«Ο ποιητής»: Ένα από τα κορυφαία αστυνομικά μυθιστορήματα του Μάικλ Κόνελι

Μάικλ Κόνελι: «Ο ποιητής» Facebook Twitter
Ο Μάικλ Κόνελι καταφέρνει να μην παρασύρεται από την ταχύτητα της πλοκής και να πλάθει ολοκληρωμένους χαρακτήρες.
0

ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ παραμένει ελκυστικό; Ίσως επειδή όλοι μας έχουμε μια πολύ ουσιαστική, σχεδόν γενετικά προσδιορισμένη, ανάγκη ν’ ακούμε ιστορίες και οι συγγραφείς των αστυνομικών μυθιστορημάτων είναι από τους πιο επίμονους αφηγητές ιστοριών.

Από την εποχή του μεσοπολέμου ως τις μέρες μας η λογοτεχνία του εγκλήματος εξακολουθεί και να καλλιεργείται και να έχει απήχηση, ενώ όλοι μας ζούμε κοντά στο έγκλημα πια. Οι ανθρωποκτονίες, οι ληστείες, οι οικονομικές απάτες, το εμπόριο ναρκωτικών δεν είναι κάτι που μαθαίνουμε από τα δελτία ειδήσεων. Είναι η ζωή δίπλα μας που μας ζητά να την ψηλαφίσουμε.

Οι επίγονοι του Τσάντλερ, του Κέιν, του Χάμετ και του Τόμσον θα μπορούσαν να μοιραστούν σε δυο μεγάλες κατηγορίες. Σ’ εκείνους που διαθέτουν αδιαμφισβήτητο λογοτεχνικό ταλέντο αλλά μένουν οικειοθελώς εγκλωβισμένοι σε μια «κλασική» ατμόσφαιρα και σ’ εκείνους που χρωστούν την ακτινοβολία τους όχι τόσο στις λογοτεχνικές αρετές τους αλλά στην απολύτως σύγχρονη θεματολογία τους. Ο Αμερικανός Μάικλ Κόνελι ανήκει στη δεύτερη κατηγορία.

Θρίλερ που κόβει την ανάσα. Καταιγιστική δράση και απανωτές ανατροπές. Σασπένς ως την τελευταία σελίδα. Φράσεις κλισέ όπως αυτές ταιριάζουν στον «Ποιητή» όπως και σε πολλά έργα της μαζικής λογοτεχνίας.

Παιδί ευκατάστατης οικογένειας, γεννημένος το 1956 στη Φιλαδέλφεια της Πενσυλβάνια, μίλια μακριά από τον κόσμο του περιθωρίου, ο Κόνελι επεδίωξε να γνωρίσει τον κόσμο του εγκλήματος μέσα από τη δημοσιογραφία. Πριν αφοσιωθεί στη συγγραφή μυθιστορημάτων, είχε διαπρέψει ως αστυνομικός και δικαστικός ρεπόρτερ των «Los Angeles Times» κι είχε υπάρξει υποψήφιος για το βραβείο Πούλιτζερ.

Ως προς τη γραφή, ας μη γελιόμαστε. Ο Μάικλ Κόνελι, παρά το στιβαρό και λιτό ύφος του, δεν φτάνει ούτε στο δαχτυλάκι του Τόμας Χάρις (βλ. «Χάνιμπαλ») όταν προσπαθεί να εξερευνήσει τα σώψυχα ενός σίριαλ κίλερ. Καταφέρνει, ωστόσο, να μην παρασύρεται από την ταχύτητα της πλοκής και να πλάθει ολοκληρωμένους χαρακτήρες.

Από το 1997 που δημοσιεύτηκε το πρώτο του μυθιστόρημα στα ελληνικά (βλ. «Σκοτεινή ηχώ», Κέδρος) μέχρι σήμερα, τα μεταφρασμένα βιβλία του Κόνελι στη γλώσσα μας φτάνουν τα τριάντα – με πιο πρόσφατο το «Σκοτεινές ώρες» (μετ. Χρ. Σακελλαροπούλου, Διόπτρα) η πλοκή του οποίου εκτυλίσσεται στο εφιαλτικό Λος Άντζελες πάντα, την περίοδο του κορωνοϊού, όπου ο διασημότερος ήρωας του Αμερικανού συγγραφέα, ο ξερακιανός και πεισματικά αδιάφθορος αστυνόμος Χάρι Μπος, κρατά ρόλο δευτεραγωνιστή.

Από την πένα του πολυβραβευμένου Κόνελι έχουν προκύψει κι άλλοι διάσημοι ήρωες, όπως η στοχοπροσηλωμένη στο καθήκον ντετέκτιβ Ρενέ Μπάλαρντ, ο χαλαρός «δικηγόρος με τη Λίνκολν» Μίκι Χάλερ, καθώς και ο Τζακ Μακ Αβόι, το alter ego του Κόνελι, που πρωτοεμφανίστηκε το μακρινό 1996 στον «Ποιητή» (μετ. Γ. Καστανάρας, Λιβάνης, 2000).

ΠΟΙΗΤΗΣ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μάικλ Κόνελι, Ο ποιητής, εκδόσεις Λιβάνη

Την ιστορία του «Ποιητή» –μια ιστορία πλημμυρισμένη από θανάτους και από στίχους του Έντγκαρ Άλαν Πόε ως συστατικά ενός περίπλοκου γρίφου– την αφηγείται σε πρώτο πρόσωπο ο Τζακ Μακ Αβόι, επιτυχημένος αστυνομικός ρεπόρτερ, εφοδιασμένος με όλες τις δόσεις ετοιμότητας και κυνισμού που απαιτεί το επάγγελμα.

Ο τελευταίος ξετρυπώνει εγκληματικές υποθέσεις από τα ψιλά του επαρχιακού τύπου, σκαλίζει μέσα σε θολά νερά και παραδίδει στους αναγνώστες της εφημερίδας τα πιο πλήρη, διαβαστερά και αξιοπρεπή ρεπορτάζ. Μέχρι που ο δίδυμος αδελφός του, αστυνομικός το επάγγελμα, βρίσκεται νεκρός με μια σφαίρα στον ουρανίσκο. Κι ο ίδιος, αρνούμενος ν’ αποδεχτεί την εκδοχή της αυτοκτονίας, επιφορτίζεται όχι μόνο με τη δημοσιογραφική κάλυψη του θέματος αλλά και με το κυνήγι του δολοφόνου.

Θρίλερ που κόβει την ανάσα. Καταιγιστική δράση και απανωτές ανατροπές. Σασπένς ως την τελευταία σελίδα. Φράσεις κλισέ όπως αυτές ταιριάζουν στον «Ποιητή» όπως και σε πολλά έργα της μαζικής λογοτεχνίας.

Αν όμως ο Κόνελι κατάφερε να ξεχωρίσει από τον σωρό και να συμπεριληφθεί στ’ αστέρια του αμερικανικού αστυνομικού μυθιστορήματος, αυτό οφείλεται στη σύγχρονη θεματολογία του –το είπαμε–, στη βαθιά γνώση του περιβάλλοντος στο οποίο κινούνται οι ήρωές του και στην ψύχραιμη, δίχως εκρήξεις συναισθηματισμού, αφήγησή του.

Ο «Ποιητής» είναι από τα βιβλία που δεν θα μπορούσαν να γραφτούν στην προ-Ιντερνετ εποχή. Βασικό μοτίβο της πλοκής του είναι ο τρόπος δράσης των απανταχού παιδόφιλων και η αγοραπωλησία σχετικών φωτογραφικών αρχείων μέσω του διαδικτύου.

Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής αποτελεί το κατεξοχήν εργαλείο των πρακτόρων του FBI και των νοσηρών πλασμάτων που ικανοποιούν τα βίτσια τους πίσω από το πέπλο της ανωνυμίας. Είναι τέτοια δε η βαρύτητα που δίνει ο Κόνελι σ’ αυτό το στοιχείο, ώστε ένας άσχετος με την υψηλή τεχνολογία στα τέλη της δεκαετίας του '90 ίσως να δυσκολευόταν στην ανάγνωση.

Ωστόσο, θα παρηγοριόταν με το ότι όσα διαδραματίζονται μέσα στα αστυνομικά και τα δημοσιογραφικά γραφεία αναπαρίστανται πολύ πειστικά. Και, κυρίως, θα θυμόταν για καιρό τον Τζακ Μακ Αβόι να παλινδρομεί ανάμεσα στο κυνήγι της αποκλειστικότητας και στην αποκατάσταση της μνήμης του αδελφού του και να βγαίνει χαμένος στο παιχνίδι του έρωτα εξαιτίας της αιώνιας καχυποψίας του…

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι ναυαγοί του Αυγούστου

Προδημοσίευση / «Οι ναυαγοί του Αυγούστου»: Προδημοσίευση από το νέο βιβλίο της Ευτυχίας Γιαννάκη

Το νέο αστυνομικό μυθιστόρημα της Ευτυχίας Γιαννάκη που κυκλοφορεί στις 14/6 από τις εκδόσεις Ίκαρος φέρνει στο φως τη δολοφονία του συγγραφέα Κώστα Ταχτσή που είχε συγκλονίσει την κοινή γνώμη.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Αναγνώσεις / Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Πώς ήταν η ζωή στην αρχαία Αίγυπτο; Ένας Αμερικανός αρχαιολόγος περιγράφει το 24ωρο των ανθρώπων κάθε ιδιότητας και κοινωνικής τάξης στις Θήβες της αρχαίας Αιγύπτου μέσα από ιστορίες που θα μπορούσαν να είναι αληθινές.
THE LIFO TEAM
Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Βιβλίο / Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Η Γαλλίδα συγγραφέας που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας γεφυρώνει, με τη μυθιστορηματοποίηση της μνήμης, τη μεγάλη λογοτεχνία, από τον Μαρσέλ Προυστ μέχρι τον σύγχρονό μας Εντουάρ Λουί. Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1940.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
ΕΠΕΞΕΡΓ. Παύλος Μεθενίτης «Αμανίτα μουσκάρια»

Το πίσω ράφι / Όταν μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε από παραισθησιογόνα μανιτάρια

Στηριγμένο σε πραγματικά γεγονότα, το μυθιστόρημα «Αμανίτα μουσκάρια» του Παύλου Μεθενίτη εξερευνά το ζήτημα των ουσιών ως καταφύγιο αλλά και ως καταστροφή, και μας παρασύρει σ’ ένα ταξίδι ποτισμένο από την ελληνική πραγματικότητα, παραμονές της οικονομικής κρίσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ