Μια θρασύτατη ληστεία στο Μουσείο του Λούβρου έχει προκαλέσει σάλο στη Γαλλία και διεθνώς: μια ομάδα τεσσάρων κλεφτών κατάφερε να αρπάξει οκτώ πολύτιμα κοσμήματα, μέρη των γαλλικών κοσμημάτων του Στέμματος, πριν εξαφανιστεί μέσα σε λίγα λεπτά.
Οι αρχές έχουν εξαπολύσει ανθρωποκυνηγητό για τον εντοπισμό των δραστών της κλοπής στο Λούβρο και την ανάκτηση των ιστορικών αντικειμένων πριν αυτά διαλυθούν και περάσουν στη μαύρη αγορά.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, οι δράστες εισήλθαν στο μουσείο χρησιμοποιώντας έναν ανυψωτικό μηχανισμό επί φορτηγού, με τον οποίο έφτασαν σε παράθυρο του πάνω ορόφου του Μουσείου του Λούβρου. Μέσα σε επτά μόλις λεπτά, έσπασαν τις βιτρίνες και διέφυγαν με scooters, αφήνοντας πίσω τους τον ανυψωτήρα, εργαλεία κοπής και μια κίτρινη κατασκευαστική γιλέκα, στοιχείο που μαρτυρά βιασύνη αλλά και ερασιτεχνισμό.
Οι κλέφτες εγκατέλειψαν μάλιστα ένα από τα πιο πολύτιμα αντικείμενα της συλλογής, το στέμμα της αυτοκράτειρας Ευγενίας (σύζυγος του Ναπολέοντα Γ΄), στολισμένο με 1.400 διαμάντια και 56 σμαράγδια. Το εύρημα εντοπίστηκε κατεστραμμένο έξω από το μουσείο. «Όποιος το έκανε, είναι τολμηρός αλλά ερασιτέχνης», σχολίασε ο πρώην πράκτορας του FBI και ειδικός σε εγκλήματα τέχνης, Ρόμπερτ Γουίτμαν.
Η ληστεία στο Λούβρο και η μαύρη αγορά των κλεμμένων κοσμημάτων
Η κλοπή αυτή εντάσσεται σε ένα ευρύτερο κύμα ληστειών χρυσού και πολύτιμων λίθων σε όλη την Ευρώπη, καθώς οι τιμές του χρυσού έχουν εκτοξευθεί πάνω από τα 4.000 δολάρια ανά ουγγιά, αύξηση 60% μέσα σε έναν χρόνο. Ο Tobias Kormind, διευθυντής της διαδικτυακής εταιρείας κοσμημάτων 77 Diamonds, εξηγεί ότι η άνοδος των τιμών κάνει τα μουσεία «ελκυστικότερους στόχους από ποτέ».
Οι ειδικοί φοβούνται ότι τα κοσμήματα του Στέμματος μπορεί να διαλυθούν και να πωληθούν κομμάτι-κομμάτι. Σε αντίθεση με έργα τέχνης όπως πίνακες του Πικάσο, τα διαμάντια και ο χρυσός μπορούν εύκολα να λιώσουν, να κοπούν ή να μεταποιηθούν, χάνοντας έτσι την ιστορική τους ταυτότητα. Παρότι χωρίς τη «λάμψη» των Ναπολεόντειων δεσμών τους αξίζουν λιγότερα, εξακολουθούν να έχουν υψηλή αξία ως πολύτιμα υλικά.
Η παγκόσμια παράνομη αγορά τέχνης και κοσμημάτων υπολογίζεται σε δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, με δίκτυα που εκτείνονται από εργαστήρια κοπής διαμαντιών στο Ντουμπάι και το Δελχί, μέχρι κοσμηματοπωλεία στη Νέα Υόρκη, την Αμβέρσα και το Τελ Αβίβ. Μόνο στις ΗΠΑ, οι κλοπές κοσμημάτων ξεπερνούν το 1,2 δισεκατομμύριο δολάρια τον χρόνο.
Η υπόθεση θυμίζει άλλες περιβόητες ληστείες, όπως εκείνες της διαβόητης συμμορίας των Pink Panthers, γνωστής για επιθέσεις εκατομμυρίων ευρώ σε Ευρώπη και Ασία. Ωστόσο, η ληστεία του Λούβρου φαίνεται να διαφέρει: οι δράστες άφησαν πίσω στοιχεία και αντικείμενα, κάτι που δεν συνάδει με την τελειότητα των Pink Panthers. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι τα κλεμμένα κοσμήματα ενδέχεται να οδηγηθούν σε παράνομους κοσμηματοπώλες που θα τα επεξεργαστούν ξανά για να τα καταστήσουν μη ανιχνεύσιμα. Τα παλαιότερα κοσμήματα, όπως αυτά του 19ου αιώνα, δεν διαθέτουν μικροσκοπικές σειριακές χαράξεις, σε αντίθεση με τα σύγχρονα ή εργαστηριακά διαμάντια, πράγμα που καθιστά σχεδόν αδύνατη την ταυτοποίησή τους.
Ληστεία στο Λούβρο: Οικονομικά κίνητρα και πολιτιστικό πλήγμα
Παρά τη φαινομενική αξία του θησαυρού, οι ειδικοί υπογραμμίζουν ότι οι κλέφτες δεν θα αποκομίσουν μεγάλα κέρδη. Στην παράνομη αγορά, τα κλεμμένα διαμάντια σπάνια πωλούνται πάνω από το 10% της πραγματικής τους αξίας, καθώς οι μεσάζοντες κρατούν το μεγαλύτερο μέρος για «σιωπή» και ασφάλεια.
Ακόμα και έτσι, τα κέρδη μπορεί να είναι υψηλότερα απ’ ό,τι για κλεμμένα έργα τέχνης, καθώς δεν υπάρχει διεθνής βάση δεδομένων για κοσμήματα αντίστοιχη του Art Loss Register. Επιπλέον, οι ποινές για κλοπές κοσμημάτων παραμένουν σχετικά ελαφριές συγκριτικά με βίαια εγκλήματα.
Ο Chris Marinello, ιδρυτής της Art Recovery International, πρότεινε αυστηρότερες ποινές, χαρακτηρίζοντας τέτοιες πράξεις «πολιτιστική τρομοκρατία». Επισήμανε επίσης ότι τα μουσεία θα πρέπει να ενισχύσουν τα μέτρα ασφαλείας και τον έλεγχο των επισκεπτών, αν και αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε τεράστιες ουρές επισκεπτών.
Το Λούβρο, πάντως, τη Δευτέρα παρέμεινε κλειστό — χωρίς ουρές, χωρίς τουρίστες, αλλά με μια βαριά σκιά να πλανάται πάνω από το πιο διάσημο μουσείο του κόσμου. Οι έρευνες συνεχίζονται με τη συνεργασία της Interpol και της γαλλικής αστυνομίας, ενώ η διεθνής κοινότητα των συλλεκτών παρακολουθεί με αγωνία την τύχη των κοσμημάτων που κάποτε κοσμούσαν το κεφάλι μιας αυτοκράτειρας.
Με πληροφορίες από Wall Street Journal