«Athena» στο Netflix: Πυροτεχνική λιτανεία εξέγερσης και καταστολής

Athena: Πυροτεχνική λιτανεία εξέγερσης και καταστολής Facebook Twitter
O θεατής παρασύρεται σ’ ένα παρκούρ που διεξάγεται ανάμεσα στις φλόγες και τα οδοφράγματα, σε μια υπερκινητική χορογραφία βίαιης δράσης που μοιάζει με ηρωική έξοδο.
0

ΤΡΕΙΣ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ ΚΟΝΤΕΥΟΥΝ να συμπληρωθούν από την εποχή που «Το Μίσος» (La Haine) έσκαγε στις μεγάλες οθόνες σαν μολότοφ και από τότε δεν έχουν γυριστεί και λίγες ταινίες με θέμα ή φόντο τις μικρές και μεγάλες εξεγέρσεις των σύγχρονων «Άθλιων» που κατοικούν στα προάστια του Παρισιού.

Η ταινία του Κασοβίτς όμως παραμένει μέχρι σήμερα ένα ακλόνητο σημείο αναφοράς και η νέα ταινία του Ρομέν Γαβρά (ή Γκαβράς) που προσγειώνεται κατευθείαν στη μικρή οθόνη, παρά την πυροτεχνική της υπόσταση και τις εντυπωσιακές της εκρήξεις, δυσκολεύεται να χτυπήσει το ταβάνι επειδή ξεχνάει ή δεν προλαβαίνει να ασχοληθεί με τους κεντρικούς χαρακτήρες της, που μοιάζουν με αναλώσιμα πιόνια μέσα σ’ αυτήν τη χαοτικά θεαματική λιτανεία εξέγερσης και καταστολής. 

Η ταινία φυλάει και μια «αμφιλεγόμενη» ανατροπή για το τέλος της, προορισμένη για να ανοίξει μια συζήτηση ή απλώς για να προβοκάρει.

Είναι βέβαιο ότι τον σκηνοθέτη τον ενδιαφέρει η αισθητική της σύγκρουσης και η σημειωτική της κλιμάκωσης μάλλον παρά οποιοδήποτε μανιφέστο, και αυτό γίνεται φανερό με τον πιο εμφατικό τρόπο από την εκπληκτική πρώτη σκηνή της ταινίας, ένα ιλιγγιώδες και μεγαλόπνοο μονοπλάνο μεγάλης διάρκειας (παρότι στην ψηφιακή εποχή τέτοιες σκηνές κοντεύουν να γίνουν κλισέ, ακόμα κι όταν δεν είναι fake) – μια λήψη τόσο εντυπωσιακή που σου κολλάει το σαγόνι στο πάτωμα ενώ εύχεσαι να έβλεπες την ταινία στη μεγάλη οθόνη. 

Athena: Πυροτεχνική λιτανεία εξέγερσης και καταστολής Facebook Twitter

Από τη στιγμή που πετάει την μολότοφ ο Καρίμ μέχρι το ευφορικό φινάλε της σκηνής με τη θριαμβευτική επιστροφή του κομβόι των εξεγερμένων πίσω στο φρούριο τους –το υποβαθμισμένο συγκρότημα κατοικιών «Αθηνά» που δίνει τον τίτλο στην ταινία– ο θεατής παρασύρεται σ’ ένα παρκούρ που διεξάγεται ανάμεσα στις φλόγες και τα οδοφράγματα, σε μια υπερκινητική χορογραφία βίαιης δράσης που μοιάζει με ηρωική έξοδο.

Κι αυτό είναι μόνο η αρχή ή τουλάχιστον κάτι τέτοιο σκέφτεται με προσμονή ο θεατής μετά από αυτή την ισχυρή δόση.

Παρότι όμως η ταινία δεν καταδέχεται να κατεβάσει ένταση και στροφές σε κανένα σχεδόν σημείο, η συνέχεια περιφέρει μια αγκύλωση και μια ματαιότητα και μια άρνηση να πάει βαθιά, που είναι σα να υπονομεύει τις φιλοδοξίες των δημιουργών της. Που δεν είναι και λίγες είτε πρόκειται για τις επικλήσεις στο αρχαίο δράμα (αν υπήρχε αστυνομία της τέχνης, πάντως, είναι πιθανό να απαγόρευε πλέον διά ροπάλου τις πασπαρτού αναφορές στην αρχαιοελληνική τραγωδία) είτε για μια σύγχρονη πολιτικοποιημένη εκδοχή ενός κλασικού κλειστοφοβικού θρίλερ όπως του «Ο Σταθμός 13 δέχεται επίθεση». 

Η ταινία φυλάει και μια «αμφιλεγόμενη» ανατροπή για το τέλος της, προορισμένη για να ανοίξει μια συζήτηση ή απλώς για να προβοκάρει. Πολλοί ενοχλήθηκαν, αν κρίνει κανείς από κάποιες πρώτες αντιδράσεις, κάνοντας λόγο ακόμα και για «ξέπλυμα» (της αστυνομίας).

Από την άλλη, θα μπορούσε ίσως να θεωρηθεί ως απόηχος μιας αντίληψης που είχε εκφραστεί και στο «Μίσος» πριν από τριάντα χρόνια σχεδόν: Καλό μπάτσο μπορεί και να πετύχεις, καλό φασίστα ποτέ.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ρομέν Γαβράς: «Η δική μας γενιά δεν έχει πολλά αποθέματα ελπίδας»

Οθόνες / Ρομέν Γαβράς: «Η δική μας γενιά δεν έχει πολλά αποθέματα ελπίδας»

Η Στέγη ανοίγει το φετινό της ρεπερτόριο με το βλέμμα (ξανά) στραμμένο προς το μέλλον, συνεργαζόμενη με τον προβοκάτορα Ελληνογάλλο σκηνοθέτη στο πρότζεκτ «GENER8ION», με τρεις μικρού μήκους ταινίες του που θα κάνουν παγκόσμια πρεμιέρα με τη μορφή βίντεο εγκαταστάσεων σε τρεις διαφορετικούς χώρους.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση: Ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός για τη σεζόν 2022-23

Θέατρο / Στέγη Ιδρύματος Ωνάση: Ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός για τη σεζόν 2022-23

Τζον Μάλκοβιτς, Ρομέο Καστελούτσι, Ρομέν Γαβράς, «Σπιρτόκουτο The Musical», Ευριπίδης Λασκαρίδης, Ευθύμης Φιλίππου και άλλα κορυφαία διεθνή και εγχώρια ονόματα στο ρεπερτόριο της Στέγης για τη νέα σεζόν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ