«γύρω γύρω θάλασσα», ένας διαφορετικός άτλαντας της Χίου Facebook Twitter
© Γιάννης Κωσταρής | γύρω γύρω θάλασσα

«γύρω γύρω θάλασσα», ένας διαφορετικός άτλαντας της Χίου

0

«Κάθε μέρα είμαστε ανοικτά, αλλά δεν έχει κόσμο· ένας μόνο έρχεται το πρωί για καφέ και τέσσερις-πέντε το απόγευμα. στο βίκι μένουμε εβδομήντα εννιά άνθρωποι, τους ξέρω όλους, τους μετρώ κάθε βράδυ που πέφτω να κοιμηθώ· πιο μεγάλος είναι ο παναγιώτης, ενενήντα τεσσάρων. στα καμπιά μένουν πενήντα τέσσερις, και αυτούς τους μετρώ κάθε βράδυ. το καφενείο το ανοίξαμε με τον άντρα μου το εξήντα επτά που παντρευτήκαμε· σπίτι ήταν πριν, το πήρα προίκα. πόσο χρονών με κάμνετε; δεν με πειράζει όσο και να πείτε. είμαι εβδομήντα δύο και η μάνα μου ογδόντα εφτά, παντρεύτηκε δεκατεσσάρων και μ’ έκαμε στα δεκαπέντε. η νύφη μου έχει το καφενείο, αλλά κάμνει ό,τι της λέω». 

«Κάθε μέρα είμαστε ανοικτά, αλλά δεν έχει κόσμο· ένας μόνο έρχεται το πρωί για καφέ και τέσσερις-πέντε το απόγευμα. στο βίκι μένουμε εβδομήντα εννιά άνθρωποι, τους ξέρω όλους, τους μετρώ κάθε βράδυ που πέφτω να κοιμηθώ· πιο μεγάλος είναι ο παναγιώτης, ενενήντα τεσσάρων. στα καμπιά μένουν πενήντα τέσσερις, και αυτούς τους μετρώ κάθε βράδυ. το καφενείο το ανοίξαμε με τον άντρα μου το εξήντα επτά που παντρευτήκαμε· σπίτι ήταν πριν, το πήρα προίκα. πόσο χρονών με κάμνετε; δεν με πειράζει όσο και να πείτε. είμαι εβδομήντα δύο και η μάνα μου ογδόντα εφτά, παντρεύτηκε δεκατεσσάρων και μ’ έκαμε στα δεκαπέντε. η νύφη μου έχει το καφενείο, αλλά κάμνει ό,τι της λέω». 

Η αφήγηση 11 από το βιβλίο του Γιάννη Κωσταρή «γύρω γύρω θάλασσα» προέρχεται από το καφενείο Παράδεισος στο μικρό ορεινό χωριό Βίκι της βόρειας Χίου που έγινε στις 12 Δεκεμβρίου του 2012. Συνολικά υπάρχουν πενήντα εννιά αποσπάσματα ημερολογίου, αφηγήσεις και μικρές ιστορίες σε συνδυασμό με πενήντα πέντε φωτογραφίες, χαρτογραφώντας με αυτόν τον τρόπο μία διαφορετική νήσο Χίο· μια προσωπική τοπ(ι)ογραφία του Κωσταρή. 

Προσπαθώ, μέσα από τις λεπτομέρειες, να καταλάβω τη γενική εικόνα, το νόημα, αλλά μου ξεφεύγουν πολλά πράγματα και κάπως τα κείμενα είναι αρκετά αφαιρετικά. Θέλω να είμαι όσο λιγότερο περιγραφικός γίνεται και ταυτόχρονα όσο περισσότερο αφηγηματικός γίνεται.

«Είναι κυρίως ημερολόγιο», εξηγεί. «Στη Χίο επέστρεψα γύρω στο 2014, πηγαινοερχόμουν τα προηγούμενα χρόνια, και μόνιμα ζω εδώ από τότε. Είμαι κυρίως φωτογράφος αλλά και κάτι σαν παρατηρητής. Ταξίδευα και παλιότερα σε μεγαλύτερο πλαίσιο, στην Ευρώπη ή στην Ελλάδα, απλώς τώρα, έτσι το έφερε ο καιρός, και ζω στη Χίο. Οπότε το πεδίο είναι η Χίος.  

Γιάννης Κωσταρής
Γιάννης Κωσταρής

»Μένω νότια, στο νοτιότερο σημείο του νησιού, οπότε ταξιδεύω στα χωριά. Συνεργαζόμουν με ένα site τοπικό και κάθε εβδομάδα έγραφα για ένα χωριό. Κάθε εβδομάδα πήγαινα σε ένα χωριό, καθόμουν για δυο-τρεις ώρες και έγραφα για ό,τι συναντούσα. Μπορεί το χωριό να ήταν έρημο, μπορεί να καθόμουν λίγο στο καφενείο και να μίλαγα με δυο ανθρώπους κι αυτό ήταν το βασικό υλικό. Το νησί έχει πενήντα χωριά, οπότε συγκεντρώθηκε κάποιο υλικό και για μένα πιο πολύ ήταν σαν να ξαναγνωρίζω τον τόπο γιατί σε κάποια σημεία δεν είχα πάει ποτέ. Αυτό το υλικό ήταν η πρώτη ύλη, συν ότι ζω εδώ και παρατηρώ τι βλέπω, πώς είναι και η καθημερινότητά μου. Αρκετά κείμενα αφορούν μέρη γύρω από το σπίτι μου, τριακόσια μέτρα από εκεί που ζω. 

»Προσπαθώ μέσα από τις λεπτομέρειες να καταλάβω τη γενική εικόνα, το νόημα, αλλά μου ξεφεύγουν πολλά πράγματα και κάπως τα κείμενα είναι αρκετά αφαιρετικά. Θέλω να είμαι όσο λιγότερο περιγραφικός γίνεται και ταυτόχρονα όσο περισσότερο αφηγηματικός γίνεται. Τα κείμενα ήταν μικρά, αλλά τα μίκρυνα κι άλλο, ξαναγράφοντάς τα, αφού μαζεύτηκαν. Μάζεψα και όλο το άλλο ημερολογιακό υλικό που είχα αυτά τα δέκα χρόνια από τη Χίο και προσπάθησα να δω τι θα το κάνω, τι μπορεί να βγει από αυτό που να έχει κάποιο νόημα σε σχέση με τη ζωή μου εδώ και με τη ζωή των άλλων ανθρώπων. Γι’ αυτό και έβαλα τον τίτλο “γύρω γύρω θάλασσα”. Κάθε νησί έχει μια ιδιαιτερότητα, τριγύρω έχει θάλασσα. Αυτό είναι πάρα πολύ βασικό. Γράφω στην εισαγωγή ότι είναι ένας ορίζοντας ελευθερίας και μια δέσμευση ταυτόχρονα η θάλασσα.

«γύρω γύρω θάλασσα», ένας διαφορετικός άτλαντας της Χίου Facebook Twitter
© Γιάννης Κωσταρής | γύρω γύρω θάλασσα

»Όταν ήμουν στο γυμνάσιο του χωριού και στο λύκειο της Καλαμωτής, επειδή είναι μικρό σχολείο, φέρνανε πάρα πολλούς πρωτοδιόριστους καθηγητές. Τα πρώτα χρόνια πρέπει να πας κάπου στην επαρχία και μετά στον τόπο σου για να διοριστείς. Οπότε έρχονταν αρκετές καθηγήτριες, κυρίως Αγγλικών, από τη Μακεδονία. Κάθονταν μια βδομάδα, φρίκαραν και φεύγαν. Το ότι δεν μπορούσες να πας σπίτι σου με αυτοκίνητο ή με λεωφορείο ήταν γι’ αυτές τρομακτικό. Για μένα ισχύει το αντίθετο. Το πρώτο μου ταξίδι εκτός Χίου έγινε όταν ήμουν κάπου στα δεκαέξι. Πήγα να συναντήσω τον αδελφό μου που ήταν φοιτητής στην Ξάνθη. Δεν είναι πολύ μακριά από τη θάλασσα, αλλά ακόμα και αυτή η απόσταση των 30-40 χιλιομέτρων μού φαινόταν απίστευτη, ότι για να φτάσεις στη θάλασσα πρέπει να πας και να πας.  .   

«γύρω γύρω θάλασσα», ένας διαφορετικός άτλαντας της Χίου Facebook Twitter
© Γιάννης Κωσταρής | γύρω γύρω θάλασσα
«γύρω γύρω θάλασσα», ένας διαφορετικός άτλαντας της Χίου Facebook Twitter
Το βιβλίο σχεδίασε και επιμελήθηκε ο Γιάννης Καρλόπουλος.

»Tο γύρω γύρω θάλασσα μοιάζει να σου περιορίζει τους ορίζοντες αλλά είναι και μια κατάσταση ελευθερίας, μια απεραντοσύνη. Φτάνεις σε ένα όριο και από κει και πέρα είναι η θάλασσα. Και ο κόσμος είναι δεδομένος. Αυτό είναι το νησί, εδώ πρέπει να παίξεις όποιο παιχνίδι έχεις στη ζωή σου, να τα καταφέρεις ή όχι. Να κάνεις ή να μην κάνεις.  

Γυρω γύρω
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Γιάννης Κωσταρής, γύρω γύρω θάλασσα, Εκδόσεις: Φωταγωγός
Σελίδες: 152. 

»Από τη μια είμαι εγώ ο αφηγητής σε αυτά που βλέπω και από την άλλη μιλούν κάποιοι από αυτούς που συνάντησα. Οι περισσότεροι είναι μια λοξή ματιά στην πραγματικότητα, κι αυτός ήταν και ο στόχος. Η Χίος έχει ένα αστικό παρελθόν πολύ περισσότερο από τα άλλα νησιά, γιατί είχε χρήματα από πολύ νωρίς, δεν είχε ανάγκη τον τουρισμό λόγω του εμπορίου και της ναυτιλίας. Οι περισσότεροι άνθρωποι είχαν χρήματα λόγω και της μαστίχας, οπότε διαμορφώθηκε μια κοινωνία με μια κανονικότητα και έναν καθωσπρεπισμό που δεν υπήρχε στις Κυκλάδες ή στη Μυτιλήνη. Στη Μυτιλήνη υπήρχε εργατική τάξη και εργοστάσια κ.λπ., οπότε υπάρχει μια κρούστα καθωσπρεπισμού στο νησί. Και με τις φωτογραφίες και με τους ανθρώπους που μιλούν προσπάθησα να βρω ρωγμές σε αυτό το πράγμα. Επομένως και εκείνοι που μιλούν –θέλω να πιστεύω κι εγώ– έχουν μια λοξή ματιά σε αυτή την πραγματικότητα.  

»Αυτοί οι άνθρωποι θα μπορούσαν να είναι και αλλού. Το πρώτο μου βιβλίο, οι “μικρές ιστορίες πατριδογνωσίας”, είναι το ίδιο πράγμα, με τόπο όλη την Ελλάδα. Παλιότερα δούλευα με ταξιδιωτικά περιοδικά, και πάλι το ίδιο πράγμα προσπαθούσα να βρω. Αυτοί οι άνθρωποι είναι εδώ, αλλά θα μπορούσαν και να μην είναι, γιατί αφορούν εμένα μάλλον. 

«γύρω γύρω θάλασσα», ένας διαφορετικός άτλαντας της Χίου Facebook Twitter
© Γιάννης Κωσταρής | γύρω γύρω θάλασσα

»Παρατηρώντας την καθημερινότητα ή αυτά που συναντούσα σε κάθε χωριό, προσπάθησα να βρω μια ομορφιά λανθάνουσα, που είναι και δεν είναι, που φαίνεται και δεν φαίνεται, που υπάρχει και δεν υπάρχει, που το ξέρει και δεν το ξέρει. Που είναι καθαρή ή λίγο θολή. Και όλα αυτά χαμηλόφωνα. Τίποτα δεν φωνάζει. Δεν είναι ο τρελός του χωριού, ο παράξενος, είναι κάποιος που μπορεί να είναι ένας συνηθισμένος άνθρωπος, αλλά τα βλέπει και λίγο διαφορετικά τα πράγματα και μπορεί και να μην το γνωρίζει κιόλας. Είναι ουσιαστικά μια σούμα, δέκα χρόνια στο νησί. Μαζί λοιπόν με το υλικό που υπήρχε –συν αυτό που είχε μπει στον ηλεκτρονικό Τύπο και το ημερολογιακό– ξαναπέρασα τα κείμενα για το πλαίσιο του βιβλίου και από αυτά κράτησα πάλι ένα εξήντα τοις εκατό για να προκύψει μια ενιαία μορφή: αυτό το λιτό και χαμηλόφωνο.  

»Γράφω με μικρά γράμματα, δεν χρησιμοποιώ κεφαλαία, ή χρησιμοποιώ σπάνια. Καταρχάς για αισθητικούς λόγους, μου φαίνεται πολύ πιο σωστό αισθητικά να είναι στην ίδια γραμμή. Γιατί να προεξέχει κάποιο γράμμα; Μετά, γιατί μας άρεσε περισσότερο γραφιστικά με τον Γιάννη τον Καρλόπουλο, η σελίδα είναι πολύ πιο όμορφη. Και γιατί θεώρησα ότι υπάρχει μια προφορικότητα σε όλα αυτά. Πες ότι το διάβαζε κάποιος στο ραδιόφωνο, εγώ που μιλάω χρησιμοποιώ τελείες ή κόμματα; Εσύ το καταλαβαίνεις το νόημα. Άρα, μου φαίνονται και περιττά. Καταλαβαίνω ότι δεν υπάρχει λόγος. Μετά βλέπω ότι από το πρώτο βιβλίο σχεδόν κανείς δεν είχε πρόβλημα, ούτε η διορθώτρια μου είπε κάτι. Αφού μου άρεσε έτσι, είπαμε να το κρατήσουμε».

Είναι ένα βιβλίο εξαιρετικής αισθητικής, σχεδιασμένο και επιμελημένο από τον Γιάννη Καρλόπουλο – εδώ και με τον ρόλο του εκδότη με την ετικέτα του «φωταγωγός» όπου έχει εκδόσει και τα προηγούμενα βιβλία του Κωσταρή («μικρές ιστορίες πατριδογνωσίας» και «Το Χωριό») και η παρουσίαση του θα γίνει στο λεμόνι παρουσία των δύο τους και της Τζούλιας Τσιακίρη, το Σάββατο 6/5 στις 6 μ.μ.

«γύρω γύρω θάλασσα», ένας διαφορετικός άτλαντας της Χίου Facebook Twitter
© Γιάννης Κωσταρής | γύρω γύρω θάλασσα
«γύρω γύρω θάλασσα», ένας διαφορετικός άτλαντας της Χίου Facebook Twitter
© Γιάννης Κωσταρής | γύρω γύρω θάλασσα
«γύρω γύρω θάλασσα», ένας διαφορετικός άτλαντας της Χίου Facebook Twitter
© Γιάννης Κωσταρής | γύρω γύρω θάλασσα
«Γύρω Γύρω Θάλασσα», ένας διαφορετικός άτλαντας της Χίου Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του βιβλίου.
«Γύρω Γύρω Θάλασσα», ένας διαφορετικός άτλαντας της Χίου Facebook Twitter
Το οπισθόφυλλο του «γύρω γύρω θάλασσα».
«γύρω γύρω θάλασσα», ένας διαφορετικός άτλαντας της Χίου Facebook Twitter
Το βιβλίο του Γιάννη Κωσταρή «γύρω γύρω θάλασσα» είναι ένα βιβλίο εξαιρετικής αισθητικής, σχεδιασμένο από τον Γιάννη Καρλόπουλο.  

«γύρω γύρω θάλασσα» / φωτογραφίες και σημειώσεις ημερολογίου από τη νήσο χίο / 2010-2020 / του γιάννη κωσταρή. βιβλία από τον φωτοαγωγό / 152 σελίδες, 15,5x23 εκ. / 18 ευρώ. / ISBN 978-618-80737-3-9. Κυκλοφορεί και στα αγγλικά.  

Το βιβλίο πωλείται στο Παντοπωλείο Κωσταρή στην Κώμη της Χίου, στο βιβλιοπωλείο Πάπυρος στην πόλη της Χίου, στα βιβλιοπωλεία Φωταγωγός, Λεμόνι, Zapotek, Heteroklito Αthens και στο lifo shop. Επίσης αποστέλλεται με τα ΕΛΤΑ σε όλη την Ελλάδα, [email protected]  

To Σάββατο 6/5 στις 18:00 θα γίνει παρουσίαση του βιβλίου με τους Γιάννη Κωσταρή, Γιάννη Καρλόπουλο και Τζούλια Τσιακίρη και έκθεση φωτογραφίας με επιλεγμένες εικόνες του βιβλίου. 

Link facebook event: https://fb.me/e/3WJkYktoB και https://www.facebook.com/events/772260824282483
http://fotamag.blogspot.com/

Αγοράστε το βιβλίο εδώ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ