«Athena»: Ο Σοφοκλής εμπνέει τον Ρομέν Γαβράς

ATHENA Facebook Twitter
Ένα σκηνοθετικό παρκούρ που θυμίζει Γκασπάρ Νοέ.
0

ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΚΟΜΑ Μίσος στα προάστια του Παρισιού, όπως στο Athena, και όπως ο φίλος και συνεργάτης του στην Kourtrjame, Λατζ Λι, στο υποψήφιο για Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας Les Miserables, ο Ρομέν Γαβράς αντλεί από το αρχαίο ελληνικό δράμα για να καταδείξει και να καταγγείλει τη βιαιότητα και τον ρατσισμό στις παρυφές μιας κοινωνίας που μόνο τακτοποιημένη δεν τη λες.

Τέσσερα αδέλφια, Γάλλοι αλγερινής καταγωγής, πρωταγωνιστούν σε μια εκρηκτική σύγχρονη τραγωδία και από την προμετωπίδα της ομώνυμης ταινίας, που δανείζεται τον τίτλο της από τη θεά της σοφίας και του πολέμου (εξοργίζοντας μερίδα alt right Ελλήνων στο Τwitter) και παραπέμπει στην Αντιγόνη του Σοφοκλή, αντιλαμβανόμαστε τη μοίρα τους: ο μικρός Ιντίρ δολοφονείται από αστυνομικούς, ή άνδρες ντυμένους με στολή αστυνομικού, επειδή αντιμίλησε, και το βίντεο γίνεται viral.

Ο Αμπντέλ, συγκλονισμένος από τον χαμό του αδελφού και εμφανώς ταραγμένος στη συνέντευξη Τύπου, είναι παρασημοφορημένος αξιωματικός του στρατού και προσπαθεί να συμβιβάσει την κατάσταση.

Ο Μοκτάρ είναι ντίλερ ναρκωτικών, με ένα όπλο στο χέρι και τη συμμορία του να τον συνοδεύει, και βρίσκεται εκτός ελέγχου, έχοντας τα δικά του θέματα.

Ο Καρίμ αναμειγνύεται με το έξαλλο πλήθος και ορκίζεται εκδίκηση στο όνομα του νεκρού αδελφού, ηγούμενος μιας ανεξέλεγκτης εξέγερσης που μοιάζει με προεόρτια εμφύλιου πολέμου.

Περίτεχνο και πυροτεχνικό, το Athena προτείνει την καταβύθιση σε έναν θεαματικά βίαιο, άνισο αγώνα μεταξύ του ανάλγητου καθεστώτος και των εκτοπισμένων πολιτών σε ξένη χώρα.

Η αγωνία της μάνας που δεν γνωρίζει τι ακριβώς έχει συμβεί είναι η μοναδική παρένθεση στον ακήρυχτο πόλεμο: και τα τρία εν ζωή αδέλφια τη φοβούνται και τη σέβονται, διακόπτουν προσωρινά την αδιέξοδη αντιπαράθεσή τους – ουσιαστικά είναι η μοναδική φωνή που δέχονται να ακούσουν στις κραυγές που ξεπερνούν τη λογική τους.

Περίτεχνο και πυροτεχνικό, το Athena που θα προβληθεί στο Netflix και έκανε πρεμιέρα στο διαγωνιστικό τμήμα του 79ου Φεστιβάλ Βενετίας, αν και έφυγε χωρίς βραβείο από τη διοργάνωση, προτείνει την καταβύθιση σε έναν θεαματικά βίαιο, άνισο αγώνα μεταξύ του ανάλγητου καθεστώτος και των εκτοπισμένων πολιτών σε ξένη χώρα, δείχνει από νωρίς την ορμή του με μια καθηλωτική εναρκτήρια σεκάνς και αρνείται να υποχωρήσει στο ρελαντί, σε ένα σκηνοθετικό παρκούρ που θυμίζει Γκασπάρ Νοέ και το ύφος που γνωρίζουμε ήδη από τις δύο πρώτες μεγάλου μήκους του Ρομέν Γαβράς αλλά και τα πολύκροτα βιντεοκλίπ του.

Με ασίγαστη ενέργεια που πυροδοτεί τον πραγματικό χρόνο και εστετίστικη γυαλάδα που ισορροπεί το χάος, ο Γαβράς σωρεύει το μπαράζ από «μπάχαλα» στην εμπόλεμη ζώνη, υιοθετεί μια no future, μηδενιστική άποψη για τον ιστό που κρατιέται με το ζόρι από μια κλωστή και χορογραφεί παρατεταμένα μια κατάσταση που βράζει και εκρήγνυται συνεχώς, προσπαθώντας με την κινητικότατη κάμερά του να βρει το δράμα στα πρόσωπα των τριών αδελφών καθώς και ενός αστυνομικού που έχει απαχθεί παραδειγματικά.

Δεν το πετυχαίνει πάντα, καθώς το στυλ είναι απασχολημένο και η ουσία σχηματική.

Η ταινία «Athena» του Ρομέν Γαβράς θα κάνει πρεμιέρα στο Netflix στις 23 Σεπτεμβρίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κυκλοφορεί επιτέλους η ρομαντική κομεντί με πρωταγωνιστή τον David Bowie που κανείς σχεδόν δεν έχει δει

Οθόνες / Κυκλοφορεί ξανά η ρομαντική κομεντί με πρωταγωνιστή τον David Bowie που σχεδόν κανείς δεν έχει δει

Μετά από τρεις δεκαετίες στη λήθη, η ταινία «The Linguini Incident» που βγήκε στα σινεμά το 1992 για να εξαφανιστεί αμέσως σχεδόν κάνει το ντεμπούτο της σε Blu-ray αυτές τις μέρες, πριν μεταφερθεί στις πλατφόρμες streaming.
THE LIFO TEAM
«Πίσω από το χαμόγελό μας, ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Daily / «Πίσω από το χαμόγελό μας ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Το «Bye Bye Tiberias», ένα ονειρικό γενεαλογικό οδοιπορικό στην Παλαιστίνη με κεντρική φιγούρα τη γνωστή Παλαιστίνια ηθοποιό Χιάμ Αμπάς, διάσημη εσχάτως από τον ρόλο της στο «Succession», είναι ένα από τα πιο μελαγχολικά, συγκινητικά αλλά και λυτρωτικά, εν τέλει, ντοκιμαντέρ που γυρίστηκαν πρόσφατα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
all about my mother

Οθόνες / Όλα για τη μητέρα μου: Η πεφωτισμένη, έμμεση αυτοβιογραφία του Αλμοδόβαρ

Το «Όλα για τη μητέρα μου» είναι η πιο ολοκληρωμένη και εντυπωσιακή ταινία του για την πρώτη, εικοσαετή φάση της καριέρας του, και μια εμπνευσμένη κατάθεση για τον αιώνα που ρίχνει αυλαία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024)

Απώλειες / Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024): Ο ταπεινότερος και πιο αξιαγάπητος Αμερικανός κωμικός

Ξεκίνησε ως σταρ της δισκογραφημένης κωμωδίας, εδραιώθηκε στην καρδιά του αμερικανικού κοινού μέσα από τις τηλεοπτικές του σειρές στα '70s και τα '80s, και έφυγε από τη ζωή στα 94 χρόνια του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Anthea Sylbert

Pulp Fiction / Anthea Sylbert (1937-2024): Η πολιτογραφημένη Σκιαθίτισσα ενδυματολόγος του Χόλιγουντ

Η σημαντικότατη Αμερικανίδα ενδυματολόγος του Πολάνσκι και κορυφαίων σκηνοθετών του κινηματογράφου απογοητεύθηκε νωρίς και βρήκε τις ρίζες της μακριά από τη βολή του Χόλιγουντ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου

Απώλειες / Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου

Μούσα του Άλτμαν και Όλιβ του Ποπάι, πιο γνωστή ως η γυναίκα που απέφυγε ασθμαίνοντας το τσεκούρι του Νίκολσον στη «Λάμψη» του Κιούμπρικ, η Σέλεϊ Ντιβάλ έγραψε αθόρυβα ιστορία με τα παιδικά προγράμματα που επιμελήθηκε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ