Σύγχρονη τέχνη ή ένα άγαλμα της Ελισάβετ στην πλατεία Τραφάλγκαρ;

Το άγαλμα της βασίλισσας ή τα έργα σύγχρονης τέχνης στην πλατεία Τραφάλγκαρ; Facebook Twitter
Η συζήτηση, ωστόσο, με αφορμή την τέταρτη πλίνθο συνεχίζεται και το συγκεκριμένο έργο με τον Αφρικανό ιεραπόστολο αντανακλά την αποτυχία της ίδιας της βασίλισσας να αναμετρηθεί δημόσια με την κληρονομιά του αποικιοκρατικού παρελθόντος της Βρετανίας
0

Έχουν περάσει σχεδόν δυο μήνες από τον θάνατο της βασίλισσας Ελισάβετ και φυσικά το θέμα συζήτησης είναι για το «καταλληλότερο» μέρος στο Λονδίνο που θα  υποδεχθεί το μνημείο της.

Οι προϋποθέσεις για την τοποθέτηση είναι φυσικά άπλετος χώρος, αφού προβλέπεται να γίνει τόπος προσκυνήματος, και το κατάλληλο και πολύ κεντρικό σημείο του Λονδίνου.

Τις προϋποθέσεις φυσικά πληροί η πλατεία Τραφάλγκαρ και μάλιστα η τέταρτη πλίνθος που έμεινε άδεια, αφού ποτέ δεν τοποθετήθηκε το άγαλμα του Γουίλιαμ IV, βρίσκεται στη βορειοδυτική πλευρά της πλατείας και έχει συνδεθεί με τη σύγχρονη τέχνη, αφού κάθε δεκαοκτώ μήνες φιλοξενεί ένα σύγχρονο έργο, άλλοτε αδιάφορο, άλλοτε πολυσυζητημένο, προκαλώντας αντιπαραθέσεις και, σε κάθε περίπτωση, ενδιαφέρον για τη σύγχρονη τέχνη.

Οι φήμες θέλουν κυβερνητικές πηγές να προτείνουν το τέλος του προγράμματος σύγχρονης τέχνης στην Τραφάλγκαρ και το ενδεχόμενο της τοποθέτησης ενός μόνιμου μνημείου για την εκλιπούσα μονάρχη στην τέταρτη πλίνθο και οι Times ανέφεραν ότι η πλίνθος είναι πράγματι μεταξύ των τοποθεσιών που εξετάζονται για ένα μόνιμο έργο.

Το τελευταίο έργο που φιλοξενείται αυτό τον καιρό είναι του Samson Kambalu, ο οποίος γεννήθηκε στο Μαλάουι και τώρα ζει και εργάζεται στην Οξφόρδη, ένα μνημείο για τον Αφρικανό βαπτιστή πάστορα και αντιαποικιοκράτη John Chilembwe, που αντικατέστησε ένα γλυπτό της Μεξικανής καλλιτέχνιδας Teresa Margolles, κατασκευασμένο από εκμαγεία 850 προσώπων τρανς ανθρώπων.

Το γλυπτό ύψους 16 μέτρων με τίτλο «Antelope» προέρχεται από μια φωτογραφία του 1914 του Chilembwe που τραβήχτηκε την ημέρα που εγκαινίασε τη νέα του εκκλησία στη Νιάσαλαντ (σημερινό Μαλάουι). Λιγότερο από έναν χρόνο μετά τη λήψη της φωτογραφίας, ο πάστορας δολοφονήθηκε από αποικιοκράτες κατά τη διάρκεια μιας εξέγερσης κατά των Βρετανών. Η εκκλησία του κάηκε ολοσχερώς.

Ο Chilembwe στέκεται δίπλα στον Ευρωπαίο ιεραπόστολο John Chorley και φορά ένα καπέλο με φαρδύ γείσο, παραβιάζοντας ανοιχτά έναν αποικιακό κανόνα που απαγόρευε στους Αφρικανούς να φορούν καπέλα μπροστά στους λευκούς.

Ο Αφρικανός ιεραπόστολος είναι σχεδόν διπλάσιου μεγέθους από τον Ευρωπαίο Chorley με την κλίμακα που επέλεξε ο καλλιτέχνης να αναβαθμίζει την ιστορία του Chilembwe και να αποκαλύπτει τις κρυφές αφηγήσεις των υποεκπροσωπούμενων λαών στην ιστορία της Βρετανικής Αυτοκρατορίας στην Αφρική και πέραν αυτής.

Το άγαλμα της βασίλισσας ή τα έργα σύγχρονης τέχνης στην πλατεία Τραφάλγκαρ; Facebook Twitter
Samson Kambalu, Antelope © James O Jenkins

«Ελπίζω ότι αυτό το έργο τέχνης θα μας ενθαρρύνει όλους να σκεφτούμε τι σημαίνει η αποικιοκρατία για τη σημερινή Βρετανία» είπε η αντιδήμαρχος πολιτισμού του Λονδίνου Justine Simons.

Οι φήμες θέλουν κυβερνητικές πηγές να προτείνουν το τέλος του προγράμματος σύγχρονης τέχνης στην Τραφάλγκαρ και το ενδεχόμενο της τοποθέτησης ενός μόνιμου μνημείου για την εκλιπούσα μονάρχη στην τέταρτη πλίνθο και οι Times ανέφεραν ότι η πλίνθος είναι πράγματι μεταξύ των τοποθεσιών που εξετάζονται για ένα μόνιμο έργο.

Η συζήτηση μαίνεται αλλά ο δήμαρχος του Λονδίνου πήρε αμέσως θέση για να λυθεί κάθε «παρεξήγηση» σχετικά με μια απόφαση που θα δημιουργούσε εντάσεις τόσο μέσα στην καλλιτεχνική κοινότητα όσο και ανάμεσα στους κατοίκους του Λονδίνου. Το γραφείο του δημάρχου του Λονδίνου δήλωσε ότι θα υποστηρίξει οποιοδήποτε άγαλμα της Βασίλισσας Ελισάβετ Β’ στην πρωτεύουσα, λέγοντας: «Ένα άγαλμα της βασίλισσας σε κατάλληλη τοποθεσία στο Λονδίνο είναι ένα θέμα που πρέπει να εξετάσει η βασιλική οικογένεια και φυσικά οι αρχές του Λονδίνου είναι έτοιμες να υποστηρίξουν τις επιθυμίες τους».

Ωστόσο, έγινε κατανοητό ότι δεν υπάρχουν επί του παρόντος σχέδια για την κατάργηση του σχεδίου της Τέταρτης Πλίνθου, το οποίο αποτελεί μια από τις πιο εξέχουσες δημόσιες παραγγελίες σύγχρονης τέχνης στον κόσμο. Ο δήμαρχος του Λονδίνου δήλωσε ότι το υπάρχον πρόγραμμα προσωρινών αναθέσεων σύγχρονης τέχνης θα συνεχιστεί.

Το άγαλμα της βασίλισσας ή τα έργα σύγχρονης τέχνης στην πλατεία Τραφάλγκαρ; Facebook Twitter
Το γλυπτό της Μεξικανής καλλιτέχνιδας Teresa Margolles, κατασκευασμένο από εκμαγεία 850 προσώπων τρανς ανθρώπων.

Η συζήτηση, ωστόσο, με αφορμή την τέταρτη πλίνθο συνεχίζεται και το συγκεκριμένο έργο με τον Αφρικανό ιεραπόστολο αντανακλά την αποτυχία της ίδιας της βασίλισσας να αναμετρηθεί δημόσια με την κληρονομιά του αποικιοκρατικού παρελθόντος της Βρετανίας, με την Priya Satia, καθηγήτρια ιστορίας του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ, να υποστηρίζει πως «Η βασίλισσα φορούσε πάντα τα κοσμήματα του στέμματος, που αποτελούνται ως επί το πλείστον από πέτρες που έχουν κλαπεί από διάφορα μέρη της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, χωρίς ποτέ να προτείνει με οποιονδήποτε τρόπο να επιστραφούν. Δεν υπήρξε ούτε μία στιγμή κατά την οποία η μοναρχία να γύρισε την πλάτη στην αποικιοκρατία λέγοντας "όχι άλλο" ή "λυπούμαστε που συμμετείχαμε σε αυτό"».

Γεγονός είναι, όπως σημείωσε ο Michael Elmgreen, το ήμισυ του σκανδιναβικού καλλιτεχνικού διδύμου Elmgreen & Dragset, το οποίο δημιούργησε ένα γλυπτό στην πλίνθο το 2012, ότι αυτή είναι η πλίνθος του λαού πλέον, κάτι με το οποίο συμφωνούν πολλοί που πιστεύουν ότι το άγαλμά της θα έπρεπε να υπάρχει έξω από το Αβαείο του Ουέστμινστερ, εκεί όπου στέφθηκε βασίλισσα.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ