Μια Μαντόνα και Παιδί βρέθηκαν κάτω από τον «Άνθρωπο εν πληγή» του Μποτιτσέλι

 Μια Μαντόνα και Παιδί βρέθηκαν κάτω από τον «Άνθρωπο εν πληγή» του Μποτιτσέλι Facebook Twitter
Σάντρο Μποτιτσέλι | Ανθρωπος εν πληγή | Courtesy Sotheby's
0

Ο «Άνθρωπος εν πληγή» του Μποτιτσέλι έχει θεωρηθεί έργο του, πολύ αργότερα αφότου εμφανίστηκε στην αγορά. Ο πίνακας, ιδιοκτησίας ενός Αμερικανού συλλέκτη, εμφανίστηκε για τελευταία φορά σε δημοπρασία το 1963, όταν πουλήθηκε στη χαμηλή τιμή των 10.000 λιρών και είχε καταχωρηθεί μεταξύ των έργων του εργαστηρίου του στον κατάλογο του Ρόναλντ Λάιτμποουν το 1978.

Ο πίνακας αναφέρεται ως το «αριστούργημα της όψιμης καριέρας του», με το έργο που τιτλοφορείται «Άνθρωπος εν πληγή» (φράση από το 53ο κεφάλαιο του προφήτη Ησαΐα) να χρονολογείται γύρω στο 1500. Ο πίνακας αναμένεται ότι θα πωληθεί τον Ιανουάριο του 2022, στη Νέα Υόρκη, για περισσότερο από 40 εκατομμύρια από τον οίκο Sotheby's.

Παρά το γεγονός ότι ακόμα και σήμερα κάποιοι αντιμετωπίζουν τον πίνακα με δισταγμό, λιγότερο πεπεισμένοι ότι πρόκειται για ένα αυτόγραφο έργο Μποτιτσέλι, η ανακάλυψη ενός αχνού έργου κάτω από τον πίνακα αναζωπυρώνει το ενδιαφέρον γύρω από το έργο.

Το έργο δεν έχει ακόμη μελετηθεί εκτενώς αφού από τον 19ο αιώνα βρίσκεται σε χέρια ιδιωτών. Όμως, η τεχνική ανάλυση που ανέλαβε ο οίκος δημοπρασιών στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την πώληση έχει ήδη φανερώσει μια απροσδόκητη ανακάλυψη: μια ενδιαφέρουσα εικόνα μιας Μαντόνας και Παιδιού, θαμμένα κάτω από τα στρώματα της μπογιάς.

Μια Μαντόνα και Παιδί βρέθηκαν κάτω από τον «Άνθρωπο εν πληγή» του Μποτιτσέλι Facebook Twitter
Εικόνα με υπέρυθρες ακτίνες του «Ανθρώπου εν πληγή» που δείχνει το αμυδρό περίγραμμα άλλου έργου από κάτω | Courtesy Sotheby's

Ο Chris Apostle, από τον οίκο Sotheby's ο οποίος είχε την ευκαιρία να μελετήσει την εικόνα σε βάθος, πιστεύει ότι πρόκειται για μια εγκαταλελειμμένη σύνθεση ενός τύπου μαντόνας που συναντάται σε ελληνικές εικόνες, στις οποίες η Παναγία έχει το κεφάλι του Ιησού πάνω στο δικό της με τη μητέρα και το παιδί να ακουμπούν μάγουλο με μάγουλο.

Η σύνθεση είναι ορατή αν γυρίσει κάποιος τον πίνακα ανάποδα με τη μαντόνα να χαμογελά και αποκαλύφθηκε από τις υπέρυθρες ακτίνες. Η σύνθεση εγκαταλείφθηκε αλλά φαίνονται ένα μάτι, ένα φρύδι, ένα κομμάτι που μοιάζει με πτυχή μανδύα ενώ διακρίνεται και το χέρι του παιδιού. Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι σε κανένα έργο του Μποτιτσέλι ή του εργαστηρίου του δεν έχει βρεθεί κάτι τέτοιο.

Ο Chris Apostle, υποστηρίζει ότι το πάνελ (συνήθως από βελανιδιά ή λεύκα) ήταν κάτι πολύτιμο την περίοδο της Αναγέννησης, κάτι που δύσκολα θα αποφάσιζε κάποιος να πετάξει. Οπότε αν είχε γίνει μια σύνθεση Μαντόνας και Παιδιού, ένα τύπο έργων που έβγαζε συχνά το εργαστήριο του Μποτιτσέλι, που τελικά απορρίφθηκε, είναι πολύ πιθανό ο Μποτιτσέλι να πήρε το πάνελ, να το γύρισε από την άλλη πλευρά και να αποφάσισε να το χρησιμοποιήσει για μια εξαιρετική σύνθεση, που αντικατοπτρίζει το θρησκευτικό άγχος της Ιταλίας εκείνη την εποχή: το έργο χρονολογείται προσωρινά γύρω στο 1500, όταν οι προβλέψεις της αποκάλυψης και οι ελπίδες για προσωπική σωτηρία είχαν φτάσει σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο έντασης.

Το πάνελ λεύκας που χρησιμοποίησε ο Μποτιτσέλι ήταν ο τυπικός «καμβάς» ζωγραφικής στην Αναγεννησιακή Φλωρεντία. Η τεχνική ανάλυση του Σόθμπι΄ς αποκαλύπτει μια ρωγμή στη μέση και έναν παλιό ρόζο στο ξύλο και δείχνει ότι το πάνελ «αναδιαμορφώθηκε κάποια στιγμή στον 20ο αιώνα» με την προσθήκη μιας σανίδας που καλύπτει το κενό. Τα στρώματα βαφής είναι σε «αρκετά καλή κατάσταση», λίγο ξεφλουδισμένα στις άκρες και υπάρχουν προσθήκες στο πάνω και στο κάτω μέρος της εικόνας.

Μια Μαντόνα και Παιδί βρέθηκαν κάτω από τον «Άνθρωπο εν πληγή» του Μποτιτσέλι Facebook Twitter
Εικόνα με υπέρυθρες ακτίνες του «Ανθρώπου εν πληγή», με κόκκινη σημείωση της Μαντόνας και παιδιού | Courtesy Sotheby's

Οι υπέρυθρες εικόνες δείχνουν επίσης ότι ο Μποτιτσέλι έκανε ορισμένες προσαρμογές στη σύνθεση. Για παράδειγμα, η άκρη του ενός δαχτύλου που ανίχνευε το τραύμα στην πλευρά του Χριστού καλύπτεται τώρα από το χιτώνα. Υπάρχουν και άλλα στοιχεία που έχουν διορθωθεί ή αλλάξει όπως το ακάνθινο στεφάνι, το μήκος των βοστρύχων του Ιησού, και τα περιποιημένα κοντά γένια του.

Τον Ιανουάριο του 2021 ο οίκος Σόθμπι΄ς  πούλησε το έργο του Μποτιτσέλι «Νεαρός άνδρας κρατάει ένα δίσκο» για 92,2 εκατομμύρια δολάρια. Και σε αυτό τον πίνακα χρησιμοποιείται άφθονη λευκή μπογιά μολύβδου σε όλη τη σύνθεση. Όπως λέει ο Chris Apostle, ο Μποτιτσέλι ήταν 55 και πλέον ετών όταν ζωγράφισε τον «Άνθρωπο εν Πληγή» και υπάρχει στην εικόνα αυτή κάτι που προβάλλεται έντονα, με βαθιά συναισθηματική φόρτιση, η κατανόηση ότι όλοι θα πεθάνουμε.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ 09/01 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Πορτρέτα από τις συλλογές του Λούβρου - Γιατί πάει χαμένη μια τόσο σημαντική έκθεση;

The Review / Πορτρέτα από τις συλλογές του Λούβρου: Γιατί πάει χαμένη μια τόσο σημαντική έκθεση;

Η Αργυρώ Μποζώνη και ο Τάσος Μπρεκουλάκης (M. Hulot) σχολιάζουν την περιοδική έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη «Αναζητώντας την αθανασία. Η τέχνη του πορτραίτου στις συλλογές του Λούβρου».
THE LIFO TEAM
Η μανία με τον Μποτιτσέλι, η αθάνατη ομορφιά  και η τρελή κούρσα των τιμών στα έργα του

Πολιτισμός / Η μανία με τον Μποτιτσέλι και η τρελή κούρσα των τιμών στα έργα του

Τώρα έρχεται ένας τέταρτος πίνακας που στα δελτία τύπου αναφέρεται ως το «αριστούργημα της όψιμης καριέρας του»- το έργο που τιτλοφορείται «Άνθρωπος εν πληγή» και χρονολογείται γύρω στο 1500.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον προβάλεται ξανά μετά από 50 χρόνια

Πολιτισμός / «Με παρακολουθούν»: Η ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον που βρέθηκε 50 χρόνια μετά

Μια συνέντευξη του Τζον Λένον που χάθηκε για 50 χρόνια, όπου μιλά για την παρακολούθηση από την κυβέρνηση Νίξον και αποκαλύπτει σκέψεις για τη μουσική και τη ζωή του, προβάλλεται στο Boom Radio για τα 85α γενέθλιά του
LIFO NEWSROOM
To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Πολιτισμός / To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Ο οίκος Christie's το κατατάσσει στις πιο πολυτελείς αυτοκρατορικές δημιουργίες των Φαμπερζέ. Το σχεδίασε μια γυναίκα και δικαίως η προσθήκη του σε οποιαδήποτε συλλογή θεωρείται ανεκτίμητη.
LIFO NEWSROOM
Μια καλόψυχη Α.Ι. κι ένας αλαφροΐσκιωτος σκύλος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Μια ταινία τρόμου με πρωταγωνιστή ένα σκύλο, Τζάρεντ Λέτο αλλά και Έμα Τόμσον από αύριο στα σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Πολιτισμός / Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Η Ντόλι Πάρτον αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας και αναβάλει τη μεγάλη της περιοδεία στο Λας Βέγκας. Η αδελφή της ζητά προσευχές από τους θαυμαστές, ενώ η τραγουδίστρια παραμένει αισιόδοξη πως «ο Θεός απλώς της ζητά να επιβραδύνει»
LIFO NEWSROOM
Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM