NEO VIDCAST

Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά έναν σημαντικό ζωγράφο του 19ου αιώνα

Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά έναν σημαντικό ζωγράφο του 19ου αιώνα Facebook Twitter
0

Το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης παρουσιάζει σε μια νέα έκθεση με τίτλο Winslow Homer: Winslow Homer: Crosscurrents, που θα διαρκέσει μέχρι τα τέλη Ιουλίου, έναν από τους σημαντικότερους τοπιογράφους της Αμερικής του 19ου αιώνα, τον Γουίνσλοου Χόμερ, που δεν αρκέστηκε να ζωγραφίσει τα τοπία της Νέας Αγγλίας αλλά ταξίδεψε στον αμερικανικό Νότο και τον απεικόνισε με ευαισθησία και ανησυχία για το τι θα μπορούσε να επιφυλάσσει το μέλλον για την ίδια την Αμερική.

Το ΜΕΤ παρουσιάζει τα έργα της ώριμης περιόδου του, που είναι λιγότερο γνωστά από όσο οι θαλάσσιες σκηνές του Βόρειου Ατλαντικού, όπως το έργο του «The Gulf Stream» του 1899, ένας πίνακας τον οποίο ο καλλιτέχνης επεξεργάστηκε κάποια στιγμή πριν εισέλθει στη συλλογή του ΜΕΤ το 1906, λίγα χρόνια πριν από τον θάνατό του το 1910, σε ηλικία 74 ετών.

Η ελαιογραφία που απεικονίζει έναν μαύρο άνδρα να παρασύρεται πάνω σε ένα αλιευτικό σκάφος περιτριγυρισμένο από καρχαρίες, χλευάστηκε ως «πολύ ανεκδοτολογική» στην εποχή της, αλλά σήμερα εμπνέει μια ολόκληρη έκθεση, η οποία έχει ως θέμα της «την αναμέτρηση με τη δουλεία και τη θέση της Αμερικής στον κόσμο».

Η έκθεση περιλαμβάνει μια σειρά από έργα που απεικονίζουν τους απελευθερωμένους σκλάβους του Νότου στα χρόνια γύρω από την Ανασυγκρότηση, υδατογραφίες της Καραϊβικής με αφορμή το δεύτερο ταξίδι του καλλιτέχνη, αμέσως μετά τον Ισπανοαμερικανικό Πόλεμο του 1898, ενώ αποκαλύπτεται ένας καλλιτέχνης που έχει τις ρίζες του στις ένοπλες συγκρούσεις, ξεκινώντας με πίνακες του αμερικανικού εμφυλίου πολέμου, όταν ο Χόμερ μετατράπηκε από εικονογράφος σε αυτοδίδακτο ζωγράφο.

Μέχρι σήμερα δεν είχε οργανωθεί μια μεγάλη έκθεση και όπως είπε ο διευθυντής του ΜΕΤ Max Hollein, οι Ευρωπαίοι δεν τον έχουν «στα ραντάρ τους», όπως αντίστοιχα έχουν τον Γερμανό ζωγράφο Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ. Μετά τη Νέα Υόρκη η έκθεση θα ταξιδέψει στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, όπου μια μικρότερη εκδοχή της θα εγκαινιαστεί τον Σεπτέμβριο.

Η ελαιογραφία που απεικονίζει έναν μαύρο άνδρα να παρασύρεται πάνω σε ένα αλιευτικό σκάφος περιτριγυρισμένο από καρχαρίες, χλευάστηκε ως "πολύ ανεκδοτολογική" στην εποχή της, αλλά σήμερα εμπνέει μια ολόκληρη έκθεση, η οποία έχει ως θέμα της «την αναμέτρηση με τη δουλεία και τη θέση της Αμερικής στον κόσμο».

Τοπιογράφος και χαράκτης, ο Χόμερ θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους της Αμερικής του 19ου αιώνα και μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης.

Ο Χόμερ γεννήθηκε στη Βοστώνη και η μητέρα του ήταν μια χαρισματική ερασιτέχνης ζωγράφος που δούλευε με ακουαρέλες και η πρώτη δασκάλα του στο αγροτικό τότε Κέιμπριτζ της Μασαχουσέτης, όπου μεγάλωσε. Ήταν μέτριος μαθητής αλλά πολύ ταλαντούχος σχεδιαστής με καλλιτεχνικές ανησυχίες. Ο πατέρας του ήταν τυχοδιώκτης που τελικά ταξίδεψε στην Ευρώπη για να δημιουργήσει περιουσία και εξαφανίστηκε από την οικογένεια. 

Ο Χόμερ μαθήτευσε σε ηλικία 19 ετών σε εμπορικό λιθογραφείο της Βοστώνης. Έμεινε εκεί δυο χρόνια, απέρριψε την πρόταση να ενταχθεί στο προσωπικό του «Harper's Weekly» και άρχισε να εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας εικονογράφος. Η καριέρα του διήρκεσε σχεδόν είκοσι χρόνια. Απεικόνιζε κυρίως τη ζωή της Βοστώνης και την αγροτική ζωή της Νέας Αγγλίας σε περιοδικά όπως το «Ballou's Pictorial» και το «Harper's Weekly», σε μια εποχή που η αγορά εικονογραφήσεων αυξανόταν ραγδαία και είχε γίνει μόδα.

Τα πρώιμα έργα του, κυρίως εμπορικές ξυλογραφίες αστικών και αγροτικών κοινωνικών σκηνών, χαρακτηρίζονται από καθαρά περιγράμματα, απλουστευμένες μορφές, δραματική αντίθεση φωτός και σκότους, ιδιότητες που παρέμειναν σημαντικές καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας του. Γνώρισε γρήγορα επιτυχία και μετακόμισε στη Νέα Υόρκη το 1859.

Εκεί, μετά από μια σύντομη εκπαίδευση, άρχισε να δημιουργεί ελαιογραφίες, ενώ η μητέρα του προσπαθούσε να συγκεντρώσει κεφάλαια για να συνεχίσει τις σπουδές του στην Ευρώπη.

Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
O Γουίνσλοου Χόμερ, 1909. Φωτο: Wikipedia

Η μοίρα του επιφύλαξε μια άλλη περιπέτεια και βρέθηκε να είναι απεσταλμένος του «Harper's» στην πρώτη γραμμή του Αμερικανικού Εμφυλίου Πολέμου (1861-1865), όπου σχεδίασε σκηνές μάχης και τη ζωή στο στρατόπεδο με τις ήσυχες αλλά και τις χαοτικές στιγμές της. 

Αυτή ακριβώς την περίοδο βλέπουμε τη μεταμόρφωση ενός καλλιτέχνη από εικονογράφο σε ζωγράφο.

Ξεκίνησε να δουλεύει στο στούντιό του μια σειρά από πίνακες με θέμα τον πόλεμο, βασισμένους στα σκίτσα του, και εξέθετε πίνακες με αυτά τα θέματα κάθε χρόνο στη National Academy of Design από το 1863 έως το 1866. Έτυχε μεγάλης αποδοχής από το κοινό και τους κριτικούς, ωστόσο συνέχισε να συνεργάζεται ως εικονογράφος με περιοδικά της εποχής του.

Μετά τον πόλεμο στράφηκε στην απεικόνιση ειρηνικών οικιακών σκηνών, θέματα με παιδιά και γυναίκες, αντανακλώντας τη νοσταλγία για απλούστερες εποχές, τόσο τη δική του όσο και του έθνους συνολικά, μεταδίδοντας κάποιες φορές τη σιωπηλή ένταση μεταξύ δύο κοινοτήτων που προσπαθούσαν να κατανοήσουν το μέλλον τους στα δύσκολα χρόνια της Ανασυγκρότησης, όπως στο έργο του «A Visit from the Old Mistress» (1876).

Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, A Visit from the Old Mistress, 1876. Smithsonian American Art Museum

Η ωριμότητα των συναισθημάτων, το βάθος της αντίληψης και η μαεστρία στην τεχνική του αναγνωρίστηκαν αμέσως στα ρεαλιστικά του έργα. Ταξίδεψε στο Παρίσι, με τον πίνακά του «Κρατούμενοι από το μέτωπο» να εκτίθεται στην Exposition Universelle, ενώ συνέχισε να εργάζεται για το «Harper's», απεικονίζοντας σκηνές της παρισινής ζωής. Συνδέεται περισσότερο με την καθιερωμένη γαλλική σχολή Μπαρμπιζόν και τον Μιλέ, όπως και με τους υπόλοιπους τοπιογράφους, παρά με τους νεότερους καλλιτέχνες όπως ο Μανέ και ο Κουρμπέ.

Απεικόνισε την αγροτική ζωή, ήταν ήδη ζωγράφος plein-air στην Αμερική και είχε ήδη αναπτύξει ένα προσωπικό στυλ που ήταν πολύ πιο κοντά στον Μανέ τελικά παρά στον Μονέ. Για την τεχνική του γνωρίζουμε ελάχιστα, αφού ήταν πολύ κλειστός και δεν ήθελε καν να αποκαλύψει τις μεθόδους του, αρνούμενος μάλιστα στον πρώτο βιογράφο του κάθε προσωπική πληροφορία ή σχόλιο. 

Μπορεί να διακρίνει κανείς εύκολα την αγάπη του για τα αμερικανικά θέματα, τις ειδυλλιακές σκηνές της αγροτικής ζωής, τα παιδιά που παίζουν και τους νεαρούς ενήλικες που φλερτάρουν. Αν και ο Χένρι Τζέιμς δεν τον επαίνεσε για το έργο του «Breezing Up» (1876), βρίσκοντάς το ρηχό και πολύ εικονογραφικό, αυτός ο εμβληματικός του πίνακας ακόμα και σήμερα προκαλεί το ενδιαφέρον του θεατή, που βλέπει έναν πατέρα και τρία αγόρια που βγαίνουν για ιστιοπλοΐα.

Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer - Breezing Up (A Fair Wind), 1876. National Gallery of Art.

Όταν άρχισε να κάνει ακουαρέλες, οι κριτικοί προβληματίστηκαν γράφοντας: «Ένα παιδί με ένα μελανοδοχείο δεν θα μπορούσε να κάνει κάτι χειρότερο». Όμως οι ακουαρέλες του αποδείχθηκαν δημοφιλείς και ανθεκτικές και πουλήθηκαν ευκολότερα, βελτιώνοντας σημαντικά τη μέχρι τότε επισφαλή οικονομική του κατάσταση.

Μοναχικός και με ερωτικές απογοητεύσεις, ο Χόμερ ζούσε μακριά από την κοινωνική ζωή, για ένα διάστημα έζησε μάλιστα στον απομονωμένο φάρο του Eastern Point Lighthouse, ενώ παρατηρούσε τη θάλασσα, τους ψαράδες και τον καιρό.

Έζησε σε ένα αγγλικό ψαροχώρι για δυο χρόνια και με τον καιρό σταμάτησε να ζωγραφίζει γυναίκες της αστικής τάξης και απεικόνιζε ανθρώπους του καθημερινού μόχθου, εργαζόμενους άνδρες και γυναίκες και τον καθημερινό ηρωισμό τους, βρίσκοντας ένα νέο στυλ και μεταφέροντας το ταλέντο του σε νέα πεδία.

Επιστρέφοντας στις ΗΠΑ τον Νοέμβριο του 1882, παρουσίασε τις αγγλικές ακουαρέλες του στη Νέα Υόρκη και οι κριτικοί έγραψαν ότι «αγγίζουν ένα πολύ υψηλότερο επίπεδο... Είναι έργα Υψηλής Τέχνης». Οι γυναίκες στα έργα του δεν μοιάζουν με κούκλες, αλλά είναι «στιβαρές, ατρόμητες, γυμνασμένες σύζυγοι και μητέρες ανδρών» που είναι απολύτως ικανές να υπομείνουν τις δυνάμεις και τις ιδιοτροπίες της φύσης στο πλευρό των ανδρών τους.

Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, Promenade on the Beach, 1880. Credit: Michele and Donald D’Amour Museum of Fine Arts, Springfield, Mass.

Μετακομίζοντας στο Σκάρμπορο, έζησε στο κτήμα της οικογένειάς του και εκεί ζωγράφισε τις μνημειώδεις θαλάσσιες σκηνές του που δείχνουν την πάλη του ανθρώπου με τη φύση. Όπως έγραψε η «New York Evening Post», στα πενήντα του είχε γίνει ένας «Γιάνκης Ροβινσώνας Κρούσος, απομονωμένος στο νησί της τέχνης του».

Αν και ποτέ δεν έγινε τόσο δημοφιλής όπως ο Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ, τα έργα του είχαν αξία. Όταν μετακινήθηκε σε πιο θερμές τοποθεσίες, στη Φλόριντα, την Κούβα και τις Μπαχάμες, και έκανε μια σειρά από ακουαρέλες στο πλαίσιο μιας παραγγελίας για το περιοδικό «Century», αντικατέστησε την ταραχώδη, πράσινη, γεμάτη καταιγίδες θάλασσα του Prout's Neck με τον αστραφτερό γαλάζιο ουρανό της Καραϊβικής, ανανεώνοντας την παλέτα του και την τεχνική του.

Η μετακίνηση αυτή τον αναζωογόνησε όπως τον Γκογκέν τα ταξίδια του στην Ταϊτή. Για άλλη μια φορά, η φρεσκάδα και η πρωτοτυπία του επαινέθηκαν από τους κριτικούς, αλλά αποδείχθηκαν πολύ προχωρημένες για τους παραδοσιακούς αγοραστές τέχνης. Ο Χόμερ ζούσε λιτά, με την υποστήριξη του εύπορου αδερφού του και συνέχισε να εργάζεται στο μοναδικό του όραμα και τον τρόπο ζωγραφικής του για να δημιουργήσει ένα έργο που δεν έχει αντίστοιχο.

Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, The Gulf Stream (1899). Φωτο: courtesy of The Metropolitan Museum of Art

Το 1893 ζωγράφισε ένα από τα πιο διάσημα «δαρβινικά» έργα του, το «Κυνήγι της αλεπούς», το οποίο απεικονίζει ένα σμήνος πεινασμένων κορακιών να κατεβαίνουν προς μια αλεπού που επιβραδύνεται από το βαθύ χιόνι. Ο πίνακας αυτός αγοράστηκε αμέσως από την Ακαδημία Καλών Τεχνών της Πενσυλβάνια, ο πρώτος πίνακάς του σε μεγάλη αμερικανική μουσειακή συλλογή.

Καθώς τα οικονομικά του ήταν σε καλύτερη κατάσταση, ο Χόμερ συνέχισε να παράγει εξαιρετικές ακουαρέλες, κυρίως σε ταξίδια στον Καναδά και την Καραϊβική. Οι όψιμες θαλασσογραφίες του εκτιμώνται ιδιαίτερα για τη δραματική και δυναμική έκφραση των δυνάμεων της φύσης, καθώς και για την ομορφιά και την έντασή τους.

Την τελευταία δεκαετία του, κατά καιρούς ακολούθησε τη συμβουλή που είχε δώσει σε έναν μαθητή το 1907: «Αφήστε τους βράχους για τα γηρατειά σας – είναι εύκολοι». Πέθανε το 1910 σε ηλικία 74 ετών στο στούντιό του στο Prout's Neck. Ζωγράφιζε μέχρι το τέλος και ο πίνακάς του «Shooting the Rapids, Saguenay River», το τελευταίο του έργο έμεινε ημιτελές.

Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, Dressing for the Carnival, 1877). The Metropolitan Museum of Art
Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, Sharpshooter, 1863. Credit: Portland Museum of Art, Maine
Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, The Cotton Pickers, 1876. © 2021 Museum Associates / LACMA. Licensed by Art Resource, NY
Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, Near Andersonville, 1866. Courtesy the Newark Museum of Art, N.J. Φωτο: Richard Goodbody
Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, Near Andersonville, 1866. Courtesy the Newark Museum of Art, N.J.. Φωτο: Richard Goodbody
Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, Northeaster, 1901. Credit: The Metropolitan Museum of Art
Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, Nassau, 1899. The Metropolitan Museum of Art, Amelia B. Lazarus Fund, 1910. Photo courtesy of The Metropolitan Museum of Art
Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, The Turtle Pound 1898. Courtesy, Brooklyn Museum, Sustaining Membership Fund, Alfred T. White Memorial Fund and A. Augustus Healy Fund
Γουίνσλοου Χόμερ: Η Αμερική ανακαλύπτει ξανά μια εξέχουσα προσωπικότητα της αμερικανικής τέχνης Facebook Twitter
Winslow Homer, Cape Trinity, Saguenay River, Moonlight,” 1904. Credit: Myron Kunin Collection of American Art, Minneapolis
Εικαστικά
0

NEO VIDCAST

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Οντιλόν Ρεντόν, ο μυστηριακός κόσμος του και μια φιλία που σφράγισε την τέχνη

Εικαστικά / Ο Οντιλόν Ρεντόν, ο μυστηριακός κόσμος του και μια φιλία που σφράγισε την τέχνη

Η ιστορία της τέχνης, η λογοτεχνία και η μουσική, η μυθολογία, η φιλοσοφία, η θρησκεία και οι φυσικές επιστήμες είναι οι πηγές έμπνευσης του Ρεντόν, από τα πρώιμα σχέδιά του με κάρβουνο μέχρι την εκθαμβωτική πολυχρωμία των όψιμων παστέλ έργων του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζακ Λουί Νταβίντ: Ένας ολοκληρωμένος σχεδιαστής, ένας συναρπαστικός ζωγράφος σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Ζακ Λουί Νταβίντ: Ένας συναρπαστικός ζωγράφος σε μια νέα έκθεση στο Met

Η τέχνη του Ζακ Λουί Νταβίντ ενσαρκώνει το στυλ που είναι γνωστό ως νεοκλασικισμός, το οποίο άκμασε στη Γαλλία κατά τα τέλη του δέκατου όγδοου και στις αρχές του δέκατου ένατου αιώνα. 80 σχέδια παρουσιάζουν τον ιδιοφυή ζωγράφο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Εικαστικά / «Brice Marden και Ελληνική Αρχαιότητα»: Η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης

Το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει έναν καλλιτέχνη που επηρεάστηκε από το φως και την ιστορία της Ελλάδας, σε μια συνδιαλλαγή με έργα των συλλογών του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο άνθρωπος, το κτήνος και οι περιπέτειες του Φράνσις Μπέικον στη Μόσχα της περεστρόϊκα

Εικαστικά / Φράνσις Μπέικον: Μια νέα έκθεση και οι περιπέτειες του ζωγράφου στη Μόσχα

Η έκθεση «Francis Bacon: Man and Beast» στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών και ένα νέο βιβλίο για τον Φράνσις Μπέικον φέρνουν ξανά στο προσκήνιο άγνωστες πτυχές, περιστατικά και αναγνώσεις του έργου του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ