Ο Έλληνας σκηνοθέτης Ηλίας Παναγιωτακόπουλος κερδίζει τις εντυπώσεις στο Εδιμβούργο

Ο Έλληνας σκηνοθέτης Ηλίας Παναγιωτακόπουλος κερδίζει τις εντυπώσεις στο Εδιμβούργο Facebook Twitter
Η ιστορία εξελίσσεται μπροστά του και συντίθεται κομμάτι-κομμάτι ως το τέλος με μόνο μέσο τους 2 ηθοποιούς, κάποιους πίνακες όπου καταγράφονται ημερομηνίες γεγονότων και μερικά άδεια κουτιά.
0



Το Urbn Theatr είναι μία διεθνής πλατφόρμα θεάτρου (μέλος του Lincoln Center Theater director's lab της Νέας Υόρκης και του Theatre Works της Μελβούρνης) που διευθύνει ο σκηνοθέτης Ηλίας Παναγιωτακόπουλος. Φέτος δραστηριοποιήθηκε στο Λονδίνο όπου μετά από πρόσκληση του καλλιτεχνικού οργανισμού Room One δημιούργησε την παράσταση The Ones η οποία μετά από μια πετυχημένη σειρά παραστάσεων στο Arts Theatre του West End μεταφέρθηκε στο Edinburgh Festival Fringe. Απ'ο,τι φαίνεται εκεί κέρδισε το «στοίχημα» αφού οι κριτικοί σχολιάζουν με διθυράμβους το εγχείρημα. Ο Παναγιωτακόπουλος με το Urbn Theatr χρησιμοποιεί πρωτότυπους και μη συμβατικούς τρόπους γραφής των κειμένων τα οποία συχνά παίρνουν οριστική μορφή κατά τη διάρκεια των προβών. Η παράσταση The Ones σχολιάζει, -τοποθετώντας τον παραμορφωτικό καθρέπτη απέναντι από 2 νέους ανθρώπους-, τις σύγχρονες συμπεριφορές των σχέσεων που δεν διαφέρουν σε τίποτα από κοινωνία σε κοινωνία και χάρη στο διαδίκτυο, από ήπειρο σε ήπειρο. Το αποτέλεσμα είναι αποκαλυπτικό και όπως έγραψε η κριτικός Carla van der Sluijs: «Αλλάζει εντελώς τον παραδοσιακό τρόπο αφήγησης και προσφέρει πολλές, έντονα φορτισμένες, στιγμές πραγματικής συγκίνησης, βάζοντας 'αυτό που δεν λέγεται' στο κέντρο της περιστασιακής δράσης».

— Πως βρέθηκες στο fringe του Εδιμβούργου με μία αμιγώς Βρετανική παράσταση;

Το UrbnTheatr δημιουργήθηκε με σαφή προσανατολισμό να είναι ανοιχτό σε ορίζοντες και δράση, διατηρώντας βέβαια ως σημείο αναφοράς και εκκίνησης την Αθήνα. Ήδη το 2013 είχαμε την πρώτη μας παρουσία στο Λονδίνο, στο Etcetera Theatre ενώ μόλις ένα μήνα πριν, μια άλλη παράσταση, το Present Time παρουσιάστηκε στο Ugly Duck Studios στο πλαίσιο του Takeover Theatre festival. Όλα αυτά τα αναφέρω, απλώς, για να επισημάνω ότι ο δρόμος ως εδώ ήταν και εξακολουθεί να είναι μακρύς και όχι μια συγκυρία που προέκυψε. Όσον αφορά το The Ones, η ιστορία του ξεκινά έναν χρόνο πριν όταν κλήθηκα από το Room One Production & Development Studios του Λονδίνου ως artist-in-residence. Το The Ones ήταν η πρότασή μου και παρουσιάστηκε πρώτη φορά ανεπίσημα στο Studio του Room One ενώ παράλληλα νέα μέλη αλλά και νέοι συντελεστές συνδέθηκαν με το Urbn Theatr, ένας εκ των οποίων και ο ηθοποιός Bill Uden. Επόμενο στάδιο ήταν η επίσημη παρουσίαση της παράστασης τον Νοέμβριο. Όλα πήγαν καλά και ήταν κοινή επιθυμία των συντελεστών και των συνεργατών, όσων είχαν στηρίξει το έργο να παρουσιαστεί στο φεστιβάλ Εδιμβούργου. Κάπως έτσι, λοιπόν, με πολύ δουλειά και μεγάλη επιθυμία από όλους το The Ones παρουσιάζεται αυτές τις μέρες στο Greenside Theatre στο πλαίσιο του Edinburgh Festival Fringe.

Αυτό που πραγματεύεται το έργο αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προβληματικής, η οποία με απασχολεί και έχει να κάνει με το κατά πόσο είναι ουσιαστική πλέον η επικοινωνία μας, καθώς ζούμε σε ένα πλαίσιο που φαινομενικά την ευνοεί αλλά υπάρχει μεγάλος προβληματισμός όσον αφορά την ποιότητά της.

— Πως προέκυψε θεματικά το The Ones;

Ήταν ένα project που δούλευα από καιρό και που το residence στάθηκε μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόκληση για τη συγκρότησή του ως παράσταση. Αυτό που πραγματεύεται το έργο αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προβληματικής, η οποία με απασχολεί και έχει να κάνει με το κατά πόσο είναι ουσιαστική πλέον η επικοινωνία μας, καθώς ζούμε σε ένα πλαίσιο που φαινομενικά την ευνοεί αλλά υπάρχει μεγάλος προβληματισμός όσον αφορά την ποιότητά της. Φυσικά το μοιράστηκα με τους συντελεστές και τους ηθοποιούς και όλοι συνέβαλαν τα μέγιστα σε κάθε του βήμα και στάδιο ως τώρα.


— Ποια ήταν η συνεισφορά των ηθοποιών σου κατά τη διάρκεια των προβών στην ανάπτυξη του κειμένου; Συνέβαλαν στη θεματική σου με παραμέτρους που λόγω διαφορετικής κουλτούρας δεν είχες σκεφτεί να συμπεριλάβεις;

Δουλέψαμε αρκετά σε θέματα άμεσα ή έμμεσα συνδεδεμένα με το πλαίσιο του έργου, σαν μια βασική προεργασία για να εξοικειωθούμε τόσο με την προβληματική της ιστορίας, όσο και με τη μορφή αφήγησης που είχα επιλέξει . Όσον αφορά το ίδιο το κείμενο, είμαι πάντα ανοιχτός κατά την εξέλιξη ενός έργου να εξετάσω κάθε νέα πρόκληση ή αφορμή που προκύπτει, είτε, από μια νέα δική μου σκέψη, είτε, από τη δουλειά με τους συντελεστές και τους ηθοποιούς και υπήρχαν τέτοια σημεία. Όμως, πρέπει να διευκρινίσω ότι το κείμενο δεν αναπτύχθηκε μέσω αυτοσχεδιασμών, δεν πρόκειται δηλαδή για μια μορφή devised theater. Το κείμενο προϋπάρχει, παραμένει όμως ανοιχτό σε οποιαδήποτε εξελικτική διαδικασία και στη συγκεκριμένη περίπτωση έγινε, φυσικά, πολύ και εξαντλητική δουλειά, επιπλέον, σε επιμέρους σημεία προσαρμογής, όσον αφορά στη γλώσσα.

Ο Έλληνας σκηνοθέτης Ηλίας Παναγιωτακόπουλος κερδίζει τις εντυπώσεις στο Εδιμβούργο Facebook Twitter


— Το έργο διαπραγματεύεται την επικοινωνία 2 ανθρώπων σε σχέση μέσω ιντερνέτ. Έχει στηθεί για θέατρο με ιταλική σκηνή ή για εναλλακτικό χώρο;

Είναι μια παράσταση όπου όλο αυτό το «δίκτυο» που ίπταται πάνω από τα κεφάλια μας και που, λιγότερο ή περισσότερο για τον καθένα έχει γίνει μέρος της ζωής του, παραμένει εκτός «ρεαλιστικής» περιγραφής. Ο θεατής βλέπει 2 απελπισμένα διψασμένους ανθρώπους για ουσιαστική επαφή και αληθινή επικοινωνία προ της φυσικής τους συνάντησης και μετά. Η ιστορία εξελίσσεται μπροστά του και συντίθεται κομμάτι-κομμάτι ως το τέλος με μόνο μέσο τους 2 ηθοποιούς, κάποιους πίνακες όπου καταγράφονται ημερομηνίες γεγονότων και μερικά άδεια κουτιά. Στη συγκεκριμένη παράσταση εστιάσαμε στην ιστορία και τον μηχανισμό της αφήγησης και έτσι διατηρήσαμε λιτό το σκηνικό περιβάλλον. Δεν υπάρχει μουσική αλλά και φωτιστικά η παράσταση κινείται σε μια απόλυτη απλότητα. Δε θα έλεγα, λοιπόν, ότι είναι ιδανική η ιταλική σκηνή για αυτό το έργο καθώς έχει σχεδιαστεί για μια πιο άμεση σχέση κοινού-σκηνής.

— Ποιες είναι οι μέχρι τώρα αντιδράσεις του κοινού στο Εδιμβούργο;

Στην πρώτη παρουσίαση του στο Studio του Room One, σε ένα συγκεκριμένο, πιο ειδικό, κοινό, ήταν πολύ θετικές, όπως και στην επίσημη παρουσίασή του στο Arts Theatre το Νοέμβριο. Χαίρομαι που επαναλαμβάνεται και εδώ. Το Φεστιβάλ Εδιμβούργου είναι μια μεγάλη γιορτή θεάτρου. Εδώ πρωτοπαρουσιάστηκαν πολύ σπουδαία έργα ενώ σπουδαίες θεατρικές ομάδες έχουν ξεκινήσει από δω και επιστρέφουν εδώ πάλι και πάλι. Εμείς, χωρίς είναι η αλήθεια να έχουμε εμπειρία από το φεστιβάλ, καθώς αυτή είναι η πρώτη μας επίσκεψη, νιώθω ότι δικαιώνουμε τους κόπους μας και την επιμονή όσων στήριξαν την παρουσία μας εδώ και την πορεία μας ως τώρα, για το Urbn Theatr αλλά και για το The Ones. Είμαι απόλυτα ευχαριστημένος.

— Υπάρχει παρουσία ξένων ομάδων στο φεστιβάλ; Οι θεματικές συγκλίνουν ανάμεσα στις παραστάσεις που παίζονται;

Πρώτα από όλα να πω ότι είναι σχεδόν καθολική η παρουσία των καλλιτεχνών ειδικά του θεάτρου της Βρετανίας αλλά και ευρύτερα του Αγγλοσαξονικού κόσμου. Είναι, έτσι το θεωρούν οι ίδιοι και χωρίς δεύτερη σκέψη, το σημαντικότερο φεστιβάλ τους για το θέατρο. Το Εδιμβούργο ουσιαστικά ζει, για ένα μήνα, στο ρυθμό αυτού του φεστιβάλ. Χιλιάδες θεατών, καλλιτεχνών αλλά και ανθρώπων που συνδέονται ευρύτερα με το θέατρο, επισκέπτονται το Εδιμβούργο. Όσον αφορά την παρουσία των ξένων καλλιτεχνών να πω καταρχήν ότι είναι λίγο δύσκολο για όσους δεν μιλούν «σκηνικά» Αγγλικά να έχουν παρουσία εδώ, στο Fringe. Στο διεθνές τμήμα του ναι, αλλά εκεί συναντάμε καλλιτέχνες με μια μακρά καταγεγραμμένη πορεία και εκτός «συναγωνισμού». Όσον αφορά τις θεματικές υπάρχει ένας σαφής άξονας των επιμέρους ειδών του θεάτρου, δράμα, κωμωδία, μουσική παράσταση κλπ, αλλά μέσα σε αυτό το πλαίσιο μπορεί να δει κανείς πολλές και διαφορετικές παραστάσεις χωρίς κάποια περαιτέρω θεματική κατηγοριοποίηση.

Ο Έλληνας σκηνοθέτης Ηλίας Παναγιωτακόπουλος κερδίζει τις εντυπώσεις στο Εδιμβούργο Facebook Twitter
Εμείς, χωρίς είναι η αλήθεια να έχουμε εμπειρία από το φεστιβάλ, καθώς αυτή είναι η πρώτη μας επίσκεψη, νιώθω ότι δικαιώνουμε τους κόπους μας και την επιμονή όσων στήριξαν την παρουσία μας εδώ και την πορεία μας ως τώρα, για το Urbn Theatr αλλά και για το The Ones. Είμαι απόλυτα ευχαριστημένος.

Info:

Urbn Theatr presents «The Ones»

Written and directed by Ilias Panagiotakopoulos

Set Design by Lampadarios Papas

Costumes by Forini Lazou

With: William Uden and Liis Mikk

Edinburgh Festival Fringe

Greenside at Royal Terrace

Jade Studio

Performances: 5th – 13th August (except 7th)

Box Office: (+44) 0131 557 2124

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT