Σημειώσεις από τα νεανικά χρόνια του Μπετόβεν: Πολύ πριν γράψει την ενάτη συμφωνία, έκλεβε αυγά

Σημειώσεις από τα νεανικά χρόνια του Μπετόβεν: Πολύ πριν γράψει την ενάτη συμφωνία, έκλεβε αυγά Facebook Twitter
GETTY IMAGES
0

Πολύ πριν ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν γράψει τη 9η Συμφωνία έκλεβε αυγά και εξόργιζε γείτονες και παιδιά. Δεν είναι αποκυήματα φαντασίας αλλά σημειώσεις, που ρίχνουν φως σε μιαν άλλη πτυχή του.


Κάποτε τη δεκαετία του 1770. Στην εσωτερική αυλή ενός σπιτιού μέσα στο κοτέτσι βρίσκεται ένα μικρό αγόρι ονόματι Λούντβιχ βαν Μπετόβεν. Μπροστά του η γειτόνισσα, η Μαρία Φίσερ. Εδώ και καιρό παρατηρούσε ότι οι κότες δεν έκαναν αβγά. Κι ας τις τάιζε και πότιζε κανονικά. Και να που ανακάλυψε το μυστήριο: Μπροστά της βρίσκονταν ο κλεφτοκοτάς. Τον έπιασε επ΄ αυτοφόρω να βουτά αβγά. «Ε, τι κάνεις;» του φωνάζει. Ετοιμόλογος ο μικρός Λούντβιχ. «Ο αδελφός μου Κάσπερ έκρυψε το μαντίλι μου στο κοτέτσι και ήρθα να το πάρω». Η κυρία Φίσερ βγάζει έναν αναστεναγμό. «Τι πρόκειται να απογίνεις άραγε, όταν μεγαλώσεις;»


Το ανέκδοτο, που δεν είναι καθόλου ανέκδοτο, βρίσκεται στο βιβλίο «Σημειώσεις από τα νεανικά χρόνια του Μπετόβεν» που έγραψε ο αρχιφούρναρης Γκότφριντ Φίσερ (1780-1864) με τη βοήθεια της αδελφής του Σεσίλια. Ο Φίσερ ήταν δέκα χρόνια νεότερος από τον Μπετόβεν, που γεννήθηκε πιθανότατα στις 16 Δεκεμβρίου του 1770 στη Βόννη.

Σαν μικρό παιδί ο Φίσερ πέρασε πολλά χρόνια με τον Μπετόβεν, επειδή οι δύο οικογένειες έμεναν στο ίδιο σπίτι. Για την ακρίβεια η οικογένεια Μπετόβεν νοίκιαζε το σπίτι από τους Φίσερ. Για πολλές δεκαετίες αργότερα οι χειρόγραφες σημειώσεις αποσπούσαν ειρωνικά σχόλια, μέχρις ότου το 2006 η Μαργκότ Βετστάιν, επιστημονική συνεργάτης του Σπιτιού του Μπετόβεν, μπόρεσε να αποδείξει ότι οι περιγραφές ανταποκρίνονταν στην αλήθεια.

Για την αξιοπιστία τους έπαιξε ρόλο και το ότι ο Μπετόβεν δεν παρουσιάζεται εξιδανικευμένος. Ο Γκότφριντ Φίσερ δεν περιέγραψε μια μουσική ιδιοφυΐα των ένδοξων ημερών, όταν ο Μπετόβεν ζούσε στην περίλαμπρη Βιέννη, αλλά ένα εντελώς κανονικό μικρό παιδί από την επαρχία της Βόννης, που «ήταν ικανός καμιά φορά να σου σπάσει τα νεύρα».

Ο μικρός Μπετόβεν και οι αδελφοί του κορόιδευαν τον Φίσερ επειδή το επίθετό του ήταν Fischer (στα γερμανικά σημαίνει ψαράς). Του έλεγαν ότι ο πατέρας του πιάνει το βράδυ ψάρια και μετά τα ψήνει στο φούρνο και όταν μεγαλώσει θα έπρεπε να κάνει το ίδιο. «Τα τρία αδέλφια δεν σταματούσαν να με νευριάζουν, τους κυνηγούσα και τους έριχνα καμιά σφαλιάρα» γράφει στις σημειώσεις του ο Γκότφριντ. Αντίθετα η αδελφή του Σεσίλια είχε βγάλει το παρατσούκλι «νοτοφάγος» στο μικρό Μπετόβεν, γιατί καταπιάνονταν συνεχώς με τις μουσικές νότες.


Όταν ο Μπετόβεν ήταν μικρός, έπαιζε συχνά με την άμμο ή έκανε κούνια. «Του άρεσε όμως περισσότερο να τον παίρνει κανείς καβάλα στην πλάτη και να τον μεταφέρει στις γειτονιές, δεν μπορούσε να σταματήσει από τα γέλια» γράφει ο Γκότφριντ.

Οι υπηρέτριες ασκούσαν και χρέη μπέιμπυ-σίτερ, αλλά δεν πρόσεχαν πάντα τα παιδιά που συχνά ξέφευγαν και έβγαιναν στους πολυσύχναστους δρόμους. «Συχνά ο θόρυβος από τα παιδιά ή τις υπηρέτριες της οικογένειας ήταν τόσο δυνατός, γίνονταν τέτοιος σαματάς στο σπίτι της οικογένειας Φίσερ, που ο σπιτονοικοκύρης αναγκάζονταν να εξηγήσει στην κυρία Μπετόβεν τον κανονισμό του σπιτιού.»


Μπετόβεν, ο «Ισπανός»


Με την απαιτούμενη διακριτικότητα ο Γκότφριντ Φίσερ περιγράφει ακόμη και ότι ο μικρός Μπετόβεν «τα έκανε στο κρεβάτι του». Η μητέρα Μπετόβεν έρχονταν σε δυσκολη θέση, αλλά τελικά ακολούθησε την καλή συμβουλή του Φίσερ και πραγματικά βοήθησε πολύ. Ποια ήταν η συμβουλή, δεν καταγράφηκε στις σημειώσεις.

Από τις σημειώσεις Φίσερ μπορεί κανείς να διακρίνει και την κολωνέζικη διάλεκτο. Κάπως έτσι θα πρέπει να μιλούσε και ο Μπετόβεν, αφού τα πρώτα 20 χρόνια της ζωής του τα πέρασε στη Βόννη.

Η εξωτερική εμφάνιση του μικρού Μπετόβεν έδινε την εντύπωση ενός ατημέλητου και παραμελημένου παιδιού. «Πρέπει να είσαι καθαρός» τον συμβούλευε η Σεσίλια. «Το ίδιο μου κάνει» της απαντούσε ο Λούντβιχ. Ο Γκότφριντ περιγράφει την εξωτερική του εμφάνιση ως ενός κοντόχοντρου παιδιού με κοντά μαλλιά, με κοντόλαιμο κεφάλι, στρογγυλή μύτη και καστανόμαυρο χρώμα δέρματος.

Για αυτό του είχαν δώσει το παρατσούκλι «Ο Ισπανός». Ο Γιόχαν Μπετόβεν, ο πατέρας του, που εξελίχθηκε σε αλκοολικό, διέγραψε μια μάλλον απογοητευτική καριέρα ως τραγουδιστής στη αυλή των πριγκίπων της Κολωνίας που έμεναν στη Βόννη. Είχε όμως την οξυδέρκεια να βάλει τον μικρό Λούντβιχ να αρχίσει από μικρός πιάνο και βιολί και ήταν πολύ αυστηρός.


Ο Λούντβιχ ήταν τόσο κοντός που στην αρχή έπρεπε να ανεβαίνει σε σκαμνί για να φτάνει τα πλήκτρα. Παιδιά που έπαιζαν μαζί του παρατηρούσαν ότι καμιά φορά βούρκωνε όταν έπαιζε πιάνο. Ο πατέρας του δεν μπορούσε να το ανεχθεί, όταν ο μικρός Λούντβιχ αυτοσχεδίαζε. Μια φορά τον ρώτησε: «Δεν είναι ωραίο πατέρα;».

Και ο πατέρας του τού απάντησε: «Τα έβγαλες από το κεφάλι σου, δεν είσαι εδώ για αυτό. Καλύτερα να εξασκηθείς στο πιάνο και το βιολί, για να βελτιώσεις την τεχνική σου, θα σου αποφέρει περισσότερα».

Με πληροφορίες από Deutsche Welle

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.