Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads Facebook Twitter
Οι Talking Heads ποζάρουν ανάμεσα σε λούτρινα. Χόλιγουντ, Καλιφόρνια. 1977. Φωτογραφία: Michael Ochs Archives/Getty Images
0


ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΤΟΥ 1970,
ο αγώνας για να αποφύγει την χρεοκοπία ήταν μόνο ένα από τα προβλήματα της Νέας Υόρκης, όπως θα θυμάται όποιος περπατούσε στους γεμάτους εγκληματικότητα και σκουπίδια δρόμους της πόλης εκείνες τις μέρες. Περισσότεροι από ένα εκατομμύριο κάτοικοι έφυγαν κατά το δεύτερο μισό της δεκαετίας, άλλοι ως θύματα της ανεργίας, άλλοι φοβούμενοι για την ασφάλειά τους. Ωστόσο, μια δημογραφική ομάδα παρουσίαζε σημαντική αύξηση: οι νέοι καλλιτέχνες που ξαφνικά διαπίστωσαν ότι η στέγαση ήταν προσιτή και η καθημερινότητα δεν ήταν τόσο τρομακτική αν πίστευες ότι άξιζε το ρίσκο.

Ανάμεσά τους ήταν τρεις νεαροί μουσικοί ενός σχήματος με το όνομα Talking Heads, το οποίο έκανε το ντεμπούτο του στις 5 Ιουνίου 1975 στη μικρή σκηνή του θρυλικού CBGB στο Lower East Side του Μανχάταν. Ήταν τόσο διαφορετικοί από ένα τυπικό ροκ γκρουπ όσο ένα φτέρνισμα από έναν τυφώνα. Η μπασίστρια Tina Weymouth φαινόταν ιδιαίτερα αβέβαιη για τον εαυτό της, πράγμα που δεν προκαλεί έκπληξη, αφού έπαιζε για λιγότερο από έξι μήνες. Οι δεξιότητες του ντράμερ Chris Frantz ήταν στην καλύτερη περίπτωση υποτυπώδεις, όπως και εκείνες του τραγουδιστή-κιθαρίστα David Byrne – όταν ο Byrne άνοιγε το στόμα του για να τραγουδήσει, όπως είχε πει τότε ένας κριτικός, «η φωνή του υψώνεται σαν να είναι έτοιμος να φωνάξει στη μητέρα του».

Ο Harrison μπορεί να προσέδωσε βαρύτητα στον μινιμαλιστικό ήχο του συγκροτήματος, αλλά ήταν η άφιξη του παραγωγού Brian Eno που τους μετέτρεψε από τους αγαπημένους των μικρών κλαμπ της Νέας Υόρκης σε διεθνή αστέρια.

Το διεισδυτικό βιβλίο «Burning Down the House» του Jonathan Gould παρακολουθεί το συγκρότημα από τις αδέξιες πρώτες μέρες του μέχρι το είδος εκείνο της μεθυστικής επιτυχίας που συνήθως έρχεται με μια σειρά από δικά της προβλήματα. Τα τρία μέλη του γκρουπ είχαν γνωριστεί στο Rhode Island School of Design και ο Byrne θυμάται ότι αρχικά ήταν «λιγότερο μια μπάντα παρά ένα περίγραμμα για μια μπάντα», καθώς σκάρωναν ιδιόρρυθμα τραγούδια και φορούσαν ρούχα που έμοιαζαν σαν να τα είχαν διαλέξει οι μαμάδες τους.

th
Το εξώφυλλο του Burning Down the House του Jonathan Gould

Παραδόξως, η αμήχανη παρουσία τους απεδείχθη ένα σημαντικό κομμάτι της γοητείας τους. Δεδομένου ότι η Weymouth είχε μάθει μόλις πρόσφατα να παίζει μπάσο, κοιτούσε διαρκώς επί σκηνής τον Byrne με τέτοια ένταση σα να υποδηλώνει στο κοινό ότι ήταν κάποιος που άξιζε πραγματικά να τον παρακολουθεί κανείς. Μέσα σε ένα χρόνο, στο γκρουπ προστέθηκε ο Jerry Harrison, ο οποίος είχε θητεύσει στους Modern Lovers και επίσης είχε κάνει μαθήματα πιάνου όταν ήταν παιδί. Το παίξιμό του στα πλήκτρα και την κιθάρα «πύκνωσε» τον ήχο του συγκροτήματος, για να χρησιμοποιήσουμε την όρο του Gould, μετατοπίζοντας τους Talking Heads από την «ανήσυχη ένταση ενός κιθαριστικού τρίο» στο τέμπο και το ύφος της soul και της funk ιδιοσυγκρασίας.

Ο Harrison μπορεί να προσέδωσε βαρύτητα στον μινιμαλιστικό ήχο του συγκροτήματος, αλλά ήταν η άφιξη του παραγωγού Brian Eno που τους μετέτρεψε από τους αγαπημένους των μικρών κλαμπ της Νέας Υόρκης σε διεθνή αστέρια. Ο Gould υποστηρίζει ότι ο Eno «ενδιαφερόταν πολύ περισσότερο για τον τραγουδιστικό ήχο του τραγουδιού παρά για το νόημα αυτού που τραγουδιέται», οπότε υποβάθμιζε την προεξέχουσα θέση των φωνητικών στην τελική μίξη ενός τραγουδιού. Η προσέγγιση του Eno είχε ιδιαίτερη απήχηση για τον ηγέτη του συγκροτήματος, και οι ολοκαίνουργιοι Heads απέκτησαν μια ζωτικότητα που τροφοδοτήθηκε από τη νέα προσωπικότητα που κατοχύρωσε ο David Byrne: «Το φωνητικό ύφος του Byrne», γράφει ο Gould, «είναι αυτό ενός ανθρώπου που τρομοκρατείται από τη νέα εμπειρία, αλλά έχει εμμονή με την ανάγκη να βουτήξει στα βαθιά έτσι κι αλλιώς».

Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads Facebook Twitter
Ο David Byrne και ο Brian Eno το 1978.

Ο Eno ξεκίνησε τη συνεργασία του με τους Talking Heads το 1978, όταν έκανε την παραγωγή του δεύτερου άλμπουμ τους, «More Songs About Buildings and Food», και συνέχισε με την παραγωγή δύο ακόμη άλμπουμ που περιλάμβαναν μερικά από τα χαρακτηριστικά τραγούδια του γκρουπ: Το «Life During Wartime», το οποίο περιλαμβάνει τον στίχο «This ain't no party, this ain't no disco, this ain't no foolin' around», ο οποίος αποτυπώνει την αγωνία της εποχής για την αστική παρακμή και την πολιτική αναταραχή, και το «Once in a Lifetime», ένα κομμάτι που ο Eno διαμόρφωσε μέσω της επανάληψης και της διαστρωμάτωσης ήχων, προσθέτοντας grooves και πολυρυθμικά μοτίβα από Αφρικανούς καλλιτέχνες όπως ο Fela Kuti. Μερικά από τα πιο γνωστά τραγούδια των Talking Heads δεν κατάφεραν να μπουν στο Top 100 του Billboard, παρόλο που έφεραν στο συγκρότημα αναγνώριση στην πρώιμη εποχή του MTV και σήμερα περιλαμβάνονται σε λίστες με τα καλύτερα τραγούδια του σύγχρονου ροκ. Όπως είχε πει ο Harrison στο απόγειο της φήμης του συγκροτήματος, «είμαστε περισσότερο διάσημοι παρά επιτυχημένοι».

Σταδιακά, ο δεσμός που είχε αναπτυχθεί ανάμεσα στον Byrne και τον Eno, αλλά και οι προσωπικές φιλοδοξίες και μονομανίες του ηγέτη του γκρουπ, έσπρωξαν τους άλλους τρεις στο περιθώριο. Χωρίς τον Byrne, όμως, δεν θα υπήρχαν οι Talking Heads. Οι Talking Heads πέτυχαν επειδή ο ηγέτης τους έδωσε σάρκα και οστά στην ιδέα ότι «η δημιουργικότητα πηγάζει από το μαρτύριο - το μαρτύριο, στην περίπτωσή του, ενός ισόβιου αγώνα να κατανοήσει έναν κόσμο του οποίου τα περιγράμματα, τα ήθη και τα έθιμα ήταν συχνά ένα μυστήριο γι' αυτόν».

Talking Heads -  Once in a Lifetime (Official Video)

Με στοιχεία από The Washington Post

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ