Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού καταγράφει με μοναδικό τρόπο την πόλη, τα αισθήματα και τις αλλαγές της Facebook Twitter
Είμαι γλύπτρια και νομίζω ότι αυτό φαίνεται στον τρόπο που κινούμαι γύρω από ένα αντικείμενο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Το στούντιο της Κατερίνας Κομιανού μοιάζει με μια εγκατάσταση της πρακτικής της: μέταλλα, λάστιχα, φωτογραφίες και φιλμ, φοίνικες, λεπτομέρειες από αγάλματα που μοιάζουν να σε προκαλούν να τα ανακαλύψεις. Υπάρχει ένας κόσμος θραυσμάτων και όψεων μυστικών και φανερών που συγκροτούν μια περιπλάνηση στην πόλη, μια καταγραφή του παρόντος με έναν τρόπο μετα-ρομαντικό και ισχυρό, φανερώνοντας μια καλλιτέχνιδα που δουλεύει με τα υλικά της επίμονα, καταγράφοντας το απαρατήρητο, ένα «μυστικό» που υπάρχει και μας διαφεύγει, χωρίς καμία νοσταλγία. 

Το ότι το υλικό την ενδιαφέρει ως μέσο είναι κάτι που παρατηρεί κανείς αμέσως στη δουλειά της. Οι υφές, οι ποιότητες, προκύπτουν περισσότερο από έρευνα παρά από την καταγραφή τους. Η διασταύρωση του ερασιτεχνικού κινηματογράφου, της πολιτικής αντίστασης, του φεμινισμού και του σώματος στον δημόσιο χώρο προσφέρουν πλούσιο έδαφος στον θεατή του έργου της, που μπορεί να αρμολογήσει, να συνδέσει ή να ερευνήσει τα θέματα από τη δική του μεριά. 

Οι φοίνικες της Αθήνας ήταν το πρώτο της έργο στη σχολή που παρουσιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη, στην έκθεση «same river twice». Η στιγμή της μεταμόρφωσης ενός φύλλου που υπήρχε στον δημόσιο χώρο σε γλυπτό το οποίο μένει στον χώρο άφθαρτο είναι η διαδικασία που την ενδιέφερε να μεταφέρει. «Μου τράβηξαν το ενδιαφέρον οι φοίνικες, το πώς χρησιμοποιήθηκαν ως σύμβολο, και άρχισα να κάνω εικόνες. Ακολούθησαν τα γλυπτά, άρχισα να “δανείζομαι” υλικά από τα δημόσια γλυπτά και έτσι ήρθε ο μπρούντζος στο έργο μου», λέει. 

Οι φεμινιστικές της αναφορές της είναι πολλές και εκκινούν από πολλά σημεία. Άλλωστε, σε ολόκληρο το έργο της η ενασχόληση με την καταγραφή γυναικείων σωμάτων στον δημόσιο χώρο έχει τη σημασία της.

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8. Παρατηρώντας την πόλη, επισημαίνει ότι «οι πιο έντονες αλλαγές συμβαίνουν τώρα. Δεν δουλεύω με φιλμ για να ξαναφέρω κάτι παλιό στο προσκήνιο, δεν στέκομαι μπροστά σε ένα έργο νοσταλγώντας κάτι παλιότερο», ξεκαθαρίζει.  

Η Κατερίνα Κομιανού καταγράφει με μοναδικό τρόπο την πόλη, τα αισθήματα και τις αλλαγές της Facebook Twitter
Η «Μέδουσα» της Κατερίνας Κομιανού ξεπροβάλλει από το νερό στην άκρη της λίμνης. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
Η Κατερίνα Κομιανού καταγράφει με μοναδικό τρόπο την πόλη, τα αισθήματα και τις αλλαγές της Facebook Twitter
Κατερίνα Κομιανού, «Κειμήλια» (2024), βιντεο-εγκατάσταση. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου for Onassis Stegi

Στα «Πλάσματα ΙΙ» στα Γιάννενα παρατηρούσα το έργο της «Μέδουσα» να ξεπροβάλλει από το νερό στην άκρη της λίμνης: μια αμαζόνα που κινηματογράφησε στο μουσείο σε μια οθόνη, με τα πλοκάμια της Μέδουσας να γίνονται η συνέχειά της και να κυματίζουν στα νερά της λίμνης. Η εγκατάσταση δημιουργούσε μια ισχυρή μυθολογική εικόνα, ένα μπρούντζινο σώμα και μια ανάμνηση από τους μύθους της λίμνης, ένα παρελθόν που συνδεόταν με το παρόν σχεδόν με αμετάκλητο τρόπο, μια υπενθύμιση της γυναικοκτονίας της κυρα-Φροσύνης και δεκαεπτά ακόμη γυναικών στη λίμνη Παμβώτιδα από τον Αλή Πασά. «Η “Μέδουσα” ήταν ένα γλυπτό που έγινε ειδικά για τα Γιάννενα και αφορούσε τις γυναικοκτονίες που έχουν γίνει σε αυτήν τη λίμνη, με το σώμα της αμαζόνας και τη Μέδουσα ως πλάσμα, ως θραύσμα ιστορίας που έχει ξεβραστεί από το νερό και έρχεται σιγά σιγά στην επιφάνεια, και ως φεμινιστική αναφορά σε όσα συνέβησαν. Δημιουργήθηκε ένα άχρονο πλάσμα που σχηματιζόταν από τα κύματα της λίμνης. Άφησα ελεύθερα τα λάστιχα-πλοκάμια στο νερό και άρχισε να δημιουργείται ένας νέος οργανισμός, το έργο πήρε χρώμα και υφή από τη λίμνη σαν να ήταν μέρος αυτού του συστήματος», λέει.

Οι φεμινιστικές της αναφορές είναι πολλές και εκκινούν από πολλά σημεία. Άλλωστε, σε ολόκληρο το έργο της η ενασχόληση με την καταγραφή γυναικείων σωμάτων στον δημόσιο χώρο έχει τη σημασία της. Η Κατερίνα Κομιανού έχει επιρροές από διάφορες γυναίκες στην ιστορία της τέχνης, από διαφορετικές εποχές και χώρους, όπως η πειραματική κινηματογραφίστρια Μάγια Ντέρεν, χάρη στην οποία άρχισε να σκέφτεται πώς μπορεί να υπάρχει ένα σώμα σε ένα περιβάλλον, σε ένα έργο. «Η Κατερίνα Γώγου», λέει, «έχει ασκήσει έντονη επιρροή στο έργο μου, την αισθάνομαι όταν στέκομαι και φωτογραφίζω σε σημεία της πόλης, ότι από εδώ έχει περάσει, έχει σταθεί και έχει “σπάσει” από αυτό που συνέβαινε τότε στο ίδιο σημείο. Μέσα από τα ποιήματα αλλά και τις ταινίες της τη βλέπω ως αγρίμι, μια γυναίκα που δεν άντεχε τον ρόλο που της φορούσαν. Αυτή η μη αποδοχή ρόλων είναι κάτι που μεταφέρεται στα έργα μου και συνδέομαι πολύ με καταστάσεις που παραλείπουμε ή αφήνουμε να σβηστούν τα ίχνη τους και να ξεχαστούν. Κάποιες στιγμές νιώθω ότι ένα κομμάτι της σύγχρονης ιστορίας, της πρόσφατης, είναι κενό, το παραλείπουμε, το πετάμε».

Το καλοκαίρι που πέρασε έβλεπα στο Πεδίον του Άρεως στα «Πλάσματα 3» της Στέγης τη βιντεο-εγκατάσταση «Κειμήλια». Η Ομόνοια, το Μουσείο και το φεγγάρι, τα Προπύλαια το βράδυ και το Πολυτεχνείο, το Αρχαιολογικό Μουσείο, η Κοιμωμένη, η Αρπαγή, η πλατεία Αμερικής. Τα έδειξε στην πρώτη της ατομική στο Radio Athènes σε επιμέλεια της Έλενας Παπαδοπούλου και αποτελούν ένα άλλο κομμάτι της πρακτικής της, ένα σώμα δουλειάς που αφορά την κινηματογράφηση και τη δημιουργία ενός αρχείου της Αθήνας με πολύ συγκεκριμένα σημεία, έναν περίπατο που, όπως λέει, συμβαίνει και έχει την έννοια να κοιτάξουμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν».

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν» Facebook Twitter
Το ότι το υλικό την ενδιαφέρει ως μέσο είναι κάτι που παρατηρεί κανείς αμέσως στη δουλειά της. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η ιστορία της καταγραφής της αστικής τοπιογραφίας ξεκίνησε με το έργο που έκανε με τους Τρεις Έρωτες της πλατείας Εξαρχείων, ένα φωτογραφικό αρχείο το οποίο ξεκίνησε και συνέχισε για περίπου τέσσερα χρόνια. «Ήταν η πρώτη φορά που άρχισα να παρατηρώ αυτές τις αλλαγές μέσα στην πόλη. Με ενδιέφερε πολύ αυτό το γλυπτό γιατί υπάρχει ένα σχεδόν ίδιο στην Κυψέλη που είναι ανέγγιχτο, ενώ αυτό της πλατείας Εξαρχείων ήταν κάθε μέρα διαφορετικό. Όταν άρχισα να αντιλαμβάνομαι ότι μιλάμε για ένα ενεργό σύγχρονο έργο τέχνης στην πόλη, στη μέση μιας πλατείας, και για το πώς αυτό διαμορφώνεται και μεταμορφώνεται καθημερινά, άρχισα να το παρατηρώ», λέει. 

Την οδηγεί πάντα το μέσο και στους Έρωτες βρήκε ένα αντικείμενο που της επέτρεψε να πειραματιστεί με τις υφές, τις κάμερες και τα υλικά, οπότε αρχικά πήγαινε και δοκίμαζε φιλμ, δοκίμαζε φώτα, σε διαφορετικές ώρες, με διαφορετικές λήψεις. «Δουλεύω αναλογικά γιατί με ενδιαφέρει πολύ η ποιητική που δημιουργεί το μέσο σε σχέση με την εποχή. Εμένα οι κάμερές μου είναι συνήθως από τη δεκαετία του ’80 και δημιουργούν μια υφή, δίνουν υλικότητα και γλυπτικότητα στην εικόνα. Ωστόσο, αν παρατηρήσεις τις λεπτομέρειες των εικόνων, αποκαλύπτεται η εποχή τους. Τα φιλμ, για παράδειγμα, που είναι τραβηγμένα μέσα στο Πολυτεχνείο θα μπορούσαν να είναι οποιασδήποτε εποχής, αν δούμε όμως τις αφίσες ή τα συνθήματα μέσα στην εικόνα, καταλαβαίνουμε ότι είναι στο τώρα. Αυτός ο συνδυασμός και αυτές οι αντιφάσεις νιώθω πώς έχουν να δώσουν πλούτο στην αφήγηση».

Με τους Έρωτες στην πλατεία Εξαρχείων άρχισε να έχει και την παράξενη αίσθηση της δικής της αλλαγής μέσα στον χρόνο. «Μέχρι να συγκροτηθεί αυτό το αρχείο υπήρχε μια επανάληψη και μέσα σε αυτήν τη διαδικασία άρχισα να καταλαβαίνω ότι αλλάζω κι εγώ. Είναι περίεργη αυτή η μετακίνηση, βρίσκομαι στο ίδιο σημείο με αυτό το αντικείμενο και καταλαβαίνω ότι η απεικόνιση είναι διαφορετική γιατί εγώ είμαι διαφορετική», λέει.

Η Κατερίνα Κομιανού καταγράφει με μοναδικό τρόπο την πόλη, τα αισθήματα και τις αλλαγές της Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Στο τραπέζι μπροστά μας οι φωτογραφίες ενός γυμνού σώματος στον δημόσιο χώρο, η Ιπποδάμεια από το άγαλμα που βρίσκεται στην πλατεία Βικτωρίας, μας μεταφέρουν την αίσθηση του μύθου που έρχεται και μπαίνει σε μια σύγχρονη αφήγηση. Είναι ένα από τα λίγα γυναικεία γυμνά σώματα που έχουμε στον δημόσιο χώρο και στη δουλειά της Κατερίνας Κομιανού υπάρχει έντονα η αίσθηση της ανάδυσης και της μεταμόρφωσής του μέσα στον χώρο. Το περασμένο καλοκαίρι έκανε το μεταπτυχιακό της στο Μετσόβιο, στην Αρχιτεκτονική, και το θέμα ήταν «Το γυναικείο σώμα από το μουσείο στον δημόσιο χώρο», οπότε άρχισε να παρατηρεί πώς βρίσκονται τα σώματα αυτά στον δημόσιο χώρο. Το φωτογραφίζει εδώ και έναν χρόνο, προσπαθώντας να το απομονώσει από το περιβάλλον, να υπάρχει μόνο το άγαλμα και να το μεταμορφώσει μέσα από τις εικόνες της σε μια ζωντανή γυναίκα. 

Τα έργα της τα παρακολουθεί φωτογραφίζοντάς τα με επιμονή, με πολλές επαναλήψεις, ενώ, όταν τα κινηματογραφεί, ξέρει με λεπτομέρεια τι ακριβώς πρέπει να κάνει. Δεν υπάρχουν άνθρωποι στο έργο της, την ενδιαφέρει η μοναχική αίσθηση και τη συνοδεύει η σκέψη της μουσικής από την ελληνική σκηνή της δεκαετίας του ’80 – ένα εσωτερικό, προσωπικό ηχητικό τοπίο που δεν ακούγεται, αλλά υπάρχει. 

«Η μουσική είναι μέσα στη σκέψη μου, ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής και των αναφορών μου», λέει. «Με επηρεάζει πολύ η μουσική, ακούω τα πάντα, αλλά οι αναφορές μου είναι πανκ και γκόθικ και οι πρώτες δυνατές εμπειρίες ήταν από την επαφή μου με τη Γενιά του Χάους, τις εικόνες του Τουρκοβασίλη που έβρισκα τόσο όμορφες, πράγματα που όταν είσαι σε νεαρή ηλικία και τα ανακαλύπτεις σε συγκλονίζουν». 

Η Κατερίνα Κομιανού καταγράφει με μοναδικό τρόπο την πόλη, τα αισθήματα και τις αλλαγές της Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Κατερίνα Κομιανού καταγράφει με μοναδικό τρόπο την πόλη, τα αισθήματα και τις αλλαγές της Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Γεννήθηκε στον Πειραιά και άρχισε από το λύκειο να καταλαβαίνει ότι θα ήθελε να ασχοληθεί με την τέχνη. Λέει ότι είχε την τύχη να προλάβει τον Γιώργο Λάππα στη Σχολή Καλών Τεχνών για τρία χρόνια και συνέχισε με τον Νίκο Ναυρίδη. «Οι δυο αυτοί δάσκαλοι συνδύαζαν πολύ διαφορετικά πράγματα», λέει. «Έμαθα πολλά από αυτούς, ενεργοποίησαν έναν μηχανισμό για να ψάξω τον τρόπο της εικαστικής μου έκφρασης, κάτι που μου επιτρέπει να δουλεύω πιο ελεύθερα», συμπληρώνει.

Αυτή η ελευθερία φαίνεται από το πόσο διαφορετικά είναι τα κομμάτια της πρακτικής της που συνδέονται με τα διαβάσματά της και σε μια πολύ προσωπική κουλτούρα και αντίληψη την οποία έχει αναπτύξει μέσα στα χρόνια, κινούμενη εννοιολογικά ανάμεσα σε στοιχεία που ξεκινούν από μύθους και ιστορίες και συνδέονται στο ίδιο πλαίσιο με τη δυναμική της εποχής μας. 

«Φωτογραφίζω, αλλά δεν με ενδιαφέρει να είμαι φωτογράφος», λέει, «είμαι γλύπτρια και νομίζω ότι αυτό φαίνεται στον τρόπο που κινούμαι γύρω από ένα αντικείμενο. Η μετακίνηση, το βλέμμα μου, θεωρώ ότι έρχεται από τη γλυπτική. Επίσης, θεωρώ ότι και οι Super8 έχουν μια κίνηση, ο τρόπος που λειτουργώ με την κάμερα είναι κάπως χορογραφημένος, έτσι ώστε να μεταφερθούν η εικόνα, η αίσθηση και η υπόσταση σε αφηγήσεις που άλλοτε είναι εντελώς φανταστικές και άλλοτε προκύπτουν μέσα από μια δυναμική σκηνή στη σύγχρονη πόλη».

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Φωτογραφία / Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Διεθνώς αναγνωρισμένος φωτογράφος, είδωλο των ’90s, πρότυπο των ’00s, ένας τύπος που φορά γυαλιστερά σορτσάκια σε φλούο χρώματα, σύζυγος και πατέρας, ντροπαλός ονειροπόλος ή Γερμανός παραμυθάς της εικόνας; Με αφορμή την έκθεσή του που ξεκινά σήμερα στο Onassis Ready ανατρέχουμε στο έργο ενός από τους σημαντικότερους φωτογράφους της εποχής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM