Φωτογραφίζεις με φιλμ; Δικαιολογήσου αμέσως!

Φωτογραφίζεις με φιλμ; Δικαιολογήσου αμέσως! Facebook Twitter
Μέσα από τις θολές λήψεις, τα double exposures και τα light leaks έχουν τραβηχτεί, άλλωστε, οι πιο ποιητικές και λυρικές φωτογραφίες.
0


ΠΑΛΙΕΣ ΑΝΑΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΜΕΡΕΣ
 παππούδων και θείων βγαίνουν από σκονισμένα συρτάρια και ξαναζωντανεύουν σε νέα χέρια. Το Instagram, πλέον, μια ρετροτοπία. Σκαναρισμένα φιλμ παντού. Χρόνια ερειπωμένοι σκοτεινοί θάλαμοι γεμίζουν ξανά, και η βραδύτητα κερδίζει τη μάχη στην εποχή της απόλυτης ταχύτητας. Πρόκειται για νοσταλγική παρόρμηση; Αισθητική επιλογή; Προνόμιο μουσάτων και τατουαρισμένων φασέων; Ή μήπως, τελικά, για μια βαθύτερη αναζήτηση;

Φωτογραφίζοντας με κινητό ή με ψηφιακή κάμερα, έχεις σήμερα τη δυνατότητα να κάνεις άπειρα κλικ, ανέξοδα και χωρίς κανέναν περιορισμό. Γιατί, λοιπόν, εμείς οι φιλμάτοι επιλέγουμε οικειοθελώς να περιοριστούμε σε 36 ή ακόμα και 16 καρέ, τη στιγμή μάλιστα που το κόστος του φιλμ έχει εκτοξευτεί; Πόσες φορές δεν έχουμε ανησυχήσει για το αν θα μας φτάσουν τα ρολάκια; Πόσα «γαμώτο, μου τέλειωσε το φιλμ» έχουμε πει; Πόσα δυνητικά πλάνα έχουμε χάσει γιατί πολύ απλά ξεμείναμε; Πρόκειται για μαζοχισμό; Ας το πάρουμε αλλιώς…

Ίσως, τελικά, και η ίδια η σύγκριση μεταξύ αναλογικής και ψηφιακής φωτογραφίας να είναι κάπως άτοπη. Είναι σαν να συγκρίνουμε το κερί με τη λάμπα. Και τα δύο εκπέμπουν φως, αλλά το καθένα με τον δικό του μοναδικό και ξεχωριστό τρόπο…

Το παράδοξο με την ψηφιακή φωτογραφία είναι ότι οι απεριόριστες επιλογές που προσφέρει, μαζί με την αδιάκοπη ροή φωτογραφιών, οδηγεί συχνά σε έναν κορεσμό και σε μια διαρκή αίσθηση του ανικανοποίητου. Η αναλογική φωτογραφία μπορεί να είναι μεν δεσμευτική και περιοριστική, αλλά ακριβώς λόγω αυτού κάθε καρέ αποκτά τη δική του μοναδική αξία.

Ο Κούντερα στο βιβλίο του με τίτλο Η βραδύτητα αναρωτιέται «γιατί χάθηκε η ηδονή της βραδύτητας». Πράγματι, σε μια εποχή αυτοματοποίησης και ραγδαίων ταχυτήτων, η ηδονή της βραδύτητας όχι μόνο έχει εκλείψει αλλά έχει ενοχοποιηθεί ως το κατακάθι των αργόσχολων. Μέσα σε αυτό το ατέρμονο κυνήγι χρόνου το να επιδοθεί κανείς στη βραδεία διαδικασία της αναλογικής εμφάνισης και εκτύπωσης είναι ίσως μια προσπάθεια ανάκτησης αυτής ακριβώς της ηδονής. Στον αναλογικό κόσμο η μετάβαση από τη λήψη στην υλικότητα δεν είναι στιγμιαία. Παρατηρώντας σταδιακά την εικόνα να γεννιέται στον σκοτεινό θάλαμο, από το αρνητικό στο θετικό, από το μικρό στο μεγάλο, περνώντας διαδοχικά από τα τρία μπάνια της εμφάνισης, του στοπ και της στερέωσης, έχεις την αίσθηση ότι χρόνος επιμηκύνεται και επιβραδύνεται.

Αναρωτιέμαι εάν τελικά η αναβίωση του φιλμ έχει να κάνει με μια ενδόμυχη ανάγκη να αφεθούμε. Η εξέλιξη της ψηφιακής φωτογραφίας έχει οδηγήσει αφενός σε υψηλή αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα, αφετέρου έχει συρρικνώσει και περιορίσει τον ανθρώπινο παράγοντα. Και ως ανθρώπινος παράγοντας νοείται, φυσικά, η έννοια του ευτυχούς λάθους, του τυχαίου, της έκπληξης. Ίσως η επιστροφή στον αναλογικό κόσμο έχει τελικά να κάνει με την αναζήτηση ακριβώς αυτού του στοιχείου. Όσοι έχουν καταπιαστεί με το φιλμ, μπορούν να κατανοήσουν τη βαθιά ικανοποίηση που έρχεται τη στιγμή της αποκάλυψης των εμφανιζόμενων εικόνων, την ικανοποίηση της αναμονής όπως και την έκπληξη που γεννούν τα ευτυχή «ατυχήματα». Μέσα από τις θολές λήψεις, τα double exposures και τα light leaks έχουν τραβηχτεί, άλλωστε, οι πιο ποιητικές και λυρικές φωτογραφίες. Ίσως, τελικά, και η ίδια η σύγκριση μεταξύ αναλογικής και ψηφιακής φωτογραφίας να είναι κάπως άτοπη. Είναι σαν να συγκρίνουμε το κερί με τη λάμπα. Και τα δύο εκπέμπουν φως, αλλά το καθένα με τον δικό του μοναδικό και ξεχωριστό τρόπο…

Πίσω στον θάλαμο: Με το συνηθισμένο τελετουργικό τοποθετώ το αρνητικό φιλμ στον μεγεθυντήρα και στη βάση του, το χαρτί. Ανοίγω τον χρονοδιακόπτη. Η λάμπα ανάβει. Ο χρόνος μετρά αντίστροφα. 3, 2, 1… Καλωσήρθατε σε έναν ανάποδο κόσμο. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Το φίλτρο που τα έκανε όλα κόκκινα πριν από το Instagram

Φωτογραφία / Το φίλτρο που τα έκανε όλα κόκκινα πριν από το Instagram

Πολύ πριν από τα φίλτρα του Instagram υπήρχε ένα φωτογραφικό φιλμ το οποίο μπορούσε να μετατρέψει το πράσινο σε κόκκινο. Φτιάχτηκε για τον αμερικανικό στρατό κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, αλλά μετέπειτα χρησιμοποιήθηκε για δασική, γεωργική, ακόμα και αρχαιολογική έρευνα, και τελικά το αγάπησε η Ψυχεδέλεια. Αυτή είναι η ιστορία του πρωτοποριακού φιλμ Aerochrome 144
ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΟΛΗΣ (SUB.URBAN IMAGES)

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ