Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός Facebook Twitter
Ο Νίκος Καζαντζάκης στο BBC
0

«Πάντοτε φανταζόμουν ότι συνομιλώ με τον Νίκο Καζαντζάκη», μας εξομολογείται ο Ελληνογάλλος συγγραφέας και φιλόσοφος Αλέν Γκλικός που ανέλαβε να μεταφέρει στο γαλλόφωνο κοινό μια πιο οικεία εκδοχή του διεθνούς απήχησης συγγραφέα, φιλοσόφου, δημοσιογράφου και ποιητή, ουσιαστικά ξανασυστήνοντάς τον πέρα απ’ ό,τι και όσα γνωρίζουμε, ακόμα και οι Έλληνες, για τον ίδιο και το έργο του. Στις σελίδες του δίτομου graphic novel με τον τίτλο «Καζαντζάκης» ανακαλύπτουμε έναν περιπετειώδη, φιλοπερίεργο, πάντοτε φιλοσοφούντα στοχαστή που δεν σταμάτησε τις εσωτερικές και εξωτερικές αναζητήσεις, μοιράζοντας τον χρόνο του μεταξύ της Κρήτης και του υπόλοιπου κόσμου. Για πρώτη φορά, μάλιστα, ο Καζαντζάκης φαίνεται να ψυχαναλύεται, σε άμεση συνομιλία με τον Γκλικός, ο οποίος αναλαμβάνει να ανακαλύψει τις μύχιες σκέψεις του και τις βασικές αρχές που διαμόρφωσαν τον κόσμο του, ο οποίος εξακολουθεί να γοητεύει.

Όλα αυτά προκύπτουν μέσα από τις πολύ ωραίες σελίδες αυτής της διαφορετικής βιογραφίας με τα καλλιτεχνικά σχέδια του Αντονέν (Ντιμπουισόν) που εκδόθηκε αρχικά στα γαλλικά και κατόπιν μεταφράστηκε στα ελληνικά από την Κατερίνα Ζωγραφιστού και κυκλοφορεί από τη Διόπτρα που έχει αναλάβει συνολικά την έκδοση των βιβλίων του Καζαντζάκη, εκμοντερνίζοντάς τα με νέα, ανανεωμένα εξώφυλλα και συμπληρώνοντας τις πρωτότυπες εκδόσεις με έργα που καθιστούν τη μορφή του οικεία σε ένα πιο νεανικό κοινό –και όχι μόνο–, κάτι που αναμφίβολα πετυχαίνει το εν λόγω graphic novel. 

Στο graphic novel «Καζαντζάκης», είναι εξαιρετικές οι απεικονίσεις του Καζαντζάκη από τον Αντονέν, σε ιμπρεσιονιστικό μοτίβο και σε ασπρόμαυρο φόντο με μια χαρακτηριστική κόκκινη νότα που διαβάζεται και ως σχόλιο για την επαναστατική του φλέβα.

Όσο για την πρώτη γνωριμία του με τον Καζαντζάκη, ο Αλέν Γκλικός ομολογεί ότι ήταν αρκούντως κοινότοπη: «Διάβασα το βιβλίο και είδα την ταινία “Ζορμπάς”. Στη συνέχεια διάβασα την “Αναφορά στον Γκρέκο”», μας εξηγεί με πάσα ειλικρίνεια ο Γκλικός, ξεδιπλώνοντας όλο το χρονικό της συνάντησής του με το έργο του συγγραφέα. Διαβάζοντας την «Αναφορά στον Γκρέκο», ανακάλυψε τις κοινές διαδρομές που έχουν διανύσει: «Όπως η οικογένειά του, έτσι και η δική μου, Έλληνες της Μικράς Ασίας, διώχθηκαν από τους Τούρκους. Αυτό το graphic novel είναι, επομένως, μια λογική συνέχεια των προσωπικών μου γραπτών. Επιπλέον, με σημάδεψε βαθιά η διάσημη φράση του Καζαντζάκη, που είναι χαραγμένη στον τάφο του και σήμερα τυπωμένη σε μπλουζάκια για τουρίστες: “Δεν ελπίζω τίποτα, δεν φοβάμαι τίποτα, είμαι ελεύθερος”. Ως καθηγητής Φιλοσοφίας, συχνά αναρωτήθηκα για το νόημα και την εμβέλεια αυτής της δήλωσης.

O Αλέν Γκλικός
O Ελληνογάλλος συγγραφέας και φιλόσοφος Αλέν Γκλικός

Πώς είναι δυνατό να ζει κανείς χωρίς ελπίδα και χωρίς φόβο; Είναι αυτό επαρκής προϋπόθεση για να είναι κανείς ελεύθερος; Για ποια ελευθερία μιλάει ο Καζαντζάκης; Βρήκα αυτά τα ερωτήματα και στον Μπερξόν. Όταν, λοιπόν, η Διεθνής Εταιρεία Φίλων του Νίκου Καζαντζάκη μού πρότεινε αυτό το έργο, δεν δίστασα να το αναλάβω. Ίσως ήλπιζα να βρω απαντήσεις στα ερωτήματά μου», εξομολογείται ο Γκλικός, ο οποίος έχει διδάξει Φιλοσοφία των Επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Μπορντό και έτσι αντιλαμβάνεται πλήρως τον φιλοσοφικό στοχασμό που διαπερνά το έργο του μυθιστοριογράφου, φιλοσόφου και διανοητή. Ο ίδιος θεωρεί ότι τελικά βρήκε τις απαντήσεις του στα φιλοσοφικά ερωτήματα που θέτει ο Καζαντζάκης στον εαυτό του αλλά και στον περιπετειώδη βίο του που μοιάζει ακόμα πιο μυθιστορηματικός από τα βιβλία του, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έπαψε να είναι στοχαστικός σε οποιαδήποτε φάση της ζωής του.

ALLAIN GLYKOS Καζαντζάκης (δίτομο) Μτφρ.: Κατερίνα Ζωγραφιστού Εκδόσεις Διόπτρα
ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΔΙΤΟΜΟ GRAPHIC NOVEL ΕΔΩ: Allain Glykos, Καζαντζάκης (δίτομο), Μτφρ.: Κατερίνα Ζωγραφιστού, Εκδόσεις Διόπτρα

Μάλιστα, συμφωνεί μαζί μας ότι η έμφαση σε αυτή την πιο φιλοσοφημένη πλευρά είναι εσκεμμένα πιο έντονη: «Ο ίδιος ο Καζαντζάκης θεωρούσε τον εαυτό του περισσότερο φιλόσοφο παρά μυθιστοριογράφο», υποστηρίζει. «Από την πλευρά μου, με έχει συναρπάσει και γοητεύσει η περιπλάνηση της σκέψης του. Αναζητούσε τον εαυτό του σαν ένας αιώνιος έφηβος που ψάχνει για μια προστατευτική μορφή, τον Χριστό, τον Βούδα, τον Λένιν, τον Φραγκίσκο της Ασίζης, τον Ζορμπά, και τους φιλοσόφους, Μπερξόν, Νίτσε, Καμί. Αυτή η περιπλάνηση είναι ίσως η ίδια η ουσία της φιλοσοφίας. Όμως πιστεύω ότι υπήρξε κυρίως ένας μεγάλος μυθιστοριογράφος. Μέσα στα μυθιστορήματά του εξέφρασε καλύτερα την πολυπλοκότητα της ζωής και της ανθρωπότητας. Εγώ ο ίδιος, καθηγητής Φιλοσοφίας, δεν έχω γράψει φιλοσοφικό δοκίμιο. Πάντα προτιμούσα τη μορφή του μυθιστορήματος, που μου επέτρεπε να εκφράζω μέσω των χαρακτήρων μου τις δικές μου αντιφάσεις. Ο Βασίλης και ο Ζορμπάς εκφράζουν τις πολλαπλές όψεις της προσωπικότητας του Καζαντζάκη. Την αντίθεση μεταξύ σκέψης και δράσης».

Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός Facebook Twitter
Σελίδα από τον 1ο τόμο του Καζαντζάκης
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός Facebook Twitter
Σελίδα από τον 1ο τόμο του Καζαντζάκης

Γι’ αυτό και ο Γκλικός δεν φοβάται να δείξει τις αδυναμίες του, τις αντιφάσεις, τις διαρκείς αντινομίες που καταγράφονται στο έργο του Καζαντζάκη. Από τη μια έχουμε τις προσωπικές διαδρομές, όπως διαγράφηκαν σε έντονες ιστορικές εποχές, κατά τη μακρά πολεμική περίοδο, από τους Βαλκανικούς Πολέμους μέχρι τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, και από την άλλη τις σκληρές συνθήκες που συναντούσε στα διάφορα ταξίδια του, τα οποία περιγράφονται στον δεύτερο τόμο. Είναι ακριβώς αυτά τα σημεία με τα οποία ο Γκλικός ένιωσε, όπως αποκαλύπτει, ιδιαίτερη σύνδεση, αφού αντίστοιχα γνώριμα περιστατικά βίωσε η οικογένειά του, τη διαδρομή της οποίας περιέγραψε, και πάλι σε συνεργασία με τον Αντονέν, στο graphic novel «Μανώλης» (εκδόσεις Μικρός Ήρως), όπου ουσιαστικά αφηγείται το χρονικό της Μικρασιατικής Καταστροφής μέσα από τα μάτια των οικείων του. Αντίστοιχες εμπειρίες βίωσαν και οι πρόγονοι του 40χρονου Αντονέν (Ντιμπουισόν), συγκεκριμένα ο παππούς του, που είχε πιαστεί αιχμάλωτος από τους Τούρκους. Κάπως έτσι αυτοί οι μοιραίοι δρόμοι και οι παράλληλοι βίοι έμελλε να διασταυρωθούν στις συναρπαστικές σελίδες ενός graphic novel. 

Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός Facebook Twitter
Σελίδα από τον 2ο τόμο του Καζαντζάκης
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός Facebook Twitter
Σελίδα από τον 2ο τόμο του Καζαντζάκης

Εξαιρετικές είναι ως εκ τούτου οι απεικονίσεις του Καζαντζάκη από τον Αντονέν, σε ιμπρεσιονιστικό μοτίβο και σε ασπρόμαυρο φόντο με μια χαρακτηριστική κόκκινη νότα που διαβάζεται και ως σχόλιο για την επαναστατική του φλέβα. Ωραίο εικαστικό σχόλιο οι σκηνές από τα ταυροκαθάψια, τα οποία αγάπησε ο Καζαντζάκης και τον ενέπνευσαν, και η ανάλογη μινωική τοιχογραφία που παρατίθεται, οι φιγούρες των φιλοσόφων που τον επηρέασαν και σκιτσάρονται με ακρίβεια. Εντύπωση προκαλούν και οι εικονογραφήσεις με τις ερωτικές συνευρέσεις του Καζαντζάκη ή με τις γυναίκες που τον καθόρισαν. Η προβληματική σχέση του με τις γυναίκες της ζωής του είναι κάτι που σπάνια αναφέρεται σε βιβλίο, πόσο μάλλον σε graphic novel, επομένως δεν μπορούμε να μη ρωτήσουμε τον Γκλικός όχι μόνο πώς αποφάσισε να δώσει έμφαση στις ερωτικές σχέσεις του Καζαντζάκη αλλά και αν πίστευε ότι τελικά ήταν καθοριστικές για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας και της ζωής του. «Είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα και σίγουρα πιστεύω ότι οι γυναίκες έπαιξαν ουσιαστικό ρόλο στη ζωή και στο έργο του», είναι η άμεση απάντησή του. «Όλες όσες γνώρισε, και με τις οποίες είχε ερωτική σχέση, είχαν ένα κοινό στοιχείο: ήταν γυναίκες με ισχυρή προσωπικότητα. Αν στα μυθιστορήματά του οι άνδρες παρουσιάζονται ως σοβινιστές, όπως ήταν ο πατέρας του και ο Ζορμπάς, όλες οι γυναίκες που συνάντησε ήξεραν να του βάζουν όρια και από καθεμία πήρε ένα μάθημα θάρρους. Σκέφτομαι τη μικρή Εμινέ που τον δοκιμάζει, τη Γαλάτεια, φιλόσοφο και στρατευμένη ποιήτρια, την Έλλη Λαμπρίδη που διάβασε αμείλικτα την “Οδύσσειά” του, τη Ραχήλ Λίπσταϊν, την Ίτκα, τη Μπάρμπαρα που γνώρισε κατά τη διάσωση των Ποντίων του Καυκάσου, και μια νεαρή Γιαπωνέζα που του έδωσε μαθήματα ζωής. Όλες τον βοήθησαν να συνειδητοποιήσει την προνομιούχοα θέση του ως διανοουμένου, την αδικία, τη δυστυχία, τη σημασία της πολιτικής στράτευσης. Είναι σαν τη χήρα στο μυθιστόρημα “Ζορμπάς” και σαν τη Γεωργία Δούκα, την αρχηγό των ανταρτισσών. Γυναίκες ανυπότακτες, έτοιμες να αντιμετωπίσουν τον θάνατο για να σώσουν την τιμή τους. Ίσως μόνο εκείνες κατάφεραν να πραγματοποιήσουν το σύνθημα του Καζαντζάκη, να μη φοβούνται τίποτα για να είναι ελεύθερες, αλλά και να ελπίζουν σε έναν καλύτερο κόσμο, κυρίως για τις γυναίκες».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΔΙΤΟΜΟ GRAPHIC NOBEL ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Καπετάν Μιχάλης του Νίκου Καζαντζάκη έγινε ένα αριστουργηματικό graphic novel από τον Pan Pan

Design / Ο Καπετάν Μιχάλης του Νίκου Καζαντζάκη έγινε ένα αριστουργηματικό graphic novel από τον Pan Pan

Το ιστορικό μυθιστόρημα του σπουδαίου Έλληνα λογοτέχνη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα σε έναν εξαιρετικά καλοφτιαγμένο τόμο, σε σχέδιο και σενάριο του Παναγιώτη Πανταζή.
M. HULOT
«Ο Ανήφορος»: Ποιο είναι το μοναδικό ανέκδοτο μέχρι σήμερα έργο του Νίκου Καζαντζάκη

Βιβλίο / «Ο Ανήφορος»: Ποιο είναι το μοναδικό ανέκδοτο μέχρι σήμερα έργο του Νίκου Καζαντζάκη

Οι εκδόσεις Διόπτρα, που ανέλαβαν τη διαχείριση του έργου του Νίκου Καζαντζάκη, αναμένεται να κυκλοφορήσουν στις 26 Οκτωβρίου το μοναδικό, μέχρι πρότινος, ανέκδοτο έργο του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ