Μια (σχεδόν) queer βιογραφία του Τόμας Μαν από τον Κολμ Τόιμπιν

Μια (σχεδόν) queer βιογραφία του Τόμας Μαν Facebook Twitter
To σίγουρο είναι ότι ο Τόμας Μαν φλέρταρε ανοικτά με άνδρες σε όλη του τη ζωή.
0


ΣΤΟ ΣΑΛΟΝΙ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΥ
 σπιτιού τους στο Πασίφικ Πάλισεϊντς της Σάντα Μόνικα στην Καλιφόρνια, ο Τόμας και η Κάτια Μαν ετοιμάζονται να παρακολουθήσουν την ερμηνεία του Κουαρτέτου Εγχόρδων, έργο 132 του Μπετόβεν. Ανάμεσα στους μουσικούς που θα ερμηνεύσουν το κουαρτέτο είναι ο Μίκαελ Μαν, που παίζει βιόλα, ένα από τα έξι παιδιά του Τόμας και της Κάτιας. Οι άλλοι μουσικοί είναι ένας Ρουμάνος και δύο Αμερικανοί. Βρισκόμαστε στα πρώτα χρόνια του πολέμου και στο σπίτι των Μαν έχουν συγκεντρωθεί γι’ αυτό το γεγονός μέλη της οικογένειας. Πριν απ’ όλους ο μεγαλύτερος αδελφός του Τόμας, ο Χάινριχ Μαν, αριστερός από την πρώτη στιγμή και αντιναζιστής, που κατόρθωσε να αποδράσει από τη ναζιστική Γερμανία χάρη στις διασυνδέσεις του αδελφού του στις ΗΠΑ, κυρίως με τον εκδότη της «Ουάσινγκτον Ποστ», Γιουτζίν Μέγερ, αλλά και με τον ίδιο τον Πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών, τον Ρούζβελτ και τη σύζυγό του Έλινορ.

Για την παραμονή του Χάινριχ στις ΗΠΑ βοήθησε επίσης η φήμη που είχε αποκτήσει με την ταινία Γαλάζιος Άγγελος, στην οποία πρωταγωνιστούσε η Μάρλεν Ντίντριχ και της οποίας το σενάριο ήταν βασισμένο σε μυθιστόρημά του. Στο σαλόνι του σπιτιού ήταν ακόμη η σύζυγος του Χάινριχ, η Νέλη, την οποία η Κάτια Μαν αντιπαθούσε σφόδρα καθώς τη θεωρούσε εξώλης και προώλης. Ήταν επίσης η γυναίκα του Μίκαελ, Γκρετ, με το μωρό τους, τον Φρίντο, αγαπημένο εγγονό του Τόμας, και δύο ακόμη από τα παιδιά των Μαν, ο Γκόλο και η Μόνικα. Η Μόνικα είχε μόλις χηρέψει. Το πλοίο στο οποίο επέβαινε μαζί με τον σύζυγό της, στην απόδρασή τους από την Ευρώπη για την Αμερική, τορπιλίστηκε από γερμανικό υποβρύχιο. Η Μόνικα μπόρεσε να κρατηθεί από ένα ξύλο και να σωθεί. Ο σύζυγός της πνίγηκε.

Ο Κολμ Τόιμπιν, στη συναρπαστική βιογραφία του για τον Τόμας Μαν –συναρπαστική όσο και η ζωή του συγγραφέα– προσπαθεί να αναδείξει την queer πλευρά του δημιουργού των έργων Οι Μπούντενμπροκ, Το Μαγικό Βουνό, Θάνατος στη Βενετία, Η Λότε στη Βαϊμάρη, Δόκτωρ Φάουστους. Για να το κάνει αυτό στηρίζεται στα Ημερολόγια του Τόμας Μαν.

Πριν από το κοντσέρτο, οι Μαν και οι φιλοξενούμενοί τους δειπνούν. «Δείπνησαν μαζί με τους συναδέλφους του Μίκαελ, τους μουσικούς, τρία νέα και όμορφα παλικάρια, με τον Τόμας να έχει βάλει τα δυνατά του να συγκαλύψει το ενδιαφέρον του γι’ αυτούς» γράφει ο Κολμ Τόιμπιν στη μυθιστορηματική βιογραφία του για τον Τόμας Μαν Ο μάγος. Το ενδιαφέρον αυτό είναι ερωτικό. Όταν οι μουσικοί στήνουν τα αναλόγιά τους, ο Τόμας έλκεται από τον Ρουμάνο, κυρίως όμως γοητεύεται από τον Αμερικανό, που ήταν το πρώτο βιολί. «Δεν ήταν εκ πρώτης όψεως τόσο όμορφος, το πρόσωπό του ήταν υπερβολικά αδύνατο, είχε ήδη αρχίσει να φαλακραίνει, όμως η κορμοστασιά του ήταν η πιο δεμένη από τους τέσσερις, οι ώμοι του φαρδύτεροι».

Ο Κολμ Τόιμπιν, στη συναρπαστική βιογραφία του για τον Τόμας Μαν –συναρπαστική όσο και η ζωή του συγγραφέα– προσπαθεί να αναδείξει την queer πλευρά του δημιουργού των έργων Οι Μπούντενμπροκ, Το Μαγικό Βουνό, Θάνατος στη Βενετία, Η Λότε στη Βαϊμάρη, Δόκτωρ Φάουστους. Για να το κάνει αυτό στηρίζεται στα Ημερολόγια του Τόμας Μαν.
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Colm Toibin, Ο μάγος, Μτφρ. Αθηνά Δημητριάδου, Ίκαρος, Σελ. 686

Ο Κολμ Τόιμπιν, στη συναρπαστική βιογραφία του για τον Τόμας Μαν –συναρπαστική όσο και η ζωή του συγγραφέα– προσπαθεί να αναδείξει την queer πλευρά του δημιουργού των έργων Οι Μπούντενμπροκ, Το Μαγικό Βουνό, Θάνατος στη Βενετία, Η Λότε στη Βαϊμάρη, Δόκτωρ Φάουστους. Για να το κάνει αυτό στηρίζεται στα Ημερολόγια του Τόμας Μαν. Αλλά επειδή γράφει μυθιστορηματική βιογραφία, μπορεί και παίρνει κάποιες αποστάσεις από την πραγματικότητα, μας αφήνει να υποθέσουμε ότι υπάρχει gay sex, πράγμα που δεν τεκμηριώνεται όμως από πουθενά. To σίγουρο είναι ότι ο Τόμας Μαν φλέρταρε ανοικτά με άνδρες σε όλη του τη ζωή. Όταν επιστρέφει στην Ευρώπη, στις αρχές της δεκαετίας του 1950, μετά από μακρά περίοδο αυτοεξορίας στις ΗΠΑ, στο ξενοδοχείο όπου καταλύει στην Ελβετία φλερτάρει απροκάλυπτα με τον σερβιτόρο Φραντσλ Βέστερμαγιερ.

«Του ζήτησε αυτόγραφο, την ώρα που ο Τόμας έπινε το τσάι του. Ήταν γεροδεμένος, με καστανά, σγουρά μαλλιά, γαλάζια μάτια και άψογα λευκά δόντια. Καθώς έβαζε την υπογραφή του, το χέρι του καθυστέρησε κάτι λίγο πάνω στο χέρι του σερβιτόρου, πράγμα που φάνηκε να ευχαριστεί τον νεαρό». Ήταν τόσο φανερό το φλερτ, που η κόρη του Τόμας, Έρικα, του είπε, όταν απομακρύνθηκε ο σερβιτόρος: «Δεν είναι δυνατόν να φλερτάρεις μ’ έναν σερβιτόρο στη ρεσεψιόν ενός ξενοδοχείου με τόσο κόσμο να παρακολουθεί». Η φράση αυτή είναι του Τόιμπιν, αλλά την έχει πάρει αυτούσια από τα Ημερολόγια του Τόμας Μαν. Πολλές φράσεις από τα Ημερολόγια, που σύμφωνα με τη διαθήκη του συγγραφέα έπρεπε να ανοιχτούν είκοσι χρόνια μετά τον θάνατό του, πράγμα που συνέβη το 1975, φράσεις-φαντασιώσεις για γυμνούς έφηβους και νεαρούς άνδρες, χρησιμοποιούνται μυθοπλαστικά από τον Κολμ Τόιμπιν για να δημιουργήσει μια δική του φαντασία. Εδώ ο όρος «φαντασία» πρέπει να διαβαστεί με την έννοια που έχει στη μουσική, μια ελευθερία να προσεγγίσεις ένα θέμα – και στη συγκεκριμένη περίπτωση τη ζωή του Τόμας Μαν.

Μια (σχεδόν) queer βιογραφία του Τόμας Μαν Facebook Twitter
Ο Τόμας Μαν με την οικογένειά του. Από αριστερά: Katja, Monika, Michael, Elisabeth, Thomas, Klaus και Erika Mann, 1924 Φωτ.: ullstein bild/ullstein bild via Getty Images

Η σχέση του Τόμας Μαν με τον μεγαλύτερο γιο του, Κλάους (1906-1949), είναι κεντρικό σημείο στη βιογραφία του Κολμ Τόιμπιν, όπου η σεξουαλικότητά του παρουσιάζεται τις περισσότερες φορές ως ένα ηδονοβλεπτικό αίνιγμα, αλλά και γενικότερα στη ζωή του Τόμας Μαν. Ξέρουμε από τα Ημερολόγια ότι ο Τόμας Μαν είχε πολύ αναστατωθεί όταν, στο σπίτι τους στο Μόναχο, είδε τον Κλάους μισόγυμνο στο κρεβάτι του. Γράφει ο Τόιμπιν: «Ως έφηβος ο μεγαλύτερος γιος του τον εντυπωσίαζε με την εκπληκτική ομορφιά του. Μια φορά, μπαίνοντας στο δωμάτιο που ο Κλάους μοιραζόταν με τον Γκόλο (σ.σ. ο Γκόλο είχε γεννηθεί το 1909), είχε πετύχει τον Κλάους γυμνό.

Έκτοτε η εικόνα αυτή τον ακολουθούσε για τόσο διάστημα, ώστε έφτασε να γράψει στο ημερολόγιό του πόσο παράξενα γοητευτικό έβρισκε τον γιο του». Ο Κλάους, που επίσης είχε καταφύγει στην Αμερική, επιδίωξε να καταταγεί στον αμερικανικό στρατό. Τα κατάφερε, παρόλο που ήταν μορφινομανής (πέθανε από υπερβολική δόση στις Κάννες) και ομοφυλόφιλος. Πριν καταταγεί, έπρεπε να δώσει συνέντευξη. Ο Τόιμπιν αναπλάθει τη στιγμή. Μία από τις ερωτήσεις αφορούσε την αιμομιξία. Μήπως υπέθεταν κάτι για τη σχέση του με τον πατέρα του;

Γράφει ο Τόιμπιν: «Ο Κλάους τους είπε ότι τον μπερδεύουν με τους ήρωες των μυθιστορημάτων που γράφει ο πατέρας του». «Ναι, το θυμάμαι το διήγημα του πατέρα σου που αναφέρεται στην αιμομιξία» απάντησε η Κάτια. Σήμερα ξέρουμε ότι ο πραγματικός Μαν ποτέ δεν έκρυψε τις ερωτικές επιθυμίες του αλλά και ποτέ δεν υπέκυψε σε αυτές. Όψεις της ζωής του, της προσωπικότητάς του, των σκέψεών του, των ιδεών του, των επιθυμιών του, των φαντασιώσεών του, της σεξουαλικότητάς του υπάρχουν έτσι κι αλλιώς σε όλα τα βιβλία και στους βασικούς ήρωές του.  

Μια (σχεδόν) queer βιογραφία του Τόμας Μαν Facebook Twitter
Ο συγγραφέας με τη σύζυγό του Κάτια.

Ο Τόμας με τη γυναίκα του Κάτια Πρίνγκσχαϊμ, εβραϊκής καταγωγής, κόρη διάσημου μαθηματικού του Μονάχου, απέκτησαν έξι παιδιά. Σε αυτήν τη μακρά σχέση, η Κάτια έδειχνε κατανόηση για τη σεξουαλικότητα του συζύγου της, ιδιαίτερα για τις στιγμές που αυτός αποτύγχανε. Γράφει ο Τόμας στο ημερολόγιό του: «Δεν μπορώ να μιλήσω ακριβώς για ανικανότητα. Αναμφίβολα παίζει ρόλο η ευερέθιστη αδυναμία μου εξαιτίας επιθυμιών που έχουν σχέση με την “άλλη πλευρά”. Πώς θα ήταν άραγε αν στη θέση της ξάπλωνε κάποιος έφηβος;».

Θα αδικούσαμε τον Κολμ Τόιμπιν και το βιβλίο του Ο μάγος (θαυμάσια μεταφρασμένο από την Αθήνα Δημητριάδου) αν μέναμε μόνο στην ομοφυλοφιλική επιθυμία του Τόμας Μαν. Ο Τόιμπιν πετυχαίνει να εξιστορήσει γοητευτικά τη ζωή του συγγραφέα μέσα από μια γραμμική αφήγηση. Ξεκινάει το 1891, από τη Λυβέκη, το Λίμπεκ, αυτήν τη χανσεατική πόλη όπου γεννήθηκε ο Τόμας Μαν το 1875, από πατέρα Γερμανό, έμπορο και γερουσιαστή, και μητέρα Βραζιλιάνα, που πρέπει να είχε και κάποια ινδιάνικη ρίζα. Συνεχίζει στο Μόναχο, στην Ελβετία, στις ΗΠΑ, στο Πρίνστον κι ύστερα στην Καλιφόρνια, και τέλος πάλι στην Ελβετία όπου ο Τόμας πεθαίνει το 1955. Το Νόμπελ λογοτεχνίας στον Τόμας Μαν, το 1929, είναι σημαντικό κομμάτι της αφήγησης.

Όπως σημαντική είναι και η πολιτική διαδρομή του Τόμας Μαν, από συντηρητικός εθνικιστής, συγγραφέας του συντηρητικού δοκιμίου Στοχασμοί ενός απολιτικού, μέχρι κεντροαριστερός αντιναζιστής, σε βαθμό που μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο να τον θεωρούν στις ΗΠΑ συνοδοιπόρο του κομμουνισμού. Πιο χλωμός στη βιογραφία του Τόιμπιν είναι ο συγγραφέας Τόμας Μαν. Μου κάνει εντύπωση πώς ο Τόιμπιν περνάει τόσο επιφανειακά, κυριολεκτικά «ξεπετάει», τα μείζονα έργα της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας του 20ού αιώνα. Με την εξαίρεση του Δόκτορος Φάουστους, στον οποίο αφιερώνει μερικές στοχαστικές σελίδες, όλα τα άλλα έργα του Μαν παρουσιάζονται σχεδόν ανεκδοτολογικά. Μπορεί ο Τόιμπιν να είχε τους λόγους του. Αλλά αυτό δεν μας αφορά. Είναι κάτι πέρα από τον Μάγο.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κολμ Τόιμπιν: “Είναι στοιχειωμένο σπίτι η φαντασία”

Βιβλίο / Κολμ Τόιμπιν: «Είναι σημαντικές οι σιωπές στο κείμενο και όχι οι κραυγές»

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ιρλανδό συγγραφέα στο Ωδείο Αθηνών ως επισκέπτη του Art Festival της Rolex και εκείνος μοιράστηκε μαζί μας συμβουλές για νέους συγγραφείς αλλά και σκέψεις γύρω από τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η γραφή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Θάνατος στη Βενετία»: Το έργο του Τόμας Μαν που αγαπήθηκε όσο κανένα

Ηχητικά Άρθρα / «Θάνατος στη Βενετία»: Το έργο του Τόμας Μαν που αγαπήθηκε όσο κανένα

Ο Γιάννης Κωνσταντινίδης γράφει έναν σύντροφο ανάγνωσης για μία από τις δημοφιλέστερες νουβέλες που γράφτηκαν ποτέ στη γερμανική γλώσσα, και της οποίας η ερασιθάνατη λάμψη παραμένει ανεξίτηλη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT