Σεισμός στην Τουρκία: Τι είναι η «αρμονική κατάρρευση» που οδήγησε σε ισοπέδωση κτιρίων

Σεισμός στην Τουρκία: Τι είναι η «αρμονική κατάρρευση» που οδήγησε σε ισοπέδωση κτηρίων Facebook Twitter
Φωτ.: EPA/ABIR SULTAN
0

Από την Τουρκία όπου βρίσκεται, μετά τους φονικούς σεισμούς, ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, Παναγιώτης Καρύδης, μίλησε για την εικόνα καταστροφής που επικρατεί στη χώρα, αλλά και έκανε μία σύγκριση των τουρκικών με τα ελληνικά κτίρια. 

Θέλοντας να δώσει μερικές εξηγήσεις για τους λόγους που οδήγησαν στην ισοπέδωση χιλιάδων κτισμάτων, ο κ. Καρύδης αναφέρθηκε σε τρεις παραμέτρους.

Αρχικά έκανε λόγο για το μεγάλο μέγεθος του σεισμού και τη μεγάλη έκτασή του, ενώ ως δεύτερο παράγοντα ανέφερε το μικρό εστιακό βάθος της δόνησης. Τρίτη παράμετρος, όπως είπε στον ΣΚΑΪ, είναι η ποιότητα των κατασκευών.

Χαρακτηριστικά ανέφερε πως κατά την παραμονή του στη χώρα είδε να καταρρέουν τρεις πολυκατοικίες μετά από μία δόνηση 3,5 Ρίχτερ. Ωστόσο, είχαν ήδη σημαντικά προβλήματα από τις προηγούμενες δονήσεις.

Τι είναι η «αρμονική κατάρρευση»

Συνεχίζοντας αναφέρθηκε στο φαινόμενο της αρμονικής κατάρρευσης που οδήγησε σε ισοπέδωση ορισμένων κτιρίων και όχι άλλων, παρότι μπορεί να ήταν ίδια κατασκευής. «Το φαινόμενο είναι στην επικεντρική περιοχή όπου η σεισμική κίνηση είναι εντελώς ανώμαλη, αλλού χαμηλή, αλλού δυνατή. (…) Έχουμε αρμονική κατάρρευση, δηλαδή πέντε κτίρια ίδια σχεδιασμένα, το 1, το 3 το 5 καταρρέουν, ενώ το 2 το 4 παραμένουν, ανεξαρτήτως υλικών. Είναι θέμα της κίνησης του εδάφους» ανέφερε. 

«Είναι σαν έχουν βάλει εκρηκτικά στα θεμέλια, τα τίναξε πάνω τα κτίρια όπως μελετάμε στην κατεδάφιση κτιρίων. Επομένως, δεν είναι σίγουρο ότι και καινούργιες κατασκευές, οι οποίες δεν είναι σχεδιασμένες για δυνατούς σεισμούς, θα αντέξουν (…) Καταρρέουν ακαριαία τα κτίρια, δεν υπάρχει χρόνος αντίδρασης του κόσμου» εξήγησε. 

Ελληνικά και τουρκικά κτήρια

Ο καθηγητής αναφέρθηκε και στις προβλέψεις που υπάρχουν όσον αφορά στο χτίσιμο κτιρίων στην Ελλάδα ώστε να μην καταρρέουν κατά τη διάρκεια σεισμών και να μην έχουν θύματα. 

Βασική προϋπόθεση, όπως εξήγησε, είναι τα κτίρια να μην καταρρέουν όσο δυνατός και αν είναι ο σεισμός. «Μπορεί να πάθουν σημαντικές ζημιές, να έχουμε τραυματίες, άλλα αποφεύγουμε την κατάρρευση».

«Ο αντισεισμικός κανονισμός καλύπτει αυτές τις προδιαγραφές από το 1994 και δώθε» αλλά, διαβεβαίωσε πως για τα «κτίρια με προηγούμενους κανονισμούς δεν σημαίνει ότι είναι άχρηστα, απλώς θέλουν έλεγχο».

Διεθνή
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει δραματικά την αγορά εργασίας: Απολύσεις, ανακατατάξεις και νέες προκλήσεις

Διεθνή / Η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει δραματικά την αγορά εργασίας: Απολύσεις, ανακατατάξεις και νέες προκλήσεις

Περίπου οι μισοί εργαζόμενοι στις ΗΠΑ φοβούνται ότι η AI θα αυτοματοποιήσει τις θέσεις τους, ενώ λίγοι πιστεύουν ότι μακροπρόθεσμα η AI θα δημιουργήσει περισσότερες ευκαιρίες απασχόλησης
LIFO NEWSROOM
Αυστραλία: Έκθεση για τις Βίβιαν Γουέστγουντ και Ρέι Καβακούμπο στην Εθνική Πινακοθήκη της Βικτώριας

Διεθνή / Αυστραλία: Έκθεση για τις Βίβιαν Γουέστγουντ και Ρέι Καβακούμπο στην Εθνική Πινακοθήκη της Βικτώριας

την έκθεση Westwood | Kawakubo, παρουσιάζονται 140 σχέδια από τη μεγάλη συλλογή μόδας του Μουσείου, συμπληρωμένα με δάνεια από το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, το V&A του Λονδίνου και το Palais Galliera στο Παρίσι
LIFO NEWSROOM
Ο Μασκ με το νέο κόμμα θέλει να σπάσει το «μονοπώλιο» εξουσίας Ρεπουμπλικάνων και Δημοκρατικών

Διεθνή / Ο Μασκ με στρατηγική Επαμεινώνδα θέλει να σπάσει το «μονοπώλιο» εξουσίας Ρεπουμπλικάνων και Δημοκρατικών

«Όταν πρόκειται για την χρεοκοπία της χώρας μας μέσω σπατάλης και διαφθοράς, ζούμε σε ένα μονοκομματικό σύστημα, όχι σε μια δημοκρατία» ανέφερε ο Μασκ
LIFO NEWSROOM
Γουόλτερ Ματάου: Ο «Υπέροχος Απατεώνας» με την μπρουτάλ φάτσα και το τεράστιο ατσούμπαλο σώμα

Διεθνή / Γουόλτερ Ματάου: Ο «Υπέροχος Απατεώνας» με την μπρουτάλ φάτσα και το τεράστιο ατσούμπαλο σώμα

Ο Γουόλτερ Ματάου που υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους καρατερίστες του Χόλιγουντ έφτασε στην κορυφή δημιουργώντας ένα επιτυχημένο κινηματογραφικό ντουέτο με τον Τζακ Λέμον
LIFO NEWSROOM