Ο Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου Facebook Twitter
Raphael, «Altoviti» (1491–1557), ένας Φλωρεντινός τραπεζίτης που ζούσε στη Ρώμη και ήταν στενός φίλος του Ραφαήλ. Υπήρξε αφοσιωμένος προστάτης και συλλέκτης έργων τέχνης καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του. Φωτό: Samuel H. Kress Collection, 1943.4.33

Ραφαήλ: Αποτύπωσε στην τέχνη του το ανθρώπινο και το θείο, την αγάπη και τη φιλία, τη μάθηση και τη δύναμη

0

«Μεγαλόψυχα και γενναιόδωρα λούζουν καμιά φορά οι Ουρανοί ένα και μόνο πρόσωπο με κάθε λογής χαρίσματα και δώρα πολύτιμα από τους πλούσιους και ανεξάντλητους θησαυρούς τους, χαρίσματα και δώρα που συνήθως μοιράζονται μέσα στα χρόνια σε πολλά, μα πάρα πολλά ξεχωριστά παιδιά τους.

Τούτο ήταν φανερό στην περίπτωση του Ραφαήλ Σάντσιο από το Ουρμπίνο, ενός καλλιτέχνη τόσο ταλαντούχου και τόσο γεμάτου χάρη, που η φύση τον προίκισε με την καλοσύνη και τη σεμνότητα που συναντάμε σε όλους εκείνους τους εξαίρετους ανθρώπους που η ευγένειά τους δυναμώνει από μια διάθεση ευχάριστη και φιλική, από μια προσήνεια και καταδεκτικότητα που εκφράζεται μάλιστα από μια αβρότατη συμπεριφορά προς όλους τους ανθρώπους κάθε στιγμή».

Ο Ραφαήλ πέθανε σε ηλικία μόλις τριάντα επτά ετών. Ο Βαζάρι μας το λέει αυτό δίνοντας μια νεφελώδη εξήγηση για την αιτία θανάτου του – υπερβολικός έρωτας

Αυτά γράφει ο Τζόρτζιο Βαζάρι, συγγραφέας του βίων των καλλιτεχνών της Αναγέννησης, περιγράφοντας στο βιβλίο του τη συγκλονιστική αλλαγή στο στυλ του Ραφαήλ, αφού μελέτησε τα αριστουργήματα των δασκάλων από τη Φλωρεντία.

Η ζωή του ήταν σύντομη, το έργο του παραγωγικό και η κληρονομιά του αθάνατη. Ζωγράφος, σχεδιαστής, αρχιτέκτονας, αρχαιολόγος και ποιητής, ο Ραφαήλ αποτύπωσε στην τέχνη του το ανθρώπινο και το θείο, την αγάπη και τη φιλία, τη μάθηση και τη δύναμη. Στη σύντομη καριέρα του, που εκτείνεται σε μόλις δύο δεκαετίες, ο Ραφαήλ διαμόρφωσε την πορεία του δυτικού πολιτισμού.

Ο Ραφαήλ πέθανε σε ηλικία μόλις τριάντα επτά ετών. Ο Βαζάρι μας το λέει αυτό δίνοντας μια νεφελώδη εξήγηση για την αιτία θανάτου του – υπερβολικός έρωτας. Μαζί με αυτόν τον ευγενή τεχνίτη θα μπορούσε να είχε χαθεί και η ίδια η τέχνη της ζωγραφικής. Γιατί όταν ο Ραφαήλ έκλεισε τα μάτια του, θαρρείς κι έμεινε τυφλή η ίδια η τέχνη, γράφει ο Βαζάρι, και συμπληρώνει ότι η τέχνη, ο χρωματισμός και η επινοητικότητα χάρη σε αυτόν έφτασαν σε τέτοια κορύφωση τελειότητας που δύσκολα θα μπορούσαμε να διανοηθούμε – κανείς άλλωστε δεν μπορεί  να ελπίζει ότι θα τον ξεπεράσει.

Η αθάνατη κληρονομιά του Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου Facebook Twitter
Raphael, Αυτοπροσωπογραφία του καλλιτέχνη, περ. 23 ετών.

Από τους γίγαντες της Αναγέννησης, μαζί με τον Λεονάρντο και τον Μιχαήλ Άγγελο, ο Ραφαήλ παρήγαγε τεράστιο αριθμό έργων κατά τη διάρκεια της σχετικά σύντομης καριέρας του. Γνωστός σήμερα κυρίως ως ζωγράφος και σχεδιαστής, το έργο του ήταν ευρύτερο, περιλαμβάνοντας ταπισερί, χαρακτικά, γλυπτά, σκηνικά και εφαρμοσμένες τέχνες, ενώ δραστηριοποιήθηκε τόσο ως αρχιτέκτονας όσο και ως αρχαιολόγος. Έγραψε ακόμα και ποίηση. 

Ήταν τόσο ταλαντούχος και περιζήτητος, που εργάστηκε σε μερικά από τα πιο φιλόδοξα έργα που του ανέθεσαν μερικοί από τους πιο ισχυρούς ανθρώπους στον πλανήτη, ο Πάπας Ιούλιος Β' και ο Πάπας Λέοντας Χ'.

Ο Ραφαήλ γεννήθηκε στις 6 Απριλίου 1483, Μεγάλη Παρασκευή, στο Ουρμπίνο, στην περιοχή Μάρκε της Ιταλίας. Ο πατέρας του Τζιοβάνι Σάντι ήταν ένας μέτριος ζωγράφος της καλλιεργημένης Αυλής των Μοντεφέλτρο, έτσι ο Ραφαήλ από μικρή ηλικία περιβαλλόταν από την τέχνη, τη λογοτεχνία και την ποίηση. Έχασε τη μητέρα του Magia di Battista Ciarla σε ηλικία οκτώ ετών και τον πατέρα του όταν ήταν έντεκα.

Ο θείος του από την πλευρά του πατέρα του έγινε ο κηδεμόνας του και ο Ραφαήλ αξιοποίησε την εκπαίδευση που είχε λάβει ως ζωγράφος από τον πατέρα του, τον οποίο βοηθούσε από μικρός στα πολυάριθμα έργα που φιλοτεχνούσε στο Ουρμπίνο, αναλαμβάνοντας το οικογενειακό εργαστήριο, έφηβος ακόμα. Το ταλέντο του αναγνωρίστηκε γρήγορα και στα τέλη της εφηβείας του δεχόταν ήδη μεγάλες παραγγελίες στην περιοχή. Στα έργα που ξεχωρίζουν από αυτή την περίοδο περιλαμβάνεται το «Mond Crucifixion» (1502-03, Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο), το οποίο ολοκλήρωσε σε ηλικία περίπου είκοσι ετών.

Η αθάνατη κληρονομιά του Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου Facebook Twitter
Raphael, «Saint Catherine of Alexandria», περ. 1507. © The National Gallery, London

Ο Ραφαήλ μετακόμισε στη Φλωρεντία γύρω στο 1504 για να μάθει από τους εκεί καλλιτέχνες, κυρίως από τον Λεονάρντο και τον Μιχαήλ Άγγελο. Τα σχέδιά του γίνονταν ολοένα και πιο πολύπλοκα και τρισδιάστατα, όπως φαίνεται στο έργο με πένα και μελάνι «Η Αγία Οικογένεια με ένα ρόδι» (1507-08, Palais des Beaux-Arts de Lille), και υιοθέτησε το στρογγυλό ή tondo σχήμα που ήταν τόσο δημοφιλές στους πελάτες της Φλωρεντίας σε έργα όπως «Η Παναγία και το παιδί με το βρέφος του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή και ένα αγιοβασιλιάτικο παιδί» («Η Madonna της Terranuova») του 1505 περίπου, που τώρα βρίσκεται στο Staatliche Museen zu Berlin, Gemäldegalerie. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ο Ραφαήλ δημιούργησε μερικούς από τους πιο αγαπητούς πίνακες της Παναγίας, π.χ. την «Παναγία με το παιδί» («The Bridgewater Madonna», 1507-8, National Galleries of Scotland, Bridgewater CollectionLoan) και τη «Madonna of the Pin» της Εθνικής Πινακοθήκης.

Την εποχή που δούλευε στη Φλωρεντία, ο Μπαμάντε από το Ουρμπίνο, που εργαζόταν για τον Πάπα Ιούλιο Β’ και ήταν μακρινός συγγενής του, του διαμήνυσε ότι είχε πείσει τον Πάπα να χτίσει κάποια καινούργια ενδιαιτήματα όπου ο Ραφαήλ θα μπορούσε να δείξει την τέχνη του και τη μαστοριά του.

Έτσι, βρέθηκε να δουλεύει για προστάτες με μεγάλες ιδέες και μεγάλους προϋπολογισμούς, για πάπες που ήθελαν να ξεπεράσουν τους προκατόχους τους και καλλιτέχνες που ήθελαν να ξεπεράσουν τους αντιπάλους τους. Σε ηλικία μόλις είκοσι πέντε ετών και χωρίς εμπειρία στην παραγωγή τοιχογραφιών μεγάλης κλίμακας, ο Ραφαήλ ήταν μια τολμηρή επιλογή. Αλλά ο αρχιτέκτονας και ζωγράφος Ντομάνο Μπραμάντε ήταν μια σημαντική προσωπικότητα στη Ρώμη που επηρέασε την απόφαση του Πάπα.

Η αθάνατη κληρονομιά του Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου Facebook Twitter
Raphael, «Η Σχολή των Αθηνών», Stanza della Segnatura στο Αποστολικό Παλάτι, 1509-11. Φωτό: Wikimedia Commons

Ο Ραφαήλ διακόσμησε τα διαμερίσματα που ήταν γνωστά ως Le Stanze με τοιχογραφίες που ενσάρκωναν τις φιλοδοξίες του Πάπα ως ηγεμόνα της Αναγέννησης. Η «Σχολή των Αθηνών», το πιο διάσημο έργο του Ραφαήλ και ένας από τους βασικότερους πίνακες της δυτικής τέχνης, αναπαριστά τη διαχρονική συγκέντρωση των μεγαλύτερων Ελλήνων φιλοσόφων και φυσικών επιστημόνων της αρχαιότητας.

Εκεί που ο Ραφαήλ περιλαμβάνει τον Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη, τον Αρχιμήδη και τον Πυθαγόρα, μια σημερινή εκδοχή θα μπορούσε να περιλαμβάνει νομπελίστες, γίγαντες της τεχνολογίας και πρωτοπόρους της επιστημονικής έρευνας. Άλλα μέρη της σύνθεσης απεικονίζουν ιστορικές και ορισμένες σύγχρονες προσωπικότητες από τους χώρους της Εκκλησίας, της ποίησης και του δικαίου. Τα έργα δεν ήταν μόνο μεγάλα και όμορφα, αλλά εξυπηρετούσαν και έναν σκοπό: να εντυπωσιάσουν και να δείξουν πόσο καλλιεργημένος και ισχυρός ήταν ο Πάπας.

Η αθάνατη κληρονομιά του Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου Facebook Twitter
Raphael, Προσωπογραφία του Πάπα Ιούλιου II, περ. 1512. National Gallery, London

Στη Ρώμη ο Ραφαήλ ζωγράφισε μερικά από τα πιο διάσημα πορτρέτα του. Τα πρόσωπα του Πάπα Ιουλίου Β' (1511, The National Gallery, Λονδίνο) και του Πάπα Λέοντα Χ' (του διαδόχου του Ιουλίου) αποκαλύπτουν πάρα πολλά γι' αυτούς τους εξαιρετικά ισχυρούς άνδρες και έχουν καταλήξει να καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο τους βλέπουμε ακόμη. Το πορτρέτο του φίλου του Μπαλτασάρε Καστιλιόνε, συγγραφέα, διπλωμάτη και στοχαστή, είναι ένα απίστευτα ευαίσθητο έργο που θαύμασαν ο Τιτσιάνο και ο Ρέμπραντ.

Το ταλέντο του Ραφαήλ δεν σταμάτησε στα σχέδια, στις τοιχογραφίες και στη ζωγραφική. Το 1514, μετά τον θάνατο του Μπραμάντε, έγινε ο κύριος αρχιτέκτονας της νέας βασιλικής του Αγίου Πέτρου, δηλαδή των απαρχών του κτιρίου που γνωρίζουμε σήμερα.

Σχεδίασε επίσης βίλες και σκηνικά, έγραψε σονέτα και μπόρεσε να εντρυφήσει στην τέχνη και τα μνημεία της αρχαίας Ρώμης – του επετράπη η χρήση των αρχαιοτήτων (κυρίως ως οικοδομικών υλικών για τη βασιλική) και αργότερα απέκτησε την ευθύνη για όλα τα ανασκαμμένα μάρμαρα με αρχαίες επιγραφές.

Ο Λέων Χ' του ανέθεσε να εκπονήσει μια έρευνα με σχέδια των αρχαίων κτιρίων της Ρώμης. Έγραψε στον Λέοντα Χ' σχετικά με την έρευνα το 1519, με τη βοήθεια του Καστιλιόνε. Η επιστολή δίνει μια αποκαλυπτική εικόνα των ιδεών του Ραφαήλ για την αρχιτεκτονική.

Στη Ρώμη ζωγράφισε επίσης το εντυπωσιακό πορτρέτο «La Fornarina» μεταξύ του 1518 και 1519 (Gallerie Nazionali di Arte Antica, Ρώμη). Δεν γνωρίζουμε αν επρόκειτο για κάποια γυναίκα με την οποία ο Ραφαήλ είχε σχέση, αλλά δεν είναι απίθανο. Στο χέρι της φορά μια ταινία που γράφει «Raphaelurbinas».

Η αθάνατη κληρονομιά του Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου Facebook Twitter
Raphael, «La Fornarina», ερωμένη του Ραφαήλ, 1518-19

Ο Ραφαήλ δεν έφυγε ποτέ από τη Ρώμη. Πέθανε εκεί από πυρετό τη Μεγάλη Παρασκευή, 6 Απριλίου 1520. Το χρονικό του θανάτου του το κατέγραψε ο Βαζάρι: ο Ραφαήλ κρατούσε κρυφές τις ερωτικές του σχέσεις και εντρυφούσε στις απολαύσεις δίχως αίσθηση του μέτρου και δίχως διόλου αυτοσυγκράτηση.

Μια φορά ξεπέρασε κάθε όριο, επέστρεψε στο σπίτι του με δυνατό πυρετό και οι γιατροί διέγνωσαν ότι ήταν από θερμοπληξία.

Ο Ραφαήλ δεν μίλησε για τις ασωτίες και τις ακολασίες του και οι γιατροί, δίχως σύνεση, αντί να του δώσουν τα τονωτικά που είχε ανάγκη, άρχισαν να φλεβοτομούν, ώσπου χλώμιασε ολότελα και άρχισε να χάνει τις αισθήσεις του. Έκανε τη διαθήκη του σαν καλός χριστιανός, απομάκρυνε την ερωμένη του, εξασφαλίζοντάς της τα μέσα για να ζήσει με αξιοπρέπεια. Μετά μοίρασε τα υπάρχοντά του στους μαθητές του, όρισε ένα μέρος του πλούτου του να δοθεί για την αποκατάσταση των παλαιών σηκών στη Σάντα Μαρία Ροτόντα και επέλεξε το Πάνθεον ως τόπο ανάπαυσης και ταφής του.  

Η αθάνατη κληρονομιά του Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου Facebook Twitter
Raphael, «Saint Catherine of Alexandria», περ.1507. © The National Gallery, London
Η αθάνατη κληρονομιά του Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου Facebook Twitter
Raphael, Madonna dell’Impannata, 1511, © Galleria Palatina, Palazzo Pitti, Uffizi, Florence: Opificio delle Pietre Dure, Φλωρεντία.

Εξομολογήθηκε, μεταμελήθηκε και πέθανε τη Μεγάλη Παρασκευή, την ίδια μέρα που είχε γεννηθεί. Αν συγκρίνουμε τη διάρκεια της καριέρας του με εκείνη άλλων μεγάλων της Αναγέννησης, αυτό που μας ιντριγκάρει είναι η εξέλιξη του ύφους του, που φαίνεται να συμβαίνει με διπλή ταχύτητα. Μιλάμε για «πρώιμα έργα» και «όψιμα πορτρέτα», ενώ κανένα δεν ήταν πραγματικά τόσο «όψιμο» – ο Μιχαήλ Άγγελος εξακολουθούσε να εργάζεται μέχρι τα ογδόντα του χρόνια.

Ο Ραφαήλ δυστυχώς δεν έζησε μέχρι τα βαθιά γεράματα. Ακόμα και την εποχή της κακής υγιεινής και της πανούκλας, ο θάνατός του στα τριάντα επτά του ήταν πρόωρος. Αναπαύθηκε στο εργαστήριό του πριν μεταφερθεί με μια τεράστια πομπή για τη λειτουργία και την ταφή στο Πάνθεον. Ο θάνατός του προκάλεσε μεγάλη θλίψη. Ωστόσο άφησε πίσω του κάποια έργα που πεντακόσια και πλέον χρόνια μετά τον θάνατό του είναι από τα πιο διάσημα έργα τέχνης στον κόσμο.

Η αθάνατη κληρονομιά του Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου Facebook Twitter
Raphael, «Ο Άγιος Γεώργιος και ο Δράκος», μετ. 1503-05, έργο μικρών διαστάσεων (29 x 21 εκ.) για τη δουκική αυλή του Ουρμπίνο. Λούβρο

Μια επιστολή που γράφτηκε την επομένη του θανάτου του από τον Παντόλφο Πίκο, πρεσβευτή της Αυλής της Μάντοβα στη Ρώμη προς τη Δούκισσα της Μάντοβα, Ιζαμπέλα Ντ'Έστε, μεταφέρει λίγο από τον σεβασμό που είχε κερδίσει ο Ραφαήλ και τη γενική θλίψη που προκάλεσε ο θάνατός του.

«Εδώ κανείς δεν μιλάει για τίποτε άλλο παρά για τον θάνατο αυτού του καλού ανθρώπου, ο οποίος στο τέλος των τριάντα τριών ετών του ολοκλήρωσε την πρώτη του ζωή, αλλά η δεύτερη ζωή του, αυτή της φήμης του, που δεν υπόκειται στον χρόνο ή στον θάνατο, θα είναι αιώνια, τόσο για τα έργα του όσο και για τις προσπάθειες των μορφωμένων ανδρών που γράφουν προς τιμήν του, και γι' αυτό δεν τους λείπει η έμπνευση». Ο Πίκο γράφει εκ παραδρομής ότι πέθανε στα τριάντα τρία του, όχι στα τριάντα επτά.

«Ο Ραφαήλ έζησε πιότερο σαν πρίγκιπας παρά σαν ζωγράφος. Η τέχνη της ζωγραφικής ήταν ανυπολόγιστα τυχερή που μπόρεσε να εξασφαλίσει την αφοσίωση ενός τεχνίτη που με τις αρετές και τη διάνοιά του την ανύψωσε στα ουράνια. Είναι επίσης τυχερή που έχει σήμερα ακολούθους που βαδίζουν στα χνάρια του Ραφαήλ. Γιατί τους έδειξε πώς να ζήσουν και πώς να συνδυάσουν την αρετή με την τέχνη», γράφει ο Βαζάρι.

Η αθάνατη κληρονομιά του Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου Facebook Twitter
Raphael, «Altoviti» (1491–1557), ένας Φλωρεντινός τραπεζίτης που ζούσε στη Ρώμη και ήταν στενός φίλος του Ραφαήλ. Υπήρξε αφοσιωμένος προστάτης και συλλέκτης έργων τέχνης καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του. Φωτό: Samuel H. Kress Collection, 1943.4.33
Η αθάνατη κληρονομιά του Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου Facebook Twitter
Raphael, Προσωπογραφία του Guidobaldo da Montefeltro, δούκα του Ουρμπίνο από το 1482 έως το 1508, περ. 1507. Πινακοθήκη Ουφίτσι
Η αθάνατη κληρονομιά του Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου Facebook Twitter
Raphael, «Castiglione», σεβαστός συγγραφέας, αυλικός, διπλωμάτης και λόγιος, ήταν στενός φίλος του Ραφαήλ. Φωτό: Musée du Louvre, Παρίσι. © RMN-Grand Palais (musée du Louvre) / Tony Querrec
Η αθάνατη κληρονομιά του Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου Facebook Twitter
Raphael, «Η Αποκαθήλωση του Χριστού», 1507. Σχέδιο από ρωμαϊκή σαρκοφάγο
Η αθάνατη κληρονομιά του Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου Facebook Twitter
Το σχέδιο αυτής της τεράστιας ταπισερί βασίζεται στον μικρό πίνακα του Ραφαήλ «Όραμα του Ιεζεκιήλ».
Η αθάνατη κληρονομιά του Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου Facebook Twitter
Raphael, «Η θαυμαστή αλιεία», 1515-1516: Αυτή η σκηνή απεικονίζει μία από τις ιδρυτικές στιγμές του χριστιανισμού, όταν ο Εβραίος ψαράς Συμεών, που αργότερα μετονομάστηκε σε Πέτρος, καλείται να είναι ο πρώτος απόστολος (ή μαθητής) του Ιησού Χριστού. Φωτό: © Victoria and Albert Museum, London. Courtesy Royal Collection Trust / Her Majesty Queen Elizabeth II, 2021
Η αθάνατη κληρονομιά του Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου Facebook Twitter
Raphael, Σκίτσο για μια φιγούρα στον μεγάλο βωμό της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος (Pinacoteca Vaticana). Αποκαλύπτει τη δεινή σχεδιαστική ικανότητα του Ραφαήλ. Ιδιωτική συλλογή, Νέα Υόρκη. Φωτό: Tim Nighswander/IMAGING4ART
Η αθάνατη κληρονομιά του Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου Facebook Twitter
Raphael, «Νεαρός άνδρας μεταφέρει έναν ηλικιωμένο στην πλάτη του», περ. 1514
Η αθάνατη κληρονομιά του Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου Facebook Twitter
Raphael, «Μεταμόρφωση του Σωτήρος», 1520. Το έργο είναι ημιτελές. Pinacoteca Vaticana
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι περίφημες ταπισερί του Ραφαήλ στο παλάτι της Μαδρίτης κινδυνεύουν από τα περιστέρια

Πολιτισμός / Οι περίφημες ταπισερί του Ραφαήλ στο παλάτι της Μαδρίτης κινδυνεύουν από τα περιστέρια

Η ανάγκη αερισμού της γκαλερί, η οποία ανήκει στους χώρους του παλατιού, και έχουν εκτεθεί οι ταπισερί σημαίνει άνοιγμα των παραθύρων τόσο στον καθαρό αέρα όσο και στα περιστέρια.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ