Το «More» είναι το καλύτερο που μπορούσαν να κάνουν οι Pulp σήμερα

Το «More» είναι το καλύτερο που μπορούσαν να κάνουν οι Pulp σήμερα Facebook Twitter
Δεν ξέρω ποιους αφορούν τα νέα κομμάτια των Pulp το 2025, πέρα από τους αφοσιωμένους φαν τους και όσους μεγάλωσαν με τη μουσική τους.
0


TO «MORE» ΕΙΝΑΙ η καινούργια δουλειά των Pulp μετά από 24 χρόνια. Ναι, το δημοφιλές βρετανικό συγκρότημα επέστρεψε και δεν είναι η μόνη βρετανική μπάντα που επανασυνδέθηκε πρόσφατα στο πλαίσιο αναβίωσης των ’90s. Το ίδιο έγινε και με τους Oasis σε συναυλιακό επίπεδο με τη διαφορά ότι οι Pulp έχουν και νέο υλικό να υποστηρίξουν, οπότε η επιστροφή τους δεν φαντάζει και τόσο αρπαχτή ούτε στηρίζεται ακριβώς σε κάποιου είδους νοσταλγία για το ένδοξο παρελθόν, του στυλ «άντε να παίξουμε τα χιτάκια, να θυμηθούμε τα παλιά».

Βέβαια, η αλήθεια είναι ότι δεν ξέρω ποιους αφορούν τα νέα κομμάτια των Pulp το 2025, πέρα από τους αφοσιωμένους φαν τους και όσους μεγάλωσαν με τη μουσική τους. Για τους νεότερους και όλους τους υπόλοιπους, «το σύμπαν ανασήκωσε τους ώμους και προχώρησε», για να παραφράσουμε λίγο τους ειρωνικούς στίχους του Jarvis Cocker στο εναρκτήριο τραγούδι του δίσκου που έχει τίτλο «Spike Island» και αναφέρεται στην ιστορική συναυλία των Stone Roses το 1990 στο συγκεκριμένο μέρος. Ο Jarvis την είχε μνημονεύσει και στο κομμάτι «Sorted for E’s & Wizz» από το κλασικό και κορυφαίο άλμπουμ των Pulp «Different Class».

Η μουσική των Pulp ήταν πάντοτε κάτι ανάλογο των ταινιών του Wes Anderson. Τοποθετούνταν σε ένα φανταστικό σύμπαν, πολύχρωμο και σκοτεινό συνάμα, αλλά κάπου «κλοτσάει» η κατάσταση όταν ξεπεράσεις κάποια ηλικία και προσγειωθείς στην πραγματικότητα.

Ακούγεται κάπως πικρόχολος επειδή, απ’ ό,τι φαίνεται, κανείς δεν ξαφνιάστηκε ούτε στενοχωρήθηκε ιδιαίτερα όταν οι Pulp διαλύθηκαν το 2001. Ο περισσότερος κόσμος δεν έδωσε σημασία, στη Βρετανία τουλάχιστον. Από την άλλη, οι στίχοι του με έκαναν να αναρωτηθώ τι αισθάνθηκα όταν άκουσα ότι διαλύονταν· δεν μπορώ να θυμηθώ τίποτα, υπάρχει το απόλυτο κενό στη μνήμη μου.

Pulp - Spike Island (Official Video)

Το βασικό πρόβλημα ήταν ότι μια μπάντα που λατρεύτηκε τόσο πολύ στα ’90s, όταν κυκλοφόρησε το άλμπουμ με τις μεγαλύτερες επιτυχίες της, πέρασε και δεν άγγιξε τα charts, εν ολίγοις πήγε άπατο. Στην «Guardian» o Alexis Petridis το αποδίδει στο ότι μετά τον δίσκο-ορόσημο τους ακολουθήσε μια σειρά από περίεργα άλμπουμ, όπως το «πορνογραφικό» και σκληρό «This is hardcore» και το περιβαλλοντικό «We love life» σε παραγωγή Scott Walker που αποξένωσαν το κοινό τους.

Αυτό, όμως, που θυμάμαι ακόμη καλά είναι η συναυλία τους στην Αθήνα και στη Μαλακάσα το 2011, όταν αποφάσισαν να ξαναπάρουν τους δρόμους. Αν κάτι καταλάβαινες από εκείνη τη σύντομη επανασύνδεση ήταν ότι ο χρόνος τούς είχε φερθεί καλά, ακόμη κι αν έμειναν εκτός τόσο μεγάλο διάστημα.

Προσωπικά, μέχρι τότε είχα απομακρυνθεί εντελώς από το γκρουπ –ομολογουμένως ένα από τα αγαπημένα της εφηβικής μου ηλικίας– κυρίως επειδή δεν άντεχα άλλο να ακούω το εμβληματικό τους τραγούδι «Common People» με πρωταγωνίστρια αυτή την πλούσια Ελληνίδα που σπούδαζε στο St Martins στο Λονδίνο και δεν απέδιδε με τον καλύτερο τρόπο, ούτε μάθαμε ποτέ το όνομά της – οι απόψεις διίστανται σχετικά. Τέλος πάντων, έμαθα να μισώ αυτόν τον ταξικό ύμνο που τους χάρισε τόσο μεγάλες δόξες απλώς επειδή παιζόταν παντού μέχρι αηδίας. Πάντοτε προτιμούσα το «Babies» ή το «Disco 2000» και κάποια πιο obscure κομμάτια τους. Παρ’ όλα αυτά, το κοινό τούς υποδέχτηκε θερμά τότε.

Οι Pulp δημιουργήθηκαν το 1978 στο Sheffield από τον 15χρονο τότε Jarvis Cocker. Πολλά χρόνια αργότερα και μια ποπ αιωνιότητα μετά, η κιθάρα στην οποία ο Jarvis έγραφε τα τραγούδια του γκρουπ έπεσε από το καπό του αυτοκινήτου του και έσπασε κατά τη διάρκεια της μετακόμισής του στη Γαλλία και περίπου αυτό καθόρισε και το μέλλον του συγκροτήματος για δυο δεκαετίες. 

Κι έτσι κάπως φτάσαμε στο παρόν με το «More» που περιέχει 11 νέα τραγούδια σε παραγωγή James Ford (Simian Mobile Disco, The Last Shadow Puppets). Η θεματική του δείχνει τον Jarvis, που είναι 61 χρονών, από τη μεριά των aged πια (κατά το «Help the aged» που έγραψε στα 32), πιο εσωστρεφή και στοχαστικό, να καταπιάνεται με ό,τι φέρνει η μέση ηλικία, τον δεύτερο γάμο του, το σεξ, μια Tina, τον Ιερώνυμο Μπος και κλασικά με αυτά για τα οποία έχει μετανιώσει. Όπως λέει στο «Slow Jam», «πέρασες από το τι μπορούσες να γίνεις στο τι ήσουν κάποτε».

Pulp - Got to Have Love (Official Video)

Ίσως γι’ αυτό, ηχητικά, πολλά κομμάτια είναι πιο downbeat, χωρίς πολλές εξάρσεις, με εξαίρεση το «Spike Island» και το ντισκοειδές «Got to have love», αν και χρησιμοποιούν και μια χορωδία σε διάφορα σημεία, ενώ ακούγεται πάλι το βιολί που χαρακτήριζε τις πρώιμες δουλειές τους (δεν κατάφερα να επιβεβαιώσω αν πρόκειται για τον Russell Senior). Το άλμπουμ ηχογραφήθηκε σχετικά γρήγορα, σε τρεις μόλις εβδομάδες, και είναι αφιερωμένο στη μνήμη του μπασίστα τους Steve Mackey που έφυγε από τη ζωή το 2023.

Πάντως, αν πρέπει κάποιος να κρατήσει κάτι απ’ όλο το κίνημα της britpop που κυριάρχησε στα ’90s, σίγουρα αυτό είναι οι Pulp, άντε και οι Manic Street Preachers που πάντοτε ξέφευγαν από τη ρηχή βρετανίλα σχημάτων όπως οι Oasis ή τη full βρετανίλα των Blur. Παρουσίαζαν μια άλλη πλευρά του Ηνωμένου Βασιλείου, πιο περίπλοκη, πιο πολιτικοποιημένη και γενικά πιο ελκυστική.

Η μουσική των Pulp ήταν πάντοτε κάτι ανάλογο των ταινιών του Wes Anderson. Τοποθετούνταν σε ένα φανταστικό σύμπαν, πολύχρωμο και σκοτεινό συνάμα, αλλά κάπου «κλοτσάει» η κατάσταση όταν ξεπεράσεις κάποια ηλικία και προσγειωθείς στην πραγματικότητα. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι καλή ή διαχρονική η μουσική, ούτε ότι η ψιθυριστή φωνή του Jarvis δεν έχει καθορίσει μια ολόκληρη γενιά – σίγουρα, είναι χίλιες φορές προτιμότερη από του Liam Gallagher. Όντως, το «More» είναι το καλύτερο που μπορούσαν να κάνουν μετά από 24 χρόνια. Το πιο εύστοχο και αστείο σχόλιο που διάβασα για την επιστροφή τους είναι του Petridis στην Guardian που έγραψε ότι «αν ο Cocker γινόταν ξαφνικά τραγουδιστής των Cannibal Corpse, πάλι σαν Pulp θα ακουγόταν». Από την άλλη, τι φάση πάλι αυτή με τους Stone Roses;

Το «More» κυκλοφορεί στις 6 Ιουνίου από την Rough Trade Records

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ