Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται; Facebook Twitter
Στο τεχνικό πρωτόκολλο που έχει εγκριθεί διεθνώς περιλαμβάνονται η ηρωίνη, η κοκαΐνη, η μεθαμφεταμίνη, η κάνναβη (THC) και οι αμφεταμίνες τύπου ATS.
0


ΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ ΓΙΑ ΟΔΗΓΗΣΗ
υπό την επήρεια ναρκωτικών μπαίνουν πλέον οριστικά στον πυρήνα της οδικής ασφάλειας. Η εφαρμογή του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που τέθηκε σε ισχύ τον περασμένο Σεπτέμβριο ανοίγει για πρώτη φορά τον δρόμο για συστηματικούς ελέγχους για ναρκωτικές ουσίες στους οδηγούς.

Πρόκειται για μια σημαντική παράμετρο, η οποία αναδιαμορφώνει το πλαίσιο αντιμετώπισης της επικίνδυνης οδήγησης και προσαρμόζει τη χώρα στα ευρωπαϊκά δεδομένα. Το επίκεντρο βρίσκεται στο άρθρο 46 του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Η διάταξη αυτή ρυθμίζει συνολικά την οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος και ναρκωτικών ουσιών. 

Ό,τι ίσχυε για το αλκοόλ αποκτά πλέον και αντίστοιχη διαδικασία για τις τοξικές ουσίες, δίνοντας στην Τροχαία τη δυνατότητα να ελέγχει, να διαπιστώνει, να καταγράφει και να επιβάλλει κυρώσεις. Η διαδικασία θα εφαρμόζεται και σε περιπτώσεις κατά τις οποίες, μετά τον έλεγχο για αλκοόλ, ο οδηγός δεν εμφανίζει μέθη αλλά παρουσιάζει ενδείξεις συμπεριφοράς που εγείρουν υποψίες για χρήση ουσιών.

Ο αστυνομικός θα ζητά από τον οδηγό να τοποθετήσει για λίγα δευτερόλεπτα μια ειδική μπατονέτα στο στόμα. Το δείγμα εισάγεται στη συσκευή και πολύ σύντομα ο καταλύτης της συσκευής ενεργοποιείται σε περίπτωση παρουσίας κάποιας από τις ουσίες.

Οι έλεγχοι για τοξικές ουσίες στην οδήγηση αφορούν ουσίες που επηρεάζουν άμεσα την ικανότητα οδήγησης και προβλέπουν ποινές από φυλάκιση και χρηματικές κυρώσεις έως αφαίρεση άδειας. Το επόμενο διάστημα αναμένεται να εκδοθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), μέσω της οποίας θα οριστικοποιηθούν οι τεχνικές διαδικασίες και οι συσκευές ελέγχου που θα χρησιμοποιεί η Τροχαία.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, οι συσκευές ελέγχου που θα χρησιμοποιηθούν είναι αντίστοιχες με αυτές που χρησιμοποιούνται στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισπανία και την Αγγλία, οι οποίες ανιχνεύουν συγκεκριμένες ναρκωτικές ουσίες. 

Ποιες ουσίες θα ανιχνεύονται

Στο τεχνικό πρωτόκολλο που έχει εγκριθεί διεθνώς περιλαμβάνονται η ηρωίνη, η κοκαΐνη, η μεθαμφεταμίνη, η κάνναβη (THC) και οι αμφεταμίνες τύπου ATS. Πρόκειται για ουσίες που, σύμφωνα με πλήθος ερευνών, επηρεάζουν άμεσα κρίσιμες λειτουργίες της οδήγησης: την αντίληψη, τον χρόνο αντίδρασης, τον έλεγχο ταχύτητας, τη συγκέντρωση, τη σταθερότητα του οχήματος και βέβαια την κρίση. Δεν είναι τυχαίο ότι σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες ο έλεγχος για αυτές τις ουσίες θεωρείται πλέον τόσο αυτονόητος όσο και το αλκοτέστ.

Στην Ελλάδα, μέχρι σήμερα, ο έλεγχος για ναρκωτικές ουσίες γινόταν αποκλειστικά μετά από θανατηφόρα τροχαία και μόνο μέσα στο νοσοκομείο, με αιμοληψία και εξέταση ούρων. Το νέο σύστημα φέρνει για πρώτη φορά τη δυνατότητα άμεσου ελέγχου στον δρόμο, με γρήγορη ανίχνευση από δείγμα σάλιου. Το μοντέλο είναι ήδη δοκιμασμένο σε αρκετές χώρες.

Ο αστυνομικός θα ζητά από τον οδηγό να τοποθετήσει για λίγα δευτερόλεπτα μια ειδική μπατονέτα στο στόμα. Το δείγμα εισάγεται στη συσκευή και πολύ σύντομα ο καταλύτης της συσκευής ενεργοποιείται σε περίπτωση παρουσίας κάποιας από τις ουσίες. Αν η ένδειξη είναι θετική, ο οδηγός θα οδηγείται στο νοσοκομείο για επιβεβαίωση μέσω αιμοληψίας, διαδικασία που αποτελεί και τη νομικά ισχυρή απόδειξη.

Πότε θα θα αρχίσουν τα drugwipe tests στους ελληνικούς δρόμους

Το πώς θα εφαρμοστεί ακριβώς το σύστημα στην Ελλάδα, όπως αναφέρουν πηγές από την Τροχαία στη LiFO, θα καταγράφεται στην Κοινή Υπουργική Απόφαση που θα εκδοθεί: «Σήμερα, έλεγχος ναρκωτικών ουσιών γίνεται σε θανατηφόρα τροχαία, όπου λαμβάνεται αίμα και ούρα στα νοσοκομεία από όλους τους εμπλεκόμενους. Η τεχνολογία που έχει επικρατήσει διεθνώς είναι ο έλεγχος με δείγμα σάλιου. Πρόκειται για συσκευές που χρησιμοποιούν ειδικούς καταλύτες. Ο αστυνομικός λαμβάνει δείγμα σάλιου από τον οδηγό, το τοποθετεί στη συσκευή και, αν υπάρχει κάποια ουσία, ενεργοποιείται ο καταλύτης και εμφανίζεται ένδειξη. Αν το αποτέλεσμα είναι θετικό, ο οδηγός οδηγείται στο νοσοκομείο για επιβεβαιωτικές εξετάσεις.

Σε προγενέστερο στάδιο είχαν τεθεί ζητήματα συμμόρφωσης με το πλαίσιο προστασίας προσωπικών δεδομένων, καθώς ο συγκεκριμένος έλεγχος ταξινομήθηκε ως ιατρική πράξη. Το ζήτημα αυτό έχει πλέον διευθετηθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με την έκδοση κατευθυντήριων γραμμών που ρυθμίζουν τη συλλογή και επεξεργασία βιολογικών δειγμάτων. Οι περισσότερες χώρες εφαρμόζουν τη μέθοδο πάνω από μια πενταετία. Τώρα αναμένουμε μια Κοινή Υπουργική Απόφαση από τα υπουργεία Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και πιθανώς Δικαιοσύνης, όπου θα ορίζονται τα δείγματα, οι ουσίες, τα πρωτόκολλα και ο τύπος του εξοπλισμού, αντίστοιχα με όσα προβλέπει το αλκοτέστ», αναφέρουν. 

Αυξημένη χρήση ουσιών στους δρόμους

Ο καθηγητής Συγκοινωνιολογίας του ΕΜΠ και διευθυντής του Εργαστηρίου Κυκλοφοριακής Τεχνικής, Γιώργος Γιαννής, εξηγεί πόσο επιτακτική ήταν η θεσμική αυτή παρέμβαση: «Η οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών είναι εξίσου ή και περισσότερο επικίνδυνη από την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, σύμφωνα με όλες τις σχετικές έρευνες και μελέτες. Για τον λόγο αυτό στον νέο ΚΟΚ έχει καταταχθεί στις πολύ σοβαρές παραβάσεις. Πολύ σωστά η Τροχαία και το υπουργείο Μεταφορών ετοιμάζονται να καθορίσουν τον κατάλληλο τρόπο ελέγχου με βάση τη διεθνή πρακτική και ελπίζουμε σύντομα η τόσο σοβαρή αυτή παράβαση να αστυνομεύεται σωστά και στη χώρα μας», λέει. 

cover
Γιώργος Γιαννής,
καθηγητής Συγκοινωνιολογίας του ΕΜΠ και διευθυντής του Εργαστηρίου Κυκλοφοριακής Τεχνικής

Οι διεθνείς έρευνες επιβεβαιώνουν την εικόνα που περιγράφει ο καθηγητής. Μεγάλης κλίμακας μελέτες στην Ισπανία κατέγραψαν ότι σε οδικούς ελέγχους θετικής ανίχνευσης η κάνναβη και η κοκαΐνη είναι οι ουσίες που εμφανίζονται συχνότερα, ενώ η μεθαμφεταμίνη, που είναι ένα ισχυρό διεγερτικό, εντοπίζεται σε μικρότερο αλλά σταθερό ποσοστό. Μάλιστα, στον χώρο των επαγγελματιών οδηγών, η διεθνής βιβλιογραφία καταγράφει αυξημένη χρήση διεγερτικών ουσιών κατά τη διάρκεια πολύωρων διαδρομών, γεγονός που έχει συνδεθεί με ξαφνικά επεισόδια κόπωσης, αποδιοργάνωσης της προσοχής και απώλειας ελέγχου.

Ποιες είναι οι κυρώσεις

Στο θεσμικό πεδίο, το νέο πλαίσιο αντιμετώπισης της επικίνδυνης οδήγησης αποκτά σαφέστερη δομή, ιδιαίτερα ως προς τις διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται σε περιπτώσεις χρήσης αλκοόλ ή τοξικών ουσιών. Το άρθρο 46 του ΚΟΚ περιγράφει με λεπτομέρεια την κλιμάκωση των παραβάσεων, ώστε ο έλεγχος να μη βασίζεται πλέον σε εκτιμήσεις επί του πεδίου, αλλά σε τυποποιημένα όρια που λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο σε όλη τη χώρα.

Για την περίπτωση του αλκοόλ, τα όρια είναι πλέον απόλυτα καθορισμένα. Από τη στιγμή που η συγκέντρωση στον οργανισμό υπερβεί τα 0,50 γραμμάρια ανά λίτρο αίματος, ο οδηγός μπαίνει σε καθεστώς κυρώσεων. Στο πρώτο αυτό επίπεδο, μέχρι τα 0,80 g/l, η παράβαση εντάσσεται στην κατηγορία Ε3-Β και η άδεια οδήγησης αφαιρείται για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Η ποινή γίνεται πιο αυστηρή στο αμέσως επόμενο όριο· από 0,80 έως 1,10 g/l επιβάλλεται χρηματικό πρόστιμο 700 ευρώ, συνοδευόμενο από τρίμηνη αφαίρεση άδειας. Για συγκεντρώσεις άνω του 1,10 g/l οι κυρώσεις αυστηροποιούνται ακόμη πιο πολύ. Το πρόστιμο ανεβαίνει στα 1.200 ευρώ, η άδεια αφαιρείται για έξι μήνες και ενεργοποιείται παράλληλα η ποινική διαδικασία.

Η εικόνα διαφοροποιείται όταν δεν μιλάμε για αλκοόλ αλλά για ναρκωτικές ουσίες. Εδώ ο νομοθέτης υιοθετεί πιο αυστηρή γραμμή, αντιμετωπίζοντας εξαρχής την παράβαση ως ποινικό αδίκημα. Δεν υπάρχει κλιμάκωση με βάση την ποσότητα της ουσίας. Η διαπίστωση, μέσω του τεστ ανίχνευσης ναρκωτικών ουσιών, ότι ο οδηγός βρίσκεται υπό την επίδραση ναρκωτικών ή φαρμάκων που επηρεάζουν την ικανότητα οδήγησης αρκεί για να τεθεί σε ισχύ η ποινή. Ο οδηγός τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο μηνών, χρηματικό πρόστιμο που ξεκινά από τα 200 ευρώ, καθώς και αφαίρεση άδειας οδήγησης για διάστημα από τρεις έως έξι μήνες. Η αφαίρεση της άδειας δεν αποτελεί πλέον ένα απλό διοικητικό μέτρο του ΚΟΚ αλλά επιβάλλεται υποχρεωτικά από το δικαστήριο, ώστε η συνέπεια να έχει και θεσμικό βάρος.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ένα σημείο που αναδεικνύεται όλο και συχνότερα στους ελέγχους: η άρνηση του οδηγού να υποβληθεί σε εξέταση. Το άρθρο 46 αντιμετωπίζει την άρνηση όχι ως υπεκφυγή αλλά ως τεκμήριο στην πράξη, ως έμμεση παραδοχή. Στην περίπτωση του αλκοόλ, η άρνηση μέτρησης ισοδυναμεί με τεκμαιρόμενη συγκέντρωση πάνω από 1,10 g/l· δηλαδή άμεσα αποδίδεται στον οδηγό η πιο βαριά κατηγορία παράβασης. Αντίστοιχα, στην περίπτωση των ναρκωτικών ουσιών, η άρνηση θεωρείται ότι υποκαθιστά τη θετική ένδειξη και ο οδηγός αντιμετωπίζεται σαν να βρίσκεται υπό την επίδραση ουσιών που επηρεάζουν την ικανότητα οδήγησης. 

Σε ποινικό επίπεδο, η εμπλοκή σε τροχαίο ατύχημα ρυθμίζεται από το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα, το οποίο αφορά στην «επικίνδυνη οδήγηση». Αν ο οδηγός βρίσκεται υπό την επίδραση ουσιών αλλά δεν έχει προκληθεί ατύχημα, η πράξη εξακολουθεί να θεωρείται πλημμέλημα και η ποινή μπορεί να φτάσει έως τα τρία έτη φυλάκισης ή να μετατραπεί σε χρηματική. Εάν όμως υπάρξει σωματική βλάβη –ακόμη και ελαφρά–, η ποινή ανεβαίνει έως τα πέντε έτη. Σε περίπτωση βαριάς σωματικής βλάβης, το αδίκημα μετατρέπεται σε κακούργημα, με κάθειρξη έως δέκα ετών. Το πλαίσιο αυστηροποιείται όταν υπάρχει θανατηφόρο αποτέλεσμα: η ποινή ορίζεται από δέκα έως είκοσι έτη κάθειρξης, ενώ στις πιο σοβαρές περιπτώσεις, όπως όταν υπάρχουν πολλαπλά θύματα, το δικαστήριο έχει τη δυνατότητα να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.

Οι καθυστερήσεις στην απονομή δικαιοσύνης

Παρά τις θεσμικές παρεμβάσεις και τη σταδιακή εισαγωγή σύγχρονων εργαλείων ελέγχου, τα στοιχεία των οργανώσεων για τα θύματα τροχαίων υπενθυμίζουν ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται ανάμεσα στις πιο προβληματικές χώρες της Ευρώπης σε θανάτους και βαρείς τραυματισμούς στην άσφαλτο. Ο απολογισμός των 665 νεκρών το 2024, με αυξητική τάση σε σχέση με το προηγούμενο έτος, δεν αφήνει περιθώρια εφησυχασμού. Την ίδια ώρα, o Πανελλήνιος Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα» μιλά για «καθυστερήσεις-ντροπή» στη Δικαιοσύνη, με υποθέσεις θανατηφόρων δυστυχημάτων να εκδικάζονται μετά από δέκα και πλέον χρόνια, ποινές που συχνά εξαγοράζονται και άδειες οδήγησης που επιστρέφονται ακόμη και σε σοβαρές περιπτώσεις. Πρόκειται για μια πραγματικότητα που υπονομεύει τη βαρύτητα των νέων ελέγχων και διαβρώνει το μήνυμα πρόληψης που επιχειρεί να στείλει ο νέος ΚΟΚ.

Σε αυτό το περιβάλλον, η ενεργοποίηση των ελέγχων για τοξικές ουσίες στους οδηγούς αποκτά νόημα μόνο ως τμήμα ενός ολοκληρωμένου συστήματος: με συνεχή αστυνόμευση, αξιόπιστη τεχνική εφαρμογή, γρήγορη απονομή δικαιοσύνης και ουσιαστική επιβολή ποινών. Οι έλεγχοι για τοξικές ουσίες στην οδήγηση μπαίνουν στο τελικό στάδιο εφαρμογής, με τον νέο ΚΟΚ να δίνει στην Τροχαία τη δυνατότητα να ανιχνεύει άμεσα τη χρήση ναρκωτικών ουσιών στους δρόμους. Η υπουργική απόφαση που αναμένεται θα καθορίσει τις τεχνικές λεπτομέρειες, ανοίγοντας τον δρόμο για ένα νέο πλαίσιο αστυνόμευσης που αλλάζει την καθημερινότητα των ελέγχων. Μένει να φανεί αν θα έχουν αποτέλεσμα και θα βάλουν φραγμό στην επικίνδυνη και αντικοινωνική οδήγηση, η οποία ευθύνεται για τον θάνατο χιλιάδων ανθρώπων στη χώρα μας. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

 «Να σταματήσει πια η πιο ανήθικη πράξη, η εγκατάλειψη σε τροχαία, να χαρακτηρίζεται πλημμέλλημα»

Radio Lifo / «Να σταματήσει πια η εγκατάλειψη σε τροχαία να χαρακτηρίζεται πλημμέλημα»

Η Ντίνα Καράτζιου συζητάει με τον Μανώλη Σταυρουλάκη του δραστήριου συλλόγου «SOS τροχαία εγκλήματα» για τον φόρο αίματος στους δρόμους, το τραύμα της απώλειας, αλλά και για τα σημαντικά ζητήματα που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια, για τα οποία ο νέος ΚΟΚ που βρίσκεται σε διαβούλευση δεν δίνει λύσεις.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οδική ασφάλεια στην Ελλάδα: Μια εικονική πραγματικότητα

Ρεπορτάζ / Πόσοι ακόμη Έλληνες πρέπει να σκοτωθούν σε τροχαία;

Η βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα, που θα οδηγήσει στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, προς το παρόν παραμένει μια εικονική πραγματικότητα. Υφίσταται στις δεσμεύσεις της κυβέρνησης, αλλά είναι ανύπαρκτη στην καθημερινότητα των πολιτών. Μια έρευνα της LiFO για τη μάστιγα των τροχαίων ατυχημάτων.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Κρήτη: Oι πυροβολημένες κάμερες κυκλοφορίας και τα θανατηφόρα τροχαία

Ρεπορτάζ / «Στην Κρήτη πάνω από το 15% των οδηγών δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις»

Οι θλιβερές ιδιαιτερότητες της Κρήτης και το μπαλάκι των ευθυνών για μία σύλληψη που δεν έγινε στην ώρα της και στοίχισε τη ζωή στον Παναγιώτη Καρατζή: Ο άδικος θάνατος του 22χρονου στα Χανιά βγάζει για άλλη μία φορά στο φως όλα τα στραβά που συνδέονται με την οδική ασφάλεια και τα τροχαία ατυχήματα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ και οι άλλοι «απόστολοι του MAGA» στην Ευρώπη

Οπτική Γωνία / Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ και οι άλλοι «απόστολοι του MAGA» στην Ευρώπη

Συγγενείς και φίλοι του Ντόναλντ Τραμπ ή χορηγοί του MAGA, σχεδόν όλοι οι νέοι πρεσβευτές των ΗΠΑ στην Ευρώπη έχουν εξυμνήσει τον Αμερικανό Πρόεδρο δυνατά και επίμονα. Σχεδόν κανένας τους δεν έχει καμία διπλωματική εμπειρία.
THE LIFO TEAM
Από την απώλεια του Κώστα Σημίτη ως την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ και το κίνημα των Τεμπών

Πολιτική Ανασκόπηση 2025 / Η επανεμφάνιση του Αλέξη Τσίπρα, ο ΟΠΕΚΕΠΕ και το κίνημα των Τεμπών

Το 2025 μπήκε με τις μαζικές διαδηλώσεις για τα Τέμπη, οι οποίες επηρέασαν καθοριστικά τις πολιτικές εξελίξεις. Ήταν επίσης μια χρονιά κατά την οποία μεγάλο μέρος της πολιτικής ζωής εξελίχθηκε μέσα από εξεταστικές επιτροπές και δικαστήρια.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Delivery

Οπτική Γωνία / Οι αόρατοι ντελιβεράδες της Wolt και του efood:  Μια νέα «Μανωλάδα» έξω από την πόρτα σου

Πίσω από την ταχύτητα των παραδόσεων και την ευελιξία της gig economy ξεδιπλώνεται ένα αθέατο δίκτυο εκμετάλλευσης, μαύρης και υποδηλωμένης εργασίας: διανομείς που δουλεύουν με εξαντλητικά ωράρια, πίεση και απειλές. Τι ισχυρίζονται οι εργαζόμενοι διανομείς και τι απαντούν οι ψηφιακές πλατφόρμες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ