Όταν ένα φεστιβάλ γίνεται άμυνα στη λήθη και τον φασισμό

Στη Βαϊμάρη, την πόλη του Γκαίτε, του Σίλερ και του Μπαουχάους, για το ετήσιο Kunstfest Weimar Facebook Twitter
Κάθε χρονιά του Kunstfest Weimar είναι ακόμα πιο ενδιαφέρουσα καλλιτεχνικά από την προηγούμενη, με εκπληκτικές παραστάσεις και εκθέσεις, πάντα με πολιτική ταυτότητα. Φωτ.: Thomas Mueller
0

«Πάνω από είκοσι χρόνια πριν κηρύχθηκε το “τέλος της ιστορίας”. Υποτίθεται ότι θα κορυφωνόταν σε μια φιλελεύθερη δημοκρατική τάξη. Μόλις πριν από μερικές δεκαετίες, έμοιαζε αυτονόητο ότι δεν θα μπορούσε να υπάρχει άλλος δρόμος για την Ευρώπη εκτός από αυτόν της δημοκρατίας. Σήμερα όμως βλέπουμε σαφή σημάδια ότι η δημοκρατία δεν είναι ούτε εγγυημένη ούτε προκαθορισμένη. Σήμερα, μπορούμε μόνο να παραθέσουμε με πικρία τα λόγια του Μεφιστοφελή του Γκαίτε: “Ο λαός δεν αντιλαμβάνεται ποτέ τον διάβολο, ακόμα και όταν τον έχει πιάσει από τον γιακά”. Και τώρα βρισκόμαστε σε μια κατάσταση όπου η ασφάλεια της Ευρώπης εξαρτάται από μια κυνική συμφωνία μεταξύ ενός δικτάτορα και ενός νάρκισσου σόουμαν που δεν τηρεί τον λόγο του».

Το παραπάνω είναι απόσπασμα από την ομιλία της Ιρίνα Σερμπακόβα, κατόχου του βραβείου Νόμπελ Ειρήνης του 2022, η οποία απευθύνθηκε στο κοινό της ετήσιας συναυλίας που είναι αφιερωμένη στη μνήμη των θυμάτων του ναζιστικού στρατοπέδου συγκέντρωσης Μπούχενβαλντ και γίνεται στην Ευαγγελική Εκκλησία των Αγίου Πέτρου και Παύλου της Βαϊμάρης, σηματοδοτώντας, στις 20 Αυγούστου, την έναρξη του Kunstfest, του σημαντικότερου φεστιβάλ τεχνών της ανατολικής Γερμανίας.    

«Στη Γερμανία όλο και συχνότερα οι καλλιτέχνες αναγκάζονται να αυτολογοκριθούν και τα μικρά θέατρα αποφεύγουν τον πολιτικοποιημένο λόγο, προτιμούν mainstream παραστάσεις αντί για σκηνοθέτες με επαναστατική σκέψη. Ωστόσο οι καλλιτέχνες αντιδρούν στην κοινωνική πόλωση και την αυγή του φασισμού».

Η Σερμπακόβα συνέχισε λέγοντας: «Για να απελευθερωθεί κανείς από τις ψευδαισθήσεις και να αντιμετωπίσει την αλήθεια, χρειάζεται θάρρος: πολιτικό, ηθικό και πνευματικό. Διότι είμαστε μάρτυρες του απροκάλυπτου τρόπου με τον οποίο κάποιοι εκμεταλλεύονται τους φόβους των ανθρώπων για τις τρέχουσες εξελίξεις. Είναι πλέον σαφές σήμερα ότι το μέλλον της δημοκρατίας στην Ευρώπη –αλλά και στην Αμερική– απειλείται όχι μόνο από τον πόλεμο, αλλά εξίσου και από την εξάπλωση των ιδεολογιών της “μετα-αλήθειας”, οι οποίες θέτουν υπό αμφισβήτηση τα ίδια τα θεμέλια της δημοκρατίας.

Στη Βαϊμάρη, την πόλη του Γκαίτε, του Σίλερ και του Μπαουχάους, για το ετήσιο Kunstfest Weimar Facebook Twitter
Tο φεστιβάλ ξεκίνησε στην κεντρική πλατεία, μπροστά από το Εθνικό Θέατρο της πόλης και κάτω από τα αγάλματα των «εθνικών» ποιητών Γκαίτε και Σίλερ. Φωτ.: Candy Welz

Έχουν κάνει την εμφάνισή τους νέες προσωπικότητες που ενεργούν, έχοντας αποκτήσει επιρροή, πέρα από τα συστήματα και τους θεσμούς. Οι επιθέσεις εναντίον των θεσμών προέρχονται τόσο από την άκρα δεξιά όσο και από την άκρα αριστερά. Πρόκειται για μια εξαιρετικά επικίνδυνη εξέλιξη, διότι η δημοκρατία στηρίζεται στη δύναμη των θεσμών της – και η Βαϊμάρη είναι ένας συμβολικός τόπος για να το θυμόμαστε αυτό».

Η τελετή περιλάμβανε το «Γερμανικό Ρέκβιεμ» του Μπραμς, που συμβολίζει την οικουμενική ανάγκη για την παρηγορητική αγάπη, όπως και ένα μοτέτο του ίδιου αλλά και το σπάνιο «Ελεγειακό Τραγούδι» του Μπετόβεν, ερμηνευμένα από την περίφημη ορχήστρα και χορωδία Capella Cracoviensis της Κρακοβίας, υπό τη διεύθυνση του Jan Tomasz Adamus, με σολίστες τη σοπράνο Chen Reiss και τον μπάσο Jakub Borgiel. Αυτή η πόλη-σύμβολο για τους Γερμανούς δεν σημαίνει αποκλειστικά ό,τι για την υπόλοιπη Ευρώπη, δηλαδή την πόλη που συνδέθηκε άμεσα με το ναζιστικό καθεστώς τη δεκαετία του 1930. Είναι και η πόλη στην οποία έζησαν και μεγαλούργησαν ο Γκαίτε και ο Σίλερ, ο Λιστ και ο Μπαχ, στην οποία βρίσκεται η τελευταία κατοικία του Νίτσε, εκεί όπου δίδαξε ο Βαν ντε Βέλντε προλειαίνοντας το έδαφος για τη γέννηση του Μπαουχάους. Είναι μια πόλη που ποτέ δεν εξελίχθηκε σε μητρόπολη, αλλά σήμερα είναι τουριστικός προορισμός με μουσεία, πάρκα και το ετήσιο φεστιβάλ, στο οποίο έχουν δώσει το «παρών» μερικοί από τους σημαντικότερους διεθνείς καλλιτέχνες.  

Στο σαφέστατα πολιτικοποιημένο φεστιβάλ, τα γεγονότα των τελευταίων ετών μόνο αισιοδοξία δεν εμπνέουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι το μότο του φετινού προγράμματος ήταν «Live Bravely» - «Ζήσε θαρραλέα». Ο εμπνευσμένος καλλιτεχνικός του διευθυντής Ρολφ Χέμκε το λέει ξεκάθαρα στο επιμελητικό του σημείωμα: «Εδώ και μερικά χρόνια, όλοι μας έχουμε καταλάβει ότι οι δημοκρατικές και πολιτικές μας βεβαιότητες δεν ισχύουν πια. Χωρίς θαρραλέες και συνειδητές δράσεις από τον καθένα μας, είναι σαν να παραδιδόμαστε απερίσκεπτα. Γι' αυτό το Kunstfest Weimar για μια ακόμα φορά επιστρατεύει θάρρος, άποψη και παίρνει θέση».

Στη Βαϊμάρη, την πόλη του Γκαίτε, του Σίλερ και του Μπαουχάους, για το ετήσιο Kunstfest Weimar Facebook Twitter
Χορευτική παράσταση χορογραφημένη από τον Λιβανέζο χορογράφο Omar Rajeh και τη συνεργάτιδά του Mia Habis, με τη Γαλλολιβανέζικη ομάδα Maqamat, ερμηνευτές διαφόρων εθνικοτήτων και αυτοσχεδιαστικές μουσικές με βάση έθνικ μοτίβα. Φωτ.: Candy Welz

Η αλήθεια είναι ότι χρειαζόταν αρκετό θάρρος, σε μια Γερμανία πολωμένη όσον αφορά τα τρέχοντα γεγονότα, να ξεκινήσει το φεστιβάλ στην κεντρική πλατεία, μπροστά από το Εθνικό Θέατρο της πόλης και κάτω από τα αγάλματα των «εθνικών» ποιητών Γκαίτε και Σίλερ, με μια χορευτική παράσταση χορογραφημένη από έναν Λιβανέζο, τον χορογράφο Omar Rajeh, και τη συνεργάτιδά του, Mia Habis, με τη Γαλλολιβανέζικη ομάδα Maqamat, ερμηνευτές διαφόρων εθνικοτήτων και αυτοσχεδιαστικές μουσικές με βάση έθνικ μοτίβα. Η ομάδα στο τέλος έγινε ένα με το κοινό, παρασύοντάς το σε ένα μεγάλο γλέντι.

Μόλις λίγες ώρες πριν, η διάσημη Ισραηλινή εικαστικός Sigalit Landau εγκαινίασε τη βιντεο-εγκατάστασή της μέσα στον πύργο του Μουσείου Αναγκαστικής Εργασίας Υπό τον Εθνικοσοσιαλισμό της πλατείας Χόρχε Σεμπρούν (ο σημαντικός Ισπανός συγγραφέας φυλακίστηκε στο Μπούχενβαλντ), το ναζιστικής αισθητικής πρώην Gauforum, το οποίο επέβλεψε ο ίδιος ο Χίτλερ. Σήμερα ο πύργος παραμένει ημιτελής – χτισμένος, όπως και το υπόλοιπο κτίριο, από τους έγκλειστους του παρακείμενου στρατοπέδου συγκέντρωσης. Η βιντεο-εγκατάσταση με τίτλο «Tower of Torment» αναφέρεται στην παράδοση της εβραϊκής διασποράς να αφήνει πάντα τον εσωτερικό τοίχο των σπιτιών που έβλεπε στην ανατολή άβαφο ώστε να θυμίζει την καταστροφή του Ναού του Σολομώντα.

Στο βίντεο των 20’ παρακολουθούμε μια γυναίκα να βάφει με μαύρη μπογιά τον εξωτερικό τοίχο γύρω από ένα παράθυρο του πύργου, μέχρι που μετατρέπεται σε μια ανοιχτή τρύπα-ανοιχτό τραύμα. Λίγο μετά αναλαμβάνει ένας άντρας, ο οποίος ξεκινάει να τον καλύπτει με άσπρη μπογιά, ωστόσο λίγο πριν από το τέλος ξεχειλίζει κόκκινο χρώμα σαν αίμα, λερώνοντας την επιφάνεια. Ίσως το γεγονός ότι η καλλιτέχνιδα το κινηματογράφησε ακριβώς το διάστημα της πρόσφατης σύντομης σύρραξης μεταξύ Ισραήλ και Ιράν να επηρέασε το αποτέλεσμα. Το βίντεο συνοδεύεται από τη μουσική ενός ντουέτου με πιάνο και τσέλο και θα παραμείνει ως δάνειο στο μουσείο και μετά το τέλος του φεστιβάλ.

Στη Βαϊμάρη, την πόλη του Γκαίτε, του Σίλερ και του Μπαουχάους, για το ετήσιο Kunstfest Weimar Facebook Twitter
H διάσημη Ισραηλινή εικαστικός Sigalit Landau εγκαινίασε τη βιντεο-εγκατάστασή της με τίτλο «Tower of Torment». Φωτ.: Thomas Mueller

Παράλληλα, μέσα στο μουσείο, η ύψους τεσσάρων μέτρων LED βιντεο-εγκατάσταση «Bereitschaft» των Jakob Ganslmeier και Ana Zibelnik αποπειράται μια ενδιαφέρουσα αντιπαραβολή της εποχής μας με το μακρινό 1939. Ένας από τους πιο επιφανείς καλλιτέχνες του Γ’ Ράιχ, ο γλύπτης Arno Breker, φιλοτέχνησε ένα άγαλμα με τίτλο «Bereitschaft» («Ετοιμότητα»), το οποίο απεικονίζει έναν πολεμιστή με αψεγάδιαστο μυώδες σώμα που κρατά ένα σπαθί και συμβολίζει την ετοιμότητα των νέων της ναζιστικής Γερμανίας για τη μάχη. Το 2023 κάποιοι ανέβασαν την εικόνα του στο TikTok, μετατρέποντας το σε εμμονική αναζήτηση των νεαρών χρηστών και σε ίνδαλμα χιλιάδων θαμώνων των γυμναστηρίων παγκοσμίως. Το βίντεο ερευνά την αποθέωση του τέλειου σμιλευμένου κορμιού και τις φασιστικές συνδηλώσεις του, το πώς η εμμονή με την τελειότητα συνοδεύει ακραία αντιδραστικές και υπερσυντηρητικές τάσεις και αξίες και το πώς, ακόμα και αν αυτές οι εικόνες μοιάζουν άκακες και αθώες, εν τέλει πυροδοτούν ακραίες ιδεολογίες.

Στη Βαϊμάρη, την πόλη του Γκαίτε, του Σίλερ και του Μπαουχάους, για το ετήσιο Kunstfest Weimar Facebook Twitter
Η ύψους τεσσάρων μέτρων LED βιντεο-εγκατάσταση «Bereitschaft» των Jakob Ganslmeier και Ana Zibelnik. Φωτ.: Candy Welz

Είναι ένας καταιγισμός εικόνων που συνοδεύεται από την αφήγηση ενός νέου άντρα ο οποίος, όντας ένα καχεκτικό και αδύναμο αγόρι, έβαλε στόχο να κατακτήσει το άπιαστο όνειρο των τέλειων κοιλιακών και άρα την αποδοχή των συνομήλικών του. Μότο όπως «Ποτέ μην μπλέκεις την υπέροχη λευκή ομορφιά σου με τη βρομιά», «Κράτα το χαμόγελό σου», «Μη δείχνεις αδύναμος» συμπληρώνουν την υπεράσπιση των «παραδοσιακών» αξιών ενάντια σε κάθε μοντερνισμό και σε πρότυπα που παραπέμπουν στη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα. Μένει να αναρωτηθεί κανεί αν υποκινεί το διαδίκτυο μια νέα ευγονική, τροφοδοτώντας τις ακροδεξιές τάσεις της εποχής μας;

Το φεστιβάλ φέτος τίμησε την επέτειο των 250 ετών της άφιξης του Γκαίτε στη Βαϊμάρη και του αφιέρωσε τρεις παραλλαγές του «Φάουστ». Παρακολούθησα σε παγκόσμια πρεμιέρα την πρώτη, το «FaustX», που σκηνοθέτησε ο γνωστός σε εμάς από τις συνεργασίες του με τη Στέγη Brett Bailey από το Κέιπ Τάουν, με τη συμβολή του ChatGPT τόσο στη δραματουργία όσο και στο αισθητικό κομμάτι, σκηνικά, μάσκες και κοστούμια. Είναι μια παράσταση που ξεκινάει από εκεί που τελειώνει το πρώτο μέρος του «Φάουστ» και προχωράει στο δεύτερο μέρος για να γίνει ένα σύγχρονο έργο που μπολιάζεται με τα γεγονότα της εποχής μας. Ο Φάουστ φλερτάρει ως περσόνα με τον Έλον Μασκ και τις σκοτεινές συμφωνίες των παντοδύναμων εξουσιών, τα παιχνίδια πολέμου και τις περίφημες μακέτες της Γάζας ως Ριβιέρας της Μέσης Ανατολής. Το πρόγραμμα του Kunstfest Weimar περιλάμβανε επίσης το «Faust II - Game Over» του Till Wieder και το κλασικό «Faustus In Africa» του William Kentridge που είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Στη Βαϊμάρη, την πόλη του Γκαίτε, του Σίλερ και του Μπαουχάους, για το ετήσιο Kunstfest Weimar Facebook Twitter
Tο «Das Land, das ich liebe/My beloved country», βασισμένο στο αυτοβιογραφικό βιβλίο της εξόριστης Ρωσίδας δημοσιογράφου Jelena Kostjutschenko, σε σκηνοθεσία της Polina Solotowzki. Φωτ.: Victoria Nazarova

Η παράσταση όμως που συντάραξε όσους την είδαμε δεν ήταν άλλη από το «Das Land, das ich liebe / My beloved country» που βασίστηκε στο αυτοβιογραφικό βιβλίο της εξόριστης Ρωσίδας δημοσιογράφου Jelena Kostjutschenko, σε σκηνοθεσία της  Polina Solotowzki. Στημένη ως παράσταση-εγκατάσταση μέσα στο παροπλισμένο εργοστάσιο στρατιωτικού υλικού του Χίτλερ λίγο έξω από τη Βαϊμάρη, με τη φθορά του χρόνου εμφανή στους τοίχους και στα δάπεδα, με χρήση βίντεο και ηχητικών εφέ, η αφήγηση μιας νέας γυναίκας που ποτέ της δεν κατάφερε να εξομοιωθεί με τους συμπατριώτες της, εν μέρει και λόγω της ταυτότητάς της ως ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμου, και ζει πλέον στο Βερολίνο αποκαλύπτει όλες τις παθογένειες της σύγχρονης Ρωσίας του Πούτιν και της βαθιά ριζωμένης πατριαρχίας. Παρόλο που αρκετά από όσα λέγονται δεν μας είναι άγνωστα, μπαίνεις στη διαικασία να αναρωτηθείς αν άφησε πίσω του κάτι θετικό το μεγάλο όραμα του ’17. Όταν η πρωταγωνίστρια φτάνει στην εισβολή στην Ουκρανία, λέει: «Τώρα πια οι φασίστες ήμασταν εμείς». Όλοι οι συντελεστές αποθεώθηκαν τη βραδιά της πρεμιέρας.

Στο σημαντικό αφιέρωμα στη σύγχρονη εικαστική σκηνή της Ταϊβάν είδαμε τέχνη από νέους δημιουργούς, όπως η εγκατάσταση του Ivan Liu με αισθητήρες που ενεργοποιούν ένα βίντεο με τίτλο «Echoes of the land», όπου φυσικοί και μη φυσικοί σεισμοί δείχνουν το μέγεθος της ανθρώπινης παρέμβασης στη φύση. Συνοδευόταν από το εικοσάλεπτο πειραματικής μουσικής «Echo Room» των Johannes Hildebrandt και Christina Bernhardt. Επίσης παρακολουθήσαμε το «The just for you trilogy» του Craig Quintero με τη χρήση virtual reality headsets, έναν νέο τρόπο κλασικής αφήγησης με τη συμβολή της τεχνολογίας. Άραγε το θέατρο θα περιλαμβάνει στο μέλλον διαπροσωπική διάδραση;

Στη Βαϊμάρη, την πόλη του Γκαίτε, του Σίλερ και του Μπαουχάους, για το ετήσιο Kunstfest Weimar Facebook Twitter
H εγκατάσταση του Ivan Liu με αισθητήρες που ενεργοποιούν ένα βίντεο με τίτλο «Echoes of the land». Συνοδευόταν από το εικοσάλεπτο πειραματικής μουσικής «Echo Room» των Johannes Hildebrandt και Christina Bernhardt. Φωτ.: Candy Welz

Ωστόσο, δεν ήταν όλες οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ της Βαϊμάρης δυστοπικές. Προσωπικά αποχαιρέτησα τη Βαϊμάρη με τη μεγαλειώδη, sold-out συναυλία ενός από τους πλέον δημοφιλείς νέους μουσικούς της Γερμανίας, του Martin Kohlstedt, πιανίστα, συνθέτη ηλεκτρονικής μουσικής και σόουμαν, ένα live 100’ στο πάρκο Weimarhallenpark δίπλα στο Μουσείο Bauhaus, με τη σκηνή τοποθετημένη μέσα στη λίμνη, όπου ο Kohlstedt και η ομάδα του «έλουσαν» με μουσικούς αυτοσχεδιασμούς και εντυπωσιακούς φωτισμούς τη νύχτα, απογειώνοντας τη διάθεση εκατοντάδων θεατών που είχαν κατακλύσει τον χώρο. Η μουσική του απευθύνεται τόσο σε ειδήμονες των ποιοτικών επιλογών όσο και σε νεότερους φαν της ποπ κουλτούρας.

Για τον καλλιτεχνικό διευθυντή Ρολφ Χέμκε ήταν η τελευταία διοργάνωση μιας επιτυχημένης πορείας επτά χρόνων σε ένα φεστιβάλ που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1990 για να οδηγήσει στην Πολιτιστική Πρωτεύουσα του 1999 με τεράστια χρηματοδότηση σε πρώτη φάση, και να περάσει ένα διάστημα έντεκα ετών με έμφαση στη μουσική υπό τη διεύθυνση της Νίκι Βάγκνερ, δισεγγονής του Ρίχαρντ Βάγκνερ και τρισεγγονής του Φραντς Λιστ. Ο Χέμκε επανέφερε από το 2019 και μετά το φεστιβάλ στη διεθνή σκηνή, εισάγοντας όλες τις μορφές τέχνης, από θέατρο και χορό μέχρι βίντεο και κινηματογράφο, όπως και μετακλήσεις σημαντικών προσωπικοτήτων για δημόσιες συζητήσεις και διαλέξεις.

Στη Βαϊμάρη, την πόλη του Γκαίτε, του Σίλερ και του Μπαουχάους, για το ετήσιο Kunstfest Weimar Facebook Twitter
H συναυλία του Martin Kohlstedt στο πάρκο Weimarhallenpark δίπλα στο Μουσείο Bauhaus. Φωτ.: Candy Welz

Λίγο πριν τον αποχαιρετήσω, μου λέει: «Στη Γερμανία όλο και συχνότερα οι καλλιτέχνες αναγκάζονται να αυτολογοκριθούν και τα μικρά θέατρα αποφεύγουν τον πολιτικοποιημένο λόγο, προτιμούν mainstream παραστάσεις αντί για σκηνοθέτες με επαναστατική σκέψη. Ωστόσο οι καλλιτέχνες αντιδρούν στην κοινωνική πόλωση και την αυγή του φασισμού. Ο φασισμός μοιάζει να μας περικυκλώνει από παντού, σε υπερδυνάμεις όπως η Αμερική και η Ρωσία, μικρότερες χώρες όπως η Τουρκία, αλλά και σε χώρες της Ε.Ε. Είναι τρομακτικό. Χρησιμοποιεί και διαστρεβλώνει τα εργαλεία της δημοκρατίας».

Γνώρισα τον Ρολφ Χέμκε μια βραδιά μεγάλης ανάτασης με Αριστοφάνη στην Επίδαυρο. Είχε εντυπωσιαστεί από τη δυναμική του ελληνικού κοινού και το ελληνικό Φεστιβάλ. Η Βαϊμάρη δεν έχει το μέγεθος της Αθήνας, αλλά έχει κι αυτή ένα βαρύ όνομα και είναι μια πανέμορφη μικρή πόλη μέσα στο πράσινο. Έχω παρευρεθεί σε τρεις διοργανώσεις του Kunstfest Weimar και κάθε χρονιά είναι πιο ενδιαφέρουσα καλλιτεχνικά από την προηγούμενη, με εκπληκτικές παραστάσεις και εκθέσεις, πάντα με πολιτική ταυτότητα. Αναρωτιέμαι, ωστόσο, σε ποιο βαθμό μπορεί η τέχνη να προστατεύσει τις κοινωνίες από τη βία και τις ακρότητές της. Ίσως μπορεί μόνο να τις καταγράψει για τις μελλοντικές γενιές. Η Βαϊμάρη, όπως είπε η Ιρίνα Σερμπακόβα, θα αποτελεί πάντα σύμβολο της κατάλυσης της δημοκρατίας.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στο Kunstfest Weimar, το ετήσιο φεστιβάλ της Βαϊμάρης

Εικαστικά / Στο Kunstfest Weimar, το ετήσιο φεστιβάλ της Βαϊμάρης

Εντυπώσεις από τη φετινή διοργάνωση του σημαντικού γερμανικού φεστιβάλ που παντρεύει την τέχνη με την πολιτική και την ανάγκη για διατήρηση της μνήμης και του πολιτικού προβληματισμού σχετικά με τα τρέχοντα γεγονότα και το μέλλον της Γερμανίας αλλά και της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ