Ισχύει ότι οι ξένοι DJ's μας ξεπετάνε λίγο όταν έρχονται στην Αθήνα;

Γιατί οι DJ παίζουν χειρότερα στην Ελλάδα από ό,τι στο εξωτερικό; Facebook Twitter
Από το DJ set του I Hate Models το 2023 στην Αθήνα. Φωτ.: Blend Athens
0


ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ έχουμε αναρωτηθεί γι’ αυτό και είναι κάτι που γίνεται όλο και πιο εμφανές: όσοι έχουμε παρευρεθεί σε πάρτι, κλαμπ ή φεστιβάλ στην Κεντρική Ευρώπη, ακούμε συχνά σετ που λίγη σχέση έχουν με τα αντίστοιχα στη χώρα μας, πράγμα που προκαλεί απογοήτευση και ερωτηματικά. Προσπαθούμε να αναλύσουμε τις αιτίες που έχουν οδηγήσει σε αυτή την κατάσταση.

Η Αθήνα δεν είναι (ακόμη) στον παγκόσμιο χάρτη

Μια και η Ελλάδα, τουλάχιστον προς το παρόν, δεν έχει κανένα διεθνούς εμβέλειας φεστιβάλ με ιστορία και όνομα ή ξακουστά κλαμπ με χρόνια πορείας και κύρος, ένα «hit or miss» σετ εδώ δεν έχει ιδιαίτερο αντίκτυπο στην καριέρα ενός καλλιτέχνη και ξεχνιέται γρήγορα. Ιδίως αν αναλογιστούμε το γεγονός ότι οι DJ συνήθως δεν έρχονται πολύ συχνά. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι η κατάσταση δεν θα αλλάξει στο μέλλον, αφού η ζήτηση σίγουρα υπάρχει και οι απαιτήσεις αυξάνονται όσο περνάει ο καιρός. Μου έρχονται στο μυαλό πρόσφατα σετ που ήταν πρόχειρα και διεκπεραιωτικά και ουδεμία σχέση είχαν με ό,τι έχω ακούσει σε φεστιβάλ έξω, όπως αυτά των Freddy K, Rene Wise, Fadi Mohem, Speedy J στο τέλος της άνοιξης. Και προφανώς δεν μιλάμε για έλλειψη ικανοτήτων ή ταλέντου όταν αναφερόμαστε σε τέτοια ονόματα. 

Δεν έχουμε εκπαιδευμένο αυτί. Είναι τάση των καιρών, είναι mainstream και είναι μόδα. Κι αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Η τέκνο είναι πιο δημοφιλής από ποτέ.

Το overbooking των DJs

Δεν μπορώ να σκεφτώ χαρακτηριστικότερο παράδειγμα από τη Sara Landry τον χειμώνα. Όλοι την είδαμε να κάθεται σε σκαμπό, να χασμουριέται και να καταβάλει τη μικρότερη δυνατή προσπάθεια, εικάζω λόγω κούρασης. Δεν είναι σπάνιο ένα μεγάλο όνομα να έχει τρομερά πιεστικό πρόγραμμα μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο, με τρία ή τέσσερα gigs σε διαφορετικές χώρες, με πτήσεις τόσο κοντινές, που να κινδυνεύουν να τις χάσουν.

@djboothvibes @Sara Landry #magicmoment in the #djbooth last night. Still #buzzing with #techno #sounds! #vibes #hardtechno #saralandry #fyp @Blend Athens @Velocity__Collective ♬ original sound - DJboothVibes

Τα ίδια και χειρότερα είχαν γίνει και με το βιαστικό και καθυστερημένο σετ του I Hate Models τα Χριστούγεννα του ’23, όταν είχε κανονισμένα πέντε(!) σετ σε τρεις ημέρες, κάτι που συνιστά σαφή έλλειψη σεβασμού απέναντι στο κοινό. Δεν βοηθάει και το γεγονός ότι η Αθήνα απέχει παραπάνω από τρεις ώρες από την Ολλανδία, τη Γερμανία, το Βέλγιο ή τη Γαλλία, όπου έχουν την έδρα τους οι πιο πολλοί DJs. Και βέβαια, σίγουρα δεν φταίνε οι διοργανωτές που δεν έχουν λόγο στο πώς θα παίξει ένας DJ. Είναι στο χέρι μας να «τιμωρήσουμε» τα βαριεστημένα σετ και την έλλειψη συνέπειας.  

Η διάρκεια των σετ

Έχει μεγάλη διαφορά ένα σετ μιάμισης ώρας από ένα που διαρκεί δυόμισι ή παραπάνω ώρες. Το δεύτερο απαιτεί τελείως διαφορετική προετοιμασία και χτίσιμο. Σε αυτά που διαρκούν λίγο πάνω από μία ώρα, μέχρι να μπεις στο mood, ο DJ έχει τελειώσει. Τα κενά δεν προλαβαίνουν να φανούν, το σετ επιτρέπεται να έχει περισσότερη ένταση και λιγότερη κλιμάκωση. Ένα μεγάλο σετ όμως χρειάζεται τουλάχιστον δύο, ίσως και τρεις κορυφώσεις, και στο μεταξύ πρέπει να διατηρηθεί το ενδιαφέρον. Νομίζω χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν το μεγάλο σετ των Bicep πριν από έναν μήνα. Η «κοιλιά» έγινε εμφανής σύντομα και οι παύσεις ήταν έντονες, πράγμα που στα σετ της μιάμισης ώρας που παίζουν στα φεστιβάλ δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό. Στον αντίποδα, τα extended των Pan Pot ή της Ellen Allien κράτησαν το ενδιαφέρον αμείωτο ως το τέλος.

Δεν έχουμε εκπαιδευμένο αυτί

Είναι τάση των καιρών, είναι mainstream και είναι μόδα, κι αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Η τέκνο είναι πιο δημοφιλής από ποτέ. Τα χρόνια του Covid-19 μάς πίεσαν ψυχολογικά σε μεγαλύτερο βαθμό απ' ό,τι νομίζαμε∙ ήταν επόμενο η νυχτερινή ζωή να γνωρίσει μεγάλη άνθηση μετά την άρση των μέτρων και ο κόσμος να αναζητήσει μουσική με ένταση και ρυθμό. Δεν είναι τυχαίο που τόσα άλλα είδη μουσικής έχουν πλησιάσει την τέκνο τα τελευταία χρόνια για να προσελκύσουν μεγαλύτερο ακροατήριο.

Στην Ελλάδα δεν υπήρξε ποτέ μεγάλο κοινό, ούτε εκπαιδευμένο αυτί. Εξάλλου, στη δεκαετία των ’10s η σκηνή υπήρξε μικρότερη από ποτέ και όλα σχεδόν τα κλαμπ έκλεισαν.

Επίσης, η πλειονότητα του κόσμου τείνει είτε να προτιμά εύκολους στο αυτί melodic techno και tech house ήχους (και τα άλλα είδη τα θεωρεί φασαρία) είτε ανήκει σε μια ελιτίστικη ομάδα για την οποία ό,τι δεν προσιδιάζει στην Berlin/minimal techno θεωρείται ιεροσυλία. Αυτό αφήνει μικρό κενό στο ενδιάμεσο για άλλους ήχους.

Μου έρχεται εύκολα στο μυαλό η Charlotte de Witte, την οποία έτυχε να ακούσω δύο φορές στο εξωτερικό πέρυσι σε σετ τόσο καλά που αντιλήφθηκα γρήγορα γιατί έχει γίνει το μεγαλύτερο όνομα στον κόσμο. Στην Αθήνα έκλεισε το πάρτι μετά τον Enrico και θέλησε να κρατήσει το σκοτεινό, minimal και underground στυλ του. Προσωπικά, το βρήκα ιδιοφυές. Ο κόσμος ωστόσο δεν χόρευε πολύ, απορούσε πού είναι τα hits και τα γνωστά της κομμάτια. Μετά τη μία ώρα περίπου ο ήχος άλλαξε απότομα και από dark και bass heavy έγινε commercial, μελωδικός και trancey. Στον κόσμο άρεσε, εγώ βαρέθηκα.

Είναι ασφαλώς φυσική κι επόμενη η προσαρμογή στις επιθυμίες του κοινού, έχει γίνει πολλές φορές και τελικά ίσως δεν είμαστε έτοιμοι για πιο ψαγμένα σετ. Δεν βοηθάει την κατάσταση και το γεγονός πως στην Αθήνα οι διοργανωτές φέρνουν συχνά τα ίδια ονόματα. Στη Θεσσαλονίκη, για παράδειγμα, είδα ήδη πάρτι μέσα στο φθινόπωρο με In Verruf, Somewhen και MRAK.

Αυτό δεν σημαίνει πως δεν μπορείς να βασιστείς σε σοβαρά ονόματα, σε DJs που είναι πάντα τυπικοί σε αυτό που κάνουν και έχουν κρατήσει το κοινό τους εδώ και δεκαετίες (βλ. Dubfire, Chris Liebing, Len Faki, Enrico Sangiuliano, Pan Pot, Ellen Allien, Ben Klock, Perc κ.ά.), ενώ υπάρχουν και αρκετοί που γνώρισαν πρόσφατα αλματώδη επιτυχία, όπως οι Lee Ann Roberts, Oguz, Ki/Ki, 999999999, για τους οποίους το να αποδώσουν στο 100% θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ ώστε να φτάσουν στην κορυφή.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ