«Στην Κρήτη πάνω από το 15% των οδηγών δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις»

Κρήτη: Oι πυροβολημένες κάμερες κυκλοφορίας και τα θανατηφόρα τροχαία Facebook Twitter
Το 2024 στην Κρήτη έχασαν τη ζωή τους 64 άτομα σε τροχαίες συγκρούσεις. Φωτ.: Unsplash
0

ΑΛΛΕΠΑΛΛΗΛΑ ΘΛΙΒΕΡΑ ΡΕΚΟΡ κατέχει η Κρήτη στα τροχαία ατυχήματα. Και αρκετές ιδιαιτερότητες: «Στην Κρήτη έχουμε ένα ποσοστό πάνω από 15% το οποίο δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις, να περάσει την πόρτα δασκάλου για να μάθει να οδηγεί. Αυτό είναι μια κατάρα γνωστή, κυρίως στην ενδοχώρα. Μικρά παιδιά από τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού οδηγούν μηχανές, ακόμη και αυτοκίνητα», λέει στη LiFO ο Γιάννης Λιονάκης, πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Τροχαίων Ατυχημάτων που εδρεύει στο Ηράκλειο. 

Τα στοιχεία που μας παραθέτει  για τους θανάτους από τροχαίες συγκρούσεις και παρασύρσεις πεζών από οχήματα αναδεικνύουν όλα αυτά τα θλιβερά ρεκόρ και τα νούμερα τρομάζουν: το 2024 στην Κρήτη έχασαν τη ζωή τους 64 άτομα σε τροχαίες συγκρούσεις. Η καταγραφή του Γ. Λιονάκη δείχνει μια πολύ μεγάλη άνοδο την τελευταία τετραετία. Το 2023 έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Κρήτης 39 άνθρωποι, το 2022 19, το 2021 15, το 2020 6 και το 2019 22 άνθρωποι.

Για τα Χανιά ειδικά, όπου συνέβη το τροχαίο δυστύχημα στο οποίο έχασε τη ζωή του ο 22χρονος, ο Γ. Λιονάκης, επικαλούμενος στοιχεία της Eurostat, μας λέει ότι έχουν τριπλάσιο αριθμό νεκρών σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο: «Τα Χανιά έχουν 149 νεκρούς ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους, όταν η Ευρώπη έχει 51 νεκρούς και η Ελλάδα 71 νεκρούς ανά 1 εκατομμύριο», λέει.

Η παράλογη, όπως χαρακτηρίζεται, απόφαση των αστυνομικών να αφήσουν ελεύθερο τον 45χρονο οδηγό προκαλεί οργή στην κοινωνία, αλλά και σοβαρούς κραδασμούς στα υψηλά κλιμάκια της Δικαιοσύνης και της αστυνομίας.

Κάμερες ελέγχου κυκλοφορίας καμένες και πυροβολημένες

«Είναι γνωστό ότι το δίκτυό μας είναι τραγικό. Η οδήγηση με ταχύτητες σε ένα τέτοιο δίκτυο, η υψηλή χρήση αλκοόλ σε συνδυασμό με μια κακώς εννοούμενη μαγκιά φέρνουν αυτά τα τραγικά αποτελέσματα.

cover
Γιάννης Λιονάκης, πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Τροχαίων Ατυχημάτων

Κάποιοι εδώ πιστεύουν ότι μπορούν να τρέχουν σ' αυτό το δίκτυο με μεγάλες ταχύτητες, ότι δεν θα συμβεί τίποτα ή δεν θα τους πιάσουν, ενώ οι μισές κάμερες ελέγχου στον ΒΟΑΚ είναι καμένες και πυροβολημένες», λέει.

Μπαλάκι οι ευθύνες

Την ώρα που η οργή στην Κρήτη για τον άδικο θάνατο του 22χρονου Παναγιώτη Καρατζή έχει ξεπεράσει τη θλίψη, όπως μας λένε οι άνθρωποι με τους οποίους μιλήσαμε, με εντολή του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, απομακρύνονται οι επικεφαλής της αστυνομικής διεύθυνσης Χανίων. Το ξήλωμα των επικεφαλής στα Χανιά συνέβη μετά την αδικαιολόγητη, όπως όλα δείχνουν, απόφαση των αστυνομικών να μη συλλάβουν, ως όφειλαν, τον υπότροπο μεθυσμένο 45χρονο οδηγό της Πόρσε αφού βρέθηκε θετικός σε αλκοτέστ, ενώ διαπιστώθηκε ότι οδηγούσε χωρίς δίπλωμα, το οποίο του είχε αφαιρεθεί, πάλι λόγω μέθης.

Η παράλογη, όπως χαρακτηρίζεται, απόφαση των αστυνομικών να αφήσουν ελεύθερο τον 45χρονο οδηγό προκαλεί οργή στην κοινωνία, αλλά και σοβαρούς κραδασμούς στα υψηλά κλιμάκια της Δικαιοσύνης και της αστυνομίας.

Στον 45χρονο από τα Χανιά είχε αφαιρεθεί το δίπλωμα πριν από τρεις μήνες. Το γεγονός αυτό δεν τον εμπόδισε να οδηγεί και πάλι το αυτοκίνητό του. Το ενδιαφέρον τώρα στρέφεται στην απολογία του, η οποία έχει προγραμματιστεί για το πρωί της Τετάρτης. Η οικογένειά του έχει εκφράσει τη συγγνώμη της με ανακοίνωσή της, ενώ καμιά δήλωση δεν υπήρξε μέχρι στιγμής από τον συνήγορο υπεράσπισής του. Γόνος γνωστής στα Χανιά επιχειρηματικής οικογένειας, η οποία διατηρεί κοσμηματοπωλείο, με έντονη κοινωνική ζωή, ο 45χρονος ασχολούνταν με την ενοικίαση πολυτελών σκαφών.

Από την άλλη πλευρά, ο συνήγορος των τριών αστυνομικών ισχυρίστηκε σε δηλώσεις του ότι οι αστυνομικοί εκτελούσαν εντολές άνωθεν.

Ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης, δικηγόρος της οικογένειας του 22χρονου Παναγιώτη Καρατζή, υποστηρίζει στη LiFO ότι «οι αστυνομικοί δεν συνέλαβαν αυτόν τον "λεβέντη" όταν είχε διαπράξει δύο πλημμελήματα για τα οποία συνέτρεχε αυτόφωρο. Και λέγεται ότι ισχυρίστηκαν στον Εισαγγελέα ότι είχαν εντολή να μην εφαρμόζουν το αυτόφωρο, διότι δεν έχουν τι να τους κάνουν και πού να τους πάνε όλους αυτούς. Εάν πράγματι ισχύει αυτό, τότε είναι εγκληματικό». 

cover
Χρήστος Μαρκογιαννάκης, 
δικηγόρος της οικογένειας του 22χρονου Παναγιώτη Καρατζή

Μέχρι σήμερα, τόσο η Ελληνική Αστυνομία όσο και η Εισαγγελία Πρωτοδικών Χανίων διαψεύδουν ότι υπήρχε τέτοια εντολή: «Δεν έχει δοθεί εντολή ή οδηγία, γραπτή ή προφορική, προς τις αστυνομικές αρχές να μην προβαίνουν στη σύλληψη δραστών που καταλαμβάνονται να διαπράττουν το ποινικό αδίκημα της οδήγησης υπό την επίδραση οινοπνεύματος». Αλλά και η Ελληνική Αστυνομία υποστήριξε ότι «ο 45χρονος θα έπρεπε να έχει συλληφθεί και να οδηγηθεί στην αστυνομική υπηρεσία. Ακόμα και μικρότερο να ήταν το ποσοστό που διαπίστωσαν οι αστυνομικοί με την αλκοολομέτρηση, γνωρίζουμε καλά τον νόμο και γνωρίζουν οι αστυνομικοί». 

Ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης έχει ήδη πάρει στα χέρια του τη δικογραφία: «Ό,τι λέει έξω από την κοινωνία προκύπτει από τη δικογραφία. Τρομακτικές οι ευθύνες του κυρίου αυτού, που είναι διαδοχικές, συγκλίνουσες, πολύ βαριές, που και να μην υπήρχε η αυστηρότητα που έχει επιβληθεί τώρα τελευταία με νομοθετικές ρυθμίσεις, θα μπορούσε ο αρμόδιος εισαγγελέας να είχε ασκήσει ποινική δίωξη για ανθρωποκτονία από πρόθεση με ενδεχόμενο δόλο». Και προσθέτει: «Χάθηκε άδικα ένας άνθρωπος, χωρίς να φταίει στο οτιδήποτε, και εύχομαι αυτό που εύχονται και οι γονείς του: ο θάνατός του και η ανάδειξη του θέματός του από τα ΜΜΕ να βοηθήσουν στο να βάλουν μυαλό κάποιοι, οι οποίοι, παρότι είναι μεθυσμένοι, συνεχίζουν να οδηγούν το αυτοκίνητό τους, με αποτέλεσμα να σκοτώνουν ανθρώπους».

Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα»: Μηδενική ανοχή στο αλκοόλ

Ο Μανώλης Σταυρουλάκης είναι ιδρυτικό μέλος του συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», που δημιουργήθηκε από ανθρώπους οι οποίοι βιώνουν την απώλεια των δικών τους προσώπων. Είναι όλοι τους συγγενείς θυμάτων της ασφάλτου. Για τον Μ. Σταυρουλάκη θα πρέπει να υπάρξει μηδενική ανοχή από την πολιτεία στο αλκοόλ αλλά και τις ναρκωτικές ουσίες, για τις οποίες δεν υφίσταται κανένας έλεγχος στους ελληνικούς δρόμους.

cover
Μανώλης Σταυρουλάκης,
ιδρυτικό μέλος του συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα»

Ισχυρίζεται, μάλιστα, ότι ούτε ο Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, που βρίσκεται το διάστημα αυτό σε δημόσια διαβούλευση, δίνει ξεκάθαρες λύσεις: «Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, το 25% των τροχαίων συγκρούσεων οφείλεται στο αλκοόλ και το 15% στα ναρκωτικά. Πάρα πολλές χώρες έχουν μηδενίσει τα "νόμιμα όρια" αλκοόλ στο αίμα και άλλες το έχουν πάει στο 0,2. Στην Ελλάδα και στον νέο ΚΟΚ παραμένει ως νόμιμο όριο στο αίμα το 0,5gr/L, ενώ στην Ουγγαρία, την Τσεχία, τη Ρουμανία και τη Σλοβακία έχουν θεσπίσει το μηδέν αλκοόλ. Επίσης, εδώ και αρκετά χρόνια, έχουν κατεβάσει το όριο στο 0,2gr/L στην Εσθονία, την Πολωνία, τη Σουηδία και τη Νορβηγία».

Για τον Μ. Σταυρουλάκη δεν μπορεί να υπάρχει ανεκτή ποσότητα αλκοόλ: «Δεν υπάρχει λίγο αλκοόλ. Το αλκοόλ επηρεάζει διαφορετικά τον καθένα, ανάλογα με την ηλικία, την κατάσταση της υγείας, το βάρος και τα φάρμακα που ενδεχομένως να παίρνει». Για τον ίδιο, όλα τα μέτρα που έχουν ληφθεί είναι αποσπασματικά, γεγονός «που αποδεικνύουν τα στοιχεία, μ' αυτά που συμβαίνουν στους δρόμους».

Ισχυρίζεται ότι η περίπτωση του 45χρονου δεν είναι η μοναδική: «Για την ταχύτητα, για το αλκοόλ, για την εγκατάλειψη φωνάζουμε χρόνια. Ζητάμε να συναντηθούμε με τον υπουργό Δικαιοσύνης, με τον υπουργό Μεταφορών, δεν μας δέχεται κανείς. Η εγκατάλειψη, που είναι η πιο ανήθικη πράξη που μπορεί να γίνει, θεωρείται από την ελληνική πολιτεία πλημμέλημα και έτσι παραμένει και στον καινούριο ΚΟΚ», αναφέρει.

«Να δούμε όλο το σύστημα από την αρχή»

Να δούμε όλο το σύστημα από την αρχή, λέει ο Λευτέρης Μιχελάκης, γενικός γραμματέας του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης, η επαγγελματική έδρα του οποίου βρίσκεται στην Κρήτη: «Συλλαμβάνεται ένας μεθυσμένος και του αφαιρείς το δίπλωμα. Και μετά η πολιτεία του λέει "έλα να δώσεις εξετάσεις για να πάρεις το δίπλωμα". Να δώσει τι, παρκάρισμα και γωνία;

Πρέπει να γίνει κάτι άλλο, ειδικά όταν πολλοί από αυτούς τους οδηγούς, που τους έχει αφαιρεθεί το δίπλωμα, συνεχίζουν να οδηγούν, όπως έγινε και στην περίπτωση του τραγικού δυστυχήματος στα Χανιά. Όλοι οι οδηγοί θα πρέπει ίσως να παρακολουθήσουν υποχρεωτικά ένα σεμινάριο για τη μέθη. Να κάνουν κάποια κοινωνική εργασία. Κάτι μέσα από το οποίο πραγματικά θα αντιληφθούν ότι αυτό που έκαναν δεν είναι απλώς λάθος, αλλά είναι εγκληματικό. Θέλει όλο το σύστημα από την αρχή μέχρι το τέλος να το ξαναδούμε», λέει.

Το διάστημα αυτό βρίσκεται σε διαβούλευση ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Ένας πραγματικά ρηξικέλευθος ΚΟΚ, όπως ισχυρίζεται ο Λ. Μιχελάκης, «θα έθετε ως στόχο την καλλιέργεια κυκλοφοριακής συνείδησης από νεαρή ηλικία, ενσωματώνοντας τη διδασκαλία του ΚΟΚ σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ως υποχρεωτικό μάθημα. Η εκπαίδευση αυτή δεν θα περιοριζόταν στους κανόνες του δρόμου, αλλά θα προωθούσε την κατανόηση της βιώσιμης κινητικότητας, το δικαίωμα στην πόλη και στη δημιουργία υπεύθυνων και συνειδητοποιημένων χρηστών του δρόμου».

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ