Ο μνημειώδης μασταμπάς των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο του Αμπού Ντάμπι

Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Ο Christo και η Jeanne-Claude αναζητούν μια πιθανή τοποθεσία για τον μασταμπά. Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Φεβρουάριος 1982. Φωτο: Wolfgang Volz © 1982 Christo and Jeanne-Claude Foundation
0

Ο Κρίστο και η Ζαν Κλοντ δεν αγαπούσαν τα μόνιμα έργα. Το έδειξαν στο Ράιχσταγκ στο Βερολίνο, στην Pont Neuf και στη Νέα Υόρκη, με το πρώτο έργο τους μετά την πτώση των Δίδυμων Πύργων, με τα πανιά τους να σκεπάζουν εμβληματικά μνημεία, το έδειξε και ο Κρίστο στο τελευταίο του έργο, που στήθηκε μεταθανάτια, όταν σκέπασε με ασημένια πανιά την Αψίδα του Θριάμβου στο Παρίσι.

Το ιστορικό αυτό ζευγάρι, ο Christo Vladimirov Javacheff από τη Βουλγαρία και η σύζυγός του Jeanne-Claude Denat de Guillebon από το Μαρόκο, θρυλικοί στον κόσμο της τέχνης, προσέγγισαν με τις εφήμερες εγκαταστάσεις τους τα πιο απρόβλεπτα μέρη σε όλο τον κόσμο.

Οι αναμονές ήταν ένα στοιχείο που χαρακτήριζε κάθε καινούργιο τους σχέδιο. Περίμεναν 32 χρόνια για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους «Wrapped Trees» στο Berower της Ελβετίας, σχεδόν 25 χρόνια για να πάρουν πράσινο φως και να εγκαταστήσουν το αλησμόνητο στους Νεοϋορκέζους έργο τους «The Gates» στο Central Park, 24 χρόνια μέχρι να δώσει η γερμανική κυβέρνηση άδεια για να τυλίξουν το Ράιχσταγκ στο Βερολίνο με ασημένιο ύφασμα, 10 χρόνια μέχρι οι γαλλικές αρχές να εγκρίνουν το «τύλιγμα» της Pont Neuf στο Παρίσι με ύφασμα στο χρώμα της σαμπάνιας, 7 χρόνια για να καταφέρουν να φυτέψουν ένα δάσος από ομπρέλες σε ορυζώνες κοντά στο Τόκιο και κατά μήκος των λόφων της Νότιας Καλιφόρνιας.

Το πρώτο έργο τους που θα στηθεί μόνιμα στην έρημο του Αμπού Ντάμπι το συνέλαβαν το 1977, πριν από 45 χρόνια. Η κατασκευή του θα αρχίσει δυο χρόνια σχεδόν μετά τον θάνατο του Κρίστο και δώδεκα μετά τον θάνατο της Ζαν Κλοντ. Το μνημειακό γλυπτό θα κατασκευαστεί από 410.000 πολύχρωμα βαρέλια και θα είναι ένας μασταμπάς που, δημιουργώντας ένα πολύχρωμο μωσαϊκό, θα τιμά την ισλαμική τέχνη.

Το πρώτο έργο τους που θα στηθεί μόνιμα στην έρημο του Αμπού Ντάμπι το συνέλαβαν το 1977, πριν από 45 χρόνια. Η κατασκευή του θα αρχίσει δυο χρόνια σχεδόν μετά τον θάνατο του Κρίστο και δώδεκα μετά τον θάνατο της Ζαν Κλοντ.

Το μνημειακό γλυπτό θα κατασκευαστεί από 410.000 πολύχρωμα βαρέλια και θα είναι ένας μασταμπάς που, δημιουργώντας ένα πολύχρωμο μωσαϊκό, θα τιμά την ισλαμική τέχνη. Θα έχει ύψος 150 μέτρα, μήκος 300 μέτρα και πλάτος 225 και θα σηματοδοτήσει το μεγαλύτερο μόνιμο έργο τέχνης των καλλιτεχνών παγκοσμίως.

Πριν από μερικά χρόνια ένας μικρός μασταμπάς του Κρίστο επέπλεε στο Λονδίνο στους κήπους Serpentine.

Το ζευγάρι είχε οραματιστεί το έργο για πρώτη φορά το 1977. Το 1979, όταν το ζευγάρι επισκέφτηκε για πρώτη φορά τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, αποφάσισε για τα χρώματα και τον προσανατολισμό των χαλύβδινων βαρελιών.

Αργότερα ο ίδιος ο Κρίστο επικοινώνησε με πανεπιστήμια στο Ιλινόις, το Τόκιο και το Κέμπριτζ για να μελετήσουν δομικά το έργο.

Όλη η δομή θα συναρμολογηθεί επιτόπου. Από το 2012 ο Κρίστο μελετούσε τα κοινωνικά και οικονομικά οφέλη του μασταμπά που, όπως όλα τα έργα του, θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενο και δεν θα απαιτεί κρατική χρηματοδότηση.

Όταν θα τοποθετηθεί θα είναι, εκτός από το μόνο μόνιμο, και το τελευταίο τους κοινό έργο που θα μας τους θυμίζει για πάντα, εκεί που τους άρεσε να ονειρεύονται και να οραματίζονται τα έργα τους, σε μια αχανή περιοχή του κόσμου.

Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Ο Christo στο στούντιό του με έργα του για τον μασταμπά, Νέα Υόρκη, 15 Απριλίου 2012. Φωτο: Wolfgang Volz © 2012 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba (Project for Abu Dhabi, United Arab Emirates), κολάζ 2013. Property of the Estate of Christo V. Javacheff. Φωτο: André Grossmann © 2017 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba (Project for Abu Dhabi, United Arab Emirates), 2013. Ιδιωτική συλλογή. Φωτο: André Grossmann. © 2013 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Ο Christo στην προτεινόμενη τοποθεσία του μασταμπά, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, 13 Μαρτίου 2017. Φωτο: Wolfgang Volz. © 2017 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba of Abu Dhabi (Project for United Arab Emirates), 1979. Property of the Estate of Christo V. Javacheff. Φωτο: Wolfgang Volz © 1979 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba (Project for Abu Dhabi, United Arab Emirates), 2012. Property of the Estate of Christo V. Javacheff Φωτο: André Grossmann © 2012 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba of Abu Dhabi (Project for United Arab Emirates), 1979. Συλλογή Lilja Art Fund Foundation, Ελβετία. Φωτο: Wolfgang Volz © 1977 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Ο Christo στο στούντιό του με ένα προπαρασκευαστικό σχέδιο για τον μασταμπά, Νέα Υόρκη, 1984. Φωτο: Wolfgang Volz © 1984 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba (Project for Abu Dhabi, United Arab Emirates), 2013. Ιδιωτική συλλογή. Φωτο: André Grossmann. © 2013 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba (Project for Abu Dhabi, United Arab Emirates), 2013. Ιδιωτική συλλογή. Φωτο: André Grossmann. © 2013 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Ο μασταμπάς σε σύγκριση με τη Μεγάλη Πυραμίδα του Χέοπα. © Christo and Jeanne-Claude Foundation
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου

Πολιτισμός / Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου

Ο μασταμπάς θα έχει 150 μέτρα ύψος - 12 μέτρα ψηλότερο από τη Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας στην Αίγυπτο, 160 χιλιόμετρα νότια του Αμπού Ντάμπι, σε μια περιοχή με τους ψηλότερους αμμόλοφους στον κόσμο.
THE LIFO TEAM
L'Arc de Triomphe, Wrapped

Εικαστικά / Η «πακεταρισμένη» Αψίδα του Θριάμβου: Πώς υλοποιήθηκε το μνημειώδες έργο του Κρίστο

Η Χριστίνα Μπουφέα, η μοναδική Ελληνίδα που συμμετείχε ενεργά στο πρότζεκτ «Arc de Triomphe, Wrapped» των Κρίστο και Ζαν-Κλοντ, περιγράφει όλη τη διαδικασία του «πακεταρίσματος» του παρισινού τοπόσημου.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΠΟΥΦΕΑ*
Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου

Πολιτισμός / Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου

Ο μασταμπάς θα έχει 150 μέτρα ύψος - 12 μέτρα ψηλότερο από τη Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας στην Αίγυπτο, 160 χιλιόμετρα νότια του Αμπού Ντάμπι, σε μια περιοχή με τους ψηλότερους αμμόλοφους στον κόσμο.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR