ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

«Athena»: Ο Σοφοκλής εμπνέει τον Ρομέν Γαβράς

ATHENA Facebook Twitter
Ένα σκηνοθετικό παρκούρ που θυμίζει Γκασπάρ Νοέ.
0

ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΚΟΜΑ Μίσος στα προάστια του Παρισιού, όπως στο Athena, και όπως ο φίλος και συνεργάτης του στην Kourtrjame, Λατζ Λι, στο υποψήφιο για Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας Les Miserables, ο Ρομέν Γαβράς αντλεί από το αρχαίο ελληνικό δράμα για να καταδείξει και να καταγγείλει τη βιαιότητα και τον ρατσισμό στις παρυφές μιας κοινωνίας που μόνο τακτοποιημένη δεν τη λες.

Τέσσερα αδέλφια, Γάλλοι αλγερινής καταγωγής, πρωταγωνιστούν σε μια εκρηκτική σύγχρονη τραγωδία και από την προμετωπίδα της ομώνυμης ταινίας, που δανείζεται τον τίτλο της από τη θεά της σοφίας και του πολέμου (εξοργίζοντας μερίδα alt right Ελλήνων στο Τwitter) και παραπέμπει στην Αντιγόνη του Σοφοκλή, αντιλαμβανόμαστε τη μοίρα τους: ο μικρός Ιντίρ δολοφονείται από αστυνομικούς, ή άνδρες ντυμένους με στολή αστυνομικού, επειδή αντιμίλησε, και το βίντεο γίνεται viral.

Ο Αμπντέλ, συγκλονισμένος από τον χαμό του αδελφού και εμφανώς ταραγμένος στη συνέντευξη Τύπου, είναι παρασημοφορημένος αξιωματικός του στρατού και προσπαθεί να συμβιβάσει την κατάσταση.

Ο Μοκτάρ είναι ντίλερ ναρκωτικών, με ένα όπλο στο χέρι και τη συμμορία του να τον συνοδεύει, και βρίσκεται εκτός ελέγχου, έχοντας τα δικά του θέματα.

Ο Καρίμ αναμειγνύεται με το έξαλλο πλήθος και ορκίζεται εκδίκηση στο όνομα του νεκρού αδελφού, ηγούμενος μιας ανεξέλεγκτης εξέγερσης που μοιάζει με προεόρτια εμφύλιου πολέμου.

Περίτεχνο και πυροτεχνικό, το Athena προτείνει την καταβύθιση σε έναν θεαματικά βίαιο, άνισο αγώνα μεταξύ του ανάλγητου καθεστώτος και των εκτοπισμένων πολιτών σε ξένη χώρα.

Η αγωνία της μάνας που δεν γνωρίζει τι ακριβώς έχει συμβεί είναι η μοναδική παρένθεση στον ακήρυχτο πόλεμο: και τα τρία εν ζωή αδέλφια τη φοβούνται και τη σέβονται, διακόπτουν προσωρινά την αδιέξοδη αντιπαράθεσή τους – ουσιαστικά είναι η μοναδική φωνή που δέχονται να ακούσουν στις κραυγές που ξεπερνούν τη λογική τους.

Περίτεχνο και πυροτεχνικό, το Athena που θα προβληθεί στο Netflix και έκανε πρεμιέρα στο διαγωνιστικό τμήμα του 79ου Φεστιβάλ Βενετίας, αν και έφυγε χωρίς βραβείο από τη διοργάνωση, προτείνει την καταβύθιση σε έναν θεαματικά βίαιο, άνισο αγώνα μεταξύ του ανάλγητου καθεστώτος και των εκτοπισμένων πολιτών σε ξένη χώρα, δείχνει από νωρίς την ορμή του με μια καθηλωτική εναρκτήρια σεκάνς και αρνείται να υποχωρήσει στο ρελαντί, σε ένα σκηνοθετικό παρκούρ που θυμίζει Γκασπάρ Νοέ και το ύφος που γνωρίζουμε ήδη από τις δύο πρώτες μεγάλου μήκους του Ρομέν Γαβράς αλλά και τα πολύκροτα βιντεοκλίπ του.

Με ασίγαστη ενέργεια που πυροδοτεί τον πραγματικό χρόνο και εστετίστικη γυαλάδα που ισορροπεί το χάος, ο Γαβράς σωρεύει το μπαράζ από «μπάχαλα» στην εμπόλεμη ζώνη, υιοθετεί μια no future, μηδενιστική άποψη για τον ιστό που κρατιέται με το ζόρι από μια κλωστή και χορογραφεί παρατεταμένα μια κατάσταση που βράζει και εκρήγνυται συνεχώς, προσπαθώντας με την κινητικότατη κάμερά του να βρει το δράμα στα πρόσωπα των τριών αδελφών καθώς και ενός αστυνομικού που έχει απαχθεί παραδειγματικά.

Δεν το πετυχαίνει πάντα, καθώς το στυλ είναι απασχολημένο και η ουσία σχηματική.

Η ταινία «Athena» του Ρομέν Γαβράς θα κάνει πρεμιέρα στο Netflix στις 23 Σεπτεμβρίου.

Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Οθόνες / Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Όταν μια μέρα συναντήθηκαν τυχαία στον δρόμο, ο Παπατάκης ήταν νηστικός δύο ημέρες. Ο Ζενέ έβγαλε από το πορτοφόλι του και του έδειξε, με περιφρόνηση, μια δεσμίδα χαρτονομισμάτων. Ο Παπατάκης θέλησε να του ρίξει μια γροθιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ