτοδίνης... Φωτο: Marcus Lieberenz

Το σκηνικό δεν παριστάνει κάτι άλλο από αυτό που είναι. Αντιθέτως, με ποικίλους τρόπους τονίζεται η ταυτότητά του. Η ορχήστρα σχεδόν στριμωγμένη μοιάζει φυλακισμένη πίσω από κάγκελα. Οι ήχοι ταιριάζουν απόλυτα με το μπετόν, καθώς χτυπούν πάνω του σκληροί. Οι θεατές παρκαρισμένοι παρακολουθούν τεράστιες ατσάλινες πόρτες να ανοιγοκλείνουν καταπίνοντας τους ήρωες στο εσωτερικό του παλατιού των Ατρειδών• στο θάνατο.

Τα μέλη της οικογένειας των Ατρειδών δηλητηριασμένα και τυφλωμένα από το μίσος της εκδίκησης, δρουν με τα κεφάλια τους βουτηγμένα σε μαύρους όγκους σκοτοδίνης. Θύτες και θύματα συγχρόνως, εγκλωβισμένοι σε μια επαναλαμβανόμενη υποχρέωση ανταπόδοσης, ενός κάθε φορά, παρελθοντικού φόνου. Τη δολοφονία του Αγαμέμνονα θα εκδικηθεί ο γιος του, ο Ορέστης, ο οποίος με την παρότρυνση της Ηλέκτρας, της αδερφής του, σκοτώνει τη μητέρα του Κλυταιμνήστρα.

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
2472 χρόνια μετά την Ορέστεια του Αισχύλου σ' ένα πάρκινγκ στο δυτικό Βερολίνο, σε ένα «ολικό θέατρο», όπου τα όρια μεταξύ σκηνής και κοινού είναι ρευστά... Φωτο: Ζυράννα Στόικου.

Τώρα όμως οι Ερινύες ουρλιάζουν. Γκρεμίζουν τα κάγκελα, ορμούν στη σκηνή. Στον Άρειο Πάγο ο Ορέστης δικάζεται για τη μητροκτονία που έχει διαπράξει. Η Αθηνά επεμβαίνει αθωώνοντας τον και ο ορθός λόγος επικρατεί. Αθωωτική δικαστική απόφαση που φανερώνει και επισφραγίζει τη μετάβαση από μια μορφή δικαίου που στηρίζεται στην εκδίκηση, σε μια εξορθολογισμένη και θεσμοθετημένη δικαιοσύνη, αυτή του Αρείου Πάγου. Το μεταιχμιακό στοιχείο που φέρει η Ορέστεια, έγκειται στη μετακίνηση από τη βαρβαρότητα, την έλλειψη συνείδησης και την υπερίσχυση του προσωπικού σε μια αυτοσυνείδηση που οδηγεί στον ορθολογισμό και την επικράτηση τελικά του συλλογικού, της βαθύτερης έννοιας, δηλαδή, της δημοκρατίας. Αυτό επιτυγχάνεται στην αθηναϊκή δημοκρατία του 5ου π.Χ. κατά την Αισχυλική Ορέστεια και αυτό είναι το σημείο που θέλει να τονίσει ο Ξενάκης. Για τον Hermann όμως, το σημείο αυτό υπερτονίζεται μουσικά από τον συνθέτη, τόσο που στα αυτιά του δεν ηχεί ως μια στιγμή χαράς, αλλά ως φασαρία. Οι δυνατές φωνές και η ένταση του τέλους, σε συνδυασμό με την συμπύκνωση των νοημάτων υποδηλώνουν ότι κάτι δεν είναι εντελώς θετικό σε αυτό το κλείσιμο. Ο σκηνοθέτης αποφασίζει να κρατήσει μια άλλη στάση.

Στο πάρκινγκ η Αθηνά (επίσης πολύ καλά ερμηνευμένη από τον Michael Hofmeister) μπαίνει με μια Mercedes φέρνοντας τη δημοκρατία, συνοδευόμενη από παιδιά μέσα σε λευκές στολές εργαστηρίου. «Φοράει» τη δημοκρατία στο χορό, βγάζοντας έναν μακρύ πολιτικό λόγο και αποχωρεί. Μια δημοκρατία του σωλήνα επιβάλλεται στο χορό καθώς οι Ερινύες μεταμορφώνονται πια σε Ευμενίδες.

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
Φωτο: Marcus Lieberenz


Η ειρωνεία του σκηνοθέτη είναι εμφανής απέναντι στα εύκολα σχήματα. Ένα σύστημα καταρρέει και ένα άλλο έρχεται να το αντικαταστήσει μέσω της επιβολής του. Ο θεϊκός νόμος δίνει τη θέση του στην αυθεντία του κράτους. Η εκδίκηση για τη δολοφονία του πατέρα νομιμοποιεί τη δολοφονία της μητέρας. Οι θεατές κάνουν εύκολα τους συσχετισμούς που αφορούν το παρόν, αλλά και το παρελθόν και το μέλλον.

Τρεις διαφορετικές εποχές και μαζί τρεις διαφορετικές φάσεις αυτού που ονομάζουμε δημοκρατία εδώ και 2.500 χιλιάδες χρόνια. Μια αθηναϊκή δημοκρατία στην Ορέστεια του Αισχύλου που βρίσκεται σχεδόν στο απόγειο της δύναμής της και η οποία ακολουθώντας μια επιθετική εξωτερική πολιτική σταδιακά μετατρέπεται σε αθηναϊκή ηγεμονία. Μια δημοκρατία ανύπαρκτη, καταλυμένη στα χρόνια που γράφει ο Ξενάκης την Ορέστεια του, έχοντας διαφύγει ο ίδιος στο Παρίσι, απειλούμενος με σύλληψη λόγω της αντιστασιακής του δράσης. Ένα χρόνο μετά τη σύνθεση του έργου του ξεκινάει η περίοδος της χούντας των συνταγματαρχών στην Ελλάδα.

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
Φωτογραφία από τις πρόβες. Φωτο: Ζυράννα Στόικου.


Μια δημοκρατία της Δύσης, στην προσέγγιση του Hermann, στερεωμένη, όχι πολλά χρόνια πριν, σε λουτρά αίματος και σωρούς ερειπίων, σαν αυτά που προκαλεί τώρα σε χώρες, στις οποίες θίγονται τα συμφέροντά της με πρόσχημα τον εκδημοκρατισμό τους. Λες και η δημοκρατία βρίσκεται στους όλμους που χύνουν από τον αέρα αδιακρίτως. Λες και οι νεκροί, οι εκατομμύρια πρόσφυγες, οι ακραίες αντιθέσεις, ο φανατισμός που προκαλεί το μίσος, η φτώχεια δίνουν προβάδισμα σε δημοκρατίες. Ξεχνούν, αδιαφορούν και ανοίγουν και πάλι τον κύκλο της εκδίκησης. Μια αντίστροφη πορεία από αυτή που συντελείται στην Ορέστεια του Αισχύλου. Μια επιστροφή στο δίκαιο της εκδίκησης.

Ο Ξενάκης γράφει μουσική χρησιμοποιώντας μετασχηματισμούς μαθηματικών σχέσεων που εκφράζουν το σύμπαν σε μουσική. Το σύμπαν όπως και η μουσική, όπως έλεγε ο ίδιος, στηρίζεται σε αναδιπλασιασμούς. Επαναλήψεις, δηλαδή. Το ίδιο και η ιστορία αυτών των αιώνων μαζί με τα θεμελιώδη ζητήματα που τους διαπερνούν. 2472 χρόνια μετά την Ορέστεια του Αισχύλου σ' ένα πάρκινγκ στο δυτικό Βερολίνο, σε ένα «ολικό θέατρο», όπου τα όρια μεταξύ σκηνής και κοινού είναι ρευστά, τα ζητήματα της ενοχής, της αθωότητας, του αλαζονικού πολιτισμού, της αυτοσυνείδησης, της δικαιοσύνης, της δημοκρατίας εξακολουθούν να αποτελούν μέρη περίπλοκων εξισώσεων και αέναων μετασχηματισμών.

Στο πάρκινγκ ο κύκλος των παραστάσεων ολοκληρώθηκε με επιτυχία.

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
Φωτο: Marcus Lieberenz
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ