Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια Facebook Twitter
Άγγελος Μεργές, landlocked, 2024. Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Γκαλερί Kalfayan, Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
0

Αντικρίζοντας τα έργα του Άγγελου Μεργέ στους τοίχους της γκαλερί Καλφαγιάν στην οδό Χάριτος, το πρώτο πράγμα που κλέβει την προσοχή είναι τα χρώματα: ηλεκτρισμένα έργα μικρότερης και μεγαλύτερης κλίμακας που μοιάζουν να φωσφορίζουν μέσα στο σκοτάδι, φωτεινοί και έντονοι χρωματισμοί που δεν συναντάς συχνά στην ελληνική αναπαραστατική ζωγραφική. Ανθρώπινα μέλη ή κορμιά με έντονο περίγραμμα σε φόντο που υπαινίσσεται τη θάλασσα, τη στεριά, τη φύση, την αύρα της παραλίας. Σιωπηλές και απρόσωπες φιγούρες, άλλοτε μοναχικές και άλλοτε σε ομάδες, μέσα σε ένα γήινο μικροσύμπαν· νομίζεις ότι αν τις αγγίξεις θα καείς. 

Ωστόσο, οι ίδιες δεν καίγονται κάτω από τον καυτό ήλιο του καλοκαιριού, βρίσκονται εκτός εποχής, off season, όπως λέει και ο τίτλος της έκθεσης που θα παρουσιάζεται μέχρι τις 3 Μαΐου, στην Γκαλερί Καλφαγιάν στο Κολωνάκι. Αυτοί οι λουόμενοι του Μεργέ, οι παραθεριστές εκτός τουριστικής περιόδου, θυμίζουν περισσότερο περιφερόμενες ή στατικές φιγούρες, δανεισμένες από ταινία του Αντονιόνι. Ωστόσο, είναι δημιουργήματα ενός νέου σε ηλικία ζωγράφου (γεν. 1989) που ζει και εργάζεται στην Κεντρική Ευρώπη, στη Ζυρίχη της Ελβετίας, έχοντας ξεκινήσει την πορεία του από τη Χίο, όπου μεγάλωσε, και την Αθήνα στη συνέχεια, όπου ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην ΑΣΚΤ.

Οι καλοκαιρινές επισκέψεις του Άγγελου Μεργέ στο νησί καταγωγής του, τη Χίο, τον κάνουν να νοσταλγεί τα χρόνια της παιδικής αθωότητας, τη θερινή ραστώνη και τα ημίγυμνα σώματα, αλλά από την άλλη οι εικόνες απελπισμένων ανθρώπων που καταφθάνουν μπολιάζουν τη συνείδησή του με τη σύγχρονη πραγματικότητα.

Ο ίδιος ο καλλιτέχνης έχει ομολογήσει ότι, ζωγραφίζοντας, ήθελε να ξεφύγει από την παράδοση της ελληνικής μεταπολεμικής ζωγραφικής με τα μουντά και σκοτεινά χρώματα· ότι δανείζεται στοιχεία και θεματικές από την καλλιτεχνική φωτογραφία και ότι για εκείνον έχει σημασία η εντύπωση που αποτυπώνεται στον θεατή στην πρώτη του επαφή με το ζωγραφικό έργο. Το αποτέλεσμα είναι πράγματι ακριβώς αυτό: έργα που «λάμπουν» ακόμα και μέσα στη σκοτεινιά, χάρη σε μια παλέτα ζεστών και κρύων, και οπωσδήποτε έντονων χρωμάτων. Η θεματική του αφομοιώνεται από το προσωπικό του στυλ και γίνεται ένας συνδυασμός ζεστασιάς και ψυχρότητας εν μέσω του φυσικού περιβάλλοντος.

Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια Facebook Twitter
Άγγελος Μεργές, vantage point 3, 2025. Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Γκαλερί Kalfayan, Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Οι καλοκαιρινές επισκέψεις του Μεργέ στο νησί καταγωγής του, τη Χίο, τον κάνουν να νοσταλγεί τα χρόνια της παιδικής αθωότητας, τη θερινή ραστώνη και τα ημίγυμνα σώματα, αλλά από την άλλη οι εικόνες απελπισμένων ανθρώπων που καταφθάνουν, έχοντας αποδράσει από πολέμους και απολυταρχικά καθεστώτα, μπολιάζουν τη συνείδησή του με τη σύγχρονη αυτή πραγματικότητα. Έτσι, όλα μπλέκονται στη φαντασία του καλλιτέχνη και γίνονται ένα· τόσο που ο ίδιος αδυνατεί να ξεχωρίσει τη χαρά και τη χαλάρωση από την απόδραση και την αναγκαστική άφιξη στη «γη της επαγγελίας» ‒τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου είναι ο πρώτος σταθμός των προσφύγων, εφόσον καταφέρουν να φτάσουν μέχρι εκεί.

Πρόκειται για μια ζωγραφική αναπαραστατική και αφαιρετική μαζί, που ωστόσο είναι υποβλητική, για μια προσωπική τεχνοτροπία με κεντρική αναφορά τον άνθρωπο, πέρα από την εντοπιότητα και τις αναγνωρίσιμες ταυτότητες. Τι σημασία μπορεί να έχουν, εξάλλου, οι ταυτότητες για έναν εκπρόσωπο της γενιάς που μεγάλωσε εν μέσω ειδήσεων παγκόσμιας φρίκης και εξευτελισμού, δεχόμενη καθημερινό βομβαρδισμό απ’ όσα εμφανίζονται στις οθόνες των κινητών, των τάμπλετ, των λάπτοπ;

Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια Facebook Twitter
Άγγελος Μεργές, vessels, 2024. Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Γκαλερί Kalfayan, Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Ο Άγγελος Μεργές δεν συνεχίζει απλώς την ελληνική ζωγραφική παράδοση αλλά έχει διευρύνει τη ζωγραφική του γλώσσα και τις θεματικές του και εκτός Ελλάδας, κι αυτό τον μετατρέπει αυτομάτως σε διεθνή καλλιτέχνη με τις αγωνίες και τους προβληματισμούς της παγκόσμιας σφαίρας. Τα έργα που εκθέτει τώρα στην Αθήνα διαθέτουν ακριβώς την οικουμενική διάσταση και την εικαστική δύναμη ενός απολύτως σύγχρονου καλλιτέχνη. Παράλληλα, ετοιμάζεται για τη συμμετοχή του στην επερχόμενη έκθεση «Why look at animals? Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή» του ΕΜΣΤ, που θα εγκαινιαστεί στις15 Μαΐου.

Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια Facebook Twitter
Άγγελος Μεργές, the short straw 2, 2025. Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Γκαλερί Kalfayan, Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ