«Athena»: Ο Σοφοκλής εμπνέει τον Ρομέν Γαβράς

ATHENA Facebook Twitter
Ένα σκηνοθετικό παρκούρ που θυμίζει Γκασπάρ Νοέ.
0

ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΚΟΜΑ Μίσος στα προάστια του Παρισιού, όπως στο Athena, και όπως ο φίλος και συνεργάτης του στην Kourtrjame, Λατζ Λι, στο υποψήφιο για Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας Les Miserables, ο Ρομέν Γαβράς αντλεί από το αρχαίο ελληνικό δράμα για να καταδείξει και να καταγγείλει τη βιαιότητα και τον ρατσισμό στις παρυφές μιας κοινωνίας που μόνο τακτοποιημένη δεν τη λες.

Τέσσερα αδέλφια, Γάλλοι αλγερινής καταγωγής, πρωταγωνιστούν σε μια εκρηκτική σύγχρονη τραγωδία και από την προμετωπίδα της ομώνυμης ταινίας, που δανείζεται τον τίτλο της από τη θεά της σοφίας και του πολέμου (εξοργίζοντας μερίδα alt right Ελλήνων στο Τwitter) και παραπέμπει στην Αντιγόνη του Σοφοκλή, αντιλαμβανόμαστε τη μοίρα τους: ο μικρός Ιντίρ δολοφονείται από αστυνομικούς, ή άνδρες ντυμένους με στολή αστυνομικού, επειδή αντιμίλησε, και το βίντεο γίνεται viral.

Ο Αμπντέλ, συγκλονισμένος από τον χαμό του αδελφού και εμφανώς ταραγμένος στη συνέντευξη Τύπου, είναι παρασημοφορημένος αξιωματικός του στρατού και προσπαθεί να συμβιβάσει την κατάσταση.

Ο Μοκτάρ είναι ντίλερ ναρκωτικών, με ένα όπλο στο χέρι και τη συμμορία του να τον συνοδεύει, και βρίσκεται εκτός ελέγχου, έχοντας τα δικά του θέματα.

Ο Καρίμ αναμειγνύεται με το έξαλλο πλήθος και ορκίζεται εκδίκηση στο όνομα του νεκρού αδελφού, ηγούμενος μιας ανεξέλεγκτης εξέγερσης που μοιάζει με προεόρτια εμφύλιου πολέμου.

Περίτεχνο και πυροτεχνικό, το Athena προτείνει την καταβύθιση σε έναν θεαματικά βίαιο, άνισο αγώνα μεταξύ του ανάλγητου καθεστώτος και των εκτοπισμένων πολιτών σε ξένη χώρα.

Η αγωνία της μάνας που δεν γνωρίζει τι ακριβώς έχει συμβεί είναι η μοναδική παρένθεση στον ακήρυχτο πόλεμο: και τα τρία εν ζωή αδέλφια τη φοβούνται και τη σέβονται, διακόπτουν προσωρινά την αδιέξοδη αντιπαράθεσή τους – ουσιαστικά είναι η μοναδική φωνή που δέχονται να ακούσουν στις κραυγές που ξεπερνούν τη λογική τους.

Περίτεχνο και πυροτεχνικό, το Athena που θα προβληθεί στο Netflix και έκανε πρεμιέρα στο διαγωνιστικό τμήμα του 79ου Φεστιβάλ Βενετίας, αν και έφυγε χωρίς βραβείο από τη διοργάνωση, προτείνει την καταβύθιση σε έναν θεαματικά βίαιο, άνισο αγώνα μεταξύ του ανάλγητου καθεστώτος και των εκτοπισμένων πολιτών σε ξένη χώρα, δείχνει από νωρίς την ορμή του με μια καθηλωτική εναρκτήρια σεκάνς και αρνείται να υποχωρήσει στο ρελαντί, σε ένα σκηνοθετικό παρκούρ που θυμίζει Γκασπάρ Νοέ και το ύφος που γνωρίζουμε ήδη από τις δύο πρώτες μεγάλου μήκους του Ρομέν Γαβράς αλλά και τα πολύκροτα βιντεοκλίπ του.

Με ασίγαστη ενέργεια που πυροδοτεί τον πραγματικό χρόνο και εστετίστικη γυαλάδα που ισορροπεί το χάος, ο Γαβράς σωρεύει το μπαράζ από «μπάχαλα» στην εμπόλεμη ζώνη, υιοθετεί μια no future, μηδενιστική άποψη για τον ιστό που κρατιέται με το ζόρι από μια κλωστή και χορογραφεί παρατεταμένα μια κατάσταση που βράζει και εκρήγνυται συνεχώς, προσπαθώντας με την κινητικότατη κάμερά του να βρει το δράμα στα πρόσωπα των τριών αδελφών καθώς και ενός αστυνομικού που έχει απαχθεί παραδειγματικά.

Δεν το πετυχαίνει πάντα, καθώς το στυλ είναι απασχολημένο και η ουσία σχηματική.

Η ταινία «Athena» του Ρομέν Γαβράς θα κάνει πρεμιέρα στο Netflix στις 23 Σεπτεμβρίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιος ήταν ο Λάγκερφελντ πριν γίνει διάσημος;

Οθόνες / Ποιος ήταν ο Λάγκερφελντ πριν γίνει διάσημος;

Μέσα από ένα μοιραίο ερωτικό τρίγωνο στο Παρίσι των ‘70s, η σειρά «Becoming Karl Lagerfeld» μας κάνει, αν όχι να συμπαθήσουμε, να κατανοήσουμε τον Καρλ Λάγκερφελντ, παρακολουθώντας τον στα άσημα χρόνια του στη μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ανούκ Εμέ (1932-2024): Η βασίλισσα του ματαιωμένου έρωτα

Απώλειες / Ανούκ Εμέ (1932-2024): Η βασίλισσα του ματαιωμένου έρωτα

Έχοντας ως διαβατήριο την απίστευτη ομορφιά και την αθόρυβη μελαγχολία της, η απέριττη και αισθαντική ηθοποιός που πέθανε σήμερα στα 92 της, δεν διεκδίκησε ποτέ τον θρόνο της στο γαλλικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα μυαλά που κουβαλάς

Οθόνες / Inside Out 2: Η Pixar δεν έχει πει ακόμη την τελευταία της λέξη

Τα συναισθήματα, που αποτελούν τον βασικό άξονα αυτής της ριζοσπαστικής δραματικής κομεντί, αποτυπώνονται τόσο καθαρά και δημιουργικά, που συχνά ξεχνάς πως παρακολουθείς μια περιπέτεια στο κέντρο του εγκεφάλου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν έχω δικαίωμα να σπάσω την αλυσίδα»: Η πιο διάσημη Παλαιστίνια ηθοποιός δεν ξεχνά

Οθόνες / «Δεν έχω δικαίωμα να σπάσω την αλυσίδα»: Η πιο διάσημη Παλαιστίνια ηθοποιός δεν ξεχνά

Η Χιάμ Αμπάς, γνωστή εσχάτως και από τον ρόλο της στο «Succession», μιλάει για την παλαιστινιακή εμπειρία και το ντοκιμαντέρ «Bye Bye Tiberias» που σκηνοθέτησε η κόρη της και ακολουθεί την πορεία της οικογένειάς της στην εξορία από τη Νάκμπα του 1948 μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Αίγλη Cinema: Το εμβληματικό θερινό του Ζαππείου επέστρεψε, καλύτερο από ποτέ

Οθόνες / Αίγλη Cinema: Το εμβληματικό θερινό του Ζαππείου επέστρεψε, καλύτερο από ποτέ

Μετρώντας πάνω από έναν αιώνα ζωής, το σινεμά του κέντρου με την προνομιακή τοποθεσία μάς περιμένει ξανά για προβολές σε ένα καταπράσινο σκηνικό, με εντυπωσιακό ήχο, φαγητό και ποτό που ονειρευόμασταν να βρούμε σε ένα κυλικείο.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Συζητώντας με την Πάολα Ρεβενιώτη για τη φιλμογραφία του Φασμπίντερ

Σαν Σήμερα / Συζητώντας με την Πάολα Ρεβενιώτη για τη φιλμογραφία του Φασμπίντερ

Σαν σήμερα το 1982 πεθαίνει ο μεγάλος Γερμανός σκηνοθέτης Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ. Πόσο βοήθησε η σκηνοθετική ματιά του το ομοφυλοφιλικό κίνημα και τα δικαιώματα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας;
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
«Godzilla Minus One»: Ένα ατόφια επικό διαμάντι μόλις προστέθηκε στο Netflix

Οθόνες / «Godzilla Minus One»: Ένα ατόφια επικό διαμάντι προσγειώθηκε στο Netflix

Φτιαγμένο για να βιωθεί στη μεγάλη οθόνη, από την οποία δυστυχώς έκανε μόνο ένα ολιγοήμερο πέρασμα, το «Godzilla Minus One» είναι ένα από τα καλύτερα monster movies που γυρίστηκαν ποτέ και, ταυτόχρονα, μια γνήσια αντιπολεμική ταινία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ευθύμης Φιλίππου: «Είμαστε και απάνθρωποι και σκληροί και μαλακοί και γλυκούληδες»

Συνέντευξη / Ευθύμης Φιλίππου: «Είμαστε και απάνθρωποι και σκληροί και μαλακοί και γλυκούληδες»

Ο συν-σεναριογράφος του «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου φέρνει τον καταδικό του κόσμο στο Φεστιβάλ Αθηνών, σε μια παράσταση που βασίζεται στις επινοημένες λέξεις.
M. HULOT