Μπορεί ένα συνεργείο αυτοκινήτων να γίνει έργο τέχνης;

Μπορεί ένα συνεργείο αυτοκινήτων να γίνει έργο τέχνης; Facebook Twitter
Η γκαλερί μετατρέπεται σε συνεργείο, με εργαλεία που έχουν μείνει σε έναν πάγκο και μαζεύουν σκόνη. Φωτ.: Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί Callirrhoë, Aθήνα
0

Ο εικαστικός καλλιτέχνης με εξειδίκευση στο μέσο της φωτογραφίας, Νικόλας Βεντουράκης, ανοίγει την πόρτα ενός συνεργείου αυτοκινήτων που βρίσκεται στο χείλος της εξαφάνισης, ενός χώρου που έχει αθόρυβα διαμορφώσει τόσο το δικό του παρελθόν όσο και τη συλλογική μνήμη όσων πέρασαν από αυτόν. Εξειδικευμένο στα οχήματα Alfa Romeo, το συνεργείο υπήρξε για καιρό σημείο επιστροφής: πρώτα, ως παιδί δίπλα στον πατέρα του, ανάμεσα στη μυρωδιά του λαδιού και του μετάλλου· αργότερα, ως ενήλικας, οδηγώντας και αποτυπώνοντας το ίδιο αυτοκίνητο σε προηγούμενα έργα του. 

Τώρα, επιστρέφει ξανά για να γίνει μάρτυρας της αργής διάλυσής του. Η κάμερα, σταθερή στο τρίποδό της, απαιτεί υπομονή – ο μακρύς χρόνος έκθεσης αντανακλά την ίδια την αργή φθορά του συνεργείου. Σε αυτή την πράξη της ανασκόπησης, ο χώρος μετατρέπεται από τόπο εργασίας σε τόπο στοχασμού, όπου ο χρόνος συγχωνεύεται με την ύλη και τα όρια ανάμεσα σε μνήμη, σώμα και μηχανή διαλύονται.

Η αναλογική φωτογραφία δεν είναι απλώς μέσο αλλά ο εννοιολογικός πυρήνας του έργου. Η χρήση ληγμένων φωτοευαίσθητων υλικών εισάγει την τύχη, το λάθος και τη φθορά ως εγγενείς συνθήκες της δημιουργίας της εικόνας. Η αργή, χειροποίητη διαδικασία, ευάλωτη στην αποτυχία, αντικατοπτρίζει τη φθίνουσα ζωτικότητα που ο χώρος επιδιώκει να διατηρήσει.

«Το αυτοκίνητό μου είναι μια Alfa Romeo 33 του 1991. Κάνει έναν πολύ συγκεκριμένο ήχο η πόρτα όταν κλείνει, τον οποίο αναγνωρίζω από μακριά – κάτι όχι τυχαίο, καθότι οι εταιρείες αυτοκινήτων ξοδεύουν πολλά χρήματα για τη μελέτη αυτού του ήχου. Μέσα στα χρόνια, έχω κάνει έργα που σχετίζονται με αυτό το αυτοκίνητο, συνήθως έπειτα από μια παραβίαση – είτε για να το κλέψουν, είτε για να γράψουν μηνύματα αγάπης, είτε απλώς για να βιαιοπραγήσουν πάνω του. Είναι ένα αυτοκίνητο μέσα στο οποίο έχω ζήσει πολλές σημαντικές στιγμές».

Μπορεί ένα συνεργείο αυτοκινήτων να γίνει έργο τέχνης; Facebook Twitter
Φωτ.: Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί Callirrhoë, Aθήνα
Μπορεί ένα συνεργείο αυτοκινήτων να γίνει έργο τέχνης; Facebook Twitter
Νικόλας Βεντουράκης, «Refinements, Part Number #D-003», 2025. Φωτ.: Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί Callirrhoë, Aθήνα

«Στα 34 χρόνια της ύπαρξής του, το αυτοκίνητο το συντηρεί ο Ηλίας Μαρακάκης μαζί με τον Χρήστο στο συνεργείο της οδού Θεσσαλονίκης στην Καλλιθέα. Όταν με τράκαραν, αυτοί με καθησύχασαν και τα έβαλαν όλα στη θέση τους. Και κάθε φορά που, λόγω παλαιότητας, δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τα μέρη που χαλάνε, βλέπεις την απογοήτευση και τον πόνο στο πρόσωπό τους. Ξεκίνησα αυτήν τη σειρά όταν χάλασε το άλλο αμάξι της οικογένειας. Δεν υπάρχουν ανταλλακτικά· τα εργοστάσια και οι μεγάλες εταιρείες δεν υποστηρίζουν τα μικρά συνεργεία, απομεινάρια μιας άλλης εποχής. Παράλληλα, εκείνη την περίοδο βρισκόμουν συχνά σε νοσοκομεία για θέματα υγείας κοντινών μου ανθρώπων αλλά και κάποια προβλήματα δικά μου. Έβλεπα να καθρεφτίζονται οι δύο καταστάσεις· τα εργαλεία, τα φώτα και οι σωλήνες με τα υγρά, και τα αντίστοιχα του συνεργείου», λέει ο Νικόλας. 

ο Νικόλας Βεντουράκης
Ο Νικόλας Βεντουράκης

Το σώμα της καταγραφής ενός χώρου που κουβαλά μνήμες και εμπειρίες ονομάζεται «Refinements / Βελτιώσεις» και θα εκτίθεται στην γκαλερί Callirrhoë από τις 21 Νοεμβρίου έως τις 23 Δεκεμβρίου. Μέσα από την επιλογή φωτογραφιών και βίντεο, η γκαλερί μετατρέπεται ταυτόχρονα σε συνεργείο – αλλά όχι και εντελώς. 

Διεισδύουμε μόνο σε θραύσματα: εργαλεία που έχουν μείνει σε έναν πάγκο, σωρούς από παλιά έγγραφα, γωνιές όπου η σκόνη συσσωρεύεται ως σιωπηλή μαρτυρία. Ο χώρος αιωρείται μεταξύ παρουσίας και απουσίας, επισκευής και ερείπωσης, κρατώντας μέσα του τον αντίλαλο της δουλειάς που έχει γίνει και την επιμονή αυτού που μένει να γίνει.

Μπορεί ένα συνεργείο αυτοκινήτων να γίνει έργο τέχνης; Facebook Twitter
Φωτ.: Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί Callirrhoë, Aθήνα

Η αναλογική φωτογραφία εδώ δεν είναι απλώς μέσο αλλά ο εννοιολογικός πυρήνας του έργου. Η χρήση ληγμένων φωτοευαίσθητων υλικών εισάγει την τύχη, το λάθος και τη φθορά ως εγγενείς συνθήκες της δημιουργίας της εικόνας. Η αργή, χειροποίητη διαδικασία, ευάλωτη στην αποτυχία, αντικατοπτρίζει τη φθίνουσα ζωτικότητα που ο χώρος επιδιώκει να διατηρήσει. Κάθε έκθεση γίνεται ταυτόχρονα πράξη τεκμηρίωσης και απώλειας, η μη αναστρεψιμότητά της αντανακλά τη ροή του χρόνου.

Το συνεργείο, με τα ράφια γεμάτα εργαλεία, γίνεται ταυτόχρονα υποκείμενο και μεταφορά, ένα αρχείο με την πιο απτική έννοια, που καταγράφει την επανάληψη και την εφευρετικότητα. Εδώ, τα εργαλεία γίνονται προεκτάσεις του σώματος, σύμβολα επιμονής και μάρτυρες της φθοράς.

Οι εικόνες που προκύπτουν από αυτήν τη διαδικασία είναι σχολαστικά συγκροτημένες, αλλά απρόσμενα λυρικές. Η υπερρεαλιστική ακρίβειά τους αποδίδει υφές και χρώματα με τέτοια λεπτομέρεια που το γνώριμο πλησιάζει στην αφαίρεση. Όταν εκτίθενται μαζί, αυτές οι φωτογραφίες σχηματίζουν μάλλον αστερισμούς αντικειμένων και χειρονομιών, παρά γραμμικές αφηγήσεις. Η ανθρώπινη παρουσία διασκορπίζεται, καταγράφεται σε επιφάνειες, υπολείμματα και στην αλληλεπίδραση φωτός και ύλης.

Μπορεί ένα συνεργείο αυτοκινήτων να γίνει έργο τέχνης; Facebook Twitter
Φωτ.: Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί Callirrhoë, Aθήνα
Μπορεί ένα συνεργείο αυτοκινήτων να γίνει έργο τέχνης; Facebook Twitter
Φωτ.: Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί Callirrhoë, Aθήνα

Το συνεργείο και οι άνθρωποί του –ο Ηλίας και ο Χρήστος, που ασχολούνται με τα μηχανικά, και η Κούλα, η γυναίκα του Ηλία, που φροντίζει το λογιστήριο, τη γραμματεία και τη σύνδεση του συνεργείου με τον έξω κόσμο– συνεχίζουν τα καθημερινά τους τελετουργικά. Οι χειρονομίες τους αντικατοπτρίζουν εκείνες του καλλιτέχνη: είναι επαναλαμβανόμενες, προσεκτικές, αβέβαιες. Αυτός ο κοινός ρυθμός υπογραμμίζει την κεντρική ένταση του έργου μεταξύ αντοχής και παρακμής, μεταξύ επιμονής της μορφής και ευθραυστότητας της ύλης.

«Επιστρέφω, ως ενήλικας», λέει ο Νικόλας, «με τους δικούς μου προβληματισμούς γύρω από το μέλλον του επαγγέλματός μου και τη θέση μου σε μια κοινωνία που αντιλαμβάνεται την καλλιτεχνική παραγωγή ως πλεονασμό. Το κόστος καθορίζει τη βιωσιμότητα ενός χώρου. Το ίδιο και στη φωτογραφία: μεγάλος χρόνος λήψης, πλάκες φιλμ που καταστρέφονται μετά τη χρήση, μεγάλες εκτυπώσεις. Κάθε εικόνα μού κοστίζει προσωπικά, συναισθηματικά, οικονομικά. Αυτή η έκθεση όμως δεν είναι μνημόσυνο· το τέλος μιας ιστορίας είναι λίπασμα για τα επόμενα που θα έρθουν».

Μπορεί ένα συνεργείο αυτοκινήτων να γίνει έργο τέχνης; Facebook Twitter
Φωτ.: Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί Callirrhoë, Aθήνα
Μπορεί ένα συνεργείο αυτοκινήτων να γίνει έργο τέχνης; Facebook Twitter
Nικόλας Βεντουράκης, «Refinements, Part Number #D-004», 2025. Φωτ.: Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί Callirrhoë, Aθήνα

Θέματα μνήμης, μεταμόρφωσης και της αθόρυβης ροής του χρόνου διατρέχουν τη σειρά. Αντί να χαράσσει μια σταθερή αφήγηση, το έργο ανοίγει έναν χώρο στοχασμού για το πώς αντιλαμβανόμαστε, πλαισιώνουμε και κατοικούμε σε χώρους που κρατούν ίχνη της εμπειρίας που έχουμε ζήσει. Το να φωτογραφίζει κανείς εδώ είναι μια μορφή αποκατάστασης: κάθε μακρά έκθεση γίνεται χειρονομία φροντίδας, πράξη συντήρησης ενάντια στη λήθη. Η ευαίσθητη, αναλογική διαδικασία αντικατοπτρίζει την ίδια την ευαλωτότητα της μνήμης. Κι αν η πράξη της διατήρησης και της φροντίδας μπορεί να μεταμορφώσει το εύθραυστο σε κάτι ανθεκτικό, τι μπορεί άραγε να μας αποκαλύψει για τους τρόπους με τους οποίους επισκευάζουμε, θυμόμαστε και κατοικούμε τους χώρους της δικής μας ζωής;

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Enri Canaj: «Η φωτογραφία με έκανε καλύτερο άνθρωπο»

Φωτογραφία / Ένρι Τσανάι: «Η φωτογραφία με έκανε καλύτερο άνθρωπο»

Mια έκθεση με αντιπροσωπευτικά δείγματα της δουλειάς του πάνω στο προσφυγικό, μια εμπειρία που του είναι αρκετά οικεία όντας παιδί μεταναστών, είναι η αφορμή για μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον διακεκριμένο φωτογράφο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Enri Canaj: «Η φωτογραφία με έκανε καλύτερο άνθρωπο»

Φωτογραφία / Ένρι Τσανάι: «Η φωτογραφία με έκανε καλύτερο άνθρωπο»

Mια έκθεση με αντιπροσωπευτικά δείγματα της δουλειάς του πάνω στο προσφυγικό, μια εμπειρία που του είναι αρκετά οικεία όντας παιδί μεταναστών, είναι η αφορμή για μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον διακεκριμένο φωτογράφο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Φωτογραφία / Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Παρακολουθώντας τη συζήτηση μεταξύ του φωτογράφου Juergen Teller και της καλλιτεχνικής διευθύντριας της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτης Παναγιωτάκου, στο πλαίσιο της έκθεσης «you are invited» στο Onassis Ready, μας αποκαλύφθηκε πού συναντιέται ο Πάπας Φραγκίσκος με τον O.J. Simpson και η Linda Evangelista με τον Καραβάτζιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Φωτογραφία / Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Διεθνώς αναγνωρισμένος φωτογράφος, είδωλο των ’90s, πρότυπο των ’00s, ένας τύπος που φορά γυαλιστερά σορτσάκια σε φλούο χρώματα, σύζυγος και πατέρας, ντροπαλός ονειροπόλος ή Γερμανός παραμυθάς της εικόνας; Με αφορμή την έκθεσή του που ξεκινά σήμερα στο Onassis Ready ανατρέχουμε στο έργο ενός από τους σημαντικότερους φωτογράφους της εποχής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Χους εις τέφραν, εις ύδωρ. Στα νερά του Γάγγη κλείνει ο κύκλος

Φωτογραφία / Άλλη μια μέρα στον Γάγγη που καίνε νεκρούς

Μια φωτογραφική περιπλάνηση στο Βαρανάσι και στον κόσμο του, με τελικό προορισμό τον Γάγγη, όπου η καύση νεκρών, παρότι ενέχει το στοιχείο του μεταφυσικού, μοιάζει με μία ακόμα καθημερινή δραστηριότητα.
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΣ
Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Φωτογραφία / Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Οι φωτογραφίες της Sophy Rickett με τις νεαρές γυναίκες που το 1995 ουρούσαν δημοσίως στις ζώνες εξουσίας του Λονδίνου φορώντας εταιρική ενδυμασία, εκτίθενται αυτές τις μέρες στην βρετανική μητρόπολη.
THE LIFO TEAM
Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Φωτογραφία / Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Με αφορμή την έκθεση που φιλοξενείται στο Nationalmuseum της Στοκχόλμης και τη μεγάλη ρετροσπεκτίβα που ετοιμάζεται να παρουσιαστεί στο Liljevalchs, ανατρέχουμε στην καλλιτεχνική φιλοσοφία του κορυφαίου Ευρωπαίου φωτογράφου, η οποία συνοψίζεται σε μία φράση: Νιώσε – δεν χρειάζεται να προσπαθείς ιδιαίτερα.
THE LIFO TEAM
Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT