Black Friday: Μπόρις Καρλόφ και Μπέλα Λουγκόζι σε κινηματογραφική έκπτωση

Black Friday: Μπόρις Καρλόφ και Μπέλα Λουγκόζι σε κινηματογραφική έκπτωση Facebook Twitter
Οι δύο απόλυτοι πρωταγωνιστές των πρώτων horror ταινιών του ομιλούντος σινεμά, Μπόρις Κάρλοφ και Μπέλα Λουγκόζι, έπαιξαν το 1940 στην ταινία «Black Friday», σε μια εποχή που ο τίτλος δεν συμβόλιζε ακόμη αυτό που ξέρουμε σήμερα.
0

Το απόλυτο δίλημμα για όσους βούτηξαν κάποτε στα αρχεία της Universal για να διαπιστώσουν με τα μάτια τους την εικόνα των πρώτων horror ταινιών του ομιλούντος σινεμά, θα παραμένει για πάντα ένα: Μπόρις Καρλόφ ή Μπέλα Λουγκόζι;

Βλέποντας τη ζωή και την καριέρα τους υπάρχει ξεκάθαρος νικητής, ο Καρλόφ, όμως το σινεμά και οι κομβικοί ρόλοι που υποδύθηκαν οι δυο τους αφήνει ανοιχτούς λογαριασμούς ως σήμερα, με τη μαγνητική παρουσία του πρώτου Δράκουλα να συναγωνίζεται ανοιχτά την εσωτερική δουλειά πίσω από τους τόνους μακιγιάζ που έκαναν το τέρας του Φράνκενσταϊν τόσο αποκρουστικό στην όψη.


Η Universal, αφού πρότεινε στον Λουγκόζι τον ρόλο του τέρατος, έναν χρόνο μετά την κολοσσιαία επιτυχία του Δράκουλα (1931), είδε τον νέο της σταρ να την απορρίπτει επιθετικά και η αναζήτηση ενός φρέσκου προσώπου γέννησε ένα νέο icon και μια αναμενόμενη κόντρα.

Ακόμη και να μην υπήρχε αρχικά, το στούντιο επένδυσε στην τρέλα της σύγκρισης και σχεδίαζε νέα φιλμ με ρόλους που θα μπορούσαν να παίξουν και οι δυο, βάζοντάς τους στη διαδικασία του αναπόφευκτου συναγωνισμού. Αυτός φάνηκε να τελειώνει νωρίς εξαιτίας της διαφορετικής προσέγγισης του καθενός στην επιτυχία.

Η υπερβολή κυριαρχεί, με τους 2 να ταξιδεύουν στη Νέα Υόρκη και τον καθηγητή-γκάνγκστερ να μετατρέπεται σε ένα δίπολο που φέρνει στους Τζέκιλ και Χάιντ.

Ο συνετός Καρλόφ, με τα τέλεια αγγλικά του, πίστευε πως ήταν θέμα χρόνου να λήξει το φαινόμενο horror και ζούσε απλά, μάζευε τα χρήματα που κέρδιζε και εκπαιδευόταν για άλλους ρόλους.

Αντίθετα, ο ασυγκράτητος Λουγκόζι τάιζε μια μικρή κουστωδία γύρω του, μεθυσμένος από την υπερφυσική μορφή του Δράκουλα, ξεχνώντας πως με τη βαριά προφορά και το υπερβολικό παίξιμο που είχε γίνει trademark πλέον, δεν είχε άλλες επιλογές.


Οι δυο τους έπαιξαν για πρώτη φορά μαζί στο Black Cat (1934) που μαζί με το Raven (1936) αποτελούν τις καλύτερες στιγμές της μεταξύ τους συνεργασίας. Άλλωστε κάπου εκεί, το άστρο του Λουγκόζι άρχισε να σβήνει, τα προβλήματα με τον αλκοολισμό έφεραν και την αναμενόμενη χρεωκοπία του, με τον Καρλόφ να συνδράμει πολλές φορές ώστε να του δοθούν ρόλοι σε ταινίες του, όπως το Son of Frankenstein του 1939.

Έναν χρόνο μετά, το 1940, έπαιξαν στην ταινία που συνδέεται με τη σημερινή μέρα και είναι μάλλον η χειρότερη από τις επτά ταινίες που έπαιξαν μαζί – το τελευταίο σε εισαγωγικά, γιατί δεν έχουν καμία κοινή σκηνή.

Black Friday: Μπόρις Καρλόφ και Μπέλα Λουγκόζι σε κινηματογραφική έκπτωση Facebook Twitter
Ο Μπόρις Καρλόφ και ο Μπέλα Λουγκόζι στην ταινία «Black Cat» (1934).


Τι συμβαίνει λοιπόν στο Black Friday; Ο Καρλόφ υποδύεται έναν επιστήμονα που πειραματίζεται κρυφά με πεδία αντίστοιχα με αυτά του Δρ. Φράνκενσταϊν. Όταν ο καλύτερός του φίλος, ένας καθηγητής αγγλικής λογοτεχνίας, πέφτει νεκρός τη στιγμή που ένα αυτοκίνητο το οποίο οδηγεί ένας γκάνγκστερ τον διαλύει, έρχεται η στιγμή του μεγάλου πειράματος.

Μαθαίνει την πληροφορία ότι ο γκάνγκστερ, που είναι ζωντανός αλλά βαριά τραυματισμένος, έχει κρύψει κάπου μισό εκατομμύριο δολάρια και αποφασίζει να μεταμοσχεύσει το μυαλό του στο νεκρό σώμα του φίλου του, «ανασταίνοντάς» τον, χωρίς να μπορεί να προβλέψει ποια από τις δυο προσωπικότητες θα κυριαρχήσει.

Η υπερβολή κυριαρχεί, με τους 2 να ταξιδεύουν στη Νέα Υόρκη και τον καθηγητή-γκάνγκστερ να μετατρέπεται σε ένα δίπολο που φέρνει στους Τζέκιλ και Χάιντ. Ο Λουγκόζι δεν παίζει αυτόν τον χαρακτήρα, αλλά έναν συμπληρωματικό, συνεργάτη του γκάνγκστερ από το παρελθόν, όμως το όνομά του φιγουράρει σε όλες τις προωθητικές αφίσες της ταινίας δίπλα σε αυτό του Καρλόφ – άλλωστε η θέα των 2 ονομάτων μαζί αποτελούσε ακόμη κίνητρο για να δει κάποιος την ταινία.

 

Black Friday (1940)

Και πώς προέκυψε ο τίτλος; Όλα ξεκινούν μια Παρασκευή και 13, που ήταν και ο αρχικός τίτλος της ταινίας στα γυρίσματα μέχρι που απορρίφθηκε ανοίγοντας το δρόμο στον Jason του Σον Κάνινγκχαμ να ταυτιστεί με την ημερομηνία, 40 χρόνια αργότερα.

Οι παραγωγοί προτίμησαν το Black Friday, που δεν συμβόλιζε ακόμη αυτό που ξέρουμε σήμερα, αφού η μέρα μετά τη γιορτή των Ευχαριστιών ξεκίνησε ως το παραδοσιακό ξεκίνημα της εορταστικής περιόδου (και των εκπτώσεων) για τα εμπορικά καταστήματα γύρω στη δεκαετία του '50, ενώ ο όρος έγινε οριστικά διάσημος στις ΗΠΑ και ταυτόσημος με τις μεγάλες προσφορές κάπου στα '80s.


Ο Καρλόφ ξαναβρήκε τον Λουγκόζι την ίδια χρονιά στο πολύ πιο κωμικό You'll Find Out, ενώ η τελευταία φορά που συνεργάστηκαν μαζί ήταν στο The Body Snatcher του 1945, πάλι μια ταινία που ουσιαστικά ήταν του Καρλόφ, με τον τελευταίο να εξασφαλίζει ένα μικρό ρολάκι για τον Λουγκόζι, λίγο πριν αυτός μπει στην ύστατη περίοδο της ζωής του, γεμάτη απομόνωση, αλκοόλ, ναρκωτικά και ταινίες με τον Εντ Γουντ.

Black Friday: Μπόρις Καρλόφ και Μπέλα Λουγκόζι σε κινηματογραφική έκπτωση Facebook Twitter
Αφίσα της ταινίας «Black Friday»
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ