Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της «Οδύσσειας»

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της «Οδύσσειας» Facebook Twitter
Οἱ Ἀχαιοὶ ἦταν κοντὰ στὸν στόχο τους. Ἐννιάχρονος ὁ Τηλέμαχος, ἔχτιζε στὶς ἀμμουδιὲς τῆς Ἰθάκης τὸ ἄπαρτο κάστρο τοῦ Ἰλίου. «Ἐμπλουτίζοντας τὰ νερὰ τοῦ ποταμοῦ Σκαμάνδρου», 130Χ163 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Στέφανος Ζαννῆς 2004-2024.
0

ΣΤΟ ΑΤΕΛΙΕ ΤΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΖΑΝΝΗ τα καλοκαιρινά τοπία από τις Μαρίκες, μια παραλία στην ανατολική Αττική, που βλέπουμε γύρω μας μοιάζουν με εισβολή δροσιάς μέσα στο καμίνι της Αθήνας.

Οι τοπιογραφικές αυτές συνθέσεις είναι βασισμένες σε γνώριμους τόπους που επισκέπτεται. Ο κ. Ζαννής φιλοτεχνεί τα έργο του στη φύση, «στο γόνατο», όπως λέει, ζωγραφίζει παντού, όπου βρεθεί, στον Εθνικό Κήπο, στο πάρκο Ελευθερίας, στον Λυκαβηττό, σε παραλίες.

Μέσα στην πανδαισία των χρωμάτων που διαμορφώνονται από το εφήμερο φως και τις αποδίδει δεξιοτεχνικά με αναπαραστατική σαφήνεια, ακολουθώντας τον ρυθμό της φύσης, ξεπροβάλλουν οι ανθρώπινες φιγούρες σε δραστηριότητα συνδεδεμένη με τον τόπο στον οποίο απεικονίζονται.

«Παίρνω ανάμεσα σε δυο σημεία το κενό πληροφοριών. Παίρνω τη ραψωδία α της "Οδύσσειας", όπου ο Τηλέμαχος είναι γύρω στα είκοσι, και φτάνω στη χρονική στιγμή όταν ήταν βρέφος».

Στο ατελιέ του υπάρχει και μια ολόκληρη βιβλιοθήκη με τα ομηρικά έπη και ένα μεγάλο μέρος του έργου του σήμερα συνδέεται με την «Οδύσσεια». Η σειρά «Τα παιχνίδια του Τηλέμαχου», ένα σύνολο 9 έργων που, όπως λέει, «είναι εισαγωγή στις ενότητες πάνω στις οποίες έχω εργαστεί σε σχέση με την "Οδύσσεια"», συνιστά μια προσωπική και πρωτογενή σύλληψη που δεν στηρίζεται σε αρχαίο κείμενο, ούτε σε οποιαδήποτε άλλη παραφιλολογία σχετική με τον επικό κύκλο, καθώς δεν υπάρχει κανένα άλλο στοιχείο για τη ζωή του Τηλέμαχου από τη βρεφική του ηλικία μέχρι την ενηλικίωσή του. Και δεν είναι τίποτε άλλο από μια ευρηματική σύλληψη που συνδέει πραγματικότητες, από τα Τρωικά και τα της «Οδύσσειας», με την προσμονή του μικρού για την επιστροφή του πατέρα του, μετατρέποντας τις πραγματικότητες αυτές σε παιχνίδια στον μικρόκοσμό του. Ο κύκλος κλείνει με το έργο «Φως θερμό! Φως ψυχρό!» που αναφέρεται στους στίχους της ραψωδίας π και δίνει μορφή στις λίγες στιγμές πριν από την αναγνώριση πατέρα και γιου.

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
«Όσο κι ό,τι προλάβουν», Μαρίκες, Ραφήνα, 2022.

Όπως ο Πλούταρχος για να κάνει ένα ολόκληρο σχόλιο για τους ανθρώπους έγραψε τον «Γρύλλο», που σχετίζεται με τα ομηρικά έπη, όταν ένας από τους μνηστήρες που μεταμορφώθηκε σε γουρούνι δεν θέλησε ξαναγίνει άνθρωπος και κατηγορεί όλη την ανθρώπινη φύση και υπόσταση, ένα κομμάτι της παραφιλολογίας στις παρυφές των ομηρικών που εξελίσσεται μέχρι και σήμερα, ο Στέφανος Ζαννής κάνει κάτι ανάλογο.

«Κάνω κι εγώ κάτι από αυτό, αλλά εντελώς πρωτογενές», λέει. «Παίρνω ανάμεσα σε δυο σημεία το κενό πληροφοριών. Παίρνω τη ραψωδία α της "Οδύσσειας", όπου ο Τηλέμαχος είναι γύρω στα είκοσι, και φτάνω στη χρονική στιγμή όταν ήταν βρέφος, που έχουμε την πληροφορία ότι τον έβαλε ο Παλαμήδης μπροστά στα ζώα για να αποδειχθεί ότι ο Οδυσσέας δεν ήταν τρελός, αφού τον έσωσε, και έτσι παίρνει μέρος στον πόλεμο. Ανάμεσα σε αυτό το κενό παίζω με την έννοια του παιχνιδιού που θεωρείται σοβαρή δραστηριότητα ενός παιδιού και με βασικό θέμα την αναζήτηση ενός πατέρα που δεν γνώρισε ποτέ και την ενηλικίωσή του παράλληλα.

Ο Τηλέμαχος δέχεται πληροφορίες από τον κόσμο του πατέρα του τις οποίες μεταποιεί στον δικό του μικρόκοσμο. Κι έτσι τα παιχνίδια έχουν σχέση με αυτά που συμβαίνουν στον πραγματικό κόσμο του πατέρα του αλλά με τον τρόπο του μικρού. Από τα δέκα έργα, η πρώτη τριάδα της ενότητας αυτής σχετίζεται με την "Ιλιάδα" και η επόμενη σχετίζεται με τους "Απολόγους", με όλη αυτή την περίοδο που ο Οδυσσέας θεωρείται χαμένος, εξαφανισμένος. Εκεί παίζω όχι με το στοιχείο της πληροφορίας αλλά με ένα νήμα, μια διασύνδεση εσωτερική, μια διαισθητική σχέση».

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
«Καφενείο στην πλατεία Αγίας Ειρήνης», Μοναστηράκι, 2022.

Ο Στέφανος Ζαννής γεννήθηκε στη Νέα Ιωνία. Η οικογένεια της μητέρας του έχει ποντιακή καταγωγή, από τη Σαμσούντα. Η οικογένεια της γιαγιάς του πέρασε από δυο προσφυγιές πριν φτάσει στην Αθήνα. Η γιαγιά του αφηγούνταν στα εγγόνια της τις ιστορίες που έλεγε ο δάσκαλός της για τον Οδυσσέα όταν ήταν μικρή. Αυτό εντυπώθηκε βαθιά μέσα του και το συνάντησε ξανά όταν διάβασε τη ραψωδία ε στην έκδοση του οίκου Στιγμή, σε μετάφραση Δ. Μαρωνίτη με την εικαστική συνεργασία του Κ. Τσόκλη.

Αυτή η συνεργασία με το εικαστικό σχόλιο τον κέντρισε και το έναυσμα ήταν η πρόταση του Θ. Εξαρχόπουλου, καθηγητή της ΑΣΚΤ, να εργαστεί σε κάποιο θέμα για την έκδοση ενός βιβλίου. Από το 1992 έως το 1995 το αδιόρατο υλικό, δημιουργημένο από ακούσματα και αφηγήσεις των παιδικών του χρόνων και από τις επισκέψεις αργότερα σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους ανά την Ελλάδα, άρχισε να παίρνει μορφή σχεδίων σύμφωνα με το εικαστικό του όραμα.

Αργότερα διαμορφώθηκαν ως εικόνες και μέσα από μελέτες φιλοτεχνήθηκαν προσχέδια, σχέδια, ζωγραφιές, χαρακτικά και στη συνέχεια «έμεινε μια θεματική παρακαταθήκη σχεδίων και μια ενεργητικότητα μέσα μου που θα έβρισκε διέξοδο σε άλλους δρόμους. Με ό,τι και αν ασχολήθηκα περαιτέρω, σχετιζόταν με τη διαστελλόμενη ανάγνωσή μου της "Οδύσσειας". Γι' αυτό και ό,τι έργο ζωγραφικής δούλεψα μετά, χωρίς πουθενά να το αναφέρω ότι σχετίζεται με τη θεματική, μπορώ και σήμερα να το εντάσσω σε αυτήν», λέει.

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
Σὰν κάτι νὰ συνέδεε τὸν γυιὸ μὲ τὸν πατέρα Νά ’βλεπε σ’ ὄνειρο ἄραγε τὰ κατορθώματά του; Θὰ μαθευτεῖ σὲ λίγο ἀπ’ τὶς φωτιὲς στὶς κορυφές, πὼς ἔπεσε ἡ Τροία. «Ὁ Δούρειος Ἴππος», 120Χ150 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Στέφανος Ζαννῆς, 2004-2024.

Ένα παιδί παίζει με το αλογάκι του στην παραλία ή φτιάχνει ένα κάστρο από άμμο, κουβαλάει νερό με το κουβαδάκι του, φυσάει το καραβάκι. Η περιφορά γύρω από τον εαυτό σου δεν είναι κάτι παράξενο, ούτε τα σκαλίσματα στην άμμο κάτι απρόσμενο σε μια παραλία. Νιώθεις τη συμμετοχή των ανθρώπων σε παρόμοιες δραστηριότητες κι ας απέχουν οι ζωές μας πολύ μέσα στον χρόνο. «Δεν υπήρχε περίπτωση να καταπιαστώ με αυτήν τη θεματολογία, αν δεν πίστευα ότι αφορά σε πολλά επίπεδα προσέγγισης και τον σημερινό άνθρωπο. Είναι μεν μια φαντασιακή σύλληψη, νήματα όμως διασυνδέσεων και παραλληλίες με γεγονότα που αναφέρονται στην ποίηση της "Ιλιάδας" και της "Οδύσσειας" έρχονται να καταστήσουν έγκυρη, για εμένα, τη σύλληψη αυτή, τη συνάρτηση δηλαδή της περιπετειώδους και γεμάτης κινδύνους ζωής του πατέρα και της παιγνιώδους δραστηριότητας του γιου», λέει ο κ. Ζαννής.

Ο παιδικός τρόπος του Τηλέμαχου μετέτρεπε τα ακούσματα σε χειροπιαστή πραγματικότητα μέσα στον μικρόκοσμό του. Υπάρχει και η εσωτερική σύνδεση που κρέμεται στον αέρα, όπως υπονοεί ο ζωγράφος, που δεν έχει τίποτα το βέβαιο και παραπέμπει σε θετικά ή αρνητικά σημεία στην εξέλιξη της πορείας του Οδυσσέα.

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
Τὸ σχέδιο τῆς Ἀθηνᾶς βρίσκει ἐμπόδια ἀπ’ τὸν Ποσειδῶνα. Μοιράζει πίκρες στὸ νιόβγαλτο βλαστάρι. «Φυσῶντας στὸν μικρόκοσμο», 138,5Χ148 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Σ. Ζαννῆς, 2024.

Έργα που παραπέμπουν στη βάσιμη πληροφόρηση είναι τα «Δούρειος Ίππος», «Ο στόλος μακριά», «Εμπλουτίζοντας τα νερά του ποταμού Σκαμάνδρου» και «Σκαλίσματα στην άμμο για μια ωραία Ελένη», ενώ αυτά που παραπέμπουν σε μια διαισθητική σύνδεση γιου και πατέρα είναι τα «Η σωτήρια σφαίρα», «Η κόρη που αμάρτησε» και «Φυσήματα στον μικρόκοσμο». Τέλος, τα προς την ενηλικίωση είναι τα «Ο Τηλέμαχος σε παραλλαγή» και «Ο διαβήτης», θέματα που αυτονομούνται ψυχολογικά από τη σύνδεση του παρελθόντος, παρότι το φέρουν. Στέκει ο Τηλέμαχος σε μια πιο προσωπική δράση, ωριμάζοντας για κάτι που έρχεται και θα φανεί στη ραψωδία α της «Οδύσσειας». Ο «Τηλέμαχος σε παραλλαγή» στέκει ως ένα πραγματιστικό/μαχητικό σχόλιο καλυτέρευσης της ενταύθα διαβίωσης, ενώ ο «Διαβήτης στα κέντρα του» ως ένα πιο ψυχολογικό, με τάση προς πνευματική αναβάθμιση, σχόλιο.

«Είμαι της άποψης ότι και αν στηρίζεται αυτός ο παλαιός κόσμος σε άλλες κοινωνικές δομές, πάραυτα μάς αφορά ό,τι θίγεται στο παλαιό αυτό ποίημα/κατάθεση για το νόημα της ζωής του ανθρώπου. Ότι βρίσκεται δηλαδή ο πρωταγωνιστής μπλεγμένος σε δίχτυα καταστάσεων, μέτοχος πολυδαίδαλων προβλημάτων που γεννά η ασυνειδησία, που με τον καιρό, και αφότου συνειδητοποιούνται, παίρνουν πιο θετικές κατευθύνσεις, αν επιλέξεις με όλο σου το είναι τον στόχο της καταλλαγής και της ειρήνης της πάντα νουν υπερεχούσης, βαστώντας τα φορτία που σου ορίστηκαν», λέει ο Στέφανος Ζαννής.

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
«Τηλέμαχος σὲ παραλλαγή», 91Χ91 cm, λάδι σὲ βαμβακερὸ πανί, Σ. Ζαννῆς, 2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
...Μόνος ἀφήνεται, στρεφόμενος γύρω ἀπ’ τὸν ἑαυτό του χωρὶς τίποτε, καμμιὰ προσδοκία. Βλέπει μὰ δὲν ἀγκυστρώνεται πουθενά. Γυρίζει, γυρίζει ἤσυχα, σιωπηλά, τριγύρω κοιτῶντας, μὲ τὸ ἕνα πόδι, σταθερά, νὰ βαθαίνει τὸ σημεῖο καὶ τὸ ἄλλο νὰ περιφέρεται γράφοντας κύκλους.... «Ὁ Τηλέμαχος, διαβήτης στὰ κέντρα του», 89Χ75 cm, ἀκρυλικὰ σὲ χαρτόνι 1000 γρ. ἐπικολλημένο σὲ ξύλο θαλάσσης κόντρα πλακέ 18 mm, Στέφανος Ζαννῆς, 2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
Κι ἄλλοτε μέσα στὴ μπανιέρα του, ἀναζητοῦσε τῆς Τροίας τὰ βουνά καὶ τὸ πεδίο τῶν μαχῶν, τὸν ἀραγμένο στόλο. «Ὁ στόλος μακρυά», 196Χ90,5 cm, λάδι σὲ βαμβακερὸ πανί, Σ. Ζαννῆς, 1999-2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
«Ἡ σωτήρια σφαίρα», 140Χ150 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Στέφανος Ζαννῆς, 2004-2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
...ὧρες προσμονῆς γιὰ τὴν ἐπιστροφή τοῦ πατέρα. Παίζει στὰ ρηχά, τὸ τόπι μὲ τοὺς φίλους σημεῖο ἀσυνείδητο, μες στὴν καρδιὰ πλεγμένο, τῆς σφαῖρας! ποὺ θά ’ν αὐτή ἡ ἀφορμή, χρόνια μετά, γιὰ νὰ γνωρίσει ὁ πατέρας του τὴν κόρη τῶν Φαιάκων τοῦ γυρισμοῦ τὸν δρόμο γιὰ νὰ πάρει. «Ἡ κόρη ποὺ ἁμάρτησε», 140Χ180 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Σ. Ζαννῆς, 2004-2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
...Ὁ Τηλέμαχος γνωρίζει ἀπὸ καιρό γιὰ τὴν συντοπίτισσα τῆς μητέρας του, Ἑλένη, πὼς γιὰ χάρη της πιαστήκανε σὲ πόλεμο. Ἄκουγε λόγια σκληρὰ γι’ αὐτήν καὶ πόσο ὄμορφη ἦταν! Στὴν ἄμμο τὴν σχεδίαζε, μιὰ ἔτσι μιὰ ἀλλιῶς, τὴν θηλυκὴ μορφή. Τὴν χάλαγε τὴν ξανάφτιαχνε. πολλὲς φορὲς τὸ ἔκανε αὐτό. μιὰ τὴ χάλαγε μετὰ τὴν ξανάφτιαχνε. Φευγαλέα μορφὴ ἡ Ἑλένη καὶ δυσκολοκατόρθωτη. «Δουλεύοντας τὴν ἄμμο γιὰ μιὰν Ὡραία Ἑλένη», 159Χ147 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Στέφανος Ζαννῆς, 1998-2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
«Φῶς θερμό, φῶς ψυχρό», 200Χ140, λάδι σὲ λινὸ πανί, Στέφανος Ζαννῆς, 1998.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημοκρατία

Εικαστικά / «Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Η νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ 

Εικαστικά / Penny Siopis: Το πολυδιάστατο έργο της ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ

Το απαρτχάιντ, η αποαποικιοποίηση, η μετανάστευση, η γυναικεία ματιά, η σεξουαλική βία και η υλικότητα στην τέχνη είναι μερικά από τα θέματα που επανέρχονται στο έργο της σημαντικής αυτής γυναίκας και καλλιτέχνιδας, η οποία παράλληλα ανακαλύπτει και αποκαλύπτει την ελληνική πλευρά της μέσα από την Ιστορία και την εξορία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Εικαστικά / Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες και ίσως ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός καλλιτέχνης της Γερμανίας παρουσιάζει τα αποκαλυπτικά τοπία του, μια συγχώνευση καταστροφής και δημιουργίας στην γκαλερί Gagosian.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ