Μια έκθεση για τον HIV και τα συναισθήματα που γεννά η κάθε στιγμή ζωής

Μια έκθεση για το HIV/AIDS και τα συναισθήματα που γεννά η κάθε στιγμή ζωής Facebook Twitter
0

Οι σύνθετες ιστορικές αλλά και σύγχρονες αναπαραστάσεις του HIV/AIDS μπαίνουν ξανά στο επίκεντρο της συζήτησης που ανοίγει το Henie Onstad Kunstsenter στη Νορβηγία.

Η έκθεση Every Moment Counts— AIDS and its Feelings συγκεντρώνει 60 διεθνείς καλλιτέχνες και πάνω από 200 έργα, παίρνοντας τον τίτλο της από μια σειρά έγχρωμων εκτυπώσεων της φωτογράφου Rotimi Fani-Kayode (1955-1989).

Το «Every Moment Counts–AIDS and its Feelings» παρουσιάζει έργα από το 1982 έως σήμερα, συμπεριλαμβανομένων πολλών νέων παραγωγών.

Εκτός από την εστίαση στην queer κουλτούρα, η έκθεση αξιολογεί επίσης τη συμβολή των τεχνών σε περιόδους έντονης κοινωνικής και πολιτικής κρίσης.

Επιμελημένη σύμφωνα με ένα ευρύ φάσμα διαφορετικών «συναισθηματικών ιδιοτήτων», η έκθεση παρουσιάζει μια εμπλοκή αισθητικής έρευνας, πολιτικού ακτιβισμού, προσωπικών εμπειριών και θεωρητικής ανάλυσης.

Τα εκτιθέμενα έργα δείχνουν πώς οι καλλιτέχνες ανταποκρίθηκαν στην πανδημία του HIV/AIDS με θέματα όπως η αγάπη και ο θάνατος, η ελπίδα και η παραίτηση, η οικειότητα και το σώμα, η οργή και η επιθυμία, η φροντίδα και η θεραπεία, η πνευματικότητα και η προστασία, το πένθος και η μνήμη, η ευαλωτότητα και η εξουσία, το σεξ, η πολιτική και ο ακτιβισμός.

Τα εκτιθέμενα έργα δείχνουν πώς οι καλλιτέχνες ανταποκρίθηκαν στην πανδημία του HIV/AIDS με θέματα όπως η αγάπη και ο θάνατος, η ελπίδα και η παραίτηση, η οικειότητα και το σώμα, η οργή και η επιθυμία, η φροντίδα και η θεραπεία, η πνευματικότητα και η προστασία, το πένθος και η μνήμη, η ευαλωτότητα και η εξουσία, το σεξ, η πολιτική και ο ακτιβισμός.

«Κάθε στιγμή μετράει – Το AIDS και τα συναισθήματά του» δηλώνει στον τίτλο της η έκθεση και αποτυπώνει την ισχυρή αίσθηση του επείγοντος που βίωσαν οι καλλιτέχνες ως απάντηση στην τραγωδία του AIDS, αλλά, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, την ποιητική της ζωής και τα συναισθήματά της που εκφράζονται από τα έργα τους.

Καθώς αντιμετωπίζουμε μια άλλη πανδημία σήμερα, πολλά από τα ζητήματα που παρουσιάζονται στα έργα έχουν τη δυνατότητα να προσθέσουν νέα επίπεδα νοήματος.

Ως φόντο της έκθεσης, το έτος 2022 είναι σημαντικό. Συμπληρώνονται πενήντα χρόνια από την αποποινικοποίηση των σχέσεων μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου στη Νορβηγία, όταν καταργήθηκε η παράγραφος 213 του Νορβηγικού Ποινικού Κώδικα. Αυτό οδήγησε πολλά νορβηγικά ιδρύματα τέχνης να καταπιαστούν με σχετικά ζητήματα στο πλαίσιο ενός εθνικού έτους Queer Culture.

Περιορισμένη στη σεξουαλική συμπεριφορά μεταξύ ανδρών, η αλλαγή της νομοθεσίας όχι μόνο συνέβαλε στη νομιμοποίηση της σεξουαλικής διαφοράς, αλλά είχε και πολιτιστικές, κοινωνικές και πολιτικές επιπτώσεις.

Η κατάργηση της παραγράφου 213 προηγήθηκε της πανδημίας HIV/AIDS τη δεκαετία του 1980. Η παροχή νομικής αναγνώρισης στο ευρύτερο φάσμα του νορβηγικού πληθυσμού μείωσε τον στιγματισμό των αποκαλούμενων «ομάδων κινδύνου» και ενθάρρυνε περισσότερα προγράμματα εκπαίδευσης για την πρόληψη του AIDS.

Μια έκθεση για το HIV/AIDS και τα συναισθήματα που γεννά η κάθε στιγμή ζωής Facebook Twitter
Keith Haring, Chocolate Buddha 3, 1989. Erling Løken Andersen
Μια έκθεση για το HIV/AIDS και τα συναισθήματα που γεννά η κάθε στιγμή ζωής Facebook Twitter
Zoe Leonard and Catherine Gund, Keep Your Laws Off My Body, 1989. Πλάνο από το Super 8, 13 min Aubin Pictures, Courtesy of Zoe Leonard and Catherine Gund.
Μια έκθεση για το HIV/AIDS και τα συναισθήματα που γεννά η κάθε στιγμή ζωής Facebook Twitter
Rotimi Fani-Kayode, Every Moment Counts II, από τη σειρά Ecstatic Antibodies, 1989. © Rotimi Fani-Kayode. Courtesy Autograph, Λονδίνο
Μια έκθεση για το HIV/AIDS και τα συναισθήματα που γεννά η κάθε στιγμή ζωής Facebook Twitter
General Idea, One Month of AZT Ed. 2/2, 1991. Ringier Collection, Ελβετία
Μια έκθεση για το HIV/AIDS και τα συναισθήματα που γεννά η κάθε στιγμή ζωής Facebook Twitter
Liliana Maresca, Imagen pública - Altas esferas, 1993. Courtesy Rolf Art Gallery, Buenos Aires, Argentina / Φωτο: Marcos López
Μια έκθεση για το HIV/AIDS και τα συναισθήματα που γεννά η κάθε στιγμή ζωής Facebook Twitter
lmgreen & Dragset, Aids is Good, Business for Some, 2011/2022. Jernbanetorget, Oslo. Φωτο: Tommy Strømmen
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Γιάννης είναι οροθετικός και μιλά για τη σεξουαλική του ζωή

Sex Diaries Uncensored / Ο Γιάννης είναι οροθετικός και μιλά για την ερωτική του ζωή

Ο Άλεξ Μάνος συζητά με τον Γιάννη για την εμπειρία του ως νέου ανθρώπου που ζει με τον HIV. Άλλαξε η σεξουαλική του ζωή σε σχέση με το παρελθόν; Πώς βιώνει το στίγμα στις σχέσεις του; Αν μπορούσε να διαλύσει έναν μύθο σχετικά με τον HIV, ποιος θα ήταν αυτός; ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
THE LIFO TEAM
“I’m positive” γένους θηλυκού

Υγεία & Σώμα / Γυναίκες και HIV: «I’m positive» γένους θηλυκού

Δύο γυναίκες που αναμετριούνται πολλά χρόνια με τον HIV, η μία ως οροθετική και η άλλη ως νοσηλεύτρια και μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης και Αντιμετώπισης του AIDS, συμμετέχουν στη φετινή καμπάνια της Θετικής Φωνής εν όψει της Παγκόσμιας Ημέρας AIDS (1/12) και θα είναι μεταξύ των ομιλητών στην ανοιχτή συζήτηση που φιλοξενεί η Στέγη στις 25/11 (20:00).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μάριος Λαζανάς

Υγεία & Σώμα / Μάριος Λαζανάς: «Ο HIV μάς έκανε πιο ανθρώπινους κι αυτό οφείλουμε να το διατηρήσουμε»

Μια διαφωτιστική συνέντευξη με τον Πρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης και Αντιμετώπισης του AIDS (ΕΕΜΑΑ) με αφορμή τα σαραντάχρονα του HIV, τις σκοτεινές και τις φωτεινές στιγμές της δύσκολης αυτής διαδρομής, τις εξελίξεις και τις νέες προκλήσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα πρώτα θύματα του AIDS στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Τα πρώτα θύματα του AIDS στην Ελλάδα

Η ελληνική ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα βρέθηκε στα ’80s αντιμέτωπη με την «αρρώστια που μίσησε τον έρωτα», απειλώντας τόσο τις εύθραυστες ελευθερίες που είχε μόλις αρχίσει να απολαμβάνει όσο και την υπόστασή της καθαυτή. Σήμερα, η HIV/AIDS λοίμωξη, εφόσον διαγνωστεί έγκαιρα, αντιμετωπίζεται σαν μία ακόμα χρόνια νόσος, ο ρατσισμός και ο ηθικός πανικός έχουν υποχωρήσει αισθητά, καμία σχέση με τα σκοτεινά εκείνα χρόνια, κι ας έχουμε ακόμα δρόμο να διανύσουμε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ι’m Positive»: 5 ιστορίες ανθρώπων που σχετίζονται με τον ιό HIV

Ελλάδα / «Ι’m Positive»: 5 ιστορίες ανθρώπων που σχετίζονται με τον ιό HIV

Μια μητέρα οροθετικού, ένα οροδιαφορετικό ζευγάρι, ένας εθελοντής χρήστης PrEP, ένας μαιευτήρας κι ένας γιατρός «βετεράνος» στο μέτωπο του HIV/AIDS συμμετέχουν στο φετινό πρότζεκτ της Θετικής Φωνής στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία ζωής του Billy Bo

Πέθανε Σαν Σήμερα / Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία του Billy Bo

Το όμορφο αγόρι από την Κοκκινιά που στα λαμπερά '80s ήταν ο σούπερσταρ της μόδας και της αθηναϊκής κοσμικής ζωής ήταν από τα πρώτα θύματα του AIDS στη χώρα μας. Πέθανε σαν σήμερα, στις 13 Ιουνίου του 1987.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ