Το «More» είναι το καλύτερο που μπορούσαν να κάνουν οι Pulp σήμερα

Το «More» είναι το καλύτερο που μπορούσαν να κάνουν οι Pulp σήμερα Facebook Twitter
Δεν ξέρω ποιους αφορούν τα νέα κομμάτια των Pulp το 2025, πέρα από τους αφοσιωμένους φαν τους και όσους μεγάλωσαν με τη μουσική τους.
0


TO «MORE» ΕΙΝΑΙ η καινούργια δουλειά των Pulp μετά από 24 χρόνια. Ναι, το δημοφιλές βρετανικό συγκρότημα επέστρεψε και δεν είναι η μόνη βρετανική μπάντα που επανασυνδέθηκε πρόσφατα στο πλαίσιο αναβίωσης των ’90s. Το ίδιο έγινε και με τους Oasis σε συναυλιακό επίπεδο με τη διαφορά ότι οι Pulp έχουν και νέο υλικό να υποστηρίξουν, οπότε η επιστροφή τους δεν φαντάζει και τόσο αρπαχτή ούτε στηρίζεται ακριβώς σε κάποιου είδους νοσταλγία για το ένδοξο παρελθόν, του στυλ «άντε να παίξουμε τα χιτάκια, να θυμηθούμε τα παλιά».

Βέβαια, η αλήθεια είναι ότι δεν ξέρω ποιους αφορούν τα νέα κομμάτια των Pulp το 2025, πέρα από τους αφοσιωμένους φαν τους και όσους μεγάλωσαν με τη μουσική τους. Για τους νεότερους και όλους τους υπόλοιπους, «το σύμπαν ανασήκωσε τους ώμους και προχώρησε», για να παραφράσουμε λίγο τους ειρωνικούς στίχους του Jarvis Cocker στο εναρκτήριο τραγούδι του δίσκου που έχει τίτλο «Spike Island» και αναφέρεται στην ιστορική συναυλία των Stone Roses το 1990 στο συγκεκριμένο μέρος. Ο Jarvis την είχε μνημονεύσει και στο κομμάτι «Sorted for E’s & Wizz» από το κλασικό και κορυφαίο άλμπουμ των Pulp «Different Class».

Η μουσική των Pulp ήταν πάντοτε κάτι ανάλογο των ταινιών του Wes Anderson. Τοποθετούνταν σε ένα φανταστικό σύμπαν, πολύχρωμο και σκοτεινό συνάμα, αλλά κάπου «κλοτσάει» η κατάσταση όταν ξεπεράσεις κάποια ηλικία και προσγειωθείς στην πραγματικότητα.

Ακούγεται κάπως πικρόχολος επειδή, απ’ ό,τι φαίνεται, κανείς δεν ξαφνιάστηκε ούτε στενοχωρήθηκε ιδιαίτερα όταν οι Pulp διαλύθηκαν το 2001. Ο περισσότερος κόσμος δεν έδωσε σημασία, στη Βρετανία τουλάχιστον. Από την άλλη, οι στίχοι του με έκαναν να αναρωτηθώ τι αισθάνθηκα όταν άκουσα ότι διαλύονταν· δεν μπορώ να θυμηθώ τίποτα, υπάρχει το απόλυτο κενό στη μνήμη μου.

Pulp - Spike Island (Official Video)

Το βασικό πρόβλημα ήταν ότι μια μπάντα που λατρεύτηκε τόσο πολύ στα ’90s, όταν κυκλοφόρησε το άλμπουμ με τις μεγαλύτερες επιτυχίες της, πέρασε και δεν άγγιξε τα charts, εν ολίγοις πήγε άπατο. Στην «Guardian» o Alexis Petridis το αποδίδει στο ότι μετά τον δίσκο-ορόσημο τους ακολουθήσε μια σειρά από περίεργα άλμπουμ, όπως το «πορνογραφικό» και σκληρό «This is hardcore» και το περιβαλλοντικό «We love life» σε παραγωγή Scott Walker που αποξένωσαν το κοινό τους.

Αυτό, όμως, που θυμάμαι ακόμη καλά είναι η συναυλία τους στην Αθήνα και στη Μαλακάσα το 2011, όταν αποφάσισαν να ξαναπάρουν τους δρόμους. Αν κάτι καταλάβαινες από εκείνη τη σύντομη επανασύνδεση ήταν ότι ο χρόνος τούς είχε φερθεί καλά, ακόμη κι αν έμειναν εκτός τόσο μεγάλο διάστημα.

Προσωπικά, μέχρι τότε είχα απομακρυνθεί εντελώς από το γκρουπ –ομολογουμένως ένα από τα αγαπημένα της εφηβικής μου ηλικίας– κυρίως επειδή δεν άντεχα άλλο να ακούω το εμβληματικό τους τραγούδι «Common People» με πρωταγωνίστρια αυτή την πλούσια Ελληνίδα που σπούδαζε στο St Martins στο Λονδίνο και δεν απέδιδε με τον καλύτερο τρόπο, ούτε μάθαμε ποτέ το όνομά της – οι απόψεις διίστανται σχετικά. Τέλος πάντων, έμαθα να μισώ αυτόν τον ταξικό ύμνο που τους χάρισε τόσο μεγάλες δόξες απλώς επειδή παιζόταν παντού μέχρι αηδίας. Πάντοτε προτιμούσα το «Babies» ή το «Disco 2000» και κάποια πιο obscure κομμάτια τους. Παρ’ όλα αυτά, το κοινό τούς υποδέχτηκε θερμά τότε.

Οι Pulp δημιουργήθηκαν το 1978 στο Sheffield από τον 15χρονο τότε Jarvis Cocker. Πολλά χρόνια αργότερα και μια ποπ αιωνιότητα μετά, η κιθάρα στην οποία ο Jarvis έγραφε τα τραγούδια του γκρουπ έπεσε από το καπό του αυτοκινήτου του και έσπασε κατά τη διάρκεια της μετακόμισής του στη Γαλλία και περίπου αυτό καθόρισε και το μέλλον του συγκροτήματος για δυο δεκαετίες. 

Κι έτσι κάπως φτάσαμε στο παρόν με το «More» που περιέχει 11 νέα τραγούδια σε παραγωγή James Ford (Simian Mobile Disco, The Last Shadow Puppets). Η θεματική του δείχνει τον Jarvis, που είναι 61 χρονών, από τη μεριά των aged πια (κατά το «Help the aged» που έγραψε στα 32), πιο εσωστρεφή και στοχαστικό, να καταπιάνεται με ό,τι φέρνει η μέση ηλικία, τον δεύτερο γάμο του, το σεξ, μια Tina, τον Ιερώνυμο Μπος και κλασικά με αυτά για τα οποία έχει μετανιώσει. Όπως λέει στο «Slow Jam», «πέρασες από το τι μπορούσες να γίνεις στο τι ήσουν κάποτε».

Pulp - Got to Have Love (Official Video)

Ίσως γι’ αυτό, ηχητικά, πολλά κομμάτια είναι πιο downbeat, χωρίς πολλές εξάρσεις, με εξαίρεση το «Spike Island» και το ντισκοειδές «Got to have love», αν και χρησιμοποιούν και μια χορωδία σε διάφορα σημεία, ενώ ακούγεται πάλι το βιολί που χαρακτήριζε τις πρώιμες δουλειές τους (δεν κατάφερα να επιβεβαιώσω αν πρόκειται για τον Russell Senior). Το άλμπουμ ηχογραφήθηκε σχετικά γρήγορα, σε τρεις μόλις εβδομάδες, και είναι αφιερωμένο στη μνήμη του μπασίστα τους Steve Mackey που έφυγε από τη ζωή το 2023.

Πάντως, αν πρέπει κάποιος να κρατήσει κάτι απ’ όλο το κίνημα της britpop που κυριάρχησε στα ’90s, σίγουρα αυτό είναι οι Pulp, άντε και οι Manic Street Preachers που πάντοτε ξέφευγαν από τη ρηχή βρετανίλα σχημάτων όπως οι Oasis ή τη full βρετανίλα των Blur. Παρουσίαζαν μια άλλη πλευρά του Ηνωμένου Βασιλείου, πιο περίπλοκη, πιο πολιτικοποιημένη και γενικά πιο ελκυστική.

Η μουσική των Pulp ήταν πάντοτε κάτι ανάλογο των ταινιών του Wes Anderson. Τοποθετούνταν σε ένα φανταστικό σύμπαν, πολύχρωμο και σκοτεινό συνάμα, αλλά κάπου «κλοτσάει» η κατάσταση όταν ξεπεράσεις κάποια ηλικία και προσγειωθείς στην πραγματικότητα. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι καλή ή διαχρονική η μουσική, ούτε ότι η ψιθυριστή φωνή του Jarvis δεν έχει καθορίσει μια ολόκληρη γενιά – σίγουρα, είναι χίλιες φορές προτιμότερη από του Liam Gallagher. Όντως, το «More» είναι το καλύτερο που μπορούσαν να κάνουν μετά από 24 χρόνια. Το πιο εύστοχο και αστείο σχόλιο που διάβασα για την επιστροφή τους είναι του Petridis στην Guardian που έγραψε ότι «αν ο Cocker γινόταν ξαφνικά τραγουδιστής των Cannibal Corpse, πάλι σαν Pulp θα ακουγόταν». Από την άλλη, τι φάση πάλι αυτή με τους Stone Roses;

Το «More» κυκλοφορεί στις 6 Ιουνίου από την Rough Trade Records

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ