Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
0
Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Για την Ντόνα Eλβίρα (Πάμελα Πάντος) στην Πρώτη Πράξη του Ντον Τζιοβάνι ο Μποάν σχεδίασε μια «αρρενωπή» ρεντιγκότα. Το κοστούμι, που αποπνέει αυτοπεποίθηση, εναρμονιζόταν απόλυτα με τη μουσική της συγκεκριμένης σκηνής.

Η δημοσιογράφος και συγγραφέας Έλενα Ματθαιοπούλου, μοιράζει τη ζωή της μεταξύ Αγγλίας και Ελλάδας. Μέσα από τις σελίδες περιοδικών και εφημερίδων όπως τα «Tatler», «Daily Express», «Vogue», «Times» και «Gramophone and οpera now» έχει καταφέρει να παντρέψει το ενδιαφέρον της για τη μόδα με το πάθος της για την κλασική μουσική και την όπερα. Μετά την επιτυχία βιβλίων που επικεντρώνονται στον κόσμο της μουσικής, όπως το εξαιρετικό «Maestro: Encounters with conductors of today», για το οποίο συνάντησε και συνομίλησε με τους κορυφαίους μαέστρους του δεύτερου μισού του 20ού αι., ακολούθησαν βιβλία που ειδικεύονται στην όπερα, όπως τα «Bravo: Today’s tenors, baritones and basses discuss their roles», «Diva: Today’s sopranos and mezzos discuss their art», «Diva: The new generation», «Placido Domingo: My operatic roles».

H συγγραφέας συνάντησε 10 σπουδαίους μόδιστρους και μίλησε μαζί τους για τη σχέση τους με την όπερα, παρουσιάζοντας συγχρόνως σκίτσα των ίδιων και φωτογραφίες παραστάσεών τους. Πρόκειται για τους Κριστιάν Λακρουά, Καρλ Λάγκερφελντ, Μιούτσια Πράντα, Εμανουέλ Ουγκαρό, Μισόνι, Ζάντρα Ρόουντς, Τζιάνι Βερσάτσε (παλιότερη συνέντευξη με αφορμή τα κοστούμια του για το Κόβεντ Γκάρντεν), Μαρκ Μποάν, Τζιόρτζιο Αρμάνι και Βίκτορ & Ρολφ, οι οποίοι εξηγούν τι τους έκανε να συνεργαστούν με μεγάλες σκηνές του κόσμου

Γνωρίζοντας, λοιπόν, τη μόδα όσο λίγοι στον δημοσιογραφικό χώρο, έχοντας πετύχει διεθνείς αποκλειστικότητες και αμέτρητα ρεπορτάζ στα παρισινά ντεφιλέ, αποφάσισε να γράψει ένα βιβλίο για μια πιο δημιουργική πλευρά των μεγάλων σχεδιαστών: την ενασχόλησή τους με την όπερα. Ήταν, άλλωστε, η μόνη που ήξερε το ίδιο καλά και τις δύο «τέχνες». Έτσι, γεννήθηκε η ιδέα για το «Σχεδιαστές μόδας στην όπερα», το οποίο έγραψε στα αγγλικά και εξέδωσε στην Αγγλία πριν από μερικά χρόνια. Ακολουθώντας την ίδια τακτική με τους «Μαέστρους», συνάντησε 10 σπουδαίους μόδιστρους και μίλησε μαζί τους για τη σχέση τους με την όπερα, παρουσιάζοντας συγχρόνως σκίτσα των ίδιων και φωτογραφίες παραστάσεών τους («Ντον Τζιοβάνι», «Κάρμεν», «Αΐντα», «Έτσι κάνουν όλες», «Μαγικός Αυλός»). Πρόκειται για τους Κριστιάν Λακρουά, Καρλ Λάγκερφελντ, Μιούτσια Πράντα, Εμανουέλ Ουγκαρό, Μισόνι, Ζάντρα Ρόουντς, Τζιάνι Βερσάτσε (παλιότερη συνέντευξη με αφορμή τα κοστούμια του για το Κόβεντ Γκάρντεν), Μαρκ Μποάν, Τζιόρτζιο Αρμάνι και Βίκτορ & Ρολφ, οι οποίοι εξηγούν τι τους έκανε να συνεργαστούν με μεγάλες σκηνές του κόσμου, τη Σκάλα του Μιλάνου, τη Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης, τη Βασιλική Όπερα του Κόβεντ Γκάρντεν και πολλά σημαντικά φεστιβάλ ανά τον κόσμο.

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Η Ρενέ Φλέμινγκ, σε γκαλά που διοργανώθηκε προς τιμή της για τη μακρά συνεργασία της με τη Μετροπόλιταν όπερα, με μεγαλοπρεπή μαύρη κάπα με βολάν του Καρλ Λάγκερφελντ.

Ρωτάω την κ. Ματθαιοπούλου γιατί θέλησε να ασχοληθεί με το αντικείμενο αυτό τόσο εξονυχιστικά, σε σημείο που να τηςδώσει υλικό για βιβλίο, και μου απαντάει: « Ήμουν περίεργη να μάθω γιατί τα τελευταία 15-20 χρόνια έγινε αυτή η έκρηξη. Έφτασα στο συμπέρασμα ότι αυτό που συνέβη ήταν πως οι δύο χώροι, η όπερα τα τελευταία 40 χρόνια και η μόδα τα τελευταία 25, βίωσαν τέτοιες “επαναστάσεις” στον χώρο τους, που τους άλλαξαν ριζικά!».

Πού οφείλεται αυτό; «Μέχρι να κάνει την εμφάνισή της η Μαρία Κάλλας, η όπερα ήταν φωνητικά συναρπαστική, αλλά δραματικά, συνήθως, γελοία. Η Κάλλας μετέτρεψε την όπερα σε πιστό ρεαλιστικό θέατρο, εξασφαλίζοντας έτσι τη συνεχόμενη δημοτικότητά της σε μια εποχή όπως η δική μας, που διέπεται από τηλεοπτικά και κινηματογραφικά κριτήρια πιστότητας. Παράλληλα, η μετάλλαξή της σε συλφίδα άλλαξε για πάντα τις απαιτήσεις μας όσον αφορά τη φυσική εμφάνιση των λυρικών τραγουδιστριών. Αυτό είχε αποτέλεσμα οι περισσότερες σημερινές ντίβες να συναγωνίζονται, και συχνά να ξεπερνούν σε ομορφιά τις γνωστές σταρ του κινηματογράφου και του θεάτρου».

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Το σκίτσο και τελικό κοστούμι για την ιέρεια Λέιλα (Ιζαμπέλ Μπαϊρακνταριάν) σχεδιασμένο από την Ζάντρα Ρόουντς, εκφράζει την έντονα εξωτική χροιά της όπερας Αλιείς Μαργαριταριών του Μπιζέ στην όπερα του Σαν Ντιέγκο το 2004.

Στη μόδα τι συνέβη; «Παράλληλα, στον χώρο της μόδας, ιδίως ο τρόπος που παρουσιάζονται οι κολεξιόν έχει οδηγήσει σε θεαματικά και συχνά θεματικά σόου τα οποία δεν έχουν καμιά σχέση με παλιότερες παρουσιάσεις στα σαλόνια των μετρ με τα χρυσά καρεκλάκια, που απευθύνονταν σε πελάτισσες των οίκων τους. Αυτές οι δύο “επαναστάσεις” άμβλυναν τα σύνορα μεταξύ των δύο χώρων. Όπως έγραψαν οι “Sunday Times” με αφορμή την πολυσυζητημένη παραγωγή της όπερας “Cosi fan tutte” του Μότσαρτ με κοστούμια του Αρμάνι από το Κόβεντ Γκάρντεν το 1994, συνέβη μια “δημιουργική έκρηξη”. Είχε προηγηθεί, βέβαια, το 1991 το “Καπρίτσιο” του Ρίχαρντ Στράους, όπου τα εκθαμβωτικά κοστούμια του Τζιάνι Βερσάτσε συζητιόντουσαν για εβδομάδες από όλα τα βρετανικά media, σε σημείο που η όπερα αναγκάστηκε να προσλάβει σεκιούριτι για να αποτρέψει πιθανή κλοπή τους».

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Η Λουτσία (Λουτσιάνα Σέρα), με μακρύ μπλε-ρουαγιάλ φόρεμα, με εντυπωσιακό βολάν στο λαιμό από τον οίκο Missoni

Η αγγλική έκδοση του βιβλίου έγινε από τον γνωστό εκδοτικό οίκο Thames & Hudson και έχει παρουσιαστεί από την κ. Ματθαιοπούλου με διαλέξεις της στη Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης, στην Εθνική Όπερα της Αγγλίας αλλά και στο Λογοτεχνικό Φεστιβάλ της Οξφόρδης. Την Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου, στις 19:00, παρουσιάστηκε στο θέατρο Ολύμπια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, όπου η συγγραφέας βραβεύτηκε από την ΟΥΝΕΣΚΟ. Να σημειώσουμε ότι στα ελληνικά το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΑΠΟΝ και δεν έχει τίποτα να ζηλέψει σε ποιότητα από την αγγλική έκδοση με τις υπέροχες φωτογραφίες και τα σχέδια που συνοδεύουν τα κείμενα, πράγμα αξιοπρόσεχτο τέτοιες εποχές για την Ελλάδα. 

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Η Κόμισσα (Κίρι Τε Κάναουα) με την καλυμμένη με κεντήματα εκδοχή του φορέματος ―«αναμφισβήτητα ένα φόρεμα Υψηλής Ραπτικής»― στο Κόβεντ Γκάρντεν. Από τον οίκο Versace

 Το βιβλίο της Έλενας Ματθαιοπούλου Σχεδιαστές μόδας στην όπερα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΑΠΟΝ. Σελ. 192, τιμή 63,60 EUR

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

The Book Lovers / «Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Νίκο Τσούχλο, πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ωδείου Αθηνών και αναπληρωτή καθηγητή στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, για το αναγνωστικό του εκκρεμές.
THE LIFO TEAM
σταινμπεκ

Σαν Σήμερα / Σαν σήμερα το 1940 «Τα σταφύλια της οργής», το magnum opus του Τζον Στάινμπεκ, τιμάται με το βραβείο Πούλιτζερ

Στο δημοφιλέστερο βιβλίο του, που τιμήθηκε με το βραβείο Πούλιτζερ σαν σήμερα το 1940, ο Στάινμπεκ αποτυπώνει την ψευδαίσθηση του αμερικανικού ονείρου κατά την περίοδο της μεγάλης οικονομικής ύφεσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Με το καινούργιο κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Βιβλίο / Ο Σαλμάν Ρούσντι έζησε για να ξαναβάλει κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Τα πιο κρίσιμα 27 δευτερόλεπτα της ζωής του, η δολοφονική επίθεση που δέχτηκε το 2022 σε ένα κέντρο για συγγραφείς στη Νέα Υόρκη αποτελεί τον πυρήνα του αυτοβιογραφικού βιβλίου του «Μαχαίρι».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Απώλειες / Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Η ζωή και το έργο του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα που στις σελίδες του κατάφερε να συνδυάσει τη μαγεία των Γνωστικών με την περιπέτεια της περιπλάνησης και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

The Book Lovers / Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την πρόεδρο του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις «διαδρομές» που κάνει από τα βιβλία στο σινεμά και από το σινεμά στα βιβλία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ