Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη

Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
0

Το MoMA θα διοργανώσει μεγάλη αναδρομική έκθεση του Έντ Ρούσα, η οποία θα περιλαμβάνει από τους πίνακες με τις λέξεις και τις φράσεις του μέχρι το διαβόητο «Chocolate Room». Τα έργα του Αμερικανού καλλιτέχνη συγκαταλέγονται στα πιο εμβληματικά έργα της συλλογής του μουσείου, ωστόσο δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα αναδρομική του έκθεση. Ο Ρούσα είναι καλλιτέχνης της ποπ αρτ επειδή ενδιαφερόταν για την ποπ κουλτούρα. Είναι εννοιολογικός καλλιτέχνης επειδή χρησιμοποιούσε τη γλώσσα. Είναι καλλιτέχνης του Λος Άντζελες επειδή τον ενδιέφεραν οι δημόσιοι χώροι γύρω του. Η μοναδικότητα της πρακτικής του είναι πέρα από ταμπέλες.

Ο Ρούσα, στα 85 του χρόνια σήμερα, συνεχίζει να εργάζεται δυναμικά και η αγορά λατρεύει τα έργα του. Το 2019, ο πίνακάς του «Hurting the Word Radio #2» (1964) πωλήθηκε για 52.485.000 δολάρια στον οίκο Christie's στη Νέα Υόρκη, σημειώνοντας νέο παγκόσμιο ρεκόρ για τον καλλιτέχνη. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες παγκοσμίως, με μια καριέρα που εκτείνεται σε έξι δεκαετίες, από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 έως σήμερα.

Έγινε γνωστός στα τέλη της δεκαετίας του 1950 όταν άρχισε να φτιάχνει μικρά κολάζ χρησιμοποιώντας εικόνες και λέξεις που προέρχονται από καθημερινές πηγές, όπως διαφημίσεις. Αυτό το ενδιαφέρον για την καθημερινότητα τον οδήγησε στο να χρησιμοποιήσει το αστικό τοπίο της υιοθετημένης γενέτειράς του, του Λος Άντζελες – μια πηγή έμπνευσης στην οποία επέστρεφε ξανά και ξανά.

Ο Ρούσα παίζει με τη γλώσσα στα κειμενικά του έργα, χρησιμοποιώντας μηχανισμούς όπως η ονοματοποιία, τα λογοπαίγνια, μια σειρά λέξεων όπου το πρώτο ή το δεύτερο γράμμα επαναλαμβάνεται και οι αντιθέσεις νοημάτων. Πολλά από τα πρώιμα έργα του, όπως το «Honk» του 1962, απεικονίζουν μεμονωμένες λέξεις σε έντονη τυπογραφική μορφή ή γραμματοσειρά.

Συχνά συνδυάζει εικόνες της πόλης με λέξεις και φράσεις από την καθημερινή γλώσσα για να μεταδώσει μια συγκεκριμένη αστική εμπειρία. Εξερευνά επίσης την κοινοτοπία της σύγχρονης αστικής ζωής και τον καταιγισμό εικόνων και πληροφοριών από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης με τα οποία ερχόμαστε καθημερινά αντιμέτωποι. Η χρήση των εικόνων και των τεχνικών που παρατηρούνται στην εμπορική τέχνη, όπως η διαφήμιση, και το ενδιαφέρον του για τη λαϊκή κουλτούρα και την καθημερινότητα τον συνδέουν άμεσα με την ποπ αρτ.

Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ο Εντ Ρούσα στο στούντιό του στο Λος άντζελες το 2005. Φωτο: Ann Johansson/Corbis via Getty Images

Η χρήση λέξεων και κειμένων στην τέχνη του εικοστού αιώνα μπορεί να εντοπιστεί για πρώτη φορά στους κυβιστές ζωγράφους, όπως ο Ζορζ Μπρακ και ο Πάμπλο Πικάσο, οι οποίοι πρόσθεσαν γράμματα και λέξεις σε νεκρές φύσεις. Το παιχνίδι με τη γλώσσα είχε επίσης κεντρική σημασία για τους καλλιτέχνες του νταντά, οι οποίοι άφησαν σημαντική κληρονομιά με τη ριζοσπαστική, συχνά χιουμοριστική χρήση των λέξεων. Οι ντανταϊστές αποτέλεσαν μια πρώιμη επιρροή στον Ρούσα και η χρήση των λέξεων με διφορούμενο και παιχνιδιάρικο τρόπο θα μπορούσε να θεωρηθεί ως έκφραση αυτής της επιρροής.

Ο Ρούσα παίζει με τη γλώσσα στα κειμενικά του έργα, χρησιμοποιώντας μηχανισμούς όπως η ονοματοποιία, τα λογοπαίγνια, μια σειρά λέξεων όπου το πρώτο ή το δεύτερο γράμμα επαναλαμβάνεται και οι αντιθέσεις νοημάτων. Πολλά από τα πρώιμα έργα του, όπως το «Honk» του 1962, απεικονίζουν μεμονωμένες λέξεις σε έντονη τυπογραφική μορφή ή γραμματοσειρά. Μια πιο μελαγχολική ατμόσφαιρα αναδύεται στη μεταγενέστερη σειρά «The End», η οποία απεικονίζει τις λέξεις επικαλυπτόμενες με εικόνες που θυμίζουν ξεθωριασμένους τίτλους ταινιών. Άλλα έργα όπως το «Pay Nothing Until April 2003» παραπέμπουν στη διαφήμιση, ενώ τοποθετούν το κείμενο σε ένα ορεινό τοπίο.

Εντ Ρούσα:  Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha, "Pay Nothing Until April", 2003. Credit: Ed Ruscha και Gagosian

Οι προτάσεις και οι φράσεις παραπέμπουν σε καθημερινή αμερικανική γλώσσα και αργκό και εφιστούν την προσοχή σε μια συγκεκριμένη εμπειρία ή υπενθυμίζουν τις υπερβολές της κουλτούρας του Χόλιγουντ. Στο έργο «Pretty Eyes, Electric Bills 1976», οι φράσεις «Pretty Eyes» και «Electric Bills» έρχονται σε αντίθεση – η πρώτη προκαλεί ρομαντικές και υποβλητικές εικόνες, ενώ η δεύτερη παραπέμπει σε μια καθημερινή εργασία.

Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) της Νέας Υόρκης έχει δημιουργήσει μια σημαντική συλλογή έργων του Ρούσα, συμπεριλαμβανομένου του εμβληματικού του πίνακα «Oof» (1962, επανεπεξεργασία 1963). Τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, όταν θα παρουσιάσει την έκθεση «Ed Ruscha / Now Then», θα είναι όχι μόνο η πρώτη έκθεση του μουσείου αφιερωμένη στον Αμερικανό καλλιτέχνη, αλλά και η πιο ολοκληρωμένη αναδρομική του έκθεση μέχρι σήμερα.

Η έκθεση θα δώσει έμφαση στη διεπιστημονική προσέγγιση του Ρούσα, παρουσιάζοντας περισσότερα από 250 έργα που δημιουργήθηκαν από το 1958 και μετά, μεταξύ των οποίων πίνακες ζωγραφικής, σχέδια, χαρακτικά, ταινίες, φωτογραφίες, βιβλία και εγκαταστάσεις. Η τελευταία περιλαμβάνει τη μοναδική εγκατάσταση σε ένα μόνο δωμάτιο, το «Chocolate Room» (1970), ένα πολυαισθητηριακό εσωτερικό που είναι πλήρως επενδυμένο με χαρτί που έχει εκτυπωθεί με μεταξοτυπία από πάστα σοκολάτας. Το «δωμάτιο» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1970, όπου το επισκέφθηκαν πλήθη ανθρώπων και μυρμηγκιών, και θα κάνει το ντεμπούτο του στη Νέα Υόρκη στο MoMA, όπου εκτυπωτές θα δημιουργήσουν νέα φύλλα σοκολάτας επί τόπου.

Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha, "Chocolate Room", 1970. The Museum of Contemporary Art, Los Angeles. © Ed Ruscha. Φωτο: Trayson Conner.

Επίσης, θα παρουσιαστούν πρόσφατα έργα, από τη σειρά ζωγραφικής κειμένου πάνω σε δέρματα τυμπάνων, που δημιουργήθηκε μεταξύ 2017 και 2019, μέχρι έργα που βρίσκονται υπό κατασκευή. Οι επιμελητές της έκθεσης ευελπιστούν να παρακολουθήσουν την εξέλιξη ενός καλλιτέχνη που εξερεύνησε όλη τη δύναμη της γλώσσας ως αισθητικό και χρηστικό εργαλείο, αποφεύγοντας παράλληλα την παρόρμηση να οριοθετήσει με σαφήνεια την καριέρα του.

Το MoMA συλλέγει το έργο του Ρούσα από το 1968, ξεκινώντας με το «Oof», μια απλή σύνθεση που ενσωματώνει την αιχμηρή χρήση των λέξεών του, διανθισμένη με χιούμορ. Άρχισε να επιδιώκει την ιδέα μιας αναδρομικής έκθεσης το 2018, με κάποια καθυστέρηση στον προγραμματισμό που προκλήθηκε από την επέκταση του μουσείου ύψους 450 εκατομμυρίων δολαρίων και την πανδημία. Η έκθεση θα εγκαινιαστεί στις 10 Σεπτεμβρίου 2023 και θα διαρκέσει έως τις 6 Ιανουαρίου 2024, ενώ στη συνέχεια θα ταξιδέψει στο Μουσείο Τέχνης της Κομητείας του Λος Άντζελες (Lacma), το οποίο έχει συνδιοργανώσει την έκθεση, τον Απρίλιο του 2024.

Εντ Ρούσα:  Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) της Νέας Υόρκης έχει δημιουργήσει μια σημαντική συλλογή έργων του Ρούσα, συμπεριλαμβανομένου του εμβληματικού του πίνακα "OOF". Ed Ruscha, OOF, 1962, επανεπεξεργασία 1963. Λάδι σε καμβά, 71 1/2 × 67” (181.5 × 170.2 cm). Δωρεά: Agnes Gund, Louis και Bessie Adler Foundation, Inc., Robert και Meryl Meltzer, Jerry I. Speyer, Anna Marie και Robert F. Shapiro, Emily και Jerry Spiegel και ανώνυμος δωρητής. © Edward Ruscha, courtesy The Museum of Modern Art, Department of Imaging Services, φωτο: Denis Doorly

Ο Έντουαρντ Τζόζεφ Ρούσα γεννήθηκε στις 16 Δεκεμβρίου 1937 στη Νεμπράσκα και μεγάλωσε στην Οκλαχόμα Σίτι. Η ερωτική του σχέση με την Καλιφόρνια ξεκίνησε σε νεαρή ηλικία και παρέμεινε καθοριστικό θέμα της τέχνης του.

Οι διακοπές της παιδικής του ηλικίας στην Πολιτεία, μαζί με την ισχυρή εντύπωση που του δημιουργηθηκε από τη φωτογραφία του Γουόκερ Ίβανς και την κινηματογραφική μεταφορά του έργου του Τζον Στάινμπεκ «Τα σταφύλια της οργής» από τον Τζον Φορντ ενστάλαξαν στον Ρούσα την αίσθηση της Καλιφόρνιας ως το «νέο σύνορο». «Τα ηλιοβασιλέματα, οι γοητευτικές πτυχές των πραγμάτων, η λιακάδα, τα γρήγορα αυτοκίνητα. Η κουλτούρα ήταν διαφορετική από εκεί που ήρθα, από την Οκλαχόμα... και έτσι με επηρέασε έντονα και έτσι ξεκίνησαν όλα», λέει ο Ρούσα.

Το 1956, εγκατέλειψε την Οκλαχόμα και πήγε οδικώς στο Λος Άντζελες. Εγγράφηκε στο Ινστιτούτο Τέχνης Chouinard (σήμερα Ινστιτούτο Τεχνών της Καλιφόρνιας), παρακολουθώντας μαθήματα γραφιστικής, σχεδιασμού και διαφήμισης. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου εργάστηκε επίσης ως ανεξάρτητος ζωγράφος πινακίδων και στοιχειοθέτης. Άρχισε να ζωγραφίζει όσο ήταν στο Chouinard, και ενώ δεν τον συγκινούσε ο αυθορμητισμός του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, εμπνεύστηκε από τον ελάχιστα γνωστό τότε Τζάσπερ Τζονς, του οποίου τον πίνακα κολάζ «Target with Four Faces» του 1955 περιέγραψε αργότερα ως την «ατομική βόμβα της εκπαίδευσής μου».

Εντ Ρούσα:  Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha, “I Don’t Hardly Disbelieve It”, 2018. Credit: Ed Ruscha και Gagosian
Εντ Ρούσα:  Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha, “Not Never,” 2018. Credit: Ed Ruscha και Gagosian

Η αγάπη για την τυπογραφία και τα καθημερινά θέματα παρέμειναν σημαντική πηγή έμπνευσης για τον Ρούσα, και η επιρροή της εμπορικής καλλιτεχνικής του κατάρτισης μπορεί να εντοπιστεί στα χαρακτικά και τους πίνακές του καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας του. Μετά την αποφοίτησή του από το Chouinard, έπιασε δουλειά ως εμπορικός καλλιτέχνης σε διαφημιστική εταιρεία, αλλά παραιτήθηκε μετά από λίγους μήνες. Το 1961 ταξίδεψε στην Ευρώπη με τη μητέρα και τον αδελφό του.

Στη Γαλλία, δημιούργησε πίνακες με επιγραφές δρόμων και καταστημάτων που του τράβηξαν την προσοχή, όπως το «Boulangerie» (1961). Αν και δεν καταλάβαινε τη γλώσσα, το σχήμα των λέξεων και η υπόνοια ενός εξωτικού, ξένου τρόπου ζωής γοήτευαν τον νεαρό καλλιτέχνη. Το ταξίδι αυτό έμελλε να αποδειχθεί μια αποκάλυψη που τελικά του άνοιξε τα μάτια για τις δικές του δυνατότητες ως καλλιτέχνη και για τη μοναδική του άποψη για την Αμερική και την αμερικανική ζωή ως ένα συναρπαστικό τοπίο σημάτων. Μετά την επιστροφή του στην Αμερική, οι πίνακές του συνέχισαν να αναπαράγουν μεμονωμένες λέξεις, όπως τα έργα «Boss» (1961), «Smash» (1963) (το οποίο πωλήθηκε για 30.405.000 δολάρια στον οίκο Christie's στη Νέα Υόρκη τον Νοέμβριο του 2014), «Honk» (1962), «Oof» (1963) και «Automatic» (1966).

«Μου αρέσει η ιδέα ότι μια λέξη γίνεται εικόνα, σχεδόν αφήνει το σώμα της, μετά επιστρέφει και γίνεται ξανά λέξη», είχε πει κάποτε ο Ρούσα. Σε ένα προφίλ του το 2013 στο «The New Yorker», οι πρώιμοι πίνακές του περιγράφονται ως «όχι εικόνες λέξεων αλλά λέξεις που αντιμετωπίζονται ως οπτικές κατασκευές».

Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha. "Actual Size". 1962. Λάδι σε καμβά, 67 1/16 × 72 1/16” (170.3 × 183.0 cm) Los Angeles County Museum of Art, anonymous gift through the Contemporary Art Council. © Edward Ruscha, Φωτο: © Museum Associates/LACMA

Το 1962 στην πρωτοποριακή έκθεση «New Painting of Common Objects», το έργο του παρουσιάστηκε μαζί με αυτό των Άντι Γουόρχολ, Ρόι Λιχτενστάιν, Τζιμ Ντάιν και άλλων καλλιτεχνών στο Pasadena Art Museum (σήμερα Pasadena Museum of California Art). Αυτή η πρωτοποριακή μουσειακή έρευνα για την αμερικανική ποπ αρτ το 1962 ήταν καθοριστική για τον Ρούσα, ωστόσο ο ίδιος αντιστάθηκε στο να χαρακτηριστεί καλλιτέχνης της ποπ ή του εννοιολογικού, αλλά το έργο του αντλούσε στοιχεία και από τις δύο πρακτικές.

Ενώ ζούσε στην Καλιφόρνια, ο Ρούσα ταξίδευε στη Route 66 πολλές φορές τον χρόνο για να επισκεφθεί την οικογένειά του στην Οκλαχόμα. Η φαντασία του φούντωνε από τη φαινομενικά ατελείωτη έκταση της ασφάλτου που ήταν διάστικτη με βενζινάδικα. Αυτά τα ταξίδια είχαν ως αποτέλεσμα το πρώτο του φωτογραφικό βιβλίο, «Twenty Six Gasoline Stations» (1963), το οποίο σήμερα θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα βιβλία καλλιτεχνών στην ιστορία. Στις δεκαετίες του 1960 και του 1970, ο Ρούσα δημιούργησε συνολικά 16 βιβλία φωτογραφίας που καταγράφουν το δομημένο περιβάλλον του Λος Άντζελες.

Παρά την εξέχουσα θέση της φωτογραφίας στην αρχή της καριέρας του, σταμάτησε να χρησιμοποιεί το μέσο μετά την έκδοση του τελευταίου του φωτογραφικού βιβλίου, «Hard Light», το 1978. Ποτέ δεν θεώρησε τη φωτογραφία ως τελικό προϊόν, αλλά, αντίθετα, τη χρησιμοποιούσε ως «εργαλείο διαδικασίας» για τη δημιουργία των καλλιτεχνικών βιβλίων του ή ως πηγαίο υλικό για τους πίνακές του. Επίσης δεν συνδύασε ποτέ τη φωτογραφία του με τη ζωγραφική του, παρά το γεγονός ότι τα μεικτά μέσα ήταν δημοφιλή σε συγχρόνους του, όπως ο Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ και ο Ρίτσαρντ Χάμιλτον.

Εντ Ρούσα:  Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha, "The Old Tech-Chem Building", 2003. © Edward Ruscha

Από τα τέλη της δεκαετίας του 1960 έως τα μέσα της δεκαετίας του 1970, ζωγράφισε με εναλλακτικά μέσα, όπως μπαρούτι, τρόφιμα, καρυκεύματα και αίμα. Χρησιμοποίησε αυτά τα υλικά για να αντικατοπτρίσει τη σύγχρονη αμερικανική ζωή: ό,τι έτρωγαν και χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι καθημερινά. Ένα παράδειγμα από αυτή την περίοδο είναι το «Corrosive Liquids» από το 1973, όπου χρησιμοποίησε μπαρούτι σε χαρτί.

Η θεματολογία του εξελίχθηκε παράλληλα με τις αλλαγές στην κουλτούρα, την αργκό και την αρχιτεκτονική του Λος Άντζελες. Στην αρχή της καριέρας του σχεδίαζε και ζωγράφιζε συχνά την πινακίδα του Χόλιγουντ, το σύμβολο της γοητείας του Χόλιγουντ και της φαντασίας της κινηματογραφικής βιομηχανίας του Λος Άντζελες.

Τα μεταγενέστερα έργα του προκαλούν μια αίσθηση νοσταλγίας και απώλειας εν μέσω της επιταχυνόμενης αστικής ανάπτυξης. Το έργο «Liquids, Gases and Solids» (1989) από τη σειρά «City Lights» πλαισιώνει το νυχτερινό τοπίο του Λος Άντζελες ως μια αστρική έκταση όπου τα αστέρια είναι στην πραγματικότητα μια αεροφωτογραφία των φώτων των αυτοκινήτων, των κτιρίων και των φανών του δρόμου. 

Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha. "Jumbo". 1986. Συνθετικό πολυμερές χρώμα σε καμβά, 6’ 10 1/8” × 8’ 2 1/8” (208.6 × 249 cm). The Museum of Modern Art, New York. Ανώνυμη δωρεά για τη μνήμη του Nicholas Wilder. © Edward Ruscha, courtesy The Museum of Modern Art, Department of Imaging Services
Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha. "Hey with Curled Edge". 1964. Μελάνι σε χαρτί, 11 5/8 × 12 1/2” (29.5 × 31.8 cm). The Museum of Modern Art, New York. Δώρο του καλλιτέχνη. © Edward Ruscha, courtesy The Museum of Modern Art, Department of Imaging Services

Παρά τη γοητεία του για τα μεταβαλλόμενα περιβάλλοντα, η καλλιτεχνική δημιουργία του παρέμεινε αξιοσημείωτα συνεπής. Στη δεκαετία που χρησιμοποίησε ασυνήθιστα μέσα εξακολουθούσε να προτιμά την παραδοσιακή ζωγραφική και τη χαρακτική από το να πειραματιστεί με νέες τεχνικές όπως η ψηφιακή τέχνη. Με την πάροδο του χρόνου, τα βενζινάδικα αντικαταστάθηκαν σταδιακά από ηλιοβασιλέματα και βουνά, αν και οι λέξεις ήταν ένα επαναλαμβανόμενο θέμα.

Ο Ρούσα σε μια συνέντευξη στους ΝΥΤ λέει για το Λος Άντζελες: «Άρχισα να βλέπω την πόλη να παρακμάζει με αρνητικούς τρόπους. Οτιδήποτε άξιζε να δούμε φαινόταν να σβήνεται και στη θέση του ερχόταν κάτι που ήταν αποκρουστικό. Αυτό εξακολουθεί να ισχύει και σήμερα. Βλέπω την πόλη ως εξαιρετικά πιεσμένη, μόνο και μόνο από την καθαρή λειτουργία των πάρα πολλών ανθρώπων που ζουν εδώ. Και το παρατηρώ κάθε φορά που βγαίνω στον δρόμο, ότι κάτι είναι λίγο διαφορετικό». Είναι αλήθεια ότι ελάχιστα πράγματα έχουν μείνει αναλλοίωτα στο Λος Άντζελες όπου ο καλλιτέχνης ξεκίνησε την καριέρα του, εκτός ίσως από την πινακίδα του Χόλιγουντ. Και από τον ίδιο τον Εντ Ρούσα.

Εντ Ρούσα:  Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha, Untitled, 1960. © Edward Ruscha
ΤΕΤΑΡΤΗ Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha, Untitled, (Many Signs), 2004.
Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha. "Self". 1967. Παστέλ σε χαρτί, 14 1/2 × 22 1/2″ (36.8 × 57.2 cm). The Museum of Modern Art, New York. Δώρο των Sarah-Ann και Werner H. Kramarsky. © Edward Ruscha, courtesy The Museum of Modern Art, Department of Imaging Services, φωτο: Peter Butler
Εντ Ρούσα:  Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha, "Trademark [#2]", 1962. © Edward Ruscha
Εντ Ρούσα:  Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha, "Barrington Avenue", 1965. © Edward Ruscha
Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha. "News from News, Mews, Pews, Brews, Stews & Dues". 1970. 'Ενα από πορτφόλιο των έξι, 23 1/16 × 31 7/8″ (58.6 × 81 cm). Εκδότης: Editions Alecto, London. Εκτύπωση: Alecto Studios, London. The Museum of Modern Art, New York. Η έκδοση χρηματοδοτήθηκε από τους Kathy and Richard S. Fuld, Jr. © Edward Ruscha, courtesy The Museum of Modern Art, Department of Imaging Services, photo Peter Butler
Εντ Ρούσα:  Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha, “Pontiac Catalinas?”, 1976. © Edward Ruscha
Εντ Ρούσα:  Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha, "Corn-Popped Ruscha", 1962. © Edward Ruscha
Εντ Ρούσα:  Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha, “Hurting the Word Radio #2”, 1964. Φωτο: via Christie's
ΤΕΤΑΡΤΗ Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha, "The End 28#", 2003. © Edward Ruscha
ΤΕΤΑΡΤΗ Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha, "Devil or Angel", 1973. © Edward Ruscha
Εντ Ρούσα:  Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha, "Standard Station, Amarillo, Texas", 1963.
Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ed Ruscha. "Standard Station, Ten-Cent Western Being Torn in Half". 1964. Λάδι σε καμβά, 65 × 121 1/2” (165.1 × 308.6 cm). Ιδιωτική συλλογή, Fort Worth. © Edward Ruscha, φωτο: © Evie Marie Bishop, courtesy of the Modern Art Museum of Fort Worth.

Ed Ruscha Interview: Words Have No Size

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η μακρά και περίπλοκη ιστορία του βανδαλισμού έργων τέχνης

Εικαστικά / Η μακρά και περίπλοκη ιστορία του βανδαλισμού έργων τέχνης

Από τα μαχαίρια και σφυριά μέχρι τα σύγχρονα μπουγελώματα με ντοματόσουπα και καφέ, ο βανδαλισμός της τέχνης είναι ένα φαινόμενο με ποικίλα κίνητρα και αμέτρητες περιπετειώδεις υποθέσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στο Δρομοκαΐτειο μια έκθεση εξερευνά την έννοια του εγκλεισμού

Εικαστικά / Στο Δρομοκαΐτειο μια έκθεση εξερευνά την έννοια του εγκλεισμού

Μέσα από έργα 48 καλλιτεχνών και 5 ημερίδες επιστημονικού ενδιαφέροντος, η έκθεσή «Εγκλεισμοί» μελετά τους συμβολικούς και πραγματικούς περιορισμούς του ανθρώπου - από τα άσυλα, τις φυλακές και τα στρατόπεδα προσφύγων μέχρι τον εγκλεισμό που βιώσαμε όλοι μας στη διάρκεια της καραντίνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά

Εικαστικά / Το «Κόκκινο Στούντιο» του Ματίς: Η ιστορία και τα μυστικά ενός μοναδικού έργου τέχνης

Το αριστουργηματικό έργο του Ανρί Ματίς «L'Atelier Rouge» οι έξι πίνακες ζωγραφικής, τα κεραμικά και τα τρία γλυπτά που έχουν διασωθεί και απεικονίζονται σε αυτό αποτέλεσαν το υλικό μιας έκθεσης στο MoMA που τώρα μεταφέρθηκε στην Κοπεγχάγη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ