Οι έμφυλες διαστάσεις του αγώνα για κοινωνική χειραφέτηση σε μια παράσταση στην Εθνική Πινακοθήκη

Η «Οβάλ Κυρία» της Λεονόρα Κάρινγκτον γίνεται παράσταση στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Η παράσταση συνδέεται άμεσα με τον τρίτο θεματικό άξονα της έκθεσης, «Εξέγερση» και «Διέγερση». Φωτ.: Τσούκης Άρης
0

Μια ειδικά σχεδιασμένη περιπατητική παράσταση με τίτλο «Η Οβάλ Κυρία», σε σύλληψη, διασκευή και σκηνοθεσία Παυλίνας Μάρβιν, θα πραγματοποιηθεί μέσα στους χώρους της έκθεσης «Δημοκρατία» ως παράλληλο πρόγραμμα, στις 31 Ιανουαρίου και στις 1 και 2 Φεβρουαρίου. Βασίζεται στο ομώνυμο διήγημα της Βρετανο-μεξικανής σουρεαλίστριας ζωγράφου και συγγραφέως Λεονόρα Κάρινγκτον που πρωτοεκδόθηκε το 1939.  

Στην ιστορία της Κάρινγκτον η νεαρή Λουκρητία επιθυμεί να υπάρχει ως άλογο, ενώ  η αλογίσια φύση της καταστέλλεται βίαια από την πατρική εξουσία. Η κεντρική σκηνοθετική ιδέα αντλεί μεθοδολογικά από το πεδίο του μεταδραματικού θεάτρου και του θεάτρου της επινόησης.

Για την ιδέα της παράστασης η Παυλίνα Μάρβιν λέει στη LiFO: «Πριν από δύο χρόνια μού χάρισαν ένα βιβλίο με ιστορίες της Λεονόρα Κάρινγκτον που είχε κυκλοφορήσει στα ελληνικά το 1982 από τις εκδόσεις Ύψιλον, σε μετάφραση του ποιητή Γιάννη Βαρβέρη, με τίτλο “Η αρχάρια”. Οι ιστορίες αυτές κυκλοφόρησαν τη δεκαετία του ’30 αρχικά. Συνδέθηκα με το συγκεκριμένο αφήγημα αυτής της νέας γυναίκας που ζει με τον πατέρα της σε ένα πολύ αυστηρό αριστοκρατικό σπίτι, η οποία θέλει να είναι άλογο και ο πατέρας της δεν το επιτρέπει αυτό. Ένιωσα ότι συνδέεται πολύ καλά αυτό το έργο με όλα τα θέματα, τους προβληματισμούς, τις συγκρούσεις που έχουμε και στο σήμερα, και καλλιτεχνικά και ψυχαναλυτικά και από κάθε άποψη. Όταν η διευθύντρια της Πινακοθήκης μού ζήτησε να αναλάβω μια περφόρμανς μέσα στην έκθεση “Δημοκρατία”, ενώ δεν πήγα με τη σκέψη της “Οβάλ Κυρίας”, όταν μπήκα στην έκθεση “είδα” την παράσταση. Γιατί είναι ένα πολύ ιδιαίτερο περιβάλλον, ένας χώρος –όπως μου είπε η συνεργάτιδά μας Αλεξάνδρα Πλαστήρα– με πολλούς πατέρες και καθόλου μητέρες».

Σε αυτό που συμφωνήσαμε όλοι από την αρχή είναι ότι το σπίτι της Οβάλ Κυρίας, που είναι όλη η έκθεση, είναι η ματαιωμένη δημοκρατία του σήμερα, ένας κόσμος που υπόσχεται πράγματα διαφορετικά από εκείνα που εκπληρώνει. Θα κατορθώσει η Οβάλ Κυρία να μετατρέψει τη ματαίωση της διέγερσης σε εξέγερση;

Η παράσταση συνδέεται άμεσα με τον τρίτο θεματικό άξονα της έκθεσης, «Εξέγερση» και «Διέγερση». Συνομιλεί επίσης με τις έμφυλες διαστάσεις του αγώνα για κοινωνική χειραφέτηση μέσα από τη διαμαρτυρία και την αντίσταση. Τελικά, μήπως είμαστε όλοι άλογα; Πώς και πόσο γιορτάζουμε με το σώμα και τη φωνή μας την άνοιξη της χειραφέτησης και της βαθιάς επιθυμίας;

Η «Οβάλ Κυρία» της Λεονόρα Κάρινγκτον γίνεται παράσταση στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Αυτό που γράφει η Κάρινγκτον έχει μέσα τη μάχη για τη χειραφέτηση, με ηρωίδα της ένα κορίτσι που δεν μπορεί να εκφραστεί και να είναι αυτό που θέλει.

«Αυτό που γράφει η Κάρινγκτον έχει μέσα τη μάχη για τη χειραφέτηση, με ηρωίδα της ένα κορίτσι που δεν μπορεί να εκφραστεί και να είναι αυτό που θέλει. Έχει ένα χρώμα βικτοριανό, εξαιτίας των βρετανικών καταβολών της Κάρινγκτον, αλλά εγώ βλέπω και όλο το χρώμα και τη δύναμη που χρησιμοποιεί αργότερα, όταν φτάνει στο Μεξικό. Αυτή η αφήγηση ταιριάζει με τα εκθέματα γύρω μας, που παρουσιάζουν με πολλούς τρόπους την καταπίεση. Η Κάρινγκτον έχει μια πολύ συγκεκριμένη στάση απέναντι σε πολλά ζητήματα που αφορούν την ελευθερία, την καταπίεση, την απελευθέρωση, την ανεξαρτησία, η οποία δεν είναι καθόλου αυτονόητη για την τάξη της και την εποχή της. Είναι μια πολύ διαφορετική περίπτωση, σπουδαία, που πρέπει να προσεγγίσουμε περισσότερο σήμερα», λέει η Παυλίνα Μάρβιν.

https://www.lifo.gr/guide/music/events/i-obal-kyria
Η αφίσα της παράστασης

Με την περίπτωση της Λεονόρα Κάριγκτον ασχολήθηκε ο κόσμος της τέχνης ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια. H Μπιενάλε της Βενετίας, η πιο διάσημη παγκόσμια διοργάνωση τέχνης, το 2022 είχε τίτλο «The Milk of Dreams», εμπνευσμένο από το έργο της γυναίκας που θεωρείται μια από τις πιο διάσημες εκπροσώπους του σουρεαλισμού. Αναφερόταν σε ένα βιβλίο, καλύτερα σε ένα σημειωματάριο που κρατούσε η Κάρινγκτον στο Μεξικό, στο οποίο έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της όταν έφυγε από την Ευρώπη. Το σημειωματάριο περιείχε σχέδια και ιστορίες που έλεγε στα παιδιά της, τον Γκαμπριέλ και τον Πάμπλο, από τον γάμο της με τον Ούγγρο φωτογράφο Τσίκι Βάις, και τις ζωγράφιζε στους τοίχους του σπιτιού της, που τον Απρίλιο του 2021 άνοιξε ως μουσείο.

Η Λεονόρα Κάρινγκτον αναδύθηκε καλλιτεχνικά στη μεσοπολεμική Ευρώπη. Τα γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή της έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στους ονειρικούς της πίνακες και στο ύφος των έργων της. Σχεδόν το σύνολο της δουλειάς της είναι αυτοβιογραφικό και εικονογραφεί το χάος και τον κόσμο των φανταστικών πλασμάτων και των παράξενων τελετουργικών από τους μύθους που τη γοήτευαν σε όλη της τη ζωή. Συνδέθηκε με τους σουρεαλιστές, αλλά έλεγε: «Δεν είχα τον χρόνο για να γίνω η μούσα κανενός. Ήμουν υπερβολικά απασχολημένη κάνοντας επανάσταση ενάντια στην οικογένειά μου και μαθαίνοντας πώς να είμαι καλλιτέχνιδα».

Η «Οβάλ Κυρία» της Λεονόρα Κάρινγκτον γίνεται παράσταση στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Η παράσταση επιχειρεί να διερευνήσει σε ποιο βαθμό η διεκδικητική θηλυκότητα μπορεί να συμβάλει στην ανάκτηση της χαμένης φωνής. Φωτ.: Μυτελέτσης Γιώργος

Κατάφερε να διαφύγει από την Ευρώπη και τη σκιά του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου και να φτάσει στο Μεξικό, όπου έζησε μέχρι το τέλος της ζωής της. Στο Μεξικό απελευθέρωσε όλη την ενέργεια και τη φαντασία της, επινόησε χιλιάδες χαρακτήρες, απελευθέρωσε κάθε αντισυμβατικό κομμάτι του χαρακτήρα της και συνέδεσε βιώματα με φαντασιώσεις σχετικές με την αλχημεία, τον μυστικισμό και τον αποκρυφισμό. Αυτός ο κόσμος, που θυμίζει τον κόσμο του Ιερώνυμου Μπος και του Νταλί, την έκανε να κινηθεί ανεξάρτητα από κάθε ρεύμα, με μια καθηλωτική οπτική γλώσσα.

«Στην περιπατητική αυτή παρουσίαση της “Οβάλ Κυρίας” παίρνουν μέρος δυο ηθοποιοί, η Ολυμπία Μπουλογεώργου στον ρόλο της Οβάλ Κυρίας και η Μαριάννα Δεβετζή σε όλους τους άλλους ρόλους και ιδιαίτερα στον ρόλο της επισκέπτριας που μπαίνει σε αυτό το σπίτι, αφηγείται την ιστορία και γίνεται μάρτυρας όλων των γεγονότων», λέει η Παυλίνα Μάρβιν. «Και μαζί με αυτό έχουμε τέσσερις γυναίκες από το φωνητικό σύνολο Πλειάδες που ερμηνεύουν τραγούδια στις γλώσσες της έκθεσης, στα ελληνικά, τα ισπανικά, τα πορτογαλικά, τα καταλανικά.

Η «Οβάλ Κυρία» της Λεονόρα Κάρινγκτον γίνεται παράσταση στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Τελικά, μήπως είμαστε όλοι άλογα; Πώς και πόσο γιορτάζουμε με το σώμα και τη φωνή μας την άνοιξη της χειραφέτησης και της βαθιάς επιθυμίας; Φωτ.: Τσέλα Αριέτ

Υπάρχει μια μουσική δραματουργία στην παράσταση και συνδέσαμε σκηνές της με συγκεκριμένα έργα που υπάρχουν στην έκθεση. Η περιπατητική αυτή δουλειά περιλαμβάνει έξι διακριτές σκηνές στις οποίες παίζει πολύ καθοριστικό ρόλο η υπάρχουσα επιμέλεια του χώρου. Η σκηνογραφία μας είναι η έκθεση, φωτίζουμε με χρώμα και σκιές, και εμείς φέρνουμε στην παράσταση ελάχιστα σκηνικά στοιχεία· ένα είναι ο Τάρταρος, το αγαπημένο άλογο της Οβάλ Κυρίας. Σε αυτό που συμφωνήσαμε όλοι από την αρχή είναι ότι το σπίτι της Οβάλ Κυρίας, που είναι όλη η έκθεση, είναι η ματαιωμένη δημοκρατία του σήμερα, ένας κόσμος που υπόσχεται πράγματα διαφορετικά από εκείνα που εκπληρώνει. Θα κατορθώσει η Οβάλ Κυρία να μετατρέψει τη ματαίωση της διέγερσης σε εξέγερση; Αυτός είναι ο πυρήνας μας για να προχωρήσουμε με το έργο».

Η παράσταση επιχειρεί να διερευνήσει, με τη βοήθεια εργαλείων από το πεδίο του σωματικού θεάτρου και της συνάντησης της μουσικής με το θέατρο της επινόησης, σε ποιο βαθμό η διεκδικητική θηλυκότητα μπορεί να συμβάλει στην ανάκτηση της χαμένης φωνής και στη διαμόρφωση χειραφετητικών πρακτικών που επιδιώκουν την ορατότητα και τον εκδημοκρατισμό.

Η «Οβάλ Κυρία» της Λεονόρα Κάρινγκτον γίνεται παράσταση στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Στην περιπατητική παρουσίαση της “Οβάλ Κυρίας” παίρνουν μέρος δυο ηθοποιοί, η Ολυμπία Μπουλογεώργου στον ρόλο της Οβάλ Κυρίας και η Μαριάννα Δεβετζή σε όλους τους άλλους ρόλους. Φωτ.: Σταματοπούλου Μυρτώ
Η «Οβάλ Κυρία» της Λεονόρα Κάρινγκτον γίνεται παράσταση στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Αυτή η περιπατητική παράσταση προκαλεί τον επισκέπτη-θεατή να ανακαλύψει μορφές που αναδύονται η μια μέσα από την άλλη ως νέες πτυχές του εαυτού και των επιθυμιών του. Φωτ.: Τζορμπατζίδου Αγάπη

Όπως η μυθιστορηματική, τολμηρή, γεμάτη φαινομενικά αξεπέραστα εμπόδια, ζωή και καλλιτεχνική πορεία της Κάρινγκτον, η παράσταση προκαλεί συνδέσεις και στοχεύει να αφηγηθεί τη γεμάτη εμπόδια πορεία προς τον εκδημοκρατισμό, μέσα από τη φαντασία, το τραγούδι και το παιχνίδι, θέτοντας ερωτήματα για τη διεθνή συγκυρία που υπονομεύει την επούλωση των συλλογικών τραυμάτων της κοινής απολυταρχικής εμπειρίας στο καλλιτεχνικό στερέωμα των τριών χωρών που διερευνά η έκθεση.

Όπως το έργο της Κάριγκτον, στο οποίο κυριαρχεί η μεταμόρφωση, αυτή η περιπατητική παράσταση προκαλεί τον επισκέπτη-θεατή να ανακαλύψει μορφές που αναδύονται η μια μέσα από την άλλη ως νέες πτυχές του εαυτού και των επιθυμιών του, ακόμα και μέσα από την ανάλαφρη και ζωηρή φύση των ζώων. 

Αν και ο σουρεαλισμός άνοιξε έναν νέο κόσμο πιθανοτήτων για τις γυναίκες, και τους πρόσφερε μια ταυτότητα και ανεξαρτησία που στην κοινωνία στερούνταν και δεν μπορούσαν να τη διανοηθούν, η Κάρινγκτον προχώρησε πολύ περισσότερο, ζώντας μια εξαιρετικά χειραφετημένη ζωή. Είναι μια από τις ειρωνείες του σουρεαλισμού: ένα κίνημα που αντικειμενοποίησε και σεξουαλικοποίησε τις γυναίκες μπορεί επίσης να θεωρηθεί ότι συνέβαλε στην απελευθέρωσή τους.

Η «Οβάλ Κυρία» της Λεονόρα Κάρινγκτον γίνεται παράσταση στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Η παράσταση προκαλεί συνδέσεις και στοχεύει να αφηγηθεί τη γεμάτη εμπόδια πορεία προς τον εκδημοκρατισμό, μέσα από τη φαντασία, το τραγούδι και το παιχνίδι

Οι φωτογραφίες είναι φοιτητών/τριών του Τμήματος Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Μέσων του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, και της διδάσκουσας Μυρτώς Σταματοπούλου.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ. 






 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ