«Athena»: Ο Σοφοκλής εμπνέει τον Ρομέν Γαβράς

ATHENA Facebook Twitter
Ένα σκηνοθετικό παρκούρ που θυμίζει Γκασπάρ Νοέ.
0

ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΚΟΜΑ Μίσος στα προάστια του Παρισιού, όπως στο Athena, και όπως ο φίλος και συνεργάτης του στην Kourtrjame, Λατζ Λι, στο υποψήφιο για Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας Les Miserables, ο Ρομέν Γαβράς αντλεί από το αρχαίο ελληνικό δράμα για να καταδείξει και να καταγγείλει τη βιαιότητα και τον ρατσισμό στις παρυφές μιας κοινωνίας που μόνο τακτοποιημένη δεν τη λες.

Τέσσερα αδέλφια, Γάλλοι αλγερινής καταγωγής, πρωταγωνιστούν σε μια εκρηκτική σύγχρονη τραγωδία και από την προμετωπίδα της ομώνυμης ταινίας, που δανείζεται τον τίτλο της από τη θεά της σοφίας και του πολέμου (εξοργίζοντας μερίδα alt right Ελλήνων στο Τwitter) και παραπέμπει στην Αντιγόνη του Σοφοκλή, αντιλαμβανόμαστε τη μοίρα τους: ο μικρός Ιντίρ δολοφονείται από αστυνομικούς, ή άνδρες ντυμένους με στολή αστυνομικού, επειδή αντιμίλησε, και το βίντεο γίνεται viral.

Ο Αμπντέλ, συγκλονισμένος από τον χαμό του αδελφού και εμφανώς ταραγμένος στη συνέντευξη Τύπου, είναι παρασημοφορημένος αξιωματικός του στρατού και προσπαθεί να συμβιβάσει την κατάσταση.

Ο Μοκτάρ είναι ντίλερ ναρκωτικών, με ένα όπλο στο χέρι και τη συμμορία του να τον συνοδεύει, και βρίσκεται εκτός ελέγχου, έχοντας τα δικά του θέματα.

Ο Καρίμ αναμειγνύεται με το έξαλλο πλήθος και ορκίζεται εκδίκηση στο όνομα του νεκρού αδελφού, ηγούμενος μιας ανεξέλεγκτης εξέγερσης που μοιάζει με προεόρτια εμφύλιου πολέμου.

Περίτεχνο και πυροτεχνικό, το Athena προτείνει την καταβύθιση σε έναν θεαματικά βίαιο, άνισο αγώνα μεταξύ του ανάλγητου καθεστώτος και των εκτοπισμένων πολιτών σε ξένη χώρα.

Η αγωνία της μάνας που δεν γνωρίζει τι ακριβώς έχει συμβεί είναι η μοναδική παρένθεση στον ακήρυχτο πόλεμο: και τα τρία εν ζωή αδέλφια τη φοβούνται και τη σέβονται, διακόπτουν προσωρινά την αδιέξοδη αντιπαράθεσή τους – ουσιαστικά είναι η μοναδική φωνή που δέχονται να ακούσουν στις κραυγές που ξεπερνούν τη λογική τους.

Περίτεχνο και πυροτεχνικό, το Athena που θα προβληθεί στο Netflix και έκανε πρεμιέρα στο διαγωνιστικό τμήμα του 79ου Φεστιβάλ Βενετίας, αν και έφυγε χωρίς βραβείο από τη διοργάνωση, προτείνει την καταβύθιση σε έναν θεαματικά βίαιο, άνισο αγώνα μεταξύ του ανάλγητου καθεστώτος και των εκτοπισμένων πολιτών σε ξένη χώρα, δείχνει από νωρίς την ορμή του με μια καθηλωτική εναρκτήρια σεκάνς και αρνείται να υποχωρήσει στο ρελαντί, σε ένα σκηνοθετικό παρκούρ που θυμίζει Γκασπάρ Νοέ και το ύφος που γνωρίζουμε ήδη από τις δύο πρώτες μεγάλου μήκους του Ρομέν Γαβράς αλλά και τα πολύκροτα βιντεοκλίπ του.

Με ασίγαστη ενέργεια που πυροδοτεί τον πραγματικό χρόνο και εστετίστικη γυαλάδα που ισορροπεί το χάος, ο Γαβράς σωρεύει το μπαράζ από «μπάχαλα» στην εμπόλεμη ζώνη, υιοθετεί μια no future, μηδενιστική άποψη για τον ιστό που κρατιέται με το ζόρι από μια κλωστή και χορογραφεί παρατεταμένα μια κατάσταση που βράζει και εκρήγνυται συνεχώς, προσπαθώντας με την κινητικότατη κάμερά του να βρει το δράμα στα πρόσωπα των τριών αδελφών καθώς και ενός αστυνομικού που έχει απαχθεί παραδειγματικά.

Δεν το πετυχαίνει πάντα, καθώς το στυλ είναι απασχολημένο και η ουσία σχηματική.

Η ταινία «Athena» του Ρομέν Γαβράς θα κάνει πρεμιέρα στο Netflix στις 23 Σεπτεμβρίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου: 14 highlights

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ