Ο Άντονι Μάρα και το Χόλιγουντ της πολιτικής προπαγάνδας

Ο Άντονι Μάρα και το La, La, Land της πολιτικής προπαγάνδας Facebook Twitter
Είναι σοκαριστικός, αλλά ποτισμένος με γενναίες δόσεις χιούμορ, ο τρόπος που ο Μάρα ξετυλίγει αυτόν τον καλά στημένο ρατσιστικό ιστό της υποτιθέμενα δημοκρατικής ηπείρου της Αμερικής και του πιο λουστραρισμένου της μέρους, του Χόλιγουντ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

ΑΝ Ο ΦΛΟΜΠΕΡ χρησιμοποίησε το πηλήκιο του Κάρολου Μποβαρί στη Μαντάμ Μποβαρί ως έναν τρόπο προσέγγισης μιας κοσμοαντίληψης, ο Άντονι Μάρα καταφεύγει στα περουκίνια του παραγωγού της χολιγουντιανής εταιρείας «Mercury Pictures» για να αποκαλύψει από τις πρώτες σκηνές την κωμική όψη ενός μεγάλου ιστορικού δράματος: ο κινηματογραφικός παραγωγός-πρωταγωνιστής του βιβλίου δίνει στα περουκίνια του μικρά ονόματα, όπως συνηθίζουν να κάνουν οι ιδιοκτήτες κατοικιδίων στα ζώα τους, ως μια ένδειξη του αρρωστημένου ναρκισσισμού που χαρακτήριζε τους φιλόδοξους κροίσους που έστησαν την πιο ισχυρή κινηματογραφική βιομηχανία στον κόσμο ανάμεσα σε αιματηρά γεγονότα και πολέμους.

Με άλλα λόγια, από τις πρώτες σκηνές του 600 σχεδόν σελίδων «H Mercury παρουσιάζει» είναι προφανές ότι το κωμικό στοιχείο θα είναι το αντίβαρο του τραγικού μέρους μιας ιστορίας γεμάτης από τραυματισμένες ψυχές, απώλειες και προδοσίες.

Είναι σαφές πως πίσω από τη σκοτεινή ιστορία του Χόλιγουντ που αφηγείται ο Μάρα στο «H Mercury παρουσιάζει» κρύβονται φαινόμενα που οδήγησαν στο κίνημα του Black Lives Matter (ακόμα και αν δεν υπάρχει στο προσκήνιο) και κάτω από την κυρίαρχη χρήση της εξουσίας ως μέσου εξόντωσης των αδυνάτων βρίσκεται η πιο σκληρή εκδοχή της Αμερικής του Τραμπ.

Τα πιο σκοτεινά κεφάλαια της εξουσίας και το διαρκές κυνήγι που στήνεται γύρω της, άλλωστε, είναι κυρίαρχα στα βιβλία του Μάρα, ο οποίος τόλμησε, μόλις ολοκλήρωσε τις σπουδές του, να μεταβεί στο σκληρό πολεμικό σκηνικό της Τσετσενίας στην προσπάθειά του να καταλάβει τις κρυφές πτυχές της Ιστορίας.

Στα τριάντα του χρόνια είχε αντιληφθεί ήδη τι σημαίνει πολεμική μηχανή στα μέτωπα της Ρωσίας και στην Κεντρική Ευρώπη, συγγράφοντας τα πολυβραβευμένα βιβλία Αστερισμός Ζωτικών Φαινομένων και Ο τσάρος της αγάπης και της τέκνο, και τώρα, πριν ακόμα κλείσει τα σαράντα, αποφάσισε να περιγράψει μέσα από ένα σύγχρονο μυθιστορηματικό έπος το άγνωστο σκηνικό των απηνών διώξεων και του ρατσισμού που δεσπόζουν ακόμα στην καρδιά της πατρίδας του.

Είναι σαφές πως πίσω από τη σκοτεινή ιστορία του Χόλιγουντ που αφηγείται ο Μάρα στο «H Mercury παρουσιάζει» κρύβονται φαινόμενα που οδήγησαν στο κίνημα του Black Lives Matter (ακόμα και αν δεν υπάρχει στο προσκήνιο) και κάτω από την κυρίαρχη χρήση της εξουσίας ως μέσου εξόντωσης των αδυνάτων βρίσκεται η πιο σκληρή εκδοχή της Αμερικής του Τραμπ.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Άντονι Μάρα, H Mercury παρουσιάζει, Μτφρ.: Αχιλλέας Κυριακίδης, Εκδόσεις Ίκαρος

Όσον αφορά την πλοκή, η ιστορία ξεκινάει με την περιγραφή όλων όσα συμβαίνουν σε ένα μεσαίο στούντιο παραγωγής, τη Mercury Pictures, με τους δύο ιδιοκτήτες, τα αδέλφια Άρτι και Νεντ Φέλντμαν, να προσπαθούν να κρύψουν τη μεταξύ τους έχθρα, παίζοντας παράλληλα διάφορα υπόγεια παιχνίδια με τις τράπεζες, τα μεγάλα στούντιο και την κεντρική κυβέρνηση.

Ξεπερνώντας τους σκοπέλους του κυρίαρχου κώδικα λογοκρισίας, μαθαίνουν πόσο άμεσα συνδεδεμένοι είναι οι μηχανισμοί λειτουργίας των αμερικανικών στούντιο με την εξουσία και αυτό αποφασίζουν να το εκμεταλλευτούν στο έπακρο, γυρίζοντας, μετά τα φτηνά ντοκιμαντέρ, όπως αυτό για τη σύφιλη με τον ευφάνταστο τίτλο Τι πήρα από τον σύζυγό μου(!), προπαγανδιστικές ταινίες με αντίστοιχα «επιμορφωτικά» φιλοπολεμικά θέματα.

Κεντρικά πρόσωπα στον τρόπο λειτουργίας και «ανάπτυξης» της εταιρείας είναι, εκτός από τον Άρτι Φέλντμαν, η φαινομενικά πιστή γραμματέας του, Μαρία Λαγκάνα, η οποία στρέφεται κάποια στιγμή εναντίον του, όταν αρνείται να τη χρίσει παραγωγό. Η ίδια έχει, με τη σειρά της, τα δικά της μυστικά και κυρίως έντονες τύψεις γιατί από ένα εφηβικό της ατόπημα και εσφαλμένη εκτίμηση συνελήφθη ο ιδεαλιστής δικηγόρος πατέρας της, Τζουζέπε, και έμεινε έκτοτε να εκτελεί τα αντιστασιακά του χρέη στα κρυφά ως εξόριστος-confinato στο Σαν Λορέντζο, ένα χωριό της Καλαβρίας, για να εξαφανιστεί στη συνέχεια για πάντα.

Μέχρι τότε, όμως, συνέχισε τα ανδραγαθήματα, π.χ. έσωσε κάποια στιγμή ένα παιδί, τον Νίνο, από βέβαιο πνιγμό, ο οποίος, μεγαλώνοντας, θα καταφέρει να το σκάσει για την Ιταλία ως Βίνσεντ Κορτέζε, αφήνοντας πίσω του, εκτός από τον δύσμοιρο Τζουζέπε, και τη μητέρα του νεκρού, του οποίου την ταυτότητα υιοθέτησε στην Αμερική.

Σε αντίστοιχη μοίρα, δηλαδή, με τη συμπατριώτισσά του και κόρη του δεύτερου πατέρα του, που τον μεγάλωσε, τη Μαρία, ο Βίνσεντ θα φέρει για πάντα τις τύψεις της προδοσίας, όπως και οι περισσότεροι πρωταγωνιστές του βιβλίου που έχουν αφήσει πίσω τους συγγενείς και πονεμένες ιστορίες.

Χαρακτηριστική είναι, επίσης, η Άννα Βέμπερ, μια ταλαντούχα μινιατουρίστα που έφυγε από τη Γερμανία, εγκαταλείποντας ουσιαστικά τον γιο της, ο οποίος πρωταγωνιστούσε σε προπαγανδιστικές ταινίες των ναζί, και βρέθηκε να στήνει τεράστιες πόλεις-αντίγραφα αυτών που είχαν καταλάβει οι διώκτες της στο Χόλιγουντ, φορώντας στον λαιμό της ένα μενταγιόν με μαλλιά του Μπετόβεν και κουβαλώντας παντού μαζί της μια χελώνα στολισμένη με στρας (στο βιβλίο εξηγείται ακριβώς το γιατί).

Με την αλλόκοτη Γερμανίδα καταλήγει να κάνει παρέα ο Ιταλός φωτογράφος και μετέπειτα οπερατέρ Βίνσεντ, βρίσκοντας στο πρόσωπό της τη χαμένη του μητέρα και συμπληρώνοντας το παζλ των παράδοξων και άκρως αντιφατικών σχέσεων που στήνει ο συγγραφέας στην προσπάθειά του να καταδείξει τι σημαίνει ουσιαστική ανθρωπιά, πέρα από ιδεολογικές συγκρούσεις και πολιτικές αγκυλώσεις.

Και αυτή ακριβώς είναι που αναδεικνύεται εκεί όπου κανείς δεν το περιμένει: στη συμπάθεια του Ιταλού αστυνομικού, ο οποίος επιτρέπει στον Βίνσεντ να το σκάσει, αντί να τον συλλάβει, στην πραγματική αγάπη της Ιταλίδας Μαρίας και του Κινέζου συντρόφου της Έντι, ενός ετερόκλητου ζευγαριού που έχει μάθει να σκέφτεται έξω από τις μικροαστικές, ρατσιστικές κατηγορίες.

Σε αυτούς, άλλωστε, όπως και στους ελάσσονες χαρακτήρες που έγιναν βορά στο αμερικανικό όνειρο ρίχνει το φως ο Μάρα, αποκαλύπτοντας, παράλληλα με τον μηχανισμό προπαγάνδας, και τη συνωμοσιολογική παράνοια που κατέλαβε την Αμερική λίγο μετά την κήρυξη του πολέμου κατά της Γερμανίας και της Ιαπωνίας, την ουσιαστική δύναμη της ανθρωπιάς, της ενσυναίσθησης και της αγάπης, πέρα και έξω από ρομαντικά δεδομένα.

Ο Άντονι Μάρα και το La, La, Land της πολιτικής προπαγάνδας Facebook Twitter
Tο «Η Mercury παρουσιάζει» παρουσιάζει έναν πιο απενοχοποιημένο συγγραφέα που θέλει με ένα επικό και συνάμα απολαυστικό ανάγνωσμα να τσιγκλήσει τις συνειδήσεις και να αποδείξει ότι η ζωή αλλά και η πραγματική Ιστορία έχουν πιο συναρπαστική κινηματογραφική πλοκή από τις ταινίες. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Είναι σοκαριστικός, αλλά ποτισμένος με γενναίες δόσεις χιούμορ ο τρόπος που ο Μάρα ξετυλίγει αυτόν τον καλά στημένο ρατσιστικό ιστό ‒σαν το «υφαντό» στις χειροβομβίδες που λέει ότι έφτιαχναν οι εργάτριες από τη Γερμανία στα εργοστάσια πυρομαχικών‒ που ήταν στημένο στην υποτιθέμενα δημοκρατική ήπειρο της Αμερικής και στο πιο λουστραρισμένο της μέρος, το Χόλιγουντ.

Κάτω από το επιβλητικό «Hollywoodland» και παράλληλα με την πλοκή που εξελίσσεται στους τόπους εξορίας στην Καλαβρία, ο συγγραφέας αποκαλύπτει ένα άλλο απέραντο confino, όπου οι μετανάστες-εργαζόμενοι στην κινηματογραφική βιομηχανία δεν μπορούν να μετακινηθούν παρά μόνο κάποια χιλιόμετρα, πρέπει να επιδεικνύουν χαρτιά νομιμότητας και εν τέλει να δουλεύουν αναγκαστικά στους μηχανισμούς προπαγάνδας, τους οποίους εξυπηρετούσε το Χόλυγουντ με κάθε τρόπο, υποδυόμενοι τους εχθρούς τους.

Έτσι, αντί για μια la la land, συναντάμε μια μελαγχολική έκταση με μισογκρεμισμένα στούντιο, πρόχειρα παραπήγματα και τον άνεμο Σάντα Άνα, που φέρει έντονη την αποφορά του βιομηχανικού πλαστικού, να φυσάει πάνω από τις ατελείωτες ερήμους όπου στήνονται σκηνικά στρατοπέδων συγκέντρωσης και γερμανικών χωριών από καταδιωκόμενους αρχιτέκτονες και ικανούς τεχνίτες οι οποίοι βιώνουν ξανά τον ρατσισμό και τη διαπόμπευση.

«Η ιστορική ακρίβεια δεν εμπόδισε ποτέ τις φαντασιώσεις που παράγει αυτό το μέρος», λέει κάποια στιγμή η Γερμανίδα Άννα, ξέροντας ότι και η ίδια δεν είναι τελικά παρά ένα γρανάζι στην προπαγανδιστική μηχανή που χρησιμοποιεί αυτά τα ταλέντα ως τα καυσόξυλα για τη φωτιά που καίει ακόμα στο ρατσιστικό υπογάστριο της απέραντης ηπείρου.

Παρότι, λοιπόν, το «Η Mercury παρουσιάζει» (σε μεγάλα κέφια ο Αχιλλέας Κυριακίδης στη μετάφραση) δεν έχει την υψηλή λογοτεχνικότητα των δύο προηγούμενων βιβλίων του Μάρα, παρουσιάζει έναν πιο απενοχοποιημένο συγγραφέα που θέλει με ένα επικό και συνάμα απολαυστικό ανάγνωσμα να τσιγκλήσει τις συνειδήσεις και να αποδείξει ότι η ζωή αλλά και η πραγματική Ιστορία έχουν πιο συναρπαστική κινηματογραφική πλοκή από τις ταινίες.

Επιπλέον, μέσα από αυτό το περίτεχνο παιχνίδι πραγματικού-φανταστικού, πρωτότυπου και simulacrum που συνήθως συναντάμε σε θεατρικά έργα όπως το Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας (το οποίο αναφέρεται στο βιβλίο), ο συγγραφέας δείχνει ότι περισσότερο η ζωή μιμείται την τέχνη παρά το αντίθετο.

Κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά τι είναι αληθινό και τι ψεύτικο όταν οι ίδιοι οι αστέρες του Χόλιγουντ κάποια στιγμή βρέθηκαν, κυνηγημένοι, να υποδύονται τον εαυτό τους για να ζήσουν ‒ο Μάρα, σε μία από τις πιο ωραίες στιγμές του βιβλίου, αναγκάζει τον άλλοτε πρωταγωνιστή του Δράκουλα, Μπέλα Λουγκόζι, να περιμένει στη στάση του λεωφορείου προσποιούμενος ότι είναι ο σωσίας του‒ ή όταν το πολεμικό σκηνικό στήνεται στον τόπο όπου καλλιεργούνται κατεξοχήν οι ψευδαισθήσεις (η ιστορία, φέρ’ ειπείν με τα γιαπωνέζικα μπαλόνια που βομβαρδίζουν το Λος Άντζελες είναι πραγματική!).

Μέσα, όμως, από τη μίμηση της μίμησης αναδεικνύεται μια παιγνιώδης και την ίδια στιγμή άκρως πολιτική αφήγηση που διαλύει τελικά το κλισέ και το τετριμμένο που αναπαριστούν οι κακότεχνες μυθοπλαστικές αναπαραστάσεις. Όπως έγραφε και ο Φουκό στο κείμενό του για τον Ματίς και το παιχνίδι του simulacrum, σε αυτήν τη μίμηση της μίμησης αναδεικνύεται ακριβώς αυτό το σημείο όπου «ο κοινός τόπος, ένα τετριμμένο ή καθημερινό μάθημα, έχει χαθεί», κάτι που καταφέρνει ο Μάρα. Συμπερασματικά, δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα κανείς πού αρχίζει η πραγματική ιστορία και πού τελειώνει το μυθιστόρημα, πού έγκειται το παιχνίδι της αφήγησης και πού καταργούνται τα όρια, αναδεικνύοντας την ομορφιά της μαγεία.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

Το νέο τεύχος της δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O Άντονι Μάρα στα ναρκοπέδια της Τσετσενίας

Βιβλίο / O Άντονι Μάρα στα ναρκοπέδια της Τσετσενίας

Ο συγγραφέας του «Αστερισμού ζωτικών φαινομένων» επιστρέφει στην Τσετσενία για να καταγράψει ιστορίες στα όρια, από τη μακρινή Σοβιετική Ένωση έως σήμερα, αποδεικνύοντας ότι είναι ένας συγγραφέας που ήρθε για να μείνει. Ο «Τσάρος της αγάπης και της τέκνο» –και πάλι από τον Ίκαρο– είναι η νέα συγκλονιστική συλλογή από διηγήματα που τελικά ανάγονται σε μυθιστόρημα και ακούγονται σαν ένα γοητευτικό, εξωφρενικό σάουντρακ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM