Ο Ρεμ Κούλχαας φέρνει το θέατρο στην καρδιά της Ταϊπέι με ένα εμβληματικό κτίριο

Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταϊπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
0

Το πολυαναμενόμενο Κέντρο Παραστατικών Τεχνών της Ταϊπέι στην Ταϊβάν ολοκληρώθηκε από το στούντιο OMA του Ρεμ Κούλχαας πριν από τα επίσημα εγκαίνια στις 7 Αυγούστου 2022.

Το πολιτιστικό ορόσημο 59.000 τετραγωνικών μέτρων, το οποίο ανατέθηκε από την κυβέρνηση της πόλης Ταϊπέι το 2009, έχει χαρακτηριστική μορφή, με τρία αμφιθέατρα που προεξέχουν από έναν κεντρικό κυβοειδή όγκο.

Ο βραβευμένος με Πρίτσκερ Κούλχαας, ο οποίος ηγήθηκε του σχεδιασμού, ήθελε το κτίριο να ξεχωρίζει από τα «τυποποιημένα» σύγχρονα θέατρα που κατασκευάζονται σε μεγάλες πόλεις σε όλο τον κόσμο.

«Το θέατρο έχει πολύ μεγάλη παράδοση», δήλωσε ο Κούλχαας. «Έχουμε δει τα σύγχρονα θέατρα να γίνονται όλο και περισσότερο τυποποιημένα, με συντηρητικές αρχές εσωτερικής λειτουργίας».

«Θέλουμε να συμβάλουμε στην ιστορία του θεάτρου. Εδώ στην Ταϊπέι, καταφέραμε να συνδυάσουμε τρεις αίθουσες με έναν ιδιαίτερο τρόπο», συνέχισε. «Μας ενδιαφέρει να δούμε πώς αυτή η αρχιτεκτονική θα έχει αντίκτυπο όσον αφορά την επέκταση του τι μπορούμε να κάνουμε στο θέατρο».

Ο βραβευμένος με Πρίτσκερ Κούλχαας, ο οποίος ηγήθηκε του σχεδιασμού, ήθελε το κτίριο να ξεχωρίζει από τα «τυποποιημένα» σύγχρονα θέατρα που κατασκευάζονται σε μεγάλες πόλεις σε όλο τον κόσμο.

Ο Κούλχαας ακολούθησε παρόμοια προσέγγιση στον σχεδιασμό του CCTV Headquartes στο Πεκίνο, το οποίο δημιούργησε για να ενθαρρύνει εναλλακτικές μορφές πολυώροφων κτιρίων. Χτισμένο στην περιοχή της νυχτερινής αγοράς Σιλίν της Ταϊπέι, το κτίριο περιλαμβάνει τρία θέατρα. Το πιο χαρακτηριστικό από αυτά είναι το Globe Playhouse 800 θέσεων, το οποίο έχει σφαιρικό σχήμα και στηρίζεται εξωτερικά σε δύο κολόνες.

Παράλληλα με το σφαιρικό αμφιθέατρο, το κτίριο περιλαμβάνει επίσης το Grand Theater 1.500 θέσεων και το θέατρο Blue Box 800 θέσεων. Αυτά προεξέχουν από τις αντίθετες πλευρές του κτιρίου. Οι δύο χώροι βρίσκονται αντικριστά στο ίδιο επίπεδο του κέντρου τεχνών, ώστε να μπορούν να συνδυαστούν σε έναν χώρο που αναφέρεται ως Super Theater.

Το κύριο, κεντρικό τμήμα του κτιρίου υψώνεται πάνω από το έδαφος για να δημιουργηθεί μια σκεπαστή πλατεία. Περιέχει τις εισόδους, τα φουαγιέ και όλους τους χώρους των παρασκηνίων για τα τρία θέατρα. Ένας δημόσιος διάδρομος στο κτίριο, που ονομάζεται Public Loop, διατρέχει αυτούς τους χώρους των παρασκηνίων, με παράθυρα που επιτρέπουν τη θέα μέσα στους συνήθως αθέατους αυτούς χώρους. Ο διάδρομος περνάει μέσα από το κέντρο του κτιρίου προτού καταλήξει σε ένα σημείο δημόσιας θέασης στην οροφή. Ένας διάδρομος στην οροφή του σφαιρικού θεάτρου οδηγεί σε ένα σύνολο ανελκυστήρων που επιστρέφει τους ανθρώπους στο ισόγειο.

«Η διαμόρφωση των τριών θεάτρων που συνδέονται σε έναν κεντρικό κύβο οδήγησε σε νέες εσωτερικές λειτουργίες των χώρων παραστάσεων για να εμπνεύσει αδιανόητες παραγωγές», δήλωσε ο Gianotten της OMA. «Το Public Loop καλεί τους επισκέπτες με και χωρίς εισιτήρια σε αυτά τα νέα έργα και τις δημιουργικές τους διαδικασίες. Είμαστε ενθουσιασμένοι με το πώς το κτίριο δημιουργεί συνεχώς νέες σχέσεις μεταξύ καλλιτεχνών και κοινού».

Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA

Η OMA σχεδίασε το Taipei Performing Arts Center ώστε να διαθέτει μια μεγάλη ποικιλία μοναδικών χώρων παραστάσεων, όπως το σφαιρικό θέατρο και το εργοστασιακό Super Theatre, αλλά και να διαθέτει πολυάριθμους πρόσθετους χώρους που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για παραστάσεις. «Το Taipei Performing Arts Center είναι κάτι πολύ περισσότερο από το άθροισμα των τριών θεάτρων του», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του Taipei Performing Arts Center Austin Wang. «Κάθε φουαγιέ, κάθε πλατεία, κάθε απροσδόκητη γωνιά ξεχειλίζει από δημιουργικές δυνατότητες. Πιστεύουμε ότι το θέατρο του μέλλοντος θα ξεπεράσει τους συμβατικούς θεατρικούς χώρους», λέει.

Ανοιχτό για κάθε μορφή σύγχρονης performance art από τους πιο τολμηρούς καλλιτέχνες, το Taipei Performing Arts Center κατασκευάζεται εδώ και πάνω από μια δεκαετία, με την κατασκευή να ξεκινά το 2012, αφού η OMA κέρδισε την ανάθεση το 2009.

Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια φούξια "ιπτάμενη" πλατφόρμα μας προετοιμάζει για τον μήνα αρχιτεκτονικής στο Ρότερνταμ

Πολιτισμός / Μια φούξια "ιπτάμενη" πλατφόρμα μας προετοιμάζει για τον μήνα αρχιτεκτονικής στο Ρότερνταμ

Το Podium θα προσφέρει στους επισκέπτες μια νέα θέα της πόλης, και στον ορίζοντα το Museumpark και το γειτονικό Depot Boijmans Van Beuningen, σχεδιασμένο από το ίδιο αρχιτεκτονικό γραφείο.
THE LIFO TEAM
Στον Francis Kéré απονεμήθηκε το βραβείο Αρχιτεκτονικής Pritzker για το 2022

Design / Στον Francis Kéré απονεμήθηκε το βραβείο Αρχιτεκτονικής Pritzker για το 2022

Γεννημένος στο Γκάντο της Μπουρκίνα Φάσο το 1965 και με έδρα το Βερολίνο, ο Francis Kéré εργάζεται για τη «βελτίωση της ζωής και της εμπειρίας μέσω της αρχιτεκτονικής αμέτρητων πολιτών σε μια περιοχή του κόσμου που μερικές φορές είναι ξεχασμένη».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σχέδιο του Μις βαν ντερ Ρόε, που ανακαλύφθηκε πρόσφατα, ολοκληρώνεται στην Ιντιάνα

Πολιτισμός / Ένα σχέδιο του Μις βαν ντερ Ρόε, που ανακαλύφθηκε πρόσφατα, ολοκληρώνεται στην Ιντιάνα

Εβδομήντα χρόνια μετά, ένα σχέδιο του μεγάλου πρωτοπόρου αρχιτέκτονα και τελευταίου διευθυντή της σχολής Bauhaus που είχε εγκαταλειφθεί λόγω οικονομικών δυσχερειών ολοκληρώνεται ως φόρος τιμής στο έργο του.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR