Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
0
Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Για την Ντόνα Eλβίρα (Πάμελα Πάντος) στην Πρώτη Πράξη του Ντον Τζιοβάνι ο Μποάν σχεδίασε μια «αρρενωπή» ρεντιγκότα. Το κοστούμι, που αποπνέει αυτοπεποίθηση, εναρμονιζόταν απόλυτα με τη μουσική της συγκεκριμένης σκηνής.

Η δημοσιογράφος και συγγραφέας Έλενα Ματθαιοπούλου, μοιράζει τη ζωή της μεταξύ Αγγλίας και Ελλάδας. Μέσα από τις σελίδες περιοδικών και εφημερίδων όπως τα «Tatler», «Daily Express», «Vogue», «Times» και «Gramophone and οpera now» έχει καταφέρει να παντρέψει το ενδιαφέρον της για τη μόδα με το πάθος της για την κλασική μουσική και την όπερα. Μετά την επιτυχία βιβλίων που επικεντρώνονται στον κόσμο της μουσικής, όπως το εξαιρετικό «Maestro: Encounters with conductors of today», για το οποίο συνάντησε και συνομίλησε με τους κορυφαίους μαέστρους του δεύτερου μισού του 20ού αι., ακολούθησαν βιβλία που ειδικεύονται στην όπερα, όπως τα «Bravo: Today’s tenors, baritones and basses discuss their roles», «Diva: Today’s sopranos and mezzos discuss their art», «Diva: The new generation», «Placido Domingo: My operatic roles».

H συγγραφέας συνάντησε 10 σπουδαίους μόδιστρους και μίλησε μαζί τους για τη σχέση τους με την όπερα, παρουσιάζοντας συγχρόνως σκίτσα των ίδιων και φωτογραφίες παραστάσεών τους. Πρόκειται για τους Κριστιάν Λακρουά, Καρλ Λάγκερφελντ, Μιούτσια Πράντα, Εμανουέλ Ουγκαρό, Μισόνι, Ζάντρα Ρόουντς, Τζιάνι Βερσάτσε (παλιότερη συνέντευξη με αφορμή τα κοστούμια του για το Κόβεντ Γκάρντεν), Μαρκ Μποάν, Τζιόρτζιο Αρμάνι και Βίκτορ & Ρολφ, οι οποίοι εξηγούν τι τους έκανε να συνεργαστούν με μεγάλες σκηνές του κόσμου

Γνωρίζοντας, λοιπόν, τη μόδα όσο λίγοι στον δημοσιογραφικό χώρο, έχοντας πετύχει διεθνείς αποκλειστικότητες και αμέτρητα ρεπορτάζ στα παρισινά ντεφιλέ, αποφάσισε να γράψει ένα βιβλίο για μια πιο δημιουργική πλευρά των μεγάλων σχεδιαστών: την ενασχόλησή τους με την όπερα. Ήταν, άλλωστε, η μόνη που ήξερε το ίδιο καλά και τις δύο «τέχνες». Έτσι, γεννήθηκε η ιδέα για το «Σχεδιαστές μόδας στην όπερα», το οποίο έγραψε στα αγγλικά και εξέδωσε στην Αγγλία πριν από μερικά χρόνια. Ακολουθώντας την ίδια τακτική με τους «Μαέστρους», συνάντησε 10 σπουδαίους μόδιστρους και μίλησε μαζί τους για τη σχέση τους με την όπερα, παρουσιάζοντας συγχρόνως σκίτσα των ίδιων και φωτογραφίες παραστάσεών τους («Ντον Τζιοβάνι», «Κάρμεν», «Αΐντα», «Έτσι κάνουν όλες», «Μαγικός Αυλός»). Πρόκειται για τους Κριστιάν Λακρουά, Καρλ Λάγκερφελντ, Μιούτσια Πράντα, Εμανουέλ Ουγκαρό, Μισόνι, Ζάντρα Ρόουντς, Τζιάνι Βερσάτσε (παλιότερη συνέντευξη με αφορμή τα κοστούμια του για το Κόβεντ Γκάρντεν), Μαρκ Μποάν, Τζιόρτζιο Αρμάνι και Βίκτορ & Ρολφ, οι οποίοι εξηγούν τι τους έκανε να συνεργαστούν με μεγάλες σκηνές του κόσμου, τη Σκάλα του Μιλάνου, τη Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης, τη Βασιλική Όπερα του Κόβεντ Γκάρντεν και πολλά σημαντικά φεστιβάλ ανά τον κόσμο.

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Η Ρενέ Φλέμινγκ, σε γκαλά που διοργανώθηκε προς τιμή της για τη μακρά συνεργασία της με τη Μετροπόλιταν όπερα, με μεγαλοπρεπή μαύρη κάπα με βολάν του Καρλ Λάγκερφελντ.

Ρωτάω την κ. Ματθαιοπούλου γιατί θέλησε να ασχοληθεί με το αντικείμενο αυτό τόσο εξονυχιστικά, σε σημείο που να τηςδώσει υλικό για βιβλίο, και μου απαντάει: « Ήμουν περίεργη να μάθω γιατί τα τελευταία 15-20 χρόνια έγινε αυτή η έκρηξη. Έφτασα στο συμπέρασμα ότι αυτό που συνέβη ήταν πως οι δύο χώροι, η όπερα τα τελευταία 40 χρόνια και η μόδα τα τελευταία 25, βίωσαν τέτοιες “επαναστάσεις” στον χώρο τους, που τους άλλαξαν ριζικά!».

Πού οφείλεται αυτό; «Μέχρι να κάνει την εμφάνισή της η Μαρία Κάλλας, η όπερα ήταν φωνητικά συναρπαστική, αλλά δραματικά, συνήθως, γελοία. Η Κάλλας μετέτρεψε την όπερα σε πιστό ρεαλιστικό θέατρο, εξασφαλίζοντας έτσι τη συνεχόμενη δημοτικότητά της σε μια εποχή όπως η δική μας, που διέπεται από τηλεοπτικά και κινηματογραφικά κριτήρια πιστότητας. Παράλληλα, η μετάλλαξή της σε συλφίδα άλλαξε για πάντα τις απαιτήσεις μας όσον αφορά τη φυσική εμφάνιση των λυρικών τραγουδιστριών. Αυτό είχε αποτέλεσμα οι περισσότερες σημερινές ντίβες να συναγωνίζονται, και συχνά να ξεπερνούν σε ομορφιά τις γνωστές σταρ του κινηματογράφου και του θεάτρου».

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Το σκίτσο και τελικό κοστούμι για την ιέρεια Λέιλα (Ιζαμπέλ Μπαϊρακνταριάν) σχεδιασμένο από την Ζάντρα Ρόουντς, εκφράζει την έντονα εξωτική χροιά της όπερας Αλιείς Μαργαριταριών του Μπιζέ στην όπερα του Σαν Ντιέγκο το 2004.

Στη μόδα τι συνέβη; «Παράλληλα, στον χώρο της μόδας, ιδίως ο τρόπος που παρουσιάζονται οι κολεξιόν έχει οδηγήσει σε θεαματικά και συχνά θεματικά σόου τα οποία δεν έχουν καμιά σχέση με παλιότερες παρουσιάσεις στα σαλόνια των μετρ με τα χρυσά καρεκλάκια, που απευθύνονταν σε πελάτισσες των οίκων τους. Αυτές οι δύο “επαναστάσεις” άμβλυναν τα σύνορα μεταξύ των δύο χώρων. Όπως έγραψαν οι “Sunday Times” με αφορμή την πολυσυζητημένη παραγωγή της όπερας “Cosi fan tutte” του Μότσαρτ με κοστούμια του Αρμάνι από το Κόβεντ Γκάρντεν το 1994, συνέβη μια “δημιουργική έκρηξη”. Είχε προηγηθεί, βέβαια, το 1991 το “Καπρίτσιο” του Ρίχαρντ Στράους, όπου τα εκθαμβωτικά κοστούμια του Τζιάνι Βερσάτσε συζητιόντουσαν για εβδομάδες από όλα τα βρετανικά media, σε σημείο που η όπερα αναγκάστηκε να προσλάβει σεκιούριτι για να αποτρέψει πιθανή κλοπή τους».

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Η Λουτσία (Λουτσιάνα Σέρα), με μακρύ μπλε-ρουαγιάλ φόρεμα, με εντυπωσιακό βολάν στο λαιμό από τον οίκο Missoni

Η αγγλική έκδοση του βιβλίου έγινε από τον γνωστό εκδοτικό οίκο Thames & Hudson και έχει παρουσιαστεί από την κ. Ματθαιοπούλου με διαλέξεις της στη Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης, στην Εθνική Όπερα της Αγγλίας αλλά και στο Λογοτεχνικό Φεστιβάλ της Οξφόρδης. Την Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου, στις 19:00, παρουσιάστηκε στο θέατρο Ολύμπια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, όπου η συγγραφέας βραβεύτηκε από την ΟΥΝΕΣΚΟ. Να σημειώσουμε ότι στα ελληνικά το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΑΠΟΝ και δεν έχει τίποτα να ζηλέψει σε ποιότητα από την αγγλική έκδοση με τις υπέροχες φωτογραφίες και τα σχέδια που συνοδεύουν τα κείμενα, πράγμα αξιοπρόσεχτο τέτοιες εποχές για την Ελλάδα. 

Όταν οι μεγάλοι μετρ της μόδας σχεδιάζουν κουστούμια για την όπερα Facebook Twitter
Η Κόμισσα (Κίρι Τε Κάναουα) με την καλυμμένη με κεντήματα εκδοχή του φορέματος ―«αναμφισβήτητα ένα φόρεμα Υψηλής Ραπτικής»― στο Κόβεντ Γκάρντεν. Από τον οίκο Versace

 Το βιβλίο της Έλενας Ματθαιοπούλου Σχεδιαστές μόδας στην όπερα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΑΠΟΝ. Σελ. 192, τιμή 63,60 EUR

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT