Τι τρώνε οι ήρωες στις τηλεοπτικές σειρές

Τι τρώνε οι ήρωες στις τηλεοπτικές σειρές Facebook Twitter
Η πλοκή του «The Bear» θυμίζει λίγο την ταινία «Chef» με τον Τζον Φαβρό που φεύγει κακήν κακώς από ένα «καλό» εστιατόριο, ξεκινά να δουλεύει σε food truck και βρίσκει την ευτυχία στην απλή ζωή, φτιάχνοντας σάντουιτς.
0

ΣΤΗ ΝΕΑ ΣΕΙΡΑ «Τhe Βear» του συνδρομητικού καναλιού FX, ο Carmy, ένας νέος, βραβευμένος σεφ που δούλευε σε εστιατόριο αξιώσεων στη Νέα Υόρκη, γυρνά στο Σικάγο μετά την αυτοκτονία του αδελφού του για να αναλάβει την οικογενειακή επιχείρηση, ένα σαντουιτσάδικο με την πνευματώδη ονομασία «Original Beef of Chicagoland».

Η πλοκή θυμίζει λίγο την ταινία «Chef» με τον Τζον Φαβρό που φεύγει κακήν κακώς από ένα «καλό» εστιατόριο, ξεκινά να δουλεύει σε food truck και βρίσκει την ευτυχία στην απλή ζωή, φτιάχνοντας σάντουιτς (το γεγονός ότι ο Φαβρό έχει πρώην/νυν γυναίκα τη Σοφία Βεργκάρα και κάνει και κάτι με τη Σκάρλετ Γιόχανσον λέει πολλά για το Χόλιγουντ). 

Κάπου εκεί τελειώνουν και οι ομοιότητες. Η κουζίνα στο «Original Beef of Chicagoland» είναι ένα κλειστοφοβικό χάος – οι μάγειρες επικοινωνούν με ουρλιαχτά, οι τουαλέτες χαλάνε, τα μαχαίρια δεν κόβουν, όλοι βογκάνε ιδρωμένοι πάνω από τα πιάτα. Ο σεφ πουλάει τα παλιά του vintage ρούχα για να αγοράσει κρέας γιατί το μαγαζί είναι χρεωμένο ως τον λαιμό, έχει ψυχικά τραύματα από το bullying που έχει υποστεί σε κουζίνες εστιατορίων πέντε αστέρων και το βράδυ, όταν γυρίζει σπίτι μόνος του, τρώει σαν παιδί της Γ’ Δημοτικού φιστικοβούτυρο και μαρμελάδα σε άσπρο φτηνό ψωμί του τοστ.

Η κουζίνα στο «Original Beef of Chicagoland»  είναι ένα κλειστοφοβικό χάος – οι μάγειρες επικοινωνούν με ουρλιαχτά, οι τουαλέτες χαλάνε, τα μαχαίρια δεν κόβουν, όλοι βογκάνε ιδρωμένοι πάνω από τα πιάτα.

Η σειρά δεν αφορά τόσο το φαγητό όσο το παρασκήνιο των εστιατορίων, έναν κόσμο γεμάτο αίμα, δάκρυα και ιδρώτα (και κάποια ναρκωτικά, για την αλητεία) που έκανε πρώτος διάσημο στο ευρύ κοινό ο Άντονι Μπουρντέν στο «Κουζίνα Εμπιστευτικό» είκοσι δύο χρόνια πριν. Κι αυτή ήταν μόνο η αρχή μιας πραγματικής μανίας με τους σεφ και το παρασκήνιο της κουζίνας.

Ίσως η μόνη σειρά που έχει δώσει στο φαγητό τη θέση που του αξίζει, που δεν το αντιμετωπίζει δηλαδή ως κάτι διαδικαστικό που κάνουν οι ήρωες κατά τη διάρκεια των σκηνών ή ως μια επαγγελματική απασχόληση, είναι το «Sopranos». Το φαγητό στους «Sopranos» (είναι η καλύτερη σειρά των τελευταίων είκοσι χρόνων; Δεν ξέρω. Είναι πάντως σίγουρα ένα αριστούργημα) είναι τόσο σημαντικό όσο και οι βασικοί πρωταγωνιστές της.

Δεκαπέντε χρόνια μετά το τελευταίο επεισόδιο, το Sopranos family cookbook αγοράζεται ακόμα, το ίντερνετ είναι γεμάτο με συνταγές και explainers για τα αγαπημένα πιάτα του Tοny Soprano («Τι είναι το gabagool;») και διαφημίσεις για food tours στο Νιου Τζέρζι για να φάει κανείς στα αγαπημένα μέρη των πρωταγωνιστών.

Δεν είναι μόνο πως το φαγητό είναι παντού –οι ήρωες μαγειρεύουν, βρίσκονται στο εστιατόριο Vesuvio και τρώνε ακατάπαυστα έως και κέτσαπ κατευθείαν από το φακελάκι– ούτε πως κάποιος λέει το αστείο «είναι τόσο χοντρή που η ομάδα αίματός της είναι η σάλτσα ραγού». Εδώ η ανάγκη για φαγητό αναδεικνύει κάτι σχεδόν πρωτόγονο και επίπονο: ο Τόνι Σοπράνο τρώει δημητριακά από το κουτί, φιστικοβούτυρο κατευθείαν από το βαζάκι, μπάρμπεκιου, πικάντικα σάντουιτς, μακαρόνια, ξέχειλες σακούλες με πατατάκια, σούσι μέχρι να νιώσει ναυτία. Η λαιμαργία εδώ είναι λαιμαργία για τη ζωή την ίδια σε όλη της την υπερβολή – ένα πραγματικό θανάσιμο αμάρτημα.

Αντίθετα, στις περισσότερες ελληνικές σειρές το φαγητό είναι μια απλή υποσημείωση, ένας τρόπος να περάσει η ώρα ή να βγούνε έξω οι ήρωες, σε κάποιο εστιατόριο. Μοναδική εξαίρεση είναι η «Τούρτα της μαμάς» που παίζεται τώρα στην ΕΡΤ 1, όπου η food blogger Ευανθία, την οποία ερμηνεύει η Καίτη Κωσταντίνου, μαγειρεύει τα πάντα για όλη την εκκεντρική και μεγάλη οικογένειά της, από θρακιώτικες συνταγές μέχρι ινδικά πιάτα.

Στην «Ντόλτσε Βίτα» η κόρη Ντορίτα, που είναι vegetarian «και οικολόγος», αντιμετωπίζεται σχεδόν ως γραφική από την οικογένεια η οποία τρώει τα παραδοσιακά που μαγειρεύει η οικιακή βοηθός Ασπασία: γιουβέτσι, αρνάκι στον φούρνο, σουπιές με σπανάκι, μπακαλιάρο και γαύρο. Οι ήρωες τρώνε στο ταβερνάκι του κυρ-Ηλία μεζέδες, χωριάτικη αλλά και σπλήνα. Παραδοσιακά, αλλά λίγο πιο «εργένικα» μαγειρεύει και η οικιακή βοηθός Φλώρα (Χρυσούλα Διαβάτη) για τον Κωνσταντίνο Μαρκορά: μακαρόνια, στραπατσάδα, παϊδάκια με πατάτες τηγανητές.

Ένα εξαιρετικό παράδειγμα της αντίληψης που υπήρχε για το φαγητό στις αρχές της δεκαετίας του ’90 μπορεί να βρει κανείς στους «Απαράδεκτους». Όλοι βρίζουν τη Δήμητρα που θα έπρεπε (γιατί, μην ξεχνάμε, είναι και «νοικοκυρά»), αλλά δεν μαγειρεύει καλά (ρεβίθια νερόβραστα, μοσχάρι σαντιγιόν, μια κατσίκα που είναι λύσσα στο αλάτι).

Κυρίως, βέβαια, οι «Απαράδεκτοι», ως γνήσια τέκνα της Μεταπολίτευσης, φλερτάρουν έντονα με την μπουρζουαζία κι αυτό φαίνεται έντονα και στο φαγητό που τρώνε ή προσφέρουν. Διοργανώνουν σουαρέ υπό την υψηλή εποπτεία του Κονσταντέν (Κωσταντίνος Τζούμας) και οι «διανοούμενοι» (ανάμεσα τους και ο γλύπτης Βαρόγκας) δεν θέλουν να φάνε σολομό, που είναι χάλια, αλλά καταλήγουν να τρώνε γαρδούμπες και τζατζίκι. Σε άλλο επεισόδιο η Βάνα Καρούλου Λέκκα απαγγέλλει ποίηση, ενώ όλοι τρώνε σουβλάκια. Υπάρχει πάντα η αντίληψη ότι ο κόσμος θέλει τα «απλά, τα ταβερνιάρικα» και όχι περίπλοκες συνταγές που τρώνε οι «διανοούμενοι».

Κάποια στιγμή αποφασίζουν να πάνε σε ένα «καλό» εστιατόριο. Τα πιάτα του καλού εστιατορίου θυμίζουν ρετρό ιταλικό με ολίγη από Κύπρο: Βεζούβιος, σκαλοπίνια πιτσαγιόλο(;), μπιφτέκια και φλαούνες. Μόνο που ο Γιάννης εξεγείρεται γιατί στο μενού δεν υπάρχουν φαρφάλες. «Δεν τρως καλά σε αυτά τα μέρη, σας τα ’λεγα εγώ να πάμε σε μια ταβερνούλα», λέει τελικά ο Σπύρος, θυμίζοντάς μας, για άλλη μια φορά, πόσο μπάρμπας είναι. 

Η σκηνή με τις φαρφάλες από τους «Απαράδεκτους»

*Ευχαριστώ τη Ναταλί για την πολύτιμη βοήθειά της.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

LAXANONTOLMADES

Γεύση / Πώς να φτιάξετε τους τέλειους λαχανοντολμάδες του Βλάσση

Το εστιατόριο της Αθήνας που εδώ και 40 χρόνια έχει συνδέσει το όνομά του με αυτό το πιάτο μάς δίνει τη συνταγή για ένα φαγητό κλασικό και comfort, τώρα που κάνει κρύο και τα λάχανα είναι στο φόρτε τους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πώς ένα μεγάλο φεστιβάλ γεύσης μπορεί να μειώσει τη σπατάλη φαγητού;

Οδηγός Γεύσης / Πώς ένας μεγάλος γαστρονομικός θεσμός μπορεί να μειώσει τη σπατάλη φαγητού;

Με καλεσμένους εννέα κορυφαίους Έλληνες σεφ και γιορτάζοντας τη 15η επέτειό του, το Sani Gourmet 2022 έβαλε στόχο έτσι ώστε η τέχνη της υψηλής γαστρονομίας να συμβαδίσει τη φιλοσοφία της βιωσιμότητας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Βασίλης Χαμάμ

Γεύση / Βασίλης Χαμάμ: Ο επόμενος μάγειρας της Θεσσαλονίκης που θα συζητηθεί

Άφησε τη δουλειά στην Tate Modern και την ενασχόλησή του με την τέχνη για να αφοσιωθεί σε μια άλλη που μέχρι τότε είχε για χόμπι. Αυτοδίδακτος στη μαγειρική, o ταλαντούχος σεφ του νέου εστιατορίου που ετοιμάζει το πολυβραβευμένο δημιουργικό γραφείο των Beetroot κάνει μια μοντέρνα ελληνική κουζίνα με επιρροές από τη γειτονιά της ανατολικής Μεσογείου, φαγητό που σχετίζεται με τη μετανάστευση και τις ρίζες του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Εδώ και κοντά τριάντα χρόνια, τα Γιουβετσάκια αποθεώνουν την ελληνική κουζίνα

Γεύση / Τα «Γιουβετσάκια» αποθεώνουν την ελληνική κουζίνα εδώ και τριάντα χρόνια

Ο Χάρης Τζίτζης γυρίζει καθημερινά τις λαϊκές, ξέρει ποιον μήνα έχει καλή ντομάτα ποια περιοχή, ακολουθεί την εποχικότητα πριν ακόμα αρχίσουμε να μιλάμε γι’ αυτήν κι έτσι κρατάει μέχρι σήμερα μια ταβέρνα-επιτομή της cuisine du marché στην Άνω Γλυφάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μήπως να σταματήσουμε να σνομπάρουμε τις φακές σούπα;

Γεύση / Μήπως να σταματήσουμε να σνομπάρουμε τις φακές σούπα;

Αν ανήκετε σε εκείνους που ούτε τις αγγίζουν ούτε σκέφτονται να τις μαγειρέψουν, προτείνουμε να δοκιμάσετε τη συνταγή που μας δίνει ο Βασίλης Ζώης του Άνετον, την οποία αγαπούν πολύ τα γραφεία γύρω από το Σύνταγμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Από πρώην «ριζοσπάστης μαρξιστής» ο Αλέξης Τσίπρας αυτοπαρουσιάζεται στο βιβλίο του ως ένας πολιτικός που παίρνει τις κρίσιμες αποφάσεις του με βάση ουρανόσταλτα σημάδια της μοίρας και την «κραυγή ενός περιστεριού». Οι παλιοί του σύντροφοι διαψεύδουν πλήθος περιστατικών που περιγράφει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Οπτική Γωνία / Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί τι κρύβεται πίσω από την πρόωρη προσμονή των Χριστουγέννων αλλά και γιατί για πολλούς η γιορτινή περίοδος γίνεται πηγή άγχους αντί χαράς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ