Ο μνημειώδης μασταμπάς των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο του Αμπού Ντάμπι

Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Ο Christo και η Jeanne-Claude αναζητούν μια πιθανή τοποθεσία για τον μασταμπά. Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Φεβρουάριος 1982. Φωτο: Wolfgang Volz © 1982 Christo and Jeanne-Claude Foundation
0

Ο Κρίστο και η Ζαν Κλοντ δεν αγαπούσαν τα μόνιμα έργα. Το έδειξαν στο Ράιχσταγκ στο Βερολίνο, στην Pont Neuf και στη Νέα Υόρκη, με το πρώτο έργο τους μετά την πτώση των Δίδυμων Πύργων, με τα πανιά τους να σκεπάζουν εμβληματικά μνημεία, το έδειξε και ο Κρίστο στο τελευταίο του έργο, που στήθηκε μεταθανάτια, όταν σκέπασε με ασημένια πανιά την Αψίδα του Θριάμβου στο Παρίσι.

Το ιστορικό αυτό ζευγάρι, ο Christo Vladimirov Javacheff από τη Βουλγαρία και η σύζυγός του Jeanne-Claude Denat de Guillebon από το Μαρόκο, θρυλικοί στον κόσμο της τέχνης, προσέγγισαν με τις εφήμερες εγκαταστάσεις τους τα πιο απρόβλεπτα μέρη σε όλο τον κόσμο.

Οι αναμονές ήταν ένα στοιχείο που χαρακτήριζε κάθε καινούργιο τους σχέδιο. Περίμεναν 32 χρόνια για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους «Wrapped Trees» στο Berower της Ελβετίας, σχεδόν 25 χρόνια για να πάρουν πράσινο φως και να εγκαταστήσουν το αλησμόνητο στους Νεοϋορκέζους έργο τους «The Gates» στο Central Park, 24 χρόνια μέχρι να δώσει η γερμανική κυβέρνηση άδεια για να τυλίξουν το Ράιχσταγκ στο Βερολίνο με ασημένιο ύφασμα, 10 χρόνια μέχρι οι γαλλικές αρχές να εγκρίνουν το «τύλιγμα» της Pont Neuf στο Παρίσι με ύφασμα στο χρώμα της σαμπάνιας, 7 χρόνια για να καταφέρουν να φυτέψουν ένα δάσος από ομπρέλες σε ορυζώνες κοντά στο Τόκιο και κατά μήκος των λόφων της Νότιας Καλιφόρνιας.

Το πρώτο έργο τους που θα στηθεί μόνιμα στην έρημο του Αμπού Ντάμπι το συνέλαβαν το 1977, πριν από 45 χρόνια. Η κατασκευή του θα αρχίσει δυο χρόνια σχεδόν μετά τον θάνατο του Κρίστο και δώδεκα μετά τον θάνατο της Ζαν Κλοντ. Το μνημειακό γλυπτό θα κατασκευαστεί από 410.000 πολύχρωμα βαρέλια και θα είναι ένας μασταμπάς που, δημιουργώντας ένα πολύχρωμο μωσαϊκό, θα τιμά την ισλαμική τέχνη.

Το πρώτο έργο τους που θα στηθεί μόνιμα στην έρημο του Αμπού Ντάμπι το συνέλαβαν το 1977, πριν από 45 χρόνια. Η κατασκευή του θα αρχίσει δυο χρόνια σχεδόν μετά τον θάνατο του Κρίστο και δώδεκα μετά τον θάνατο της Ζαν Κλοντ.

Το μνημειακό γλυπτό θα κατασκευαστεί από 410.000 πολύχρωμα βαρέλια και θα είναι ένας μασταμπάς που, δημιουργώντας ένα πολύχρωμο μωσαϊκό, θα τιμά την ισλαμική τέχνη. Θα έχει ύψος 150 μέτρα, μήκος 300 μέτρα και πλάτος 225 και θα σηματοδοτήσει το μεγαλύτερο μόνιμο έργο τέχνης των καλλιτεχνών παγκοσμίως.

Πριν από μερικά χρόνια ένας μικρός μασταμπάς του Κρίστο επέπλεε στο Λονδίνο στους κήπους Serpentine.

Το ζευγάρι είχε οραματιστεί το έργο για πρώτη φορά το 1977. Το 1979, όταν το ζευγάρι επισκέφτηκε για πρώτη φορά τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, αποφάσισε για τα χρώματα και τον προσανατολισμό των χαλύβδινων βαρελιών.

Αργότερα ο ίδιος ο Κρίστο επικοινώνησε με πανεπιστήμια στο Ιλινόις, το Τόκιο και το Κέμπριτζ για να μελετήσουν δομικά το έργο.

Όλη η δομή θα συναρμολογηθεί επιτόπου. Από το 2012 ο Κρίστο μελετούσε τα κοινωνικά και οικονομικά οφέλη του μασταμπά που, όπως όλα τα έργα του, θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενο και δεν θα απαιτεί κρατική χρηματοδότηση.

Όταν θα τοποθετηθεί θα είναι, εκτός από το μόνο μόνιμο, και το τελευταίο τους κοινό έργο που θα μας τους θυμίζει για πάντα, εκεί που τους άρεσε να ονειρεύονται και να οραματίζονται τα έργα τους, σε μια αχανή περιοχή του κόσμου.

Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Ο Christo στο στούντιό του με έργα του για τον μασταμπά, Νέα Υόρκη, 15 Απριλίου 2012. Φωτο: Wolfgang Volz © 2012 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba (Project for Abu Dhabi, United Arab Emirates), κολάζ 2013. Property of the Estate of Christo V. Javacheff. Φωτο: André Grossmann © 2017 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba (Project for Abu Dhabi, United Arab Emirates), 2013. Ιδιωτική συλλογή. Φωτο: André Grossmann. © 2013 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Ο Christo στην προτεινόμενη τοποθεσία του μασταμπά, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, 13 Μαρτίου 2017. Φωτο: Wolfgang Volz. © 2017 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba of Abu Dhabi (Project for United Arab Emirates), 1979. Property of the Estate of Christo V. Javacheff. Φωτο: Wolfgang Volz © 1979 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba (Project for Abu Dhabi, United Arab Emirates), 2012. Property of the Estate of Christo V. Javacheff Φωτο: André Grossmann © 2012 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba of Abu Dhabi (Project for United Arab Emirates), 1979. Συλλογή Lilja Art Fund Foundation, Ελβετία. Φωτο: Wolfgang Volz © 1977 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Ο Christo στο στούντιό του με ένα προπαρασκευαστικό σχέδιο για τον μασταμπά, Νέα Υόρκη, 1984. Φωτο: Wolfgang Volz © 1984 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba (Project for Abu Dhabi, United Arab Emirates), 2013. Ιδιωτική συλλογή. Φωτο: André Grossmann. © 2013 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Christo, The Mastaba (Project for Abu Dhabi, United Arab Emirates), 2013. Ιδιωτική συλλογή. Φωτο: André Grossmann. © 2013 Christo and Jeanne-Claude Foundation
Το πρώτο και μοναδικό μόνιμο έργο των Κρίστο και Ζαν Κλοντ κατασκευάζεται στην έρημο Facebook Twitter
Ο μασταμπάς σε σύγκριση με τη Μεγάλη Πυραμίδα του Χέοπα. © Christo and Jeanne-Claude Foundation
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου

Πολιτισμός / Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου

Ο μασταμπάς θα έχει 150 μέτρα ύψος - 12 μέτρα ψηλότερο από τη Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας στην Αίγυπτο, 160 χιλιόμετρα νότια του Αμπού Ντάμπι, σε μια περιοχή με τους ψηλότερους αμμόλοφους στον κόσμο.
THE LIFO TEAM
L'Arc de Triomphe, Wrapped

Εικαστικά / Η «πακεταρισμένη» Αψίδα του Θριάμβου: Πώς υλοποιήθηκε το μνημειώδες έργο του Κρίστο

Η Χριστίνα Μπουφέα, η μοναδική Ελληνίδα που συμμετείχε ενεργά στο πρότζεκτ «Arc de Triomphe, Wrapped» των Κρίστο και Ζαν-Κλοντ, περιγράφει όλη τη διαδικασία του «πακεταρίσματος» του παρισινού τοπόσημου.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΠΟΥΦΕΑ*
Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου

Πολιτισμός / Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου

Ο μασταμπάς θα έχει 150 μέτρα ύψος - 12 μέτρα ψηλότερο από τη Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας στην Αίγυπτο, 160 χιλιόμετρα νότια του Αμπού Ντάμπι, σε μια περιοχή με τους ψηλότερους αμμόλοφους στον κόσμο.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας το φετινό περίπτερο Serpentine

Design / Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας: Αυτό είναι το περίπτερο Serpentine για το 2025

Η πρωτοποριακή αυτή ανάθεση, η οποία ξεκίνησε το 2000 με τη Ζάχα Χαντίντ και παρουσίασε μέσα από τα pavilions μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της διεθνούς αρχιτεκτονικής, γιορτάζει τα 25 της χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ώρα για Comicdom CΟΝ 2025 / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Design / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Το μεγαλύτερο φεστιβάλ κόμικς στην Ελλάδα επιστρέφει στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, από 16 έως 18 Μαΐου, φιλοξενώντας 180 Έλληνες και ξένους καταξιωμένους δημιουργούς. Δείτε όλα τα highlights του φετινού προγράμματος.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Χάρρυ Σάξον: «Η ιστορία δικαιώνει τους αδικημένους»

Graphic Novel / Χάρρυ Σάξον: «Οι τρανς άντρες υπάρχουμε κι ας το αγνοεί πολύς κόσμος»

Με αφορμή την παρουσίαση του queer κόμικ του «Ο Τηλέμαχος και το Δέρας» στο 9ο Comic Con, ο Χάρρυ Σάξον μιλά για την επιστροφή του μετά από απουσία 13 ετών, για το ταξίδι της φυλομετάβασής του, και για την παρουσία όλων και περισσότερων ΛΟΑΤΚΙ+ δημιουργών στον χώρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Design / Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της Ήρας Κατσαντώνη και του Αλέξανδρου Πάτση στο Μετς κι ανακαλύπτει έναν αναπάντεχο χώρο με μία «κρεμαστή» κουζίνα που δεσπόζει και γωνιές μυστικές που οδηγούν στη «Χώρα των Θαυμάτων».
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξενοδοχείο Βύρων στην Αιόλου: ένα από τα παλαιότερα κτίρια της Αθήνας ξαναγεννιέται

Ξενοδοχείο Βύρων / Ένα από τα πιο παλιά κτίρια της Αιόλου ξαναγεννιέται

Η είδηση της αποκατάστασης του ξενοδοχείου Βύρων μάς πάει πίσω στον χρόνο, μεταξύ 1840 και 1860, τότε που η οδός Αιόλου άκμαζε εμπορικά και ήταν ο δρόμος με τα περισσότερα και τα καλύτερα ξενοδοχεία της πόλης. Η LiFO παρουσιάζει τα σχέδια της αποκατάστασης ενός από τα παλαιότερα σωζόμενα κτίρια της Αθήνας, η οποία θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ