Ο Μουνκ δεν ήταν ο ακοινώνητος που νομίζουμε Ή Εκτός από την Κραυγή ο Μουνκ ζωγράφισε και σπουδαία πορτρέτα ή Τα πορτρέτα του Μουνκ σε μία νέα έκθεση στο Λονδίνο Ή Τα άγνωστα πορτρέτα του Μουνκ  Facebook Twitter
Edvard Munch, Hans Jæger, 1889. © Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, The Fine Art Collections. Φωτ: Nasjonalmuseet/Børre Høstland.

Ο Μουνκ δεν ήταν τόσο μοναχικός όσο νομίζουμε

0

O Edvard Munch (Έντβαρντ Μουνκ) θεωρείται ένας από τους πιο σπουδαίους πορτρετίστες του 19ου και του 20ού αιώνα. Μια νέα έκθεση στη  National Portrait Gallery στο Λονδίνο με τίτλο «Edvard Munch Portraits» φωτίζει μια σημαντική πτυχή του έργου του που παρέμεινε παραμελημένη, τα εξαιρετικά πορτρέτα του, που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στη Μεγάλη Βρετανία, καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα, από μέλη της οικογένειάς του, φίλους, ερωμένες, συγγραφείς και καλλιτέχνες μέχρι συλλέκτες, και περιλαμβάνουν και μια σειρά αυτοπροσωπογραφιών. 

Η έκθεση ωθεί τον επισκέπτη να αντιμετωπίσει τον σπουδαίο αυτό ζωγράφο ως έναν άνθρωπο με κοινωνικές επαφές και όχι ως κάποιον νευρωτικό και καχύποπτο, δεδομένης της ταραγμένης εποχής στην οποία έζησε. Ο Μουνκ διατηρούσε κοινωνικές σχέσεις με τους μποέμ καλλιτεχνικούς κύκλους στο Όσλο αλλά και με τους Γερμανούς και Νορβηγούς συλλέκτες και υποστηρικτές του που τον βοήθησαν να καθιερωθεί διεθνώς.

Τα έργα του άσκησαν μεγάλη επιρροή στο είδος του πορτρέτου και βρίσκονται στο επίκεντρο της τέχνης και του οράματός του. Επίσης, μας δίνουν μια εικόνα για τους ανθρώπους που γνώριζε και τους καλλιτεχνικούς και πνευματικούς κύκλους στους οποίους σύχναζε και ήταν καθοριστικοί για την εξέλιξή του ως καλλιτέχνη.

Ένα βασικό χαρακτηριστικό που αναδεικνύει η έκθεση είναι η ικανότητα του ζωγράφου να προσθέτει στοιχεία στον πίνακα, κρύβοντάς τα επιμελώς. Σε ένα φαινομενικά συνηθισμένο πορτρέτο του φίλου του, δικηγόρου Thor Lütken, υπάρχει μια ανάλογη σύνθεση: από τη μανσέτα του σακακιού του βγαίνουν δυο φιγούρες, μια ντυμένη στα λευκά και μια στα μαύρα, που διασχίζουν ένα μυστηριώδες τοπίο.

Ο Μουνκ ζωγράφιζε πορτρέτα άλλοτε κατόπιν παραγγελίας και άλλοτε για προσωπικούς λόγους· πολλά από αυτά λειτουργούν ως αρχετυπικές απεικονίσεις της ανθρώπινης κατάστασης, παρά το γεγονός ότι βασίζονται στην άμεση παρατήρηση υπαρκτών προσώπων. Η έκθεση παρακολουθεί την εξέλιξη του ζωγράφου από τα πρώιμα νατουραλιστικά πορτρέτα στα μυστηριώδη  συμβολιστικά έργα του της δεκαετίας του 1890 και από εκεί στα πορτρέτα που δημιούργησε τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. 

Είναι πιο γνωστός για την «Κραυγή», τη φιγούρα που θρηνεί κάτω από έναν πορτοκαλί ουρανό, ή τη «Μελαγχολία» (1891), που απεικονίζει έναν άνδρα να κάθεται θλιμμένος δίπλα στη θάλασσα. Έκανε πολλά ακόμα έργα, σκίτσα, σχέδια και χαρακτικά στη διάρκεια της ζωής του, αποτυπώνοντας όλες τις αποχρώσεις του ανθρώπινου συναισθήματος και του ψυχολογικού βάθους και αποκαλύπτοντας τη μαεστρία του σε διάφορα μέσα. 

Ο Μουνκ δεν ήταν ο ακοινώνητος που νομίζουμε Ή Εκτός από την Κραυγή ο Μουνκ ζωγράφισε και σπουδαία πορτρέτα ή Τα πορτρέτα του Μουνκ σε μία νέα έκθεση στο Λονδίνο Ή Τα άγνωστα πορτρέτα του Μουνκ  Facebook Twitter
Edvard Munch, Αυτοπορτρέτο, 1882–83. Oil on unprimed cardboard. Φωτ.: Fredrik Birkelund / Oslo Museum

Η έκθεση εξετάζει τον χαρακτηριστικό τρόπο προσέγγισης του καλλιτέχνη στην αποτύπωση τόσο της εξωτερικής όψης όσο και της εσωτερικής συναισθηματικής κατάστασης των προσώπων που απεικονίζονται στα πορτρέτα του, προσφέροντας μια ιδέα για το ψυχολογικό τοπίο και τις βαθιά προσωπικές εμπειρίες βάσει των οποίων συγκροτήθηκε το όραμά του. Είναι σημαντικό το ότι μέσω αυτής μπορούμε να κατανοήσουμε το σύνολο των σημαντικών πολιτικών και πολιτιστικών εξελίξεων αλλά και την περιρρέουσα ατμόσφαιρα που διαμόρφωσαν την τέχνη του Μουνκ αλλά και πολλών άλλων μοντερνιστών.

Επίσης, βλέπουμε πως αυτός ο φημολογούμενος μοναχικός ζωγράφος ήταν στην πραγματικότητα περιτριγυρισμένος από ανθρώπους, κι αυτό αποκαλύπτει μια εντελώς διαφορετική πλευρά του έργου του Νορβηγού εξπρεσιονιστή. 

Ο Μουνκ δεν ήταν ο ακοινώνητος που νομίζουμε Ή Εκτός από την Κραυγή ο Μουνκ ζωγράφισε και σπουδαία πορτρέτα ή Τα πορτρέτα του Μουνκ σε μία νέα έκθεση στο Λονδίνο Ή Τα άγνωστα πορτρέτα του Μουνκ  Facebook Twitter
Edvard Munch, Evening, 1888. Oil on canvas. 75 x 100.5 cm. Φωτ.: Museo Nacional Thyssen-Bornemisza/Museo Nacional Thyssen-Bornemisz

O Μουνκ έχασε τη μητέρα του και την αδελφή του από φυματίωση πολύ νωρίς, πριν ασχοληθεί συστηματικά με τη ζωγραφική. Ζωγράφισε τη θεία του Κάρεν ντυμένη στα μαύρα («Aunt Karen in the rocking chair», 1883) αλλά και την αδελφή του Laura στο έργο «Evening» (1888), ένα από τα ωραιότερα έργα της έκθεσης, που σε πρώτη ανάγνωση μοιάζει με μια ευχάριστη σκηνή: μια γυναίκα με ψάθινο καπέλο απολαμβάνει τη θέα. Όμως το πρόσωπό της φανερώνει έναν ταραγμένο εσωτερικά άνθρωπο –γνωρίζουμε ότι η αδελφή του αντιμετώπιζε θέματα ψυχικής υγείας. Το κενό βλέμμα της Laura, που κοιτάζει κάπου έξω από τον καμβά, μας προετοιμάζει για το έργο «Μελαγχολία». Υπάρχει μια αίσθηση αποξένωσης στο πορτρέτο, ενώ διακρίνονται αμυδρά στο κέντρο τα απομεινάρια μιας σύνθεσης που περιλαμβανόταν αρχικά στο κάδρο, μια όρθια γυναίκα, πιθανότατα η άλλη αδελφή του Μουνκ, η Inger.

Ο Μουνκ δεν ήταν ο ακοινώνητος που νομίζουμε Ή Εκτός από την Κραυγή ο Μουνκ ζωγράφισε και σπουδαία πορτρέτα ή Τα πορτρέτα του Μουνκ σε μία νέα έκθεση στο Λονδίνο Ή Τα άγνωστα πορτρέτα του Μουνκ  Facebook Twitter
Edvard Munch, Karen Bjølstad in the Rocking Chair, 1883. Munch Museum

Στο έργο «Tête-à-tête», που ζωγράφισε όταν ήταν 21 ετών, ο συνάδελφος του καλλιτέχνη, Karl Jensen-Hjell, φαίνεται να συνομιλεί με μια μυστηριώδη γυναίκα σε ένα μπαρ – μια υπόθεση είναι ότι πρόκειται για την Inger, δασκάλα και φωτογράφο. Σε αυτό το διπλό πορτρέτο αναγνωρίζει κάποιος όλα τα χαρακτηριστικά του που επαναλαμβάνονται στο μεταγενέστερο έργο του Μουνκ καθώς και επιρροές από Γάλλους καλλιτέχνες και την ιαπωνική τέχνη. 

Ένα βασικό χαρακτηριστικό που αναδεικνύει η έκθεση είναι η ικανότητα του ζωγράφου να προσθέτει στοιχεία στον πίνακα, κρύβοντάς τα επιμελώς. Σε ένα φαινομενικά συνηθισμένο πορτρέτο του φίλου του, δικηγόρου Thor Lütken, υπάρχει μια ανάλογη σύνθεση: από τη μανσέτα του σακακιού του βγαίνουν δυο φιγούρες, μια ντυμένη στα λευκά και μια στα μαύρα, που διασχίζουν ένα μυστηριώδες τοπίο. Πολλοί πιστεύουν ότι πρόκειται για μια νύξη του ζωγράφου στην έννοια του θανάτου, κάτι που απαντά συχνά στο έργο του.

Ο Μουνκ δεν ήταν ο ακοινώνητος που νομίζουμε Ή Εκτός από την Κραυγή ο Μουνκ ζωγράφισε και σπουδαία πορτρέτα ή Τα πορτρέτα του Μουνκ σε μία νέα έκθεση στο Λονδίνο Ή Τα άγνωστα πορτρέτα του Μουνκ  Facebook Twitter
Edvard Munch, The Brooch. Eva Mudocci. Eva Mudocci (1872−1953), 1902. Lithograph. © Ιδιωτική Συλλογή, courtesy Peder Lund

Από τα πιο εντυπωσιακά έργα της έκθεσης είναι η λιθογραφία με τίτλο «The Brooch» που απεκονίζει την Αγγλίδα βιολονίστρια Eva Mudocci. Ο καλλιτέχνης τη γνώρισε στο Παρίσι το 1902, έγιναν στενοί φίλοι και κράτησαν επαφή μέχρι τη δεκαετία του 1920. Πολλοί πιστεύουν ότι ήταν ερωμένη και μούσα του. Ο Μουνκ ζωγράφιζε τις γυναίκες είτε ως θετικά είτε ως αρνητικά αρχέτυπα. Αν θαύμαζε τη γυναίκα που είχε ως μοντέλο, όπως συνέβαινε με τη Mudocci, μπορεί να την εξιδανίκευε. Σε άλλες περιπτώσεις, όμως, γυναίκες με τις οποίες είχε περίπλοκες έως και οδυνηρές σχέσεις, τις παρουσίαζε ως κακόβουλες femmes fatales. 

Εκπληκτικό είναι και το πορτρέτο του Felix Auerbach (1906), του Γερμανού φυσικού και προστάτη του Bauhaus, που απεικονίζεται με κατακόκκινο στόμα και φλεγόμενα μάτια, με ένα ένα πούρο να σιγοκαίει ανάμεσα στα δάχτυλα, σε ένα κατακόκκινο φόντο. Το χέρι, το μανίκι και το μπράτσο ρέουν σε ένα συνεχές σχήμα, μοτίβο πολύ οικείο στον κόσμο των εξπρεσιονιστικών αριστουργημάτων του Μουνκ.

Ο Μουνκ δεν ήταν ο ακοινώνητος που νομίζουμε Ή Εκτός από την Κραυγή ο Μουνκ ζωγράφισε και σπουδαία πορτρέτα ή Τα πορτρέτα του Μουνκ σε μία νέα έκθεση στο Λονδίνο Ή Τα άγνωστα πορτρέτα του Μουνκ  Facebook Twitter
Edvard Munch, Felix Auerbach, 1906. © Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

«Στις αρχές του 20ού αιώνα, ο Μουνκ είχε γίνει ένας από τους πιο δημοφιλείς καλλιτέχνες της Ευρώπης και ένας "πανέξυπνος επιχειρηματίας"», λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Alison Smith. «Έμενε όμως κοντά στους πίνακές του, δημιουργώντας συχνά μια δεύτερη εκδοχή για καθέναν από αυτούς, δίπλα στην οποία φωτογραφιζόταν και πειραματιζόταν. Νομίζω ότι γοητευόταν από το υπερφυσικό στοιχείο και την ιδέα πως ο καθένας έχει έναν κρυμμένο εαυτό. Εξίσου γοητευτική ήταν γι' αυτόν και η σκέψη ότι αυτές οι εικόνες ήταν παιδιά του που δύσκολα θα μπορούσε να αποχωριστεί». 

Στην έκθεση υπάρχει, εκτός από τα πορτρέτα φίλων που τον ενέπνευσαν και τον χρηματοδότησαν, μια επιλογή από αυτοπροσωπογραφίες που χρησιμοποίησε ο ζωγράφος για να εξερευνήσει τα βάθη του δικού του χαρακτήρα. Ουσιαστικά, η έκθεση μας λέει πως ο Μουνκ ήταν κοσμοπολίτης – σε καμία περίπτωση δεν ήταν ένας ερημίτης. Είχε φίλους και συνδεόταν με τους καλλιτεχνικούς ευρωπαϊκούς κύκλους της εποχής του. Ο Νορβηγός ζωγράφος ταξίδεψε σε όλη την Ευρώπη και έλαβε πολλές διακρίσεις και υποτροφίες ζωγραφίζοντας πορτρέτα πλουσίων, πολιτικών και τραπεζιτών, συλλεκτών και διπλωματών, καθώς και πορτρέτα πολλών συναδέλφων του καλλιτεχνών.

Ο Μουνκ δεν ήταν ο ακοινώνητος που νομίζουμε Ή Εκτός από την Κραυγή ο Μουνκ ζωγράφισε και σπουδαία πορτρέτα ή Τα πορτρέτα του Μουνκ σε μία νέα έκθεση στο Λονδίνο Ή Τα άγνωστα πορτρέτα του Μουνκ  Facebook Twitter
Edvard Munch, Käte and Hugo Perls, 1913. © Foto Munchmuseet / Ove Kvavik

Το 1908 εισήχθη στη νευρολογική κλινική του Daniel Jacobson στην Κοπεγχάγη, προκειμένου να αντιμετωπίσει τη ζημιά που είχε προκαλέσει στην υγεία του το αλκοόλ και να αντιμετωπίσει τη διπολική διαταραχή που τον ταλαιπωρούσε. Παρέμεινε εκεί οκτώ μήνες. Ο Jacobson τον βοήθησε να κόψει τη νικοτίνη και το ποτό. Ο Μουνκ ζωγράφισε δυο ολόσωμα πορτρέτα του γιατρού, που τον δείχνουν να στέκεται αποφασιστικά στο κέντρο του πίνακα, ενώ πίσω του προβάλλει ένα φλεγόμενο φόντο. Όταν ο γιατρός είδε το έργο, είπε: «Απλώς κοιτάξτε τι ζωγράφισε, είναι θεότρελο!».

Ο Daniel Jacobson πιθανώς δεν ήταν ο μόνος στον οποίο δεν άρεσε το πορτρέτο του. Την ίδια άποψη είχαν διατυπώσει για τα δικά τους πορτρέτα και ο κριτικός τέχνης Jappe Nilssen, ο οποίος είχε υποστηρίξει τον Μουνκ σε όλη του την καριέρα, αλλά και ο Αύγουστος Στρίντμπεργκ που θεωρούσε ότι ο Μουνκ δεν έδωσε στο πορτρέτο του τη βαρύτητα που του άξιζε. Η έκθεση περιλαμβάνει τα πορτρέτα του συμβολιστή ποιητή Stéphane Mallarmé και του θεατρικού συγγραφέα Henrik Ibsen, αλλά και του Abdul Karim, του μόνου μαύρου άνδρα που ζωγράφισε o Μουνκ. Ο Karim εμφανίζεται και σε έναν άλλο πίνακα του ζωγράφου, στον οποίο δόθηκε ο μάλλον προβληματικός τίτλος «Cleopatra and the Slave», στον οποίο απεικονίζεται γυμνός δίπλα σε μια ξαπλωμένη, γυμνή γυναίκα.

Ο Μουνκ κατόρθωσε να μετατρέψει πολλά από τα πορτρέτα του σε οράματα αγωνίας. Ακόμα και στα πιο στατικά έργα του δημιούργησε την ψευδαίσθηση των μορφών που κινούνται προς τον θεατή. Αυτό το οπτικό τέχνασμα στη συνέχεια οδήγησε στα μεγαλειώδη έργα του, όταν πλέον η όρασή του άρχισε να εξασθενεί. Μέχρι το τέλος της ζωής του συνέχισε να κάνει αυτοπροσωπογραφίες, στο πλαίσιο της αέναης αναζήτησης του εαυτού του. 

Edvard Munch Portraits | Exhibition Trailer

Η έκθεση «Edvard Munch Portraits» παρουσιάζεται στη National Portrait Gallery στο Λονδίνο από τις 13 Μαρτίου έως τις 15 Ιουνίου 2025

Με πληροφορίες από National Portrait Gallery, Tate, Munch Museum

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ