Black Friday: Μπόρις Καρλόφ και Μπέλα Λουγκόζι σε κινηματογραφική έκπτωση

Black Friday: Μπόρις Καρλόφ και Μπέλα Λουγκόζι σε κινηματογραφική έκπτωση Facebook Twitter
Οι δύο απόλυτοι πρωταγωνιστές των πρώτων horror ταινιών του ομιλούντος σινεμά, Μπόρις Κάρλοφ και Μπέλα Λουγκόζι, έπαιξαν το 1940 στην ταινία «Black Friday», σε μια εποχή που ο τίτλος δεν συμβόλιζε ακόμη αυτό που ξέρουμε σήμερα.
0

Το απόλυτο δίλημμα για όσους βούτηξαν κάποτε στα αρχεία της Universal για να διαπιστώσουν με τα μάτια τους την εικόνα των πρώτων horror ταινιών του ομιλούντος σινεμά, θα παραμένει για πάντα ένα: Μπόρις Καρλόφ ή Μπέλα Λουγκόζι;

Βλέποντας τη ζωή και την καριέρα τους υπάρχει ξεκάθαρος νικητής, ο Καρλόφ, όμως το σινεμά και οι κομβικοί ρόλοι που υποδύθηκαν οι δυο τους αφήνει ανοιχτούς λογαριασμούς ως σήμερα, με τη μαγνητική παρουσία του πρώτου Δράκουλα να συναγωνίζεται ανοιχτά την εσωτερική δουλειά πίσω από τους τόνους μακιγιάζ που έκαναν το τέρας του Φράνκενσταϊν τόσο αποκρουστικό στην όψη.


Η Universal, αφού πρότεινε στον Λουγκόζι τον ρόλο του τέρατος, έναν χρόνο μετά την κολοσσιαία επιτυχία του Δράκουλα (1931), είδε τον νέο της σταρ να την απορρίπτει επιθετικά και η αναζήτηση ενός φρέσκου προσώπου γέννησε ένα νέο icon και μια αναμενόμενη κόντρα.

Ακόμη και να μην υπήρχε αρχικά, το στούντιο επένδυσε στην τρέλα της σύγκρισης και σχεδίαζε νέα φιλμ με ρόλους που θα μπορούσαν να παίξουν και οι δυο, βάζοντάς τους στη διαδικασία του αναπόφευκτου συναγωνισμού. Αυτός φάνηκε να τελειώνει νωρίς εξαιτίας της διαφορετικής προσέγγισης του καθενός στην επιτυχία.

Η υπερβολή κυριαρχεί, με τους 2 να ταξιδεύουν στη Νέα Υόρκη και τον καθηγητή-γκάνγκστερ να μετατρέπεται σε ένα δίπολο που φέρνει στους Τζέκιλ και Χάιντ.

Ο συνετός Καρλόφ, με τα τέλεια αγγλικά του, πίστευε πως ήταν θέμα χρόνου να λήξει το φαινόμενο horror και ζούσε απλά, μάζευε τα χρήματα που κέρδιζε και εκπαιδευόταν για άλλους ρόλους.

Αντίθετα, ο ασυγκράτητος Λουγκόζι τάιζε μια μικρή κουστωδία γύρω του, μεθυσμένος από την υπερφυσική μορφή του Δράκουλα, ξεχνώντας πως με τη βαριά προφορά και το υπερβολικό παίξιμο που είχε γίνει trademark πλέον, δεν είχε άλλες επιλογές.


Οι δυο τους έπαιξαν για πρώτη φορά μαζί στο Black Cat (1934) που μαζί με το Raven (1936) αποτελούν τις καλύτερες στιγμές της μεταξύ τους συνεργασίας. Άλλωστε κάπου εκεί, το άστρο του Λουγκόζι άρχισε να σβήνει, τα προβλήματα με τον αλκοολισμό έφεραν και την αναμενόμενη χρεωκοπία του, με τον Καρλόφ να συνδράμει πολλές φορές ώστε να του δοθούν ρόλοι σε ταινίες του, όπως το Son of Frankenstein του 1939.

Έναν χρόνο μετά, το 1940, έπαιξαν στην ταινία που συνδέεται με τη σημερινή μέρα και είναι μάλλον η χειρότερη από τις επτά ταινίες που έπαιξαν μαζί – το τελευταίο σε εισαγωγικά, γιατί δεν έχουν καμία κοινή σκηνή.

Black Friday: Μπόρις Καρλόφ και Μπέλα Λουγκόζι σε κινηματογραφική έκπτωση Facebook Twitter
Ο Μπόρις Καρλόφ και ο Μπέλα Λουγκόζι στην ταινία «Black Cat» (1934).


Τι συμβαίνει λοιπόν στο Black Friday; Ο Καρλόφ υποδύεται έναν επιστήμονα που πειραματίζεται κρυφά με πεδία αντίστοιχα με αυτά του Δρ. Φράνκενσταϊν. Όταν ο καλύτερός του φίλος, ένας καθηγητής αγγλικής λογοτεχνίας, πέφτει νεκρός τη στιγμή που ένα αυτοκίνητο το οποίο οδηγεί ένας γκάνγκστερ τον διαλύει, έρχεται η στιγμή του μεγάλου πειράματος.

Μαθαίνει την πληροφορία ότι ο γκάνγκστερ, που είναι ζωντανός αλλά βαριά τραυματισμένος, έχει κρύψει κάπου μισό εκατομμύριο δολάρια και αποφασίζει να μεταμοσχεύσει το μυαλό του στο νεκρό σώμα του φίλου του, «ανασταίνοντάς» τον, χωρίς να μπορεί να προβλέψει ποια από τις δυο προσωπικότητες θα κυριαρχήσει.

Η υπερβολή κυριαρχεί, με τους 2 να ταξιδεύουν στη Νέα Υόρκη και τον καθηγητή-γκάνγκστερ να μετατρέπεται σε ένα δίπολο που φέρνει στους Τζέκιλ και Χάιντ. Ο Λουγκόζι δεν παίζει αυτόν τον χαρακτήρα, αλλά έναν συμπληρωματικό, συνεργάτη του γκάνγκστερ από το παρελθόν, όμως το όνομά του φιγουράρει σε όλες τις προωθητικές αφίσες της ταινίας δίπλα σε αυτό του Καρλόφ – άλλωστε η θέα των 2 ονομάτων μαζί αποτελούσε ακόμη κίνητρο για να δει κάποιος την ταινία.

 

Black Friday (1940)

Και πώς προέκυψε ο τίτλος; Όλα ξεκινούν μια Παρασκευή και 13, που ήταν και ο αρχικός τίτλος της ταινίας στα γυρίσματα μέχρι που απορρίφθηκε ανοίγοντας το δρόμο στον Jason του Σον Κάνινγκχαμ να ταυτιστεί με την ημερομηνία, 40 χρόνια αργότερα.

Οι παραγωγοί προτίμησαν το Black Friday, που δεν συμβόλιζε ακόμη αυτό που ξέρουμε σήμερα, αφού η μέρα μετά τη γιορτή των Ευχαριστιών ξεκίνησε ως το παραδοσιακό ξεκίνημα της εορταστικής περιόδου (και των εκπτώσεων) για τα εμπορικά καταστήματα γύρω στη δεκαετία του '50, ενώ ο όρος έγινε οριστικά διάσημος στις ΗΠΑ και ταυτόσημος με τις μεγάλες προσφορές κάπου στα '80s.


Ο Καρλόφ ξαναβρήκε τον Λουγκόζι την ίδια χρονιά στο πολύ πιο κωμικό You'll Find Out, ενώ η τελευταία φορά που συνεργάστηκαν μαζί ήταν στο The Body Snatcher του 1945, πάλι μια ταινία που ουσιαστικά ήταν του Καρλόφ, με τον τελευταίο να εξασφαλίζει ένα μικρό ρολάκι για τον Λουγκόζι, λίγο πριν αυτός μπει στην ύστατη περίοδο της ζωής του, γεμάτη απομόνωση, αλκοόλ, ναρκωτικά και ταινίες με τον Εντ Γουντ.

Black Friday: Μπόρις Καρλόφ και Μπέλα Λουγκόζι σε κινηματογραφική έκπτωση Facebook Twitter
Αφίσα της ταινίας «Black Friday»
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ