Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά έναν σημαντικό ζωγράφο του 19ου αιώνα

Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά έναν σημαντικό ζωγράφο του 19ου αιώνα Facebook Twitter
0

Το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης παρουσιάζει σε μια νέα έκθεση με τίτλο Winslow Homer: Winslow Homer: Crosscurrents, που θα διαρκέσει μέχρι τα τέλη Ιουλίου, έναν από τους σημαντικότερους τοπιογράφους της Αμερικής του 19ου αιώνα, τον Γουίνσλοου Χόμερ, που δεν αρκέστηκε να ζωγραφίσει τα τοπία της Νέας Αγγλίας αλλά ταξίδεψε στον αμερικανικό Νότο και τον απεικόνισε με ευαισθησία και ανησυχία για το τι θα μπορούσε να επιφυλάσσει το μέλλον για την ίδια την Αμερική.

Το ΜΕΤ παρουσιάζει τα έργα της ώριμης περιόδου του, που είναι λιγότερο γνωστά από όσο οι θαλάσσιες σκηνές του Βόρειου Ατλαντικού, όπως το έργο του «The Gulf Stream» του 1899, ένας πίνακας τον οποίο ο καλλιτέχνης επεξεργάστηκε κάποια στιγμή πριν εισέλθει στη συλλογή του ΜΕΤ το 1906, λίγα χρόνια πριν από τον θάνατό του το 1910, σε ηλικία 74 ετών.

Η ελαιογραφία που απεικονίζει έναν μαύρο άνδρα να παρασύρεται πάνω σε ένα αλιευτικό σκάφος περιτριγυρισμένο από καρχαρίες, χλευάστηκε ως «πολύ ανεκδοτολογική» στην εποχή της, αλλά σήμερα εμπνέει μια ολόκληρη έκθεση, η οποία έχει ως θέμα της «την αναμέτρηση με τη δουλεία και τη θέση της Αμερικής στον κόσμο».

Η έκθεση περιλαμβάνει μια σειρά από έργα που απεικονίζουν τους απελευθερωμένους σκλάβους του Νότου στα χρόνια γύρω από την Ανασυγκρότηση, υδατογραφίες της Καραϊβικής με αφορμή το δεύτερο ταξίδι του καλλιτέχνη, αμέσως μετά τον Ισπανοαμερικανικό Πόλεμο του 1898, ενώ αποκαλύπτεται ένας καλλιτέχνης που έχει τις ρίζες του στις ένοπλες συγκρούσεις, ξεκινώντας με πίνακες του αμερικανικού εμφυλίου πολέμου, όταν ο Χόμερ μετατράπηκε από εικονογράφος σε αυτοδίδακτο ζωγράφο.

Μέχρι σήμερα δεν είχε οργανωθεί μια μεγάλη έκθεση και όπως είπε ο διευθυντής του ΜΕΤ Max Hollein, οι Ευρωπαίοι δεν τον έχουν «στα ραντάρ τους», όπως αντίστοιχα έχουν τον Γερμανό ζωγράφο Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ. Μετά τη Νέα Υόρκη η έκθεση θα ταξιδέψει στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, όπου μια μικρότερη εκδοχή της θα εγκαινιαστεί τον Σεπτέμβριο.

Η ελαιογραφία που απεικονίζει έναν μαύρο άνδρα να παρασύρεται πάνω σε ένα αλιευτικό σκάφος περιτριγυρισμένο από καρχαρίες, χλευάστηκε ως "πολύ ανεκδοτολογική" στην εποχή της, αλλά σήμερα εμπνέει μια ολόκληρη έκθεση, η οποία έχει ως θέμα της «την αναμέτρηση με τη δουλεία και τη θέση της Αμερικής στον κόσμο».

Τοπιογράφος και χαράκτης, ο Χόμερ θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους της Αμερικής του 19ου αιώνα και μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης.

Ο Χόμερ γεννήθηκε στη Βοστώνη και η μητέρα του ήταν μια χαρισματική ερασιτέχνης ζωγράφος που δούλευε με ακουαρέλες και η πρώτη δασκάλα του στο αγροτικό τότε Κέιμπριτζ της Μασαχουσέτης, όπου μεγάλωσε. Ήταν μέτριος μαθητής αλλά πολύ ταλαντούχος σχεδιαστής με καλλιτεχνικές ανησυχίες. Ο πατέρας του ήταν τυχοδιώκτης που τελικά ταξίδεψε στην Ευρώπη για να δημιουργήσει περιουσία και εξαφανίστηκε από την οικογένεια. 

Ο Χόμερ μαθήτευσε σε ηλικία 19 ετών σε εμπορικό λιθογραφείο της Βοστώνης. Έμεινε εκεί δυο χρόνια, απέρριψε την πρόταση να ενταχθεί στο προσωπικό του «Harper's Weekly» και άρχισε να εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας εικονογράφος. Η καριέρα του διήρκεσε σχεδόν είκοσι χρόνια. Απεικόνιζε κυρίως τη ζωή της Βοστώνης και την αγροτική ζωή της Νέας Αγγλίας σε περιοδικά όπως το «Ballou's Pictorial» και το «Harper's Weekly», σε μια εποχή που η αγορά εικονογραφήσεων αυξανόταν ραγδαία και είχε γίνει μόδα.

Τα πρώιμα έργα του, κυρίως εμπορικές ξυλογραφίες αστικών και αγροτικών κοινωνικών σκηνών, χαρακτηρίζονται από καθαρά περιγράμματα, απλουστευμένες μορφές, δραματική αντίθεση φωτός και σκότους, ιδιότητες που παρέμειναν σημαντικές καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας του. Γνώρισε γρήγορα επιτυχία και μετακόμισε στη Νέα Υόρκη το 1859.

Εκεί, μετά από μια σύντομη εκπαίδευση, άρχισε να δημιουργεί ελαιογραφίες, ενώ η μητέρα του προσπαθούσε να συγκεντρώσει κεφάλαια για να συνεχίσει τις σπουδές του στην Ευρώπη.

Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
O Γουίνσλοου Χόμερ, 1909. Φωτο: Wikipedia

Η μοίρα του επιφύλαξε μια άλλη περιπέτεια και βρέθηκε να είναι απεσταλμένος του «Harper's» στην πρώτη γραμμή του Αμερικανικού Εμφυλίου Πολέμου (1861-1865), όπου σχεδίασε σκηνές μάχης και τη ζωή στο στρατόπεδο με τις ήσυχες αλλά και τις χαοτικές στιγμές της. 

Αυτή ακριβώς την περίοδο βλέπουμε τη μεταμόρφωση ενός καλλιτέχνη από εικονογράφο σε ζωγράφο.

Ξεκίνησε να δουλεύει στο στούντιό του μια σειρά από πίνακες με θέμα τον πόλεμο, βασισμένους στα σκίτσα του, και εξέθετε πίνακες με αυτά τα θέματα κάθε χρόνο στη National Academy of Design από το 1863 έως το 1866. Έτυχε μεγάλης αποδοχής από το κοινό και τους κριτικούς, ωστόσο συνέχισε να συνεργάζεται ως εικονογράφος με περιοδικά της εποχής του.

Μετά τον πόλεμο στράφηκε στην απεικόνιση ειρηνικών οικιακών σκηνών, θέματα με παιδιά και γυναίκες, αντανακλώντας τη νοσταλγία για απλούστερες εποχές, τόσο τη δική του όσο και του έθνους συνολικά, μεταδίδοντας κάποιες φορές τη σιωπηλή ένταση μεταξύ δύο κοινοτήτων που προσπαθούσαν να κατανοήσουν το μέλλον τους στα δύσκολα χρόνια της Ανασυγκρότησης, όπως στο έργο του «A Visit from the Old Mistress» (1876).

Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, A Visit from the Old Mistress, 1876. Smithsonian American Art Museum

Η ωριμότητα των συναισθημάτων, το βάθος της αντίληψης και η μαεστρία στην τεχνική του αναγνωρίστηκαν αμέσως στα ρεαλιστικά του έργα. Ταξίδεψε στο Παρίσι, με τον πίνακά του «Κρατούμενοι από το μέτωπο» να εκτίθεται στην Exposition Universelle, ενώ συνέχισε να εργάζεται για το «Harper's», απεικονίζοντας σκηνές της παρισινής ζωής. Συνδέεται περισσότερο με την καθιερωμένη γαλλική σχολή Μπαρμπιζόν και τον Μιλέ, όπως και με τους υπόλοιπους τοπιογράφους, παρά με τους νεότερους καλλιτέχνες όπως ο Μανέ και ο Κουρμπέ.

Απεικόνισε την αγροτική ζωή, ήταν ήδη ζωγράφος plein-air στην Αμερική και είχε ήδη αναπτύξει ένα προσωπικό στυλ που ήταν πολύ πιο κοντά στον Μανέ τελικά παρά στον Μονέ. Για την τεχνική του γνωρίζουμε ελάχιστα, αφού ήταν πολύ κλειστός και δεν ήθελε καν να αποκαλύψει τις μεθόδους του, αρνούμενος μάλιστα στον πρώτο βιογράφο του κάθε προσωπική πληροφορία ή σχόλιο. 

Μπορεί να διακρίνει κανείς εύκολα την αγάπη του για τα αμερικανικά θέματα, τις ειδυλλιακές σκηνές της αγροτικής ζωής, τα παιδιά που παίζουν και τους νεαρούς ενήλικες που φλερτάρουν. Αν και ο Χένρι Τζέιμς δεν τον επαίνεσε για το έργο του «Breezing Up» (1876), βρίσκοντάς το ρηχό και πολύ εικονογραφικό, αυτός ο εμβληματικός του πίνακας ακόμα και σήμερα προκαλεί το ενδιαφέρον του θεατή, που βλέπει έναν πατέρα και τρία αγόρια που βγαίνουν για ιστιοπλοΐα.

Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer - Breezing Up (A Fair Wind), 1876. National Gallery of Art.

Όταν άρχισε να κάνει ακουαρέλες, οι κριτικοί προβληματίστηκαν γράφοντας: «Ένα παιδί με ένα μελανοδοχείο δεν θα μπορούσε να κάνει κάτι χειρότερο». Όμως οι ακουαρέλες του αποδείχθηκαν δημοφιλείς και ανθεκτικές και πουλήθηκαν ευκολότερα, βελτιώνοντας σημαντικά τη μέχρι τότε επισφαλή οικονομική του κατάσταση.

Μοναχικός και με ερωτικές απογοητεύσεις, ο Χόμερ ζούσε μακριά από την κοινωνική ζωή, για ένα διάστημα έζησε μάλιστα στον απομονωμένο φάρο του Eastern Point Lighthouse, ενώ παρατηρούσε τη θάλασσα, τους ψαράδες και τον καιρό.

Έζησε σε ένα αγγλικό ψαροχώρι για δυο χρόνια και με τον καιρό σταμάτησε να ζωγραφίζει γυναίκες της αστικής τάξης και απεικόνιζε ανθρώπους του καθημερινού μόχθου, εργαζόμενους άνδρες και γυναίκες και τον καθημερινό ηρωισμό τους, βρίσκοντας ένα νέο στυλ και μεταφέροντας το ταλέντο του σε νέα πεδία.

Επιστρέφοντας στις ΗΠΑ τον Νοέμβριο του 1882, παρουσίασε τις αγγλικές ακουαρέλες του στη Νέα Υόρκη και οι κριτικοί έγραψαν ότι «αγγίζουν ένα πολύ υψηλότερο επίπεδο... Είναι έργα Υψηλής Τέχνης». Οι γυναίκες στα έργα του δεν μοιάζουν με κούκλες, αλλά είναι «στιβαρές, ατρόμητες, γυμνασμένες σύζυγοι και μητέρες ανδρών» που είναι απολύτως ικανές να υπομείνουν τις δυνάμεις και τις ιδιοτροπίες της φύσης στο πλευρό των ανδρών τους.

Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, Promenade on the Beach, 1880. Credit: Michele and Donald D’Amour Museum of Fine Arts, Springfield, Mass.

Μετακομίζοντας στο Σκάρμπορο, έζησε στο κτήμα της οικογένειάς του και εκεί ζωγράφισε τις μνημειώδεις θαλάσσιες σκηνές του που δείχνουν την πάλη του ανθρώπου με τη φύση. Όπως έγραψε η «New York Evening Post», στα πενήντα του είχε γίνει ένας «Γιάνκης Ροβινσώνας Κρούσος, απομονωμένος στο νησί της τέχνης του».

Αν και ποτέ δεν έγινε τόσο δημοφιλής όπως ο Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ, τα έργα του είχαν αξία. Όταν μετακινήθηκε σε πιο θερμές τοποθεσίες, στη Φλόριντα, την Κούβα και τις Μπαχάμες, και έκανε μια σειρά από ακουαρέλες στο πλαίσιο μιας παραγγελίας για το περιοδικό «Century», αντικατέστησε την ταραχώδη, πράσινη, γεμάτη καταιγίδες θάλασσα του Prout's Neck με τον αστραφτερό γαλάζιο ουρανό της Καραϊβικής, ανανεώνοντας την παλέτα του και την τεχνική του.

Η μετακίνηση αυτή τον αναζωογόνησε όπως τον Γκογκέν τα ταξίδια του στην Ταϊτή. Για άλλη μια φορά, η φρεσκάδα και η πρωτοτυπία του επαινέθηκαν από τους κριτικούς, αλλά αποδείχθηκαν πολύ προχωρημένες για τους παραδοσιακούς αγοραστές τέχνης. Ο Χόμερ ζούσε λιτά, με την υποστήριξη του εύπορου αδερφού του και συνέχισε να εργάζεται στο μοναδικό του όραμα και τον τρόπο ζωγραφικής του για να δημιουργήσει ένα έργο που δεν έχει αντίστοιχο.

Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, The Gulf Stream (1899). Φωτο: courtesy of The Metropolitan Museum of Art

Το 1893 ζωγράφισε ένα από τα πιο διάσημα «δαρβινικά» έργα του, το «Κυνήγι της αλεπούς», το οποίο απεικονίζει ένα σμήνος πεινασμένων κορακιών να κατεβαίνουν προς μια αλεπού που επιβραδύνεται από το βαθύ χιόνι. Ο πίνακας αυτός αγοράστηκε αμέσως από την Ακαδημία Καλών Τεχνών της Πενσυλβάνια, ο πρώτος πίνακάς του σε μεγάλη αμερικανική μουσειακή συλλογή.

Καθώς τα οικονομικά του ήταν σε καλύτερη κατάσταση, ο Χόμερ συνέχισε να παράγει εξαιρετικές ακουαρέλες, κυρίως σε ταξίδια στον Καναδά και την Καραϊβική. Οι όψιμες θαλασσογραφίες του εκτιμώνται ιδιαίτερα για τη δραματική και δυναμική έκφραση των δυνάμεων της φύσης, καθώς και για την ομορφιά και την έντασή τους.

Την τελευταία δεκαετία του, κατά καιρούς ακολούθησε τη συμβουλή που είχε δώσει σε έναν μαθητή το 1907: «Αφήστε τους βράχους για τα γηρατειά σας – είναι εύκολοι». Πέθανε το 1910 σε ηλικία 74 ετών στο στούντιό του στο Prout's Neck. Ζωγράφιζε μέχρι το τέλος και ο πίνακάς του «Shooting the Rapids, Saguenay River», το τελευταίο του έργο έμεινε ημιτελές.

Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, Dressing for the Carnival, 1877). The Metropolitan Museum of Art
Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, Sharpshooter, 1863. Credit: Portland Museum of Art, Maine
Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, The Cotton Pickers, 1876. © 2021 Museum Associates / LACMA. Licensed by Art Resource, NY
Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, Near Andersonville, 1866. Courtesy the Newark Museum of Art, N.J. Φωτο: Richard Goodbody
Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, Near Andersonville, 1866. Courtesy the Newark Museum of Art, N.J.. Φωτο: Richard Goodbody
Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, Northeaster, 1901. Credit: The Metropolitan Museum of Art
Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, Nassau, 1899. The Metropolitan Museum of Art, Amelia B. Lazarus Fund, 1910. Photo courtesy of The Metropolitan Museum of Art
Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, The Turtle Pound 1898. Courtesy, Brooklyn Museum, Sustaining Membership Fund, Alfred T. White Memorial Fund and A. Augustus Healy Fund
Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, Cape Trinity, Saguenay River, Moonlight,” 1904. Credit: Myron Kunin Collection of American Art, Minneapolis
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Οντιλόν Ρεντόν, ο μυστηριακός κόσμος του και μια φιλία που σφράγισε την τέχνη

Εικαστικά / Ο Οντιλόν Ρεντόν, ο μυστηριακός κόσμος του και μια φιλία που σφράγισε την τέχνη

Η ιστορία της τέχνης, η λογοτεχνία και η μουσική, η μυθολογία, η φιλοσοφία, η θρησκεία και οι φυσικές επιστήμες είναι οι πηγές έμπνευσης του Ρεντόν, από τα πρώιμα σχέδιά του με κάρβουνο μέχρι την εκθαμβωτική πολυχρωμία των όψιμων παστέλ έργων του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζακ Λουί Νταβίντ: Ένας ολοκληρωμένος σχεδιαστής, ένας συναρπαστικός ζωγράφος σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Ζακ Λουί Νταβίντ: Ένας συναρπαστικός ζωγράφος σε μια νέα έκθεση στο Met

Η τέχνη του Ζακ Λουί Νταβίντ ενσαρκώνει το στυλ που είναι γνωστό ως νεοκλασικισμός, το οποίο άκμασε στη Γαλλία κατά τα τέλη του δέκατου όγδοου και στις αρχές του δέκατου ένατου αιώνα. 80 σχέδια παρουσιάζουν τον ιδιοφυή ζωγράφο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Εικαστικά / «Brice Marden και Ελληνική Αρχαιότητα»: Η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης

Το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει έναν καλλιτέχνη που επηρεάστηκε από το φως και την ιστορία της Ελλάδας, σε μια συνδιαλλαγή με έργα των συλλογών του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο άνθρωπος, το κτήνος και οι περιπέτειες του Φράνσις Μπέικον στη Μόσχα της περεστρόϊκα

Εικαστικά / Φράνσις Μπέικον: Μια νέα έκθεση και οι περιπέτειες του ζωγράφου στη Μόσχα

Η έκθεση «Francis Bacon: Man and Beast» στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών και ένα νέο βιβλίο για τον Φράνσις Μπέικον φέρνουν ξανά στο προσκήνιο άγνωστες πτυχές, περιστατικά και αναγνώσεις του έργου του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ