L'Arc de Triomphe, Wrapped Facebook Twitter

Η «πακεταρισμένη» Αψίδα του Θριάμβου: Πώς υλοποιήθηκε το μνημειώδες έργο του Κρίστο

0
Θα είναι σαν ένα ζωντανό αντικείμενο, που οδηγείται από τον άνεμο και αντανακλά το φως. Οι πτυχώσεις θα κινούνται και η επιφάνεια του μνημείου θα γίνει αισθησιακή. Το κοινό θα επιθυμεί να αγγίξει την Αψίδα του Θριάμβου. 

— Christo

Χρειάστηκαν σχεδόν 60 χρόνια για να υλοποιηθεί η επιθυμία του Christo και της Jeanne-Claude και να «συσκευαστεί» η Αψίδα του Θριάμβου. Για 16 ημέρες και τρία Σαββατοκύριακα, με πεζοδρομημένη την πλατεία Charles-de-Gaulle Etoile, από το Σάββατο 18 Σεπτεμβρίου μέχρι την Κυριακή 3 Οκτωβρίου, παρουσιάστηκε στο Παρίσι το τελευταίο πιθανώς έργο τους, «L'Arc de Triomphe, Wrapped».

Tο είχαν ήδη οραματιστεί από το 1961 όταν έμεναν σ’ ένα δωμάτιο στη rue Quentin-Bauchart, δίπλα στην Αψίδα, και αποτελεί το πρώτο τους όραμα κάλυψης μεγάλου μεγέθους αστικού κτίσματος.

Η ιστορία του έργου ξεκινάει το 1962-1963, όταν κάνουν ένα φωτομοντάζ με την πακεταρισμένη Αψίδα ιδωμένη από τη λεωφόρο Foch και ύστερα ένα κολάζ το 1988. Το 2017 αρχίζουν οι πρώτες ενέργειες για την υλοποίησή του, κατά τη διάρκεια των συζητήσεων για την προετοιμασία της αναδρομικής έκθεσης (1958-1964) «Christo et Jeanne-Claude, Paris!», προγραμματισμένης για το 2020 στο Centre Pompidou, όπου συζητούν την πραγματοποίηση ενός νέου έργου παράλληλα με την έκθεση.

Σε συνεννόηση με το Centre des Monuments Nationaux (CMN) παίρνουν την τελική έγκριση του Γάλλου Προέδρου για το «τύλιγμα» της Αψίδας τον Ιανουάριο του 2019. Η εγκατάσταση προγραμματίζεται αρχικά για τον Απρίλιο του 2020 αλλά αναβάλλεται για πρώτη φορά για τον Σεπτέμβριο του 2020, κατόπιν αιτήματος της Birds Protection League (LPO), έτσι ώστε να διαφυλαχτεί η περίοδος ωοτοκίας των γερακιών στην Αψίδα, και για δεύτερη φορά λόγω της πανδημίας.

Είναι αξιοσημείωτο ότι η καλλιτεχνική ανεξαρτησία του Christo και της Jeanne-Claude και η άρνηση δημοσίων επιδοτήσεων ή ιδιωτικών χορηγών διασφάλισε την ελευθερία τους. Τα έργα τους συνδέονται με την ελευθερία, κανείς δεν μπορεί να τα αγοράσει, κανείς δεν μπορεί να τα κατέχει.

Επομένως, η υλοποίηση του έργου ξεκινάει το 2019 και ανατίθεται σε περισσότερες από 30 εταιρείες με επικεφαλής τη γερμανική εταιρεία Schlaich Bergermann Partner, η οποία είχε αναλάβει και την κάλυψη του Reichstag το '95, ενώ γερμανικές εταιρείες αναλαμβάνουν επίσης την παραγωγή και το ράψιμο του υφάσματος καθώς και την παραγωγή των σχοινιών.

Από τον Οκτώβριο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2019 ο Christo και η ομάδα του πραγματοποιούν μια δοκιμή φυσικού μεγέθους σε μοντέλο γιγάντιας κλίμακας με ειδικούς τεχνίτες της πόλης του Παρισιού στο Bagneux. 

L'Arc de Triomphe, Wrapped Facebook Twitter
Το στήσιμο κράτησε 3 μήνες περίπου.

Πρόκειται για ένα θεαματικό σχέδιο του οποίου η υλοποίηση περιέλαβε 1.000 άτομα, 150 ειδικούς τεχνίτες της πόλης του Παρισιού και 350 άτομα που χωρισμένα σε τέσσερις ομάδες βρίσκονταν στον χώρο 24/24 για να ενημερώνουν τον κόσμο. Κόστισε συνολικά €14 εκατομμύρια και αυτοχρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Christo και Jeanne-Claude.

Η ποσότητα των υλικών που χρησιμοποιήθηκε και αυτή εντυπωσιακή: 25.000 τ.μ. από ανακυκλώσιμο ασημί μπλε ύφασμα πολυπροπυλενίου καλυμμένο από ένα κιλό αλουμίνιο κονιοποιημένο και 3.000 μέτρα από ανακυκλώσιμο κόκκινο σχοινί πολυπροπυλενίου. Χρησιμοποιήθηκε διπλάσιο ύφασμα από την επιφάνεια του ίδιου του κτιρίου, έτσι ώστε να δημιουργηθούν βαθιές πτυχώσεις. Επιπλέον, χρειάστηκαν 312 τόνοι χάλυβα για τις κατασκευές.  

Μολονότι η Jeanne-Claude πέθανε το 2009 και ο Christo τον Μάιο του 2020, είχαν ολοκληρώσει όλη τη μελέτη του σχεδίου και το έργο εκτελέστηκε από τον ανιψιό του Christo, Vladimir Yavachev, που σημείωσε ότι: «Μπορούμε να κάνουμε αυτό το έργο χωρίς τον Christo και τη Jeanne-Claude αφού έχουν ήδη σχεδιάσει όλες τις οπτικές και καλλιτεχνικές πτυχές του έργου… αυτό το έργο είναι 100% του Christo και της Jeanne-Claude. Ήταν επιθυμία τους και κάνουμε μόνο το όραμά τους πραγματικότητα».

Καταρχάς, η βάση όλης της ομάδας του Christo, των μηχανικών καθώς και όλων των συμμετεχόντων ήταν σ' ένα πενταόροφο κτίριο, ακριβώς δίπλα στην Αψίδα, στον αριθμό 10 της Αvenue de la Grande Armée. Από εκεί γινόταν όλη η επίβλεψη του έργου με μία μακέτα ενός μέτρου στον 3ο όροφο και την ομάδα του Christo και τους μηχανικούς που επέβλεπαν με τα σχέδια στους τοίχους στον 5ο.

Το στήσιμο κράτησε 3 μήνες περίπου. Ξεκίνησε από τις 15 Ιουλίου όταν με γερανούς, που έφταναν μέχρι την 50 μέτρων κορυφή της Αψίδας, τοποθετήθηκαν τα καλώδια για να μπορέσουν να τεντώσουν τον μουσαμά και τα στηρίγματα. Έπειτα, εγκαταστάθηκαν ατσάλινες κατασκευές για τη διατήρηση και την προστασία των αγαλμάτων και των γείσων από πιθανές τριβές με το ύφασμα.

Από τις 11 μέχρι τις 17 Σεπτεμβρίου διήρκεσε το τύλιγμα. 18 ρολά πολυπροπυλενίου ξετυλίχτηκαν μέσα σε δύο μέρες. Σε μία μέρα κάλυψαν το κομμάτι της πλευράς προς τη λεωφόρο Champs Elysées, και την επόμενη μέρα τις άλλες τρεις πλευρές. Τις υπόλοιπες πέντε ημέρες προσάρμοσαν και εγκατέστησαν όλα τα σχοινιά που περιτύλιξαν και στήριξαν το ύφασμα.

L'Arc de Triomphe, Wrapped Facebook Twitter
Στις 25 Σεπτεμβρίου τοποθετήθηκε η γαλλική σημαία κάτω από το μεγάλο θόλο του Τόξου, στο πλαίσιο της Εθνικής Ημέρας Μνήμης των Harkis.
L'Arc de Triomphe, Wrapped Facebook Twitter
Η μακέτα που είχαν στον 3ο όροφο.

Επιπλέον, τα χρώματα που επιλέχτηκαν ήταν εμπνευσμένα από τη γαλλική σημαία. Μπλε-λευκό-κόκκινο. Πάνω στο μπλε ύφασμα, πλεγμένο με σταυρωτό τρόπο, τοποθετείται κονιορτοποιημένο αλουμίνιο ώστε να έχουμε ασημένιο χρώμα στην εξωτερική πλευρά και μπλε στην εσωτερική, τυλιγμένο με κόκκινα σχοινιά.

Εκτός από τα χρώματα της Γαλλίας, ο Christo ήθελε «το χρώμα να αναδημιουργήσει το αίσθημα έκπληξης που βιώνει κανείς κοιτάζοντας τις αντανακλάσεις στις στέγες του Παρισιού, κυμαινόμενες από το βαθύτερο γκρι του μόλυβδου έως το πιο έντονο μπλε, κάτι που δεν βρίσκεται σε καμία άλλη πόλη».

Ως εκ τούτου, η Αψίδα φάνταζε μέσα από τις αντανακλάσεις κάθε ώρα διαφορετική. Έλαμπε κατάλευκη το πρωί και μέσα στην ημέρα αντανακλούσε το λευκό και το μπλε του ουρανού, το κίτρινο του ήλιου, το κόκκινο, το πορτοκαλί, το καφέ του ηλιοβασιλέματος. Ήταν γκρι σκούρο ή λαμπερό, ενώ τη νύχτα στο μαύρο του σκοτεινού ουρανού έλαμπαν οι σκιές των τοιχωμάτων και οι προεξοχές των καλυμμένων γλυπτών. Ποτέ δεν ήταν τόσο ζωντανή και η μορφή της ποτέ τόσο καθαρή.

Παράλληλα, σε αρμονία με τα χρώματα και εμπνευσμένη απ’ την «πακεταρισμένη» Αψίδα ήταν και η στολή που σχεδιάστηκε αποκλειστικά για το έργο από την ομάδα σχεδιαστών του MDS (Miyake Design Studio), ως φόρος τιμής στη μακρόχρονη φιλία με τους δύο καλλιτέχνες, και δόθηκε στους υπεύθυνους ενημέρωσης των επισκεπτών. Το σχήμα του γιλέκου απέδιδε τις αναλογίες της Αψίδας και το ύφασμα ήταν από φυτικά υλικά. 

L'Arc de Triomphe, Wrapped Facebook Twitter
Το Παρίσι από την οροφή της Αψίδας.

Βασικό μέλημα της διοργάνωσης ήταν το έργο να είναι προσβάσιμο από όλους, να μην επιβληθεί καμία συγκεκριμένη οπτική στο κοινό, η οποία θα περιόριζε και θα οριοθετούσε την πρόσληψη του έργου. Όπως όλα τα έργα τους, και αυτό το έργο χρηματοδοτήθηκε εξολοκλήρου από το Ίδρυμα Christo και Jeanne-Claude μέσω της πώλησης των πρωτότυπων έργων τέχνης του Christo, συμπεριλαμβανομένων προπαρασκευαστικών μελετών, κολάζ, σχεδίων καθώς και μοντέλων κλίμακας, έργων της δεκαετίας του 1950 και του 1960 και λιθογραφιών.

Ως επακόλουθο, και παράλληλα με την εγκατάσταση του έργου, παρουσιάστηκε και στο Sotheby’s του Παρισιού η έκθεση «The Final Christo» (17 Σεπτεμβρίου-3 Οκτωβρίου 2021), με 24 έργα σε χαρτί χρονολογημένα από το 1961 μέχρι το 2000. Πρόκειται για χάρτες, αρχιτεκτονικά σχέδια, φωτογραφίες και σχέδια μηχανικής σε παστέλ και χρώμα. Οι πωλήσεις είναι καίριας σημασίας όχι μόνο για τη χρηματοδότηση της εγκατάστασης της Αψίδας αλλά και για την υλοποίηση επόμενων έργων.

Είναι αξιοσημείωτο ότι η καλλιτεχνική ανεξαρτησία του Christo και της Jeanne-Claude και η άρνηση δημοσίων επιδοτήσεων ή ιδιωτικών χορηγών διασφάλισε την ελευθερία τους. Τα έργα τους συνδέονται με την ελευθερία, κανείς δεν μπορεί να τα αγοράσει, κανείς δεν μπορεί να τα κατέχει. Και σχετικά με την πώληση των προκαταρκτικών του έργων, ο Κριστό σχολιάζει: «Χρησιμοποιώ τον καπιταλισμό».

Ειδικότερα, ξεπερνώντας τα όρια του μεγέθους και πακετάροντας αστικά και φυσικά τοπία, οι δύο καλλιτέχνες στοχεύουν στην αισθητική εμπειρία και απόλαυση. Δεν επιδιώκουν ηθικά, διδακτικά ή χρηστικά μηνύματα παρά το μήνυμα της ελευθερίας που διασφαλίζουν, που νομιμοποιεί κάθε ερμηνεία και προκαλεί συζητήσεις.

L'Arc de Triomphe, Wrapped Facebook Twitter
Ο ανιψιός του Christo, Vladimir Yavachev, στο πάρτι στις 30 Σεπτεμβρίου.

Επιπροσθέτως, στόχος της σύστασης της ομάδας που συγκροτήθηκε για το πρότζεκτ ήταν να προέρχονται από διαφορετικά μέρη του κόσμου, τόσο για να μπορεί το κοινό να ενημερωθεί στη μητρική του γλώσσα όσο και για να ενσαρκωθεί ο πολυπολιτισμικός και παγκόσμιος χαρακτήρας του έργου.

Πολλοί ήρθαν στο Παρίσι μόνο για να συμμετέχουν στο έργο. Δουλεύαμε με άτομα από την Κίνα, τη Νότια Αφρική, τη Νέα Ζηλανδία, την Κορέα, το Μεξικό και βέβαια Ευρωπαίους που δεν ζούσαν στο Παρίσι. Η προσέλευση του κόσμου τόσο από την πλευρά των επισκεπτών όσο και από εκείνη των συμμετεχόντων ήταν εντυπωσιακή.

Η Αψίδα του Θριάμβου, ένα από τα τουριστικότερα μέρη στο Παρίσι, συγκεντρώνει περίπου ενάμισι εκατομμύριο επισκέπτες κάθε χρόνο. Αυτήν τη φορά προσέλκυσε «πακεταρισμένη» μέσα σε δύο εβδομάδες περισσότερους από 800.000 επισκέπτες. Πολλοί από αυτούς είχαν παρευρεθεί στο «Floating Piers», στις Πύλες στο Σέντραλ Παρκ, στο Reichstag στο Βερολίνο και στο μήκους 39 χλμ. «Running Fence» στην Καλιφόρνια.

Τέλος, βασική επιδίωξη ήταν ο σεβασμός του χώρου και η τήρηση των κυβερνητικών αποφάσεων κατά την περίοδο εγκατάστασης. Συνεπώς, κατά τη διάρκεια της εγκατάστασης έλαβαν χώρα όλες οι προγραμματισμένες εκδηλώσεις.

Αρχικά, η τελετή αναζωπύρωσης της Φλόγας του Έθνους που πραγματοποιείται καθημερινά στις 6:30 το απόγευμα. Έπειτα, στις 25 Σεπτεμβρίου τοποθετήθηκε η γαλλική σημαία κάτω από τον μεγάλο θόλο του Τόξου στο πλαίσιο της Εθνικής Ημέρας Μνήμης των Harkis, ενώ στις 30 Σεπτεμβρίου 300 πυροσβέστες συγκεντρώθηκαν στην πλατεία και παρέλασαν στο πλαίσιο της Εθνικής Ημέρας Τιμής στους πυροσβέστες. Επίσης, το μνημείο και η οροφή του, που ήταν κι αυτή τυλιγμένη, παρέμειναν προσβάσιμα στο κοινό καθόλη τη διάρκεια του έργου.

Αναντίρρητα, το πρωτοποριακό έργο των Christo και Jeanne-Claude κυριάρχησε συνολικά, τόσο σε αστικά όσο και σε φυσικά περιβάλλοντα, μεταμορφώνοντας εμβληματικά ορόσημα και τοπία. Ο προσωρινός χαρακτήρας των εγκαταστάσεων ακυρώνει τη νοοτροπία αναζήτησης του αιώνιου στην τέχνη και τις κάνει μοναδικές, αφού κάθε εγκατάσταση παρουσιάζεται μόνο για δύο εβδομάδες και ποτέ ξανά δεν θα επαναληφθεί.

Το έργο εκφράζει το εφήμερο της εποχής του και παράλληλα υπάρχει μέσα απ’ αυτή. Συνδέεται με τον χώρο και την ιστορία του. Ταυτόχρονα μένει ανεξίτηλο και κουβαλάει το χνάρι της αιωνιότητας. «Κάθε έργο μας είναι χτισμένο να διαρκέσει. Ακόμα κι αν είναι εκεί μόνο για τρία Σαββατοκύριακα. Είναι φτιαγμένα για να μείνουν για πάντα», λέει ο Christo. Όλες τις ημέρες μοιράζονταν στον κόσμο δείγματα του υφάσματος που χρησιμοποιήθηκε, διαστάσεων 7x7 cm. Έτσι, το έργο εν τέλει δεν χάνεται αλλά μοιράζεται.

L'Arc de Triomphe, Wrapped Facebook Twitter
Η Χριστίνα Μπουφέα μπροστά από την «πακεταρισμένη» Αψίδα.

Ωστόσο, το μνημείο δεν καλύπτεται αλλά αποκαλύπτεται. Η Αψίδα κρύβεται κάτω από το ύφασμα, εξαφανίζεται και αποκτάει μία καινούρια μορφή. Το μέχρι τώρα ορατό γίνεται αόρατο ενώ το αόρατο γίνεται ορατό, αφού νέα αθέατα χαρακτηριστικά της Αψίδας φωτίζονται. Η φόρμα της, η καθαρή της μορφή που χανόταν κάτω από γλυπτά αναδεικνύεται και ζωντανεύει.

Κάνοντας τον γύρο της πλατείας και από πλάγια οπτική γωνία, η Αψίδα στεκόταν επιβλητική στα τέσσερα άκρα της, ογκώδης και σταθερή, αλλά ταυτόχρονα δίνοντας την εντύπωση ότι ποτέ δεν ήταν τόσο ελαφριά ώστε να μπορείς να την πακετάρεις, και ποτέ τόσο ευέλικτη σαν έτοιμη να κάνει ένα βήμα. Ο αέρας, που φούσκωνε τα πανιά, της έδινε πνοή και έχανε τη στειρότητα και τη στιβαρότητα του ανέγγιχτου ιστορικού μνημείου: «Χρησιμοποιούμε πολύ ανθεκτικά υλικά, αλλά το ύφασμα είναι πάντα σε κίνηση. Εκεί βρίσκεται η απίστευτη απόλαυση. Το ύφασμα μπορεί να μεταφράσει τον άνεμο. Μπορείτε να δείτε τον άνεμο» δήλωνε ο Christo.

Προσιτό από το ευρύ κοινό, το οποίο έρχεται σε άμεση επαφή, ακουμπώντας τα υλικά και περπατώντας πάνω σε αυτά, το έργο ζωντανεύει και ολοκληρώνεται μέσα από τη συνέργεια πρωτίστως κοινού και καλλιτέχνη.

Φτάνοντας στο τέλος, το ξεστήσιμο ξεκίνησε στις 4 Οκτωβρίου. Η Αψίδα έχει μετατραπεί σ' ένα τεράστιο εργοτάξιο που θα διαρκέσει 4 εβδομάδες καθώς θα πρέπει να ολοκληρωθεί στις 10 Νοεμβρίου, πριν την ημέρα μνήμης των Γάλλων αγωνιστών του Μεγάλου Πολέμου στις 11 Νοεμβρίου, στον τάφο του Άγνωστου Στρατώτη.

Όπως σε όλα τα έργα του Christo, τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν (ύφασμα, σχοινιά και ατσάλι) ανακυκλώνονται. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όπως μας ενημέρωσε η ομάδα του Christo, το ύφασμα σε πρώτη φάση θα χρησιμοποιηθεί για να καλύψει όγκους πάγου σε βουνά της Ελβετίας ώστε να εμποδίσει το λιώσιμό τους.

Κλείνοντας, να θυμόμαστε ότι το «L'Arc de Triomphe, Wrapped», αυτή η εγκατάσταση σύγχρονης τέχνης διεθνούς εμβέλειας, είναι η τελευταία προσωρινή εγκατάσταση του Christo και της Jeanne-Claude καθώς και η τελευταία φορά που χρησιμοποιείται ύφασμα για ένα από τα έργα τους.

Αυτό που μένει είναι ο Vladimir Yavachev και η ομάδα του, κατά την επιθυμία του Christo, να επιδιώξουν την ολοκλήρωση του μοναδικού μόνιμου έργου στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, του Mastaba, αιγυπτιακού ταφικού μνημείου σε σχήμα πυραμίδας, το οποίο δούλευαν οι δύο καλλιτέχνες από το 1977. Το γλυπτό αυτό, με ύψος 150 μέτρα, πλάτος 300 μέτρα και βάθος 225 μέτρα, θα αποτελείται από 410.000 χρωματισμένα βαρέλια πετρελαίου και θα είναι το μεγαλύτερο έργο τέχνης που έχει φτιαχτεί ποτέ.

Προς το παρόν, ραντεβού στο Παρίσι για να (ξανα)ανακαλύψουμε την Αψίδα του Θριάμβου «ξεπακεταρισμένη»!

L'Arc de Triomphe, Wrapped Facebook Twitter
Για το ξεστήσιμο η Αψίδα έχει μετατραπεί σ' ένα τεράστιο εργοτάξιο που θα διαρκέσει 4 εβδομάδες, καθώς θα πρέπει να ολοκληρωθεί στις 10 Νοεμβρίου, πριν από την ημέρα μνήμης των Γάλλων αγωνιστών του Μεγάλου Πολέμου στις 11 Νοεμβρίου.

* Η Χριστίνα Μπουφέα είναι απόφοιτος Ελληνικής Φιλολογίας. Ζει στο Παρίσι τα τελευταία δέκα χρόνια και είναι διδακτορική φοιτήτρια Συγκριτικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης (Paris IV).

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ